Villaroger verbinding voor beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Arcs

Hallo!

Wij zitten eraan te denken om komend seizoen naar Villaroger te gaan. De enige twijfel is dat de verbinding met de rest van het gebied misschien niet geschikt is voor beginners (geen absolute beginners, het wordt voor niemand het eerste jaar). Kijkend naar de pistekaart (https://en.lesarcs.com/piste-map.html) zou het dan gaan om de Réservoir heen en Vallee de l’Arc 1 / Villaroger / Lys terug. Is er iemand toevallig geweest die ons hier wat over kan vertellen?

Alvast bedankt!
Mark

Het is allemaal blauw dus het is op zich goed te doen, maar het ligt wel een beetje aan het seizoen. Zeker wat later in het seizoen kan de sneeuw onderin bij Villaroger behoorlijk zwaar worden in de middag. Een beetje afhankelijk van waar je vandaan komt na een dag skien zit je toch al snel vast aan het afdaling van minstens 1000 hoogtemeters. Dit in combinatie met de vermoeidheid van een dag skien en zware sneeuw kan best een aanslag op de beenspieren zijn.

Born to Ride

Het is allemaal blauw dus het is op zich goed te doen, maar het ligt wel een beetje aan het seizoen. Zeker wat later in het seizoen kan de sneeuw onderin bij Villaroger behoorlijk zwaar worden in de middag. Een beetje afhankelijk van waar je vandaan komt na een dag skien zit je toch al snel vast aan het afdaling van minstens 1000 hoogtemeters. Dit in combinatie met de vermoeidheid van een dag skiën en zware sneeuw kan best een aanslag op de beenspieren zijn.

Matthias123 op 3 okt 2019 10:47

Eens - pistes kunnen ook weleens wat kaal en ijzig zijn, en het kan een erg lange afdaling zijn voor beginners. Het ligt er vooral aan wat voor skiërs het zijn. Willen ze de hele dag door, of rustig aan en niet te vermoeiend?

Welke periode? Midwinter geen probleem, vroeg of laat wel echt de slechtste sneeuw van het hele gebied daar. Pluspunt is dat de moeilijkste stukjes allemaal over een pad omzeild kunnen worden.

Edwin van Riel

Heel erg bedankt voor jullie reacties! We gaan vanaf 14 maart, dus wel tegen het einde van het seizoen. Nog een paar vragen: zitten er ook steile stukken in? Hoe is de breedte? Hoe lang denken jullie dat een beginnende langzame skier over de terugweg afdaling zou doen?

Heel erg bedankt voor jullie reacties! We gaan vanaf 14 maart, dus wel tegen het einde van het seizoen. Nog een paar vragen: zitten er ook steile stukken in? Hoe is de breedte? Hoe lang denken jullie dat een beginnende langzame skier over de terugweg afdaling zou doen?

MarrukMarruk op 3 okt 2019 13:53

Hij is over het algemeen goed breed en de steilste stukken zijn de vermijden door een pad te nemen dat er omheen gaat. Als eind van de dag de vermoeidheid er goed in zit en de sneeuw is beneden papperig en op bulten geskied dan kan het zomaar eens een half uur duren voordat je terug bent geskied naar het dorp. Met pauze tussendoor loopt dit flink op. Ik zou eens beginnen met de eerste dag een rondje te doen vanaf bovenaf de Droset lift terug te skien naar het dorp. En dan eens te kijken hoe dat allemaal gaat en daarna naar gelang de conditie enzo het toe staat verder weg gaan.

Born to Ride

Pad terug naar beneden is altijd wel te doen, maar ook lang en vlak, je bent dan gewoon wel even bezig. In een gezelschap met beginners zou VR niet direct mijn keuze zijn voor half maart. Zelf zou ik dan eerder eens kijken in BV Peisy-Nancroix of Vallandry voor onderkomen. Zit je wat hoger en einde dag veel gemakkelijker bereikbaar. Ook een dagje bv oversteken naar La Plagne is dan gemakkelijker te doen.

Edwin van Riel

Pad terug naar beneden is altijd wel te doen, maar ook lang en vlak, je bent dan gewoon wel even bezig. In een gezelschap met beginners zou VR niet direct mijn keuze zijn voor half maart. Zelf zou ik dan eerder eens kijken in BV Peisy-Nancroix of Vallandry voor onderkomen. Zit je wat hoger en einde dag veel gemakkelijker bereikbaar. Ook een dagje bv oversteken naar La Plagne is dan gemakkelijker te doen.

evr66 op 3 okt 2019 15:43

Helemaal eens. Heb in Paradiski op veel plaatsen verbleven (ook aan de La Plagne kant), en Peisy-Nancroix of Vallandry zijn eigenlijk altijd de beste bestemmingen. Het ligt centraal dus ook als je niet heel snel bent kunt je veel zien, je bent er snel terug aan het einde van de dag, en er liggen prachtige pistes in het bos rond het dorp. Ook voor beginners mooie pistes in de buurt.

Klopt,15-20 keer daar geweest denk ik. Komt bij dat VR zo ongeveer het slechtst bereikbare hoekje is, zeker wanneer de sneeuw wat minder wordt.

Edwin van Riel

Er lopen 2 pistes naar Villaroger, de rode (begint zwart) Aiguille Rouge (in mijn ogen één van de mooiste pistes die ik ooit gedaan heb) en de blauwe Lys. Laatstgenoemde is een hele mooie glooiende makkelijke piste.

Hou er wel rekening mee dat er geen zak te doen is in Villaroger. Zelfs voor de bakker moesten we een paar jaar geleden met de auto naar een dorp verderop om ontbijt te halen… ;)

Als je vanuit Villaroger naar La Plagne wilt ben je wel ff onderweg, gelukkig vonden wij het deel van Les Arcs veel mooier dus hebben we destijds maar 1 dag de oversteek gemaakt…

Verder eens met evr66 en KarelJansma aangaande betere locaties in het gebied… :)

Ik ben juist terug van een weekje Villaroger met een heel divers gezelschap. De voorbije dagen heeft het er serieus gesneeuwd dus ik denk dat de pistes het zeker wel nog een aantal weken uithouden. We waren alvast dolblij om in Villaroger te verblijven en niet in les Arcs. In les Arcs waren er door de (sneeuw)storm niet enkel heel veel pistes gesloten, maar op de mooie dagen was het er ook enorm druk. In het laaggelegen Villaroger hebben we tijdens de sneeuwstorm (vooral op grote hoogte) kunnen genieten van vers poeder en de andere dagen van bijna lege pistes!
Indien je wil terugkeren vanuit les Arcs dien je de stoeltjeslift ‘lanchettes 45’ te nemen. Indien er iemand mooi voorskiet is de rode piste Aiguille Rouge best te doen voor skiërs met een week ervaring. In onze drukke week waren het vooral de andere skiërs die deze piste een hel maakten voor beginnende skiërs. Langs alle kanten kwamen ze ons ongecontroleerd voorbijgevlogen (liefst met een gestrekt dalbeen). Sommigen dachten waarschijnlijk dat ze na het afdalen van het (eerder gemakkelijke) zwarte stuk van de aiguile rouge gepromoveerd waren tot topskiërs… Alhoewel ik veronderstel dat het in de week van 14 maart een stuk rustiger kan zijn en de piste best doenbaar is, kan je altijd vanuit les Arcs 1950 helemaal naar beneden skiën en langs de lift Rhonaz (die enkel open is op dagen dat Lanchettes 45 gesloten is) naar boven stappen en vervolgens via een heel gemakkelijk pad naar Villaroger skiën. Het is een tiental minuutjes stappen en je krijgt er lekker warm van!
Met de groep met heel beperkte ervaring deden we er toch een 45 minuten over. Indien je met een groep gevorderden skiet en enkel via de rode en zwarte pistes naar beneden gaat ben je er in minder dan 10 minuten.
Om naar la Plagne te gaan kan je best eerst de drie liften van Villaroger naar boven gaan en via de lift bois de l’ours terug naar boven van daaruit kan je in 1 keer skiën naar de lift die je naar la Plagne brengt. Het heeft ons nauwelijks een uur geduurd om daar te geraken.
In Villaroger is er inderdaad geen winkel/bakker. De eerste dag zijn we proviand, waaronder opbakstokbrood, gaan kopen in de supermarkt in Bourg Saint Maurice. Voor de rest is er in Villaroger geen zak te beleven, heerlijk!!! In le Planay is er een klein geitenkaaswinkeltje vlak naast de stal waren de geiten verblijven, nog heerlijker!!!
Veel plezier!

Plaats een reactie