Jullie ervaringen mbt skien/boarden in Zweden/Noorwegen

Hallo allemaal,

Sinds vele jaren trekken we in de winter naar het zuiden. Nu ben ik ook eens naar het noorden aan het kijken. Ik merk echter dat ik niet echt een goed beeld krijg van de ski/board mogelijkheden in Zweden / Noorwegen. Ook op het forum lees ik er relatief weinig over. Klopt het dat de sneeuw er super is, dat het duur is, dat het weinig km’s zijn, etc…

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie meningen/ervaringen mbt skien in het noorden van Europa. We zijn met 2 volwassen en 2 jongens (dus geen kidsclub of kinderweides meer ;-) )

Dank jullie!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik heb 20 jaar geleden een top weekend in Hemsedal Noorwegen gehad… koud, maar super verse sneeuw dus heerlijk kunnen boarden…

Alleen het is allemaal wat kleiner als je het vergelijkt met de Alpen (en duurder, maar goed dat is Scandinavie zo…)

Ik heb 20 jaar geleden een top weekend in Hemsedal Noorwegen gehad… koud, maar super verse sneeuw dus heerlijk kunnen boarden…

Alleen het is allemaal wat kleiner als je het vergelijkt met de Alpen (en duurder, maar goed dat is Scandinavie zo…)

Miel op 7 okt 2019 13:24

@Miel dank je voor je reactie.

Nog iemand met recentere ervaringen?

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Wij zijn een jaar of 5 geleden naar Zweden geweest. We hebben toen meer een wintervakantie gehad dan een skivakantie. Was wel één van de mooiste vakanties ooit.
We zijn toen naar Falun geweest, waar zo'n 100 km aan geveegd ijs op je ligt te wachten. Als schaatsers was dat voor ons natuurlijk prachtig, vanaf de veranda van je rood-witte huisje zo het ijs op! Daar in de buurt ligt ook een langlauf route, waar we wat rondjes hebben gemaakt.
Hoogtepunt was een dag met een gids met sneeuwscooters door de bossen en met hoge snelheid over de bevroren en besneeuwde meren.

Uiteindelijk toen maar 1 dag geskied in het gebiedje Romme Alpin. Als je de Alpen gewend bent is dit gebiedje leuk voor een dagje, maar niet spectaculair. Ik gok max 400-450 meter hoog en zo'n 25 kilometer aan piste. Het weidse uitzicht bovenop is uiteraard wel erg mooi. Denk dat de moeilijkste zwarte piste in Romme Alpin een gemiddelde rode in Oostenrijk zou zijn. Dagpasprijs 35-40 euro. Bij ons was het relatief warm in de voorjaarsvakantie, dus daar geen poeder gehad, maar wel goed geprepareerde pistes.

De combinatie van al deze activiteiten binnen 30 min rijden was wel erg leuk. De reis ernaartoe ook goed te doen (± 4 uur rijden naar Kiel, overnachten en dineren op de Stena Line boot en dan nog ± 4 uur rijden in Zweden). Door de overnachting voelde het niet als een hele lange reis en doordat je met de auto gaat kan je het een en ander uit Nederland meenemen (alcoholprijzen zijn inderdaad niet echt leuk in Scandinavië).

null
null
null

*bericht bewerkt door Skish op 07 okt 2019 14:31

Als je het koud hebt moet je demarreren

Wij zijn een keer in maart een week in Are geweest. Dit is volgens mij het grootste skigebied van Scandinavie.
Het is ons goed bevallen. We vlogen naar Trondheim in Noorwegen en hebben daarvandaag gebruik gemaakt van een shuttle dienst. Mooie pistes van verschillende nivo’s en goede sneeuw.

In dit topic vind je ook nog wel wat informatie :

https://www.wintersport.nl/forum/topic/412579

Hei, prima skiën in Noorwegen. Sneeuwzeker, en elk gebied heeft een beetje eigen identiteit. Hafjell heeft leuke pistes, met zelfde skipas kun je ook skiën in Kvitfjell. Hemsedal richt zich meer op ski en apres-ski die idd nogal snel prijzig is met de prijzen voor drank. Geilo is ok maar je hebt 2 gebieden die aangesloten zijn met bus. Voss, Røldal voor de poeder.

Korte dagen een lang deel van het seizoen hier, dus het kan een voordeel zijn om een gebied met verlichte pistes te kiezen…

Als je een kilometervreter bent dan zou ik hier niet gaan skiën =)

Hei @DeiNorge

Even inhaken op dit topic: weet je toevallig of de skischolen in Noorwegen ook iets van een beloning (medaille, diplomaatje, whatever) hebben voor de kids aan het einde van de week zoals in de meeste alpengebieden?

Wij zijn een keer in maart een week in Are geweest. Dit is volgens mij het grootste skigebied van Scandinavie.
Het is ons goed bevallen. We vlogen naar Trondheim in Noorwegen en hebben daarvandaag gebruik gemaakt van een shuttle dienst. Mooie pistes van verschillende nivo’s en goede sneeuw.

In dit topic vind je ook nog wel wat informatie :

https://www.wintersport.nl/forum/topic/412579

zenith op 7 okt 2019 16:33

Thanks, dat is goede info!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Plaats een reactie