Saas Fee vs Zermatt

Ok, ik ben volgend weekend in Frankrijk zn dacht een dagje naar Tignes te gaan om de eerste bochten van het seizoen te maken. Nu dat het erop lijkt dat ze nog niet gaan open zijn, zoek ik een alternatief in de buurt. Saas fee en zermat zijn denk ik het enigste wat nog redelijk in de buurt ligt. Iemand beide al gedaan. Is het überhaupt de moeite om hiervoor 3 uur extra te rijden?

Beide weleens gedaan in september. Ik vind het piste aanbod in Saas Fee beter, in Zermatt vind ik de omgeving net even mooier. 3 uur heen en terug of totaal 3 uur om? In het laatste geval vind ik het wel de moeite waard, eerste geval niet.
Hou wel rekening met kosten van parkeren en in Zermatt ook nog een stukje met de trein.

Hou er rekening mee dat de zomerskigebieden niet de hele dag open zijn. Saas Fee nu tot 15u, zie ik.

Oja, goede. Inderdaad vroeg beginnen, vanaf half 9 zijn de liften open.

En je hebt natuurlijk ook een vignet nodig als je dat je nog niet hebt.

Vignet heb ik al en had idd al gezien dat het al wat vroeger sluit, txs

Saas Fee en Zermatt. Ik heb er allebei geweldige herinneringen aan.
Saas Fee in de winter, en Zermatt in de zomer.

Ik vind de charme van Zermatt juist dat je met dat treintje mee moet. Ik vond het een mooi dorp. In de zomer dat ik er een week was, heerste er ook een leuke sfeer. Heel vroeg in de ochtend naar boven, skiën over net geprepareerde ribbelpistes op toen state-of-the-art Völkls P9 SL (de lekkerste ski’s die ik ooit heb gehad of in ieder geval heb ik er de beste herinneringen aan), mensen die skiën leuk vinden, skiën in korte broek, en dan ook nog het Zwitserse damesskiteam (met onder andere Maria Walliser) dat er aan het trainen was. En in de middag een beetje voetballen en volleyballen.

Nu ik erover nadenk besef ik dat die herinneringen alweer 30 tot 35 jaar oud zijn, dat dan weer wel. Ik ben pas begin 50, maar de jaren gaan best optellen inmiddels.

Hoe het nu is in Saas Fee en Zermatt: geen idee. Ik heb een paar keer nagedacht over Saas Fee en Zermatt, maar de schrikbarend hoge prijzen hebben me al 30 jaar weggehouden uit dat dal.

Of het een ritje waard is: skiën is voor mij altijd het omrijden waard.

Leuk verhaal @phma!

Mr. Slow

Nog een bijkomend vraagje: sluiten ze de gletsjer als het sneeuwt / slecht zicht is? Aankomend weekend voorspellen ze blijkbaar wel wat sneeuw …

In beginsel niet, maar wel als het hard waait. En dat is vaak het geval daar als het sneeuwt.

Hier kun je zien hoe hard het waait in Zermatt:
https://www.matterhornparadise.ch/en/Current-news/Live-up-to…
En hier live wat er open is:
https://www.matterhornparadise.ch/de/Erleben/Skigebiet-Zerma…
Nu op Klein Matterhorn 69km/u en het zomerskigebied is open. Maar 69 is vrij normaal daar.
Op de site van Saas Fee staat het ook goed vermeld.

Bedankt!

Saas Fee en Zermatt. Ik heb er allebei geweldige herinneringen aan.
Saas Fee in de winter, en Zermatt in de zomer.

Ik vind de charme van Zermatt juist dat je met dat treintje mee moet. Ik vond het een mooi dorp. In de zomer dat ik er een week was, heerste er ook een leuke sfeer. Heel vroeg in de ochtend naar boven, skiën over net geprepareerde ribbelpistes op toen state-of-the-art Völkls P9 SL (de lekkerste ski’s die ik ooit heb gehad of in ieder geval heb ik er de beste herinneringen aan), mensen die skiën leuk vinden, skiën in korte broek, en dan ook nog het Zwitserse damesskiteam (met onder andere Maria Walliser) dat er aan het trainen was. En in de middag een beetje voetballen en volleyballen.

Nu ik erover nadenk besef ik dat die herinneringen alweer 30 tot 35 jaar oud zijn, dat dan weer wel. Ik ben pas begin 50, maar de jaren gaan best optellen inmiddels.

Hoe het nu is in Saas Fee en Zermatt: geen idee. Ik heb een paar keer nagedacht over Saas Fee en Zermatt, maar de schrikbarend hoge prijzen hebben me al 30 jaar weggehouden uit dat dal.

Of het een ritje waard is: skiën is voor mij altijd het omrijden waard.

phma op 9 okt 2019 11:59

Heb ook zéér warme herinneringen aan mijn jaren op mijn felgele P9 SL’s. “Handgeferchtigde rennversion” stond erop, gewéldig !! Helaas helemaal gesloopt tijdens een forse crash op een zwarte piste in Praloup (zijn beelden van, maar kan ze niet meer vinden, écht waar ☺️).

Vorig jaar naar beide geweest, en ik vind Zermatt zoveel beter.
En met de 3s baan is Zermatt veel minder windgevoelig geworden.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Vorig jaar naar beide geweest, en ik vind Zermatt zoveel beter.
En met de 3s baan is Zermatt veel minder windgevoelig geworden.

MountainHugger op 13 okt 2019 16:35

ja, dat is zeker zo. Hij gaat tot zowat windkracht 12. Helaas gooien ze dan wél de piste vanaf de top dicht. Dus dat wil helaas niet alles zeggen.

Vorig jaar naar beide geweest, en ik vind Zermatt zoveel beter.
En met de 3s baan is Zermatt veel minder windgevoelig geworden.

MountainHugger op 13 okt 2019 16:35

Voot zover ik me kan herinneren, ben je wel geweest in een periode dat er al meer open was dan alleen het zomerskigebied. Toch? Het zomerskigebied in Zermatt vind ik echt zeer beperkt. Dus dan wordt de vergelijking toch anders.

@drphil ja daar heb je helemaal gelijk in.
Maar de 3s baan dat verhaal gaat natuurlijk wel op. Dat Zermatt nu beter tegen harde wind kan.
Het wachten is nu op de 3s tussen de kleine Matterhorn en Testa grigia. Dan word het weer beter. En juist dit miste ik in Saas Fee veelal oud materiaal.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Morgen gaat Furgsattel overigens open. Ik weet niet hoe de sneeuw daar is, maar dat zijn twee best aardige afdalingen

Btw is glacier3000 nu wel of niet open, is mij niet helemaal duidelijk ?

Plaats een reactie