Thermo, fleece, laagjes

Het zoveelste thermo-onderwerp maar ik kom er toch niet uit. In december gaan we weer en ik ben aan het kijken voor warme kleding voor onszelf en voor de (uitgegroeide puber)kinderen.

Ik lees: laagjes, eerst thermo en dan fleece.
Bij het zoeken naar thermo kom ik hier vooral op Craft uit en bij het zoeken naar fleece veel tenson.
Maar: veel thermo kleding heeft bij de beschrijving staan: binnenkant van geruwd fleece, zacht en om je warm te houden.
Zit fleece hier al bij in en is een fleece pully niet meer nodig?

Kan ik alle verschillende merken bij elkaar combineren? De samenstelling van verschillende thermokleding merken is zo anders. (Dochter en ik zijn koukleumen maar zweten ook snel, we gaan naar omgeving Tignes waar het koud kan zijn).

Merken combineren is geen probleem als de functionaliteit op elkaar aansluit.
https://skiinformatie.nl/het-bekende-3-lagen-systeem/…

Zelf ski ik met een merinoshirt, donsjasje en ongevoerde jas. Bij echt koude omstandigheden doe ik er een skipully tussen shirt en jas bij. Allemaal verschillende merken, van Decathlon tot Norrona.

In jullie geval dus goed letten op vochtafvoer, katoen bijvoorbeeld werkt dan niet lekker.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 09 okt 2019 09:05

Dank!

@bartvwg: het gaat me er ook om of je nog een fleece pully nodig hebt als je een thermo shirt hebt met fleece geruwde binnenkant. Is het dan twee in een?

Dank!

@bartvwg: het gaat me er ook om of je nog een fleece pully nodig hebt als je een thermo shirt hebt met fleece geruwde binnenkant. Is het dan twee in een?

Lauratralala op 9 okt 2019 09:03

Ik zou ze apart nemen. Heb je materiaal voor warmere en koudere dagen.
Zelf draag ik doorgaans (bij koude)

  • thermo T-shirt (merino)
  • midlayer, nauwaansluitend
  • fleece
  • jas.
Bla, bla, bla.

Hangt er misschien van af wat jij ziet als thermoshirt?
https://www.decathlon.nl/p/thermoshirt-keepdry-500-lange-mou…
Nu neem ik zelf liever merinowol, blijft langer fris en nachtje in de buitenlucht om op te frissen volstaat.

Dank!

@bartvwg: het gaat me er ook om of je nog een fleece pully nodig hebt als je een thermo shirt hebt met fleece geruwde binnenkant. Is het dan twee in een?

Lauratralala op 9 okt 2019 09:03

Ik zou ze apart nemen. Heb je materiaal voor warmere en koudere dagen.
Zelf draag ik doorgaans (bij koude)

  • thermo T-shirt (merino)
  • midlayer, nauwaansluitend
  • fleece
  • jas.
bartvwg op 9 okt 2019 09:16

Ik draag meestal maar twee lagen, thermoshirt (merino) en jas. Anders heb ik het als snel veel te warm. Als het echt koud en/of winmderig is komt er een nauwsluitende midlayer bij.

Een thermoshirt is vaak een heel dun shirt, dat alleen dient om je zweet zo snel mogelijk af te voeren van je lichaam. Daarom worden ze ook wel zweetshirtjes genoemd. Ze zijn zijn dus niet per se “thermo” in de zin van warm.
Nu wordt het ingewikkeld. Er zijn tegenwoordig heel veel soorten thermoshirts, in allerlei diktes. Van heel dun tot vrij dik. De dikkere shirts zijn daardoor wel warm. Er zijn tegenwoordig bv ook thernoshirts van fleece, bv Polartec Polar Dry. Dat is een kruising tussen een base layer en een midlayer. Die heb ik van Rab en Marmot.
Er is dus niet één antwoord op je vraag te geven.

Waar je vooral onderscheid in moet maken is het type jas. Er zijn namelijk gevoerde en ongevoerde jassen. In een gevoerde jas zit de isolatie al in, als je daar een donsjas onder gaat dragen stik je binnen no-time van de warmte (ik wel). Dus daar onder zou je met een thermo, en met koud weer een mid-layer al ok zijn. Onder een ongevoerde jas (hardshell/softshell) is het verstandig sowieso een dikke fleece of donsjas te dragen, en daar onder de thermolaag. Voordeel daarvan is, dat je meer kunt variëren.

It's all about the turns duuuuuude!

Inderdaad drphil, dat is wat ik ook merk!

We hebben wel gevoerde jassen, ik denk dat ik toch maar wat verschillende dingen bestel. Ik zou liever passen maar ze hebben in de sportzaken vaak zo weinig keus.

Ik zou ook kijken naar combinatie van wol en dons! Wol gaat niet stinken bij zweten =) Ik combineer zelf vaak dunne wol shirt met evt een dikkere wollen shirt (geen gebreide trui, gewoon de warmste versie van Devold) en een lichtgevoerde goretex jas. En een donsjack als het erg koud is…

Met een gevoerde jas is in de meeste gevallen een thermo (base layer) wel voldoende. Wordt het koud, dan inderdaad een fleece eronder. Zou die fleece ivm met gevoerde jas ook niet al te dik kopen. Ik heb een semi-gevoerde jas en meestal zat aan alleen een merino thermo. Neem wel altijd een fleece vest mee, maar draag die eigenlijk alleen als het richting de -15 gaat. Soms ook nog weleens op het terras als het nog wat fris is.

Ik zou ook kijken naar combinatie van wol en dons! Wol gaat niet stinken bij zweten =) Ik combineer zelf vaak dunne wol shirt met evt een dikkere wollen shirt (geen gebreide trui, gewoon de warmste versie van Devold) en een lichtgevoerde goretex jas. En een donsjack als het erg koud is…

Hier dragen de kids :

Wollen ondergoed (dilling
Onderkleding shirt/broek Dilling , wol of icebreaker
Fleece vest of wol vest .
Jas
Hoor ze nooit klagen over kou .

Als je snel zweet is wol echt een uitkomst . Dilling heeft af en toe uitverkoop. In Jan/begin feb weet ik .
Hou de site of nieuwsbrief in de gaten .
https://www.dilling.nl/?gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ8Vx8…

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 okt 2019 11:46

Dat is een mooie site miepmiep!

Om het nog ingewikkelder te maken: je hebt ook nog de keus in thernoshirts tussen korte en lange mouw.
Ik heb ze zelf in alle soorten en maten. Daardoor kan ik zoveel combinaties maken dat het me duizelt 🤔.
In de praktijk ski ik meestal met zo’n polardry base layer met lange mouwen, een skipully en een ongevoerd windstopper jack. Wordt het echt koud (-15/–20) gebruik ik een extra bodywarmer. Is het warm, dan pak ik als baselayer een dun thermoshirt ipv de polardry. Ik zweer bij odlo thermoshirts, maar merino is ook erg prettig.

Koop in elk geval bij voorkeur een (volledig) winddicht jack.

@Lauratrala,
Laten we om te beginnen ophouden het woord ‘thermo’ te gebruiken.
In goed Nederlands kunnen we dat beter ‘baselayer’ noemen. 😄.

Thermo is verwarrend, want de belangrijkste functie van de eerste laag is vochtregulering, niet zozeer isolatie. Ook noemen de meeste merken hun base layer niet ‘thermo’ dus krijg je slechte zoek resultaten.
De echte naam is dus vochtregulerend ondergoed.

Dikke onderlagen zijn soms goed, en inderdaad, hoe dikker de onderlaag, hoe minder isolatie je verder in de middelste laag of jas nodig is.
Nadeel is, dat bij warmer weer, je het niet uit kan doen.
Dunne onderlagen zijn dus veel multi-functioneler.

De vraag ‘hoe veel/warme lagen moet ik aan’ kan niemand beantwoorden, dat is erg persoonlijk.
Het is ook niet nodig, omdat je immers de condities ook niet kent. Zorg dus gewoon dat je een flexibel systeem hebt waarmee je zowel de warmste als de koudste omstandigheden aan kunt, die je verwacht.

*bericht bewerkt door Slim op 09 okt 2019 14:47

@DrPhil, jij schreef over ‘polardry’ van Polartec, ik neem aan dat je Powerdry bedoelt? Dat is hun naam voor hun polyester baselayer stoffen.

@slim, ja, goed gezien, maar het moet zelfs Power Grid zijn (mijn fout). Dit spul:
https://rab.equipment/eu/power-grid-pull-on

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 okt 2019 14:33

Ter lering ende vermaak: https://www.polartec.com/fabrics

@Slim Power Dry is 1 van hun (vele) polyester fabrics. @DrPhil Power Dry bestaat ook nog, maar heette vroeger Power Dry High Efficiency. Een dunnere variant van Power Dry

When life gets too complicated.... SKI

Sommige merken verkopen ‘expedition weight’ onderlagen die gemaakt zijn van dun fleece (bijvoorbeeld Polartec Powerstretch).
Ook al bieden ze dit aan als onderste laag, het materiaal functioneert gewoon niet goed direct op de huid voor zweet afvoer.
Als er verder niets bij staat, maar het material gaat richting de 125/m2 (voor polyester) dan valt het daar meestal ook onder.
Deze modellen moet je niet gebruiken als eerste laag(ondank hun naam). Wel goed als dunne trui.
Hier een voorbeeld, met het sleutelwoord ‘fleece’:

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/42027b2b1250b64e4fca68c2...

Een andere optie die je ziet in dikke baselayers is dikke merino wol.
Dit voert WEL goed vocht af van de huid, maar heeft als nadeel dat het zoveel vocht opneemt, dat het veel te langzaam droogt.
Voor activiteiten waar je aardig zweet (buckelpiste skiën) zou ik het bij merino van minder dan 180g/m2 houden, liever 150g/m2.
Als je niet zo veel zweet, en lekker in de zon of in een warm restaurant uitdroogt tijdens de lunch, dan is ~200g/m2 ook nog wel te doen.

Hier een voorbeeld om te vermijden in wol (let op ‘250’ in model naam).
!undefined

Als je graag dikke baselayers wil, dan zijn o.a. Craft, Patagonia, en Helly Hansen goede keuzes. NB, Helly heeft wel merino in zijn ‘Lifa Warm’ collectie, maar dat zit meestal buiten op een laag polypropylene, dus qua geur bestrijding schiet je daar niks mee op.

*bericht bewerkt door Slim op 09 okt 2019 15:07

Dat PowerGrid werkt perfect als baselayer bij mij.

Dat Polartec PowerGrid werkt perfect als baselayer bij mij.

DrPhil op 9 okt 2019 14:39

Polartec PowerGrid, is dus een voorbeeld van een ‘fleece’ stof die WEL goed werkt als baselayer. Net als Patagonia Capilene Expedition (dat zou wel eens dezelfde stof kunnen zijn, doet Pata vaker).
Dat komt omdat ze hier heel veel techniek in gestopt hebben: twee component material met hydrofiele (water-aantrekkende) binnen kant.

*bericht bewerkt door Slim op 09 okt 2019 15:08

@Lauratrala,

Inderdaad even passen. Over het algemeen moet je van strak naar losser gaan in de lagen die je van binnen naar buiten draagt.
Anders draagt het niet prettig. Zorg dus dat je ook even alle lagen samen aan past.
Als je buitenjas niet bijzonder ruim is dan moet je zeker een super strakke ondergoed laag nemen.
Verder kan een tussenlaag met zijpanelen van dunnere stof helpen. Als het vooral in de schouders strak zit kan een vest helpen om toch nog wat meer lagen aan te kunnen doen zonder oncomfortabel te worden.

Je hebt zoveel verschillende soorten baselayers dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Wat voor de 1 werkt kan voor de ander geen match zijn. @DrPhil vind Power Grid prima als baselayer, maar ikzelf vind het weer te dik en gebruik het alleen als midlayer.

@Lauratralala Onderkleding, en hoe te gebruiken, is geen exacte wetenschap dus probeer dingen uit dan kom je er gauw genoeg achter wat je wel en niet prettig vind.

When life gets too complicated.... SKI

@Slim dat is precies wat ik bedoelde, sommige kledingstukken met fleece erin worden als onderlaag aangeboden waardoor ik dacht dat het twee in een is…

Dochter en ik zijn koukleumen maar zweten ook snel, we gaan naar omgeving Tignes waar het koud kan zijn.

Lauratralala op 9 okt 2019 08:29

In dat geval is het belangrijk om de tussenlagen te kiezen die weinig vocht vast houden. Goedkoop fleece van de Scapino, Hema e.d. Is dan net zo goed als dure buitensport merken. Vermijd extra lagen stof voor verstevigingen en (veel) zakken, dat houdt vocht vast.
‘gewatteerde’ Jacks (dons of Primaloft etc) zijn ook geen goede keuze in dit geval omdat de 2 lagen dicht geweven stof slecht ademen en de droogtijd verlengen. In het geval van dons komt daar nog bij dat het veel vocht opneemt en heel slecht droogt.*

Behalve de lagen is het ook van belang het zweten te beperken. Bij het lift-served skiën lever je inspanning in de afdaling, en zit je stil in de lift.

Vaak hebben mensen geen zin om te stoppen of hun kleding aan te passen tijdens het skiën, hierdoor gaan ze zweten in de afdaling, vervolgens bevriezen ze in de lift, de volgende dag doen ze nog dikkere kleding aan,en zweten ze nog meer, vicieuze crikel.

-Niet te warm aankleden, dan ga je zweten en krijg je het vervolgens kouder.
-Stop na de eerste minuut afdalen en doe zo veel mogelijk ritsen open om af te koelen(dan zweet je minder) en te ventileren (dan droogt het resterende zweet beter). Doe Capuchons, Buffs, sjaals en dikke wanten uit.

  • na een minuut in de lift(rij) om ‘uit te wasemen’, het omgekeerde: ritsen dicht, Buff en wanten aan, capuchon op.
  • Tijdens pauzes jas uit, broek ritsen open, binnen handschoenen er uit halen en alles lekker laten luchten, eventueel met handen droger in de wc!

Hierdoor zorg je dat je zo weinig mogelijk vocht opbouwt in je kleding, waardoor je (later op de dag) warmer blijft.

Zeker bij sneeuwval, is het vaak moeilijkom droog te blijven, dan bied een droge, (extra) laag (wanten en torso) in de rugzak voor ‘s middags uitkomst.

Als je een koukleum bent (zoals ik) en ‘s ochtends een lange stoeltjeslift hebt, dan is het fijn om een extra donsjack of fleece aan te doen voor de lift. Het is dan immers het koudste moment van de dag, je lichaam is niet in beweging en in de lift zit je still en vaak in de wind.
Boven aangekomen doe je die dan weer uit(waarschijnlijk rugzakje nodig).

*m.u.v. de nieuwe ‘actieve insulation’ jacks zoals Pata Nano air, OR Ascendant en dergelijke.

*bericht bewerkt door Slim op 09 okt 2019 16:53

waardoor ik dacht dat het twee in een is…

Lauratralala op 9 okt 2019 16:33

2 in 1 is nooit goed, 1 plus 1 is beter.
Begin eens in de decathlon te experimenteren, daar hebben ze alle laagjes en je bent geen kapitaal kwijt. 👍

Bla, bla, bla.

2 in 1 is nooit goed, 1 plus 1 is beter.
Begin eens in de decathlon te experimenteren, daar hebben ze alle laagjes en je bent geen kapitaal kwijt. 👍

bartvwg op 9 okt 2019 16:49

Zeg nooit nooit…
Er is wel wat te zeggen voor een warmere onderlaag als je weet dat het de hele dag koud blijft, dan scheelt het weer lagen en is het comfortabeler.
Maar, inderdaad, het zou niet mijn eerste keuze zijn.
Dunne onderlaag is altijd goed, dikke alleen bij koud weer.

Decathlon’s goede tip

*bericht bewerkt door Slim op 09 okt 2019 17:13

De term ‘3 lagen systeem’ zou eigenlijk ook afgeschaft moeten worden.
Het idee klopt wel, maar kan beter ‘3 functie’ systeem worden genoemd:
-Vocht afvoer
-Isolatie
-Bescherming tegen wind en regen/sneeuw

Heel vaak heb je namelijk meer of minder dan 3 lagen nodig, maar de 3 functies zijn altijd aanwezig, en zo goed als alle kledingstukken vervullen meer dan1 functie(in ieder geval een klein beetje).
Zou houdt ook een ondershirt (een heel klein beetje) wind tegen, en bied ook een ongevoerde shell jas een klein beetje isolatie.

Ik gebruik de shirts van Odlo (performance Blackcomb) en een jas. Als het koud is doe ik nog een pully aan.

Die shirts van odlo kosten wat, maar zijn echt van top kwaliteit. Ik zweet amper en je kan ze meerdere dagen dragen zonder dat het vies wordt

Plaats een reactie