Thermo, fleece, laagjes

Je geeft aan dat je een koukleum bent en snel zweet: onder wat voor omstandigheden is dit? Want dit kan iedereen overkomen die de verkeerde kleren aantrekt en of veel stop and go doet. Wat voor skier ben je? En wat voor kleding had je toen aan?

Ik kan van wal steken wat bij mij werkt, het is behoorlijk afhankelijk van wat jullie doen of dit evt. goede raad is. Anders kun je net zo goed het internet raadplegen, een forum gaat juist lekker op interactie.

Wat betreft baselayer zweer ik bij Icebreaker. Daarin heb je zeer veel keus in pasvorm, dikte, uitvoering etc.

En hoe gevoelig is hun huid? Krijgen ze kriebel van polyester en ook van (merino)wol? Ik verdraag bijvoorbeeld geen van beide op mijn huid. Wel de sportshirtjes van Decathlon half katoen/half polyester. Dat geldt ook voor de lange onderbroeken van polyester, die verdraag ik ook niet. Dus heb ik ze nu gewoon een lange onderbroek van de Zeeman van katoen voor 4,99 euro. Dure (onder)kleding van merinowol of polyester garandeert niet dat de kinderen zich er goed bij voelen. En dan heb je veel uitgegeven maar ben je niets opgeschoten. En daar komt ook bij hoe zwaar je je inspant. Als je een recreatieve skiër bent die gezellig een afdaling doet is het anders dan wanneer je echt intensief de skisport beoefent. En wat die verschillende laagjes betreft, het vocht wordt door de eerste laag afgevoerd maar moet wel ergens heen kunnen. Of het moet worden opgeslagen in de tweede laag (bijvoorbeeld merinowol) of de jas moet heel goed ademen. Zo heb ik ook al eens gelezen (ik weet niet of dat ook echt zo is) dat je een skijack wel moet wassen anders sluit het vuil de poriën van de jas af. Wat ik ook belangrijk voor kinderen vind ik zo'n col om de hals van merinowol (bij de hals verdraag ik wel wol) omdat die altijd aansluit. Ik heb er zelfs twee voor als er een straffe oostenwind staat. Ik zie ouders die hun kinderen een ouderwetse dikke sjaal rond de nek doen maar die zakt naar onderen en dan is de kin alsnog bloot. Geen wonder als ze dan terug naar het hotel willen.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 10 okt 2019 22:02

waardoor ik dacht dat het twee in een is…

Lauratralala op 9 okt 2019 16:33

2 in 1 is nooit goed, 1 plus 1 is beter.
Begin eens in de decathlon te experimenteren, daar hebben ze alle laagjes en je bent geen kapitaal kwijt. 👍

bartvwg op 9 okt 2019 16:49

Wij hebben Hema en decathlon tot nu toe gehad. Decathlon vind ik qua pasvorm niet heel fijn, te korte mouwen en gewoon te kort.
Hema qua materiaal net niet helemaal.

Moeilijke vragen :)
We skiën ons hele leven en gaan meestal heel snel de berg af. :)
De laatste jaren hebben we geluk gehad maar soms staat er een ijzige wind en we hebben ook wel eens -25 gehad.

Op wintersport zweet ik trouwens niet snel, in Nederland tijdens sporten wel.

Ik ben niet zo bekend met Merino dus geen idee of de kinderen er last van hebben. De dilling site met biologische Merino spreekt me wel aan!

En wat iemand zei: de nek col hebben we, onmisbaar idd!
Een wollige sjaal vinden we allemaal niets, zeker als die nat wordt.

Zoals gezegd was ik met name in de war door kleding online waarbij stond vermeld: thermo met fleece binnenkant. We gaan denk ik de Merino kleding van dilling combineren met een dunne fleecetrui.
En een ski jas.

Merino staat er juist om bekend dat het niet kriebelt.

Je geeft aan dat je een koukleum bent en snel zweet: onder wat voor omstandigheden is dit? Want dit kan iedereen overkomen die de verkeerde kleren aantrekt en of veel stop and go doet. Wat voor skier ben je? En wat voor kleding had je toen aan?

Ik kan van wal steken wat bij mij werkt, het is behoorlijk afhankelijk van wat jullie doen of dit evt. goede raad is. Anders kun je net zo goed het internet raadplegen, een forum gaat juist lekker op interactie.

MiVe op 9 okt 2019 21:25

De laatste jaren een katoenen longsleeve met skijas, soms een hardloopvest over de longsleeve, maar we hadden geluk met het weer.

Intensief de bergsport beoefenen: wat is dat? Volgens mij hebben beginners het het zwaarst, zij moeten het meest klunen!😄

Zoals gezegd was ik met name in de war door kleding online waarbij stond vermeld: thermo met fleece binnenkant. We gaan denk ik de Merino kleding van dilling combineren met een dunne fleecetrui.
En een ski jas.

Lauratralala op 13 okt 2019 13:18

Houdt de site in de gaten voor kortingsactie . Die is paar keer per jaar een weekend . En was de kleding met wolwasmiddel en wolprogramma. Ik gebruik sonnet.

*bericht bewerkt door miepmiep op 13 okt 2019 13:52

Dank voor de tip miepmiep!!

Merino staat er juist om bekend dat het niet kriebelt.

DrPhil op 13 okt 2019 13:21

Bij mij wel. Zolang ik aan het skiën ben OK maar nadien moet dat t-shirt zo snel mogelijk uit. 🙄

Bla, bla, bla.

Merino staat er juist om bekend dat het niet kriebelt.

DrPhil op 13 okt 2019 13:21

Bij mij wel. Zolang ik aan het skiën ben OK maar nadien moet dat t-shirt zo snel mogelijk uit. 🙄

bartvwg op 13 okt 2019 16:36

is dat wel echte Merino wol?
Hier staat uitgelegd waarom het niet kriebelt:
https://www.snowrepublic.nl/nooit-meer-last-prikkende-thermo…

Korte samenvatting:
“De zachtheid wordt gemeten in microns. Hoe minder microns, hoe zachter de wol. Dus eigenlijk, hoe dunner de wol, hoe zachter het is. Merinowol is al te vinden vanaf 10 micron. Om een beeld te schetsen, wol van het Shetlandschaap is 40 migron dik! Het bekende jeukpunt begint meestal vanaf 28 migron. Merino wol gaat ongeveer tot 19 micron en zit dus ver onder dit punt! Bovendien hebben de uiteindes van de haren een afgeronde kop. Dit verklaart waarom merino wol niet jeukt.”

Geen idee of dat klopt, maar ik heb geen reden om eraan te twijfelen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 okt 2019 17:28

@DrPhil:
Let op het woord “meestal” .
Ik heb een vriend bij wie Icebreaker ook kriebelde.

Maar over het algemeen geld inderdaad dat de meeste mensen zich prima voelen in goede kwaliteit merino ondergoed.

Behalve de dikte van de vezels speelt ook de kwaliteit mee, namelijk of de draad is gemaakt van langere of kortere vezels. Hogere kwaliteit met langere vezels heeft minder ‘eindjes’, en juist de ‘eindjes’ kunnen irriteren.
Datzelfde geld overigens ook voor andere materialen zoals polyester en katoen.

*bericht bewerkt door Slim op 13 okt 2019 17:57

Let op Wol was middel absoluut niet gebruiken voor andere (buitensport kleding) stoffen!

*bericht bewerkt door Slim op 13 okt 2019 17:58

@DrPhil:
Let op het woord “meestal” .
Ik heb een vriend bij wie Icebreaker ook kriebelde.

Slim op 13 okt 2019 17:57

Het kan inderdaad. Ik heb veel shirts van Super.Natural en eentje daarvan kriebelt ook

When life gets too complicated.... SKI

Ik draag meestal een thermobarometer van de decathlon
https://www.decathlon.nl/p/thermobroek-voor-skien-kinderen-f…
En dan een skibroek

Verder draag ik iets van een pully, https://www.falconshop.nl/falcon-jenita-152205 en een jas, van protest https://www.protest.eu/nl/nl/product/kids/meisjes/skikleding…

Ten slot heb ik nog skisokken en een buff (sjaaltje) om als het sneeuwt. Als het echt heel koud is heb ik nog een shirt aan, gewoon een basic shirtje.

Ik heb het zelden koud.

Ski you later!

Ik krijg ook altijd jeuk van merinowol. Maar ik ken niet veel meer mensen die dat hebben. Fijn dat het voor iedereen werkt. Ik heb zelf gelukkig ook thermo-ondergoed gevonden dat voor mij goed werkt.

Merinowol is veel zachter dan gewone wol, maar bovenal, het prikt niet. Merinowol prikt/kriebelt niet omdat de wol vele malen dunner is dan gewone wol. Hierdoor buigen de wolhaartjes eenvoudig om als ze tegen de huid gedrukt worden en prikken dus niet in je huid.

Er is, helaas, een groot verschil in kwaliteit van merinowol. Goedkopere merinowol is wol van schapen die een mindere kwaliteit leveren. Deze wol is minder zacht en kan daarom bij sommige mensen wel prikken. De beroemde A-merken gebruiken allemaal hoogstaand merinowol waarmee je dat niet hebt, vaak in combinatie met een synthetische stof om het kledingstuk slijt- en vormvaster te maken.

Merinowol zorgt voor een goede warmteregulatie, beter dan de meeste synthetische materialen, en dankzij de natuurlijke antibacteriële eigenschappen blijft merinowol ook langer fris ruiken. Verder neemt Merinowol transpiratievocht goed op. Daarentegen is het minder slijt- en vormvast dan hoogwaardige synthetische producten en droogt het minder snel.

Click. Click. Peace

Ik heb Icebreaker 200 shirts. De eerste keer jeukte het, ik dacht Hmm (heb gevoelige huid).

Was ze altijd een keer met een spijkerbroek voordat je ze voor het eerst draagt. Losse vezels spoelen uit, en de laatste scherpe puntjes botten af.

Dus ik ze 1x gewassen…
Daarna: zalig!!

@Slim goede toevoegingen hoor over vocht ventileren en lift’procedures’. Zo doe ik het ook!

Het vinden van de perfecte laagjes combi kan jaren duren en veel geld kosten. Je hebt zoveel omstandigheden en technische kleding is duur. Maar een vakantie zonder zweet is een geweldige vakantie.

Tijd voor een uitpakparty?!

De laatste jaren een katoenen longsleeve met skijas, soms een hardloopvest over de longsleeve, maar we hadden geluk met het weer.

Lauratralala op 13 okt 2019 13:21

Verder geef je aan dat je niet zo snel zweet en je denkt dat beginners het intensiefst bezig zijn op de berg. Hieruit haal ik dat je een redelijk gevorderde lift skier bent die niet toert/omhoog loopt.
Mijn advies: gooi die katoenen onderlaagjes zsm weg. Aan een andere onwetende verkopen op marktplaats is m.i. een halsmisdaad. Google even: cotton kills. Als je katoen wilt dragen dan misschien voor een buitenlaag ipv dicht op de huid.
Vervolg: koop een onderlaagje van kunststof of wol kunstof mengsel. Die absorberen minder zweet, waar je extra hard van afkoelt als je niet meer beweegt.
Evt een fleecetrui voor er overheen afhankelijk van het weer en de evt. voering van je buitenjas.

Qua onderlaag opteer ik in de basis voor wol met wat kunstof die zorgt voor goede slijtage eigenschappen. Want je hoeft minder te wassen en dit is duurzaam. Uithangen overnacht is vaak voldoende om weer fris te ruiken.
Wol heeft als voornoemd nadeel dat sommigen het vinden kriebelen. Zelfs merino bij sommigen. Ik ga zelf niet zo lekker op icebraker maar wel op woolpower. Daarnaast vind ik woolpower een stuk warmer aanvoelen dan icebreaker. Ze hebben een andere weefmethode Terry cloth genaamd, hetzelfde als handdoeken. Dit zorgt voor kleine luchtkamertje. Patagonia heeft iets soortgelijks, capilene air.
Dit zijn prijzige spulletjes. Zelf heb ik ook de goedkoopste kunstof onderlaagjes van de Decathlon die zijn lekker zacht en hebben als voordeel dat de armen kort zijn, bij mij heb ik dan minder overlap op mijn pols van onder, tussen, shell en handschoen.

Ik laat het even hierbij omdat ik het idee heb dat je hiernaar op zoek was. Ik laat evt. midlayer en outerlayer even zitten. Bij interesse kan ik er nog iets over zeggen.

Merino staat er juist om bekend dat het niet kriebelt.

DrPhil op 13 okt 2019 13:21

Bij mij wel. Zolang ik aan het skiën ben OK maar nadien moet dat t-shirt zo snel mogelijk uit. 🙄

bartvwg op 13 okt 2019 16:36

is dat wel echte Merino wol?.

DrPhil op 13 okt 2019 17:25

Jazeker, Icebreaker spul.
Heb het alleen met de T-shirts, niet met de onderbroek.
Zal wel weer aan mij liggen. :)

Bla, bla, bla.

Bij sportpursuit Helly Hansen Lifa active lange mouw voor €16,00!

Leuk weer al die reacties en ervaringen!

MiVe, dank voor de uitgebreide uitleg. En klopt, we gaan bij voorkeur met de lift naar boven en elke willekeurige afdaling naar beneden. Bij toeren verstaan we; steeds een afdaling (piste of offpiste) richting een berg verder ;)

Ik wist overigens (als moeder v twee pubers) niet eens dat er een apart wasmiddel voor wol bestaat, zo leer ik nog eens wat!
En dezelfde nonchalance verklaart meteen mijn katoenen shirts: ik pak ze uit de kast een dag voor we vertrekken, en bedenk me ieder jaar; o ja, ik wilde ski-shirts kopen.

Na vorige wintersport heb ik decathlon shirts gekocht, maar die zijn echt aan alle kanten te kort.

Ik heb nu een rijtje met shirts nav tips uit dit topic en ik ga wat proberen.

Click. Click. Peace

En dezelfde nonchalance verklaart meteen mijn katoenen shirts: ik pak ze uit de kast een dag voor we vertrekken, en bedenk me ieder jaar; o ja, ik wilde ski-shirts kopen.
okt 2019 18:45[/post]

Herkenbaar. Ik laat mijn wintersporspullen waar iets mee moet altijd in mijn kamer slingeren. Een rommeltje maar dan onthoudt ik dat er iets mee moet gebeuren.

Plaats een reactie