Waarheen voor 3 dagen begin december

Normalerwijze ga ik iedere herfstvakantie met m'n vrouw enkele dagen op de Oostenrijkse Gletschers vertoeven als voorbereiding op de langere trips later op het seizoen. (en vooral omdat het bij mij eind September altijd al begint te kriebelen.)

Nu, m'n vrouw gaat eerder op wintervakantie, waar ik op wintersport ga, ik kan perfect dezelfde 2 pistes op een gletscher 40 keer op een dag doen en het nog niet beu worden, maar zij heeft het na 3 keer dan wel gehad…

Dit jaar pakken we het dus iets anders aan: In de herfstvakantie een Citytrip, en ik ga dan begin December, als er hopelijk al wat meer sneeuw ligt, en er dus al wat meer pistes open zijn zo goedkoop mogelijk voor enkele dagen alleen naar de Alpen.

Ik ben echter nog nooit begin December gaan skiën, dus ik vraag me af of hier iemand een aanrader heeft.

Vereisten:

  • Hoe dichter bij Brussel, hoe beter (Plan is op een avond na het werk in de auto te stappen, tot middernacht door te rijden voor een overnachting en dan 's ochtends het laatste stuk en bij de opening van de liften de piste op.) (Terugkomen skiën tot de middag en dan naar huis)

  • Hoe goedkoper hoe beter (Kerst gaan we voor het tweede jaar van de Japow genieten, dus dat vreet hem wel in het budget.)

  • Gebied moet een grote kans hebben open te zijn op 7 December.

  • Hoe meer Kilometers beschikbaar op één skipas hoe beter. (Ik leg gemiddeld 150km per dag inclusief liften af, maar dat wil niet zeggen dat ik me in 3 deelgebieden met elk 30km open me niet kan vermaken. Leuke pistes neem ik met plezier vaker.)

Met die Criteria kom ik zelf op Sölden + Obergurgl/Hochgurgl uit. Sneeuwzeker, niet extreem ver, steeds vroeg reeds veel open, ontbijtpensionnetjes bij oma te vinden voor €50 per nacht, alles op 1 relatief voordelige skipas vanaf 3 dagen,…

Echter, deze gebieden heb ik al meermaals gedaan in Oktober/Mei, en ik zou liever eens iets nieuws ontdekken.

Heeft er iemand een aanrader voor mij?

Ik ben een keer de eerste week van december in L3V geweest. Appartement plus skipas hele gebied voor 300 p.p. of zo. Eerste week dat L3V links open weten, Appartement in Hameau de Mottaret. Via Sunweb geloof ik. In Oktober geboekt moet vroegboek korting indertijd.
Is vast wel wat te vinden daar.

Val dÍsere/Tignes zo pre-season wellicht nog wat betaalbaars te vinden. Als je het in AT wilt zoeken, evt Stubai.

Edwin van Riel

Ik ben een keer de eerste week van december in L3V geweest. Appartement plus skipas hele gebied voor 300 p.p. of zo. Eerste week dat L3V links open weten, Appartement in Hameau de Mottaret. Via Sunweb geloof ik. In Oktober geboekt moet vroegboek korting indertijd.
Is vast wel wat te vinden daar.

GiGi op 9 okt 2019 15:52

Da’s inderdaad geen slechte optie, maar lijkt eerder interessant vanaf een week als je effectief een pakket met skipas kan nemen.
Ik ben niet echt van plan langer dan enkele dagen op voorhand iets vast te leggen.

Val dÍsere/Tignes zo pre-season wellicht nog wat betaalbaars te vinden. Als je het in AT wilt zoeken, evt Stubai.

evr66 op 9 okt 2019 16:02

Voor Frankrijk geldt eigenlijk steeds, vooral interessant in pakket, en daar kom ik met m’n drie dagen niet aan. Verder maakt de afstand + peage het al snel wat minder interessant dan de dichtbijgelegen Oostenrijkse gebieden.

Iets als Engelberg in Zwitserland zou natuurlijk qua afstand en gebied erg interessant zijn, maar daar schrikken de prijzen snel af voor wat je krijgt.

Waar ik niet aan gedacht had, maar misscien ook een optie is zijn de Ski Arlberg gebieden (Warth/Lech).
Makkelijk, snel en goedkoop aan te rijden en een gunstige skipas. In het Lechtal zeker goedkoop onderkomen te vinden, en ik ben er al lang niet meer geweest, echter niet hoog gelegen…

Stubai valt af, toch weer wat verder rijden dan Sölden/Pitztal, en die zat altijd al in de standaard Gletschertrip… (Steeds 1 dag in 3 van de 4 Gletschers: Kaunertal, Pitztal, Sôlden & Stubai)

Ischgl? Opent vaak begin december. Prima gebied. Als je in Kappl of Mathon verblijft ook prima te betalen.

Tsja, Engelberg is qua aanrijden perfect, heerlijk skigebied ook. Financieel inderdaad wel iets minder ;)

Edwin van Riel

Misschien pas rond 23 / 24 uur vertrekken, ff doortrappen en je bent rond 9.00 uur op de piste. Scheelt de kosten van één overnachting.

.

Ischgl? Opent vaak begin december. Prima gebied. Als je in Kappl of Mathon verblijft ook prima te betalen.

GiGi op 9 okt 2019 16:18

Ischgl inderdaad super, en best veel waar voor je geld maar ook weer reeds meerdere weken als moni gedaan.

Nog ééntje waar ik nu op val, en nog nooit geweest wegens de horrorverhalen binnen de vakantieperiodes: Serfaus Fiss Ladis.
De skipas tijdens de seizoensstart is daar ook belachelijk goedkoop: €82 voor 3 dagen!
Het addertje onder het gras is natuurlijk dat het niet erg hoog ligt en misschien maar héél beperkt open is…

Ik vermoed dat het in de praktijk iets zal worden als: Vrijdagochtend 6 December op basis van de sneeuw en berichten over opening op Alpinforum + vrije accomodatie beslissen tussen:

  • Serfaus - Fiss - Ladis
  • Ischgl
  • Arlberg
  • Sölden - Obergurgl (Als “Zekere” optie)

Als het op die manier dumpt tegen het weekend daarvoor houd ik nog de mogelijkheid dan te vertrekken…

Misschien pas rond 23 / 24 uur vertrekken, ff doortrappen en je bent rond 9.00 uur op de piste. Scheelt de kosten van één overnachting.

Geenen op 9 okt 2019 16:33

Dat lukte me met m’n vorige 9-5 job perfect, en dan deed ik het altijd zo, nu werk ik echter véél langere dagen, waardoor ik al vermoeid aan de rit begin, en dan krijg ik het geheid na een tijdje moeilijk achter het stuur. (Ik zal ook alleen rijden, dus dat wordt me te link.)

Voor één keer lukt het me wel om op vrijdag om 16u aan te zetten, dan haal ik tegen 11:00 zonder problemen Ulm, waar ik dan een 5-tal uren comfortabel kan slapen. De €50 die me dat extra kost is me de frisheid op de eerste dag zeker waard.

Misschien pas rond 23 / 24 uur vertrekken, ff doortrappen en je bent rond 9.00 uur op de piste. Scheelt de kosten van één overnachting.

Geenen op 9 okt 2019 16:33

Dat lukte me met m'n vorige 9-5 job perfect, en dan deed ik het altijd zo, nu werk ik echter véél langere dagen, waardoor ik al vermoeid aan de rit begin, en dan krijg ik het geheid na een tijdje moeilijk achter het stuur. (Ik zal ook alleen rijden, dus dat wordt me te link.)

Voor één keer lukt het me wel om op vrijdag om 16u aan te zetten, dan haal ik tegen 11:00 zonder problemen Ulm, waar ik dan een 5-tal uren comfortabel kan slapen. De €50 die me dat extra kost is me de frisheid op de eerste dag zeker waard.

FORZAM op 9 okt 2019 16:40

Ah helder ieder zijn keuze. Persoonlijk heb ik geen 9 tot 17 baan, geen idee hoe dat zou zijn. Als je echt vermoeid bent kan je toch om 16.00 / 17.00 gaan slapen en om een uur of 23.00 opstaan en vertrekken? Maar dat ter zijde, ik zou hoewel wat verder Tignes of Valthorens kiezen maar deze keuze pas op het allerlaatste moment maken, er kan zomaar veel meer sneeuw liggen in de Oostenrijkse gebieden bv Stubaïtal of id. Twee personen rond deze tijd plek zat denk ik zo.

*bericht bewerkt door Geenen op 09 okt 2019 18:02

.

Waarom zo vroeg boeken als je toch maar alleen gaat? Ik zou wachten tot het laatste moment en dan een gebied uitzoeken waar de verwachtingen top zijn.

Übung macht den meister!!!

Idd, echt last minute op woensdag of donderdag boeken, dan weet je wel wat het reisdoel wordt, neem ik aan? Zelf ook gedaan in maart, kwam toen uiteindelijk in de Dolomieten uit vanwege de beste weersomstandigheden.

Dan nog kan je nu wel alvast de opties op een rij zetten op basis van wat er mogelijk open is en goed te berijden… Nergens staat dan nu al geboekt zou worden, toch?

Dan nog kan je nu wel alvast de opties op een rij zetten op basis van wat er mogelijk open is en goed te berijden… Nergens staat dan nu al geboekt zou worden, toch?

GiGi op 9 okt 2019 18:34

Klopt, deze post was eigenlijk meer bedoeld om misschien een “Geheimtipp” tegen te komen die je niet direct uit de “standaardfilters” haalt (Afstand, km piste, hoogetligging, voorziene openingsdatum)

Zie ook m’n voorlopige plan:

Ik vermoed dat het in de praktijk iets zal worden als: Vrijdagochtend 6 December op basis van de sneeuw en berichten over opening op Alpinforum + vrije accomodatie beslissen tussen:

  • Serfaus - Fiss - Ladis
  • Ischgl
  • Arlberg
  • Sölden - Obergurgl (Als “Zekere” optie)

Als het op die manier dumpt tegen het weekend daarvoor houd ik nog de mogelijkheid dan te vertrekken…

Ischgl was om de één of andere reden niet in me opgekomen, maar is zeker een goede tip, aangezien ze daar ook echt de moeite doen om open te gooien wat open kan met de sneeuw die er ligt.

Wij gaan altijd de 2e week van december, de laatste jaren ligt er in die week al een pak sneeuw. Ik zou gewoon wachten tot dan en je weet waar en hoeveel sneeuw er ligt, onderkomen is geen probleem in die periode.
En welke liften er dan open zijn.

Dienten Die Alte schule

Waarom zo vroeg boeken als je toch maar alleen gaat? Ik zou wachten tot het laatste moment en dan een gebied uitzoeken waar de verwachtingen top zijn.

RFKANGOO op 9 okt 2019 18:06

Dit is inderdaad de TIP DER TIPS!

Wachten tot een dag of 2 tevoor en dan boeken waar er al genoeg pistes open zijn (of gaan: weekend van 7 december is doorgaans bij voldoende sneeuw voor veel gebieden openingsweekend) en waar ze mooi weer voorspellen.

Wij zijn zo ooit die week naar Saalbach gegaan, was dat een topper! Bijna alles open, geen kat op de pistes en hotel spotgoedkoop en we hadden het hotel bovendien de eerste 2 nachten helemaal voor ons alleen! Zalig, zo’n privé wellness en zwembad ;)

Dergelijke laaggelegen gebieden met goede kunstsneeuwvoorzieningen (denk bijvoorbeeld ook Kitzbühel-Kirchberg of Skiwelt) zijn bij een vroege winterinval echt de place to be: niet zo koud als op de gletsjers , goeie pistes (op de lagergelegen grashellingen is er minder sneeuw nodig dan de rotshellingen in de hoge gebieden), goedkoop en weinig volk.

Wordt toch weer een trage winterstart dan kan je best terug richting Ischgl of eventueel Zermatt of Cervinia trekken: qua sneeuwzekerheid en een groot aantal geopende pistes in het seizoensbegin zijn die gebieden niet te evenaren.

Ski Arlberg is in seizoenen met een slechte start een afrader: doordat ze daar normaalgezien meer dan genoeg natuursneeuw krijgen dankzij de staulage is de kunstsneeuwvoorziening daar ruimschoots onvoldoende om sneeuwtekort te compenseren.

SFL is trouwens altijd een mindere starter: inneralpien en dus nooit de megadumps zoals op de Arlberg, hooggelegen pistes en dus vrij veel sneeuw nodig om de rotshellingen te bedekken en een ontoereikende kunstsneeuwvoorziening.

Let bijvoorbeeld ook op Schladming-Dachstein. Als het koud genoeg is en er valt al vroeg een flink pak, openen zij vaak ook vroeg. Het gebied beschikt ook over de gletsjer op de Dachstein en Obertauern ligt om de hoek.

*bericht bewerkt door Quick op 09 okt 2019 20:45

Mr. Slow

In geval van ruim voldoende sneeuw is misschien Montafon ook een optie? Snel aan te rijden, goedkope accomodaties, groot genoeg hoofdgebied, maar ook verschillende deelgebiedjes met Gargellen, Golm en Brandnertal in de skipas…

Inderdaad lekker afwachten. Montafon heeft zeker ok de neiging vrij vroeg open te gaan als er genoeg sneeuw is gevallen. Lekker kort aanrijden en is dan ook een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Ischgl dat sowieso open/ sneeuwzeker is in die periode.

Plaats een reactie