Kan ik als snowboarder mee op tour met skiërs?

In januari ga ik met een groepje mee naar Flachau. De bedoeling is dat we daar een paar lange tochten gaan maken.

Nou is mijn vraag, kan ik als snowboarder goed meekomen met de skiërs? Ik ben namelijk de enige snowboarder?

Dank voor jullie reacties.

Gr. Machael

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/e53a5f733464dbded004d271...

Weinig over te zeggen. Belangrijker is het niveau verschil tussen jou en de groep en vice versa. In de jaren dat ik boarde stond (ja stond) ik altijd op de skiërs te wachten.

.

Ik heb daar nooit problemen mee gehad, skiërs en boarders. Dat waren dan altijd wel ervaren boarders. Dus je niveau en een eventueel verschil met de skiërs is best bepalend denk ik.

Hoe goed is je niveau in verhouding tot de route en tot de skiers?
Hoe is de route? Vlakke stukken zijn voor snowboarders echt lastiger dan voor skiers, zeker als het druk is. Liften zijn ook iets meer werk, dus als er veel korte liftjes in zitten dan kost dat ook een beetje meer tijd.

Het meest belangrijke, hoe is de instelling van de groep? ‘Samen uit samen thuis’, of ‘ieder voor zich en God voor ons allen’?

Kun je een beetje snowboarden?
Wij zijn meestal met een gemixte groep een dat gaat prima. Maar een redelijk beginnende snowboarder met aardig gevorderde skiërs gaat zeker flink wat snelheid verschil tussen zitten. Dus als ze willen wachten prima, zo niet dan wordt het lastig.

Ligt inderdaad aan je niveau. Ik board al jaren met skiërs en dat gaat ook al jaren prima - af en toe een sleepje op vlakke stukken, dan is het wel handig om meerder skiërs mee te nemen ;)

Setting forth in the universe

Alles hangt inderdaad van je niveau en van dat van de anderen af. Toen ik 20 jaar geleden begon met snowboarden moest de rest op mij wachten, nu is het andersom. Misschien handige tip, zie dat je als eerste in de lift stapt, meestal heb je als boarder iets meer tijd nodig om je board aan te doen.
Nog een tip, stippel zelf de route uit, dan moeten ze wel wachten op je 😉
Als je daar bent, moet je zeker een keer naar zauchensee, rustiger en sommige pistes zijn er iets uitdagender dan in flachau.

Veel boardplezier!

Steven

Maar zoals al eerder is aangegeven: instelling is misschien nog wel belangrijker. Even los van het niveau van jou en je metgezellen (hoewel het niet fijn is als die verschillen al te groot zijn).
Kortom: heb het er met elkaar over hoe iedereen in de wedstrijd zit en wat je verwacht.

Dank voor jullie reacties!

Er is een hoop verschil in de groep. 3 kunnen heel goed skiën, 2 kunnen redelijk skiën en ik heb de minste ervaring.

We zullen punten afspreken waar we elkaar zien, maar ze zullen niet heel de tijd op me wachten :)

Ik zou natuurlijk wat skie lessen kunnen nemen en gaan skiën, alleen is mijn rechter knie wat zwakker en die verdraai ik snel. Met boarden heb ik het idee dat dit minder snel zal gebeuren, omdat beide benen vast staan en ik hier wel wat ervaring in heb.

Als je nu moet gaan beginnen zal het niveau nog steeds niet gelijk zijn als dat van de skiërs. Waarom niet een paar snowboard lessen volgen? Aangezien je dat al kan ben je daarmee sneller op niveau van de rest.

Übung macht den meister!!!

Dank voor jullie reacties!

Er is een hoop verschil in de groep. 3 kunnen heel goed skiën, 2 kunnen redelijk skiën en ik heb de minste ervaring.

We zullen punten afspreken waar we elkaar zien, maar ze zullen niet heel de tijd op me wachten :)

Ik zou natuurlijk wat skie lessen kunnen nemen en gaan skiën, alleen is mijn rechter knie wat zwakker en die verdraai ik snel. Met boarden heb ik het idee dat dit minder snel zal gebeuren, omdat beide benen vast staan en ik hier wel wat ervaring in heb.

Machael op 10 okt 2019 08:59

Ik zou lekker op je board blijven staan. Ik verdraai mijn linker knie met enige regelmaat en met snowboarden heb ik nog nooit enige hinder ondervonden. Skiën durf ik om die reden niet…

Daarnaast zoals RFKANGOO al zegt lekker wat lesjes pakken voor die tijd en je komt vast aardig mee…

Het ligt veelal aan de verwachtingen. Ik heb wel eens in gezelschappen gezeten waar een paar (soms waaronder ik zelf) even gas wilden geven. Dan gingen we wel eens een uurtje of 2 zelf afdalingen doen. Wanneer je met zijn allen accepteert dat je met elkaar samen afdaalt en iedereen snapt dat er een niveau verschil is lijkt me het geen probleem.

Nu weet ik natuurlijk niet de exacte verhoudingen, maar mijn ervaring is dat boarders met niet super veel ervaring, maar ook niet super weinig ervaring, op tempo wel met redelijke skiërs mee kunnen komen.

Flachau is een redelijk compact gebied. Het is vrij makkelijk om voor de groep op een bepaald punt af te spreken, waar je in je eigen tempo heen kan boarden. De ervaren skiers kunnen makkelijk een afdaling of 2 meer pakken en toch op het zelfde punt weer uit komen voor bv een lunch.

Alleen als je vanuit Flachau naar Alpendorf gaat, ben je een tijdje in in 1 richting aan het gaan. Maar je moet over de zelfde route weer terug, dus daar zal vast ook wel iets passen.

Plaats een reactie