Magnetische skihouders voor korte afstanden

Beste wintersport liefhebbers,

Al jaren gaan wij naar het Maurienne dal in Frankrijk. Tot een maand geleden had mijn vader een ruime 7 persoonsauto waar alles achterin kon. Echter is deze verkocht en omdat wij allemaal het huis uit zijn/op korte termijn gaan is de ruimte niet meer nodig. Mijn ouders hebben dus besloten om ook een kleine auto te blijven rijden. Onze skies blijven altijd achter in Frankrijk, dus voor de lange afstand is ook de ruimte niet meer nodig.

Dit jaar gaat mijn vriendin mee met de kerst om 2 weken te genieten van de mooie franse Alpen. Nu heb ik een fijne maar ook vrij kleine auto. Echter vind ik het wel leuk om ook in andere gebieden te gaan skiën (Val Frejus, Aussois, Val Cenis, Bonneval en La Norma zitten op dezelfde skipas). Mijn huidige auto heeft geen dakdragers en dus ben ik opzoek naar een veilige manier om 3 paar skies mee te kunnen nemen.

Op internet kwam ik verschillende magneethouders tegen en was ik eigenlijk best enthousiast. Het gaat om ritjes van maximaal 20 min enkele reis en hooguit 80/90 km per uur. Voor lange stukken autosnelweg wil ik ze zeker niet gebruiken. Maar omdat ik mij ook aan het oriënteren ben op een volgende auto en dat model ook niet met dakdragers is geleverd vond ik het wel een goede oplossing. Misschien om krassen te voorkomen een klein stukje op mijn dak tijdelijk van een coating of sticker voorzien.

Op het forum zie ik wel verhalen dat het afgeraden word op lange stukken, maar korte stukjes?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen ;)

Met skiën kom je echt tot rust.

Heb ze gebruikt. Op zich voor korte stukjes geen probleem. Vind wel dat je gemakkelijk iets blijft zien op de lak wanneer er eenmaal wat vuil/zand/troep op komt. Daarna alleen nog maar echte dragers gebruikt, beetje zuinig op de lak van mijn auto ;)

Edwin van Riel

Wat is een vrij kleine auto?🤔
Met een clio en 2 personen met alle materiaal en met een fiat 500 xcross met alle materiaal telkens geen probleem om alles achterin te bonjouren. 😉
Zetels plat en vroem.

Bla, bla, bla.

Ja zeker als geen ski’s van 2m hebt kan er verrassend veel in een kleine auto. Niet altijd ideaal, maar prima voor korte stukjes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op dit moment rij ik een Fiat Panda 100HP en ben mij aan het oriënteren op een Abarth 500/595. Omdat ik voorlopig nog geen kinderen heb, geen grote auto nodig heb voor mijn werk en een beetje om rijplezier geef. Gezien het feit dat mijn spullen hier niet liggen kan ik niet even kijken of het past.

Met skiën kom je echt tot rust.

Zetels plat, ski’s schuin er in of desnoods over de middenconsole. Moet lukken met een panda.
Hoe lang zijn je ski’s?

Bla, bla, bla.

Met die laatste variant erg oppassen ivm noodstop/ongeval. Je wilt dan echt geen rondvliegende ski’s.

Edwin van Riel

Als ik mij niet vergis zijn ze 1.66m mijn vriendin is kleiner dus die zal korte huurskins krijgen.

Midden console heeft niet de voorkeur, misschien inderdaad een oud laken meenemen idd en schuin over de achterbank.

Met skiën kom je echt tot rust.

Als de achterbank neer kan dan lukt het, zeker als een van jullie achter de bestuurder gaat zitten. Andere voorstoel zover mogelijk naar voren en/of plat.
Vroeger wel eens skies vervoert langs de deur.
Gevaar zit hem wel in noodstop gevallen, dus zo goed mogelijk vastzetten en in skizak.

Dak goed poetsen en er gewoon op zetten. Zolang je geen lange ritten doet zou dat geen probleem mogen zijn, kleine krasjes kan je gewoon weg simoniseren.

Enige probleem is dat je die dingen er op de parking waarschijnlijk wil afhalen (anders doet iemand anders dat misschien voor jou 😉), en dan moet je wat spulletjes meenemen om de lak even proper te maken voor je ze er weer op zet.

En verder: het blijft gewoon een auto, die krasjes komen toch… Persoonlijk maak ik me niet heel erg veel zorgen hoe mijn auto eruit ziet 😛.

Als ik mij niet vergis zijn ze 1.66m mijn vriendin is kleiner dus die zal korte huurskins krijgen.
Midden console heeft niet de voorkeur, misschien inderdaad een oud laken meenemen idd en schuin over de achterbank.

Leandro op 9 okt 2019 17:37

Moet lukken. 😉

Bla, bla, bla.

Als ik mij niet vergis zijn ze 1.66m mijn vriendin is kleiner dus die zal korte huurskins krijgen.

Midden console heeft niet de voorkeur, misschien inderdaad een oud laken meenemen idd en schuin over de achterbank.

Leandro op 9 okt 2019 17:37

Moet lukken. 😉

bartvwg op 9 okt 2019 17:57

En anders even je vriendin plat achterin de auto leggen: als zij past, passen de ski’s ook. 😉

Als ik mij niet vergis zijn ze 1.66m mijn vriendin is kleiner dus die zal korte huurskins krijgen.

Midden console heeft niet de voorkeur, misschien inderdaad een oud laken meenemen idd en schuin over de achterbank.

Leandro op 9 okt 2019 17:37

Moet lukken. 😉

bartvwg op 9 okt 2019 17:57

En anders even je vriendin plat achterin de auto leggen: als zij past, passen de ski’s ook. 😉

Patrick1980 op 9 okt 2019 18:09

😁😁😁
Hopelijk is ze wat flexibeler dan de ski’s. 🤔

Bla, bla, bla.

Enige probleem is dat je die dingen er op de parking waarschijnlijk wil afhalen (anders doet iemand anders dat misschien voor jou 😉), en dan moet je wat spulletjes meenemen om de lak even proper te maken voor je ze er weer op zet.

Dat is nu net geen probleem aldaar😉

Als je maar met z’n 2en in de auto hoeft zou ik ze ook achterin vervoeren, zeker die lengtes die jij aangeeft moet lukken😃
Verder kies je voor een mooi gebied!
Ik zeg LA NORMA😍☃️

LA NORMA😍☃️

Bij mij een soortgelijke situatie, mijn spullen staan daar ter plaatse en ik gebruik al jaren van die magneten, altijd voor korte stukjes met snelheden van max 80 km/h. In al die jaren nog nooit problemen gehad. Ook beschadiging aan lak is minimaal. Wel goed opletten dat er geen vocht (gesmolten sneeuw) onder de magneten komt.
Op de parkeerplaats laat ik die magneten er gewoon opzitten. Tot nu toe is iedereen er vanaf gebleven. Voor wat betreft het vervoer van ski’s in de auto, daar ben ik geen voorstander van. Ten eerste in verband met de veiligheid, ten tweede omdat er veel vocht in je auto komt zodat je na een aar dagen niet alleen buiten maar ook binnen met een ijskrabber aan de slag kunt.

Waarom wordt het afgeraden op lange stukken?

Je kan ook universele dakdragers monteren, evt op de reis heen in je auto leggen en op locatie pas monteren en deze met de ski’s aan het einde van de vakantie achterlaten.

.

Waarom wordt het afgeraden op lange stukken?

DrPhil op 10 okt 2019 00:42

Ik denk dat ze bij iets hogere snelheden afscheid van je auto nemen en de voorruit van je achterligger gaan opzoeken.

Bla, bla, bla.

Waarom wordt het afgeraden op lange stukken?

DrPhil op 10 okt 2019 00:42

Ik denk dat ze bij iets hogere snelheden afscheid van je auto nemen en de voorruit van je achterligger gaan opzoeken.

bartvwg op 10 okt 2019 07:14

Dat denk ik niet. Je ziet genoeg locals en taxi’s met die magnetische houders ook op de snelweg rijden. En als het juist geïnstalleerd is, moet je die houders ook nog met een riem naar binnen beveiligen.
Wordt hier volgens mij door de lezers afgeraden omdat het minder vertrouwen geeft, en je kan de ski’s niet in een zak of bescherming vervoeren.

#wakeupwhereyouwant

Waarom niet simpele een universele dakdrager, desnoods 2de hands? Dan kun je een gewone skidrager (met slot) kopen. (dat kan al vanaf 40-50 euro) Ideaal voor hetgeen waar je naar op zoek bent. Of het kan nog goedkoper. Je kan een ski rack kopen voor op je dakdrager. Deze kosten ±13 euro / stuk. Dus voor 2 paar ski`s ben je voor 26 euro gesteld. (deze kun je wel niet afsluiten met een slot).

Ik ken die magnetische dingen nog uit de jaren 90. Bij mijn weten waren ze toen gegarandeerd tot 120km/u. Dakkoffers zijn bij mijn weten ook maar tot 120 gegarandeerd. En daar rijden mensen 200+ mee. Last but not least ben ik een paar keer met een vriend met een 911 targa op vakantie geweest, met ski’s op de dakdrager. Door het glazen dak kon je precies zien hoe ze ski’s lagen. Zelfs met 200+ bewogen ze voor geen mm. Ik denk dat ze als een soort spoiler werken (punt naar achter).

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2019 08:56

Heb je een pb gestuurd.

Dakkoffers zijn bij mijn weten ook maar tot 120 gegarandeerd.

DrPhil op 10 okt 2019 08:56

In de handleiding van mijn Thule staat 150 of 160 km/h, ik ben het even kwijt…

Magneethouders hebben mechanisch gewoon minder grip, en kunnen op stukken van het dak worden geplaatst dat niet gemaakt is om veel krachten te verwerken. Die grip mindert bovendien ook nog eens als er vuil/vocht tussen de drager en het dak zit. Vandaar dat je beter niet te snel met die dingen rijdt. Dakdragers kunnen wel wat hebben.

Op wat lokale baantjes in de bergen rondkarren is daarentegen geen enkel probleem.

En natuurlijk houdt het verhaal op als je toevallig een auto bestelt met glazen of carbon dak 😉.

*bericht bewerkt door Morzel op 10 okt 2019 13:27

PB verzonden.

Heb je deze al gevonden/overwogen?

https://store.fiat.com/gb_en/accessories-car/500/ski-carrier…

ThomJ op 10 okt 2019 13:44

Jazeker, maar die passen niet op een Abarth. Die heeft een grote achterspoiler. Want dat leek mij alleen al voor een vette foto wel een gaaf gezicht ;)

Met skiën kom je echt tot rust.

Dakkoffers zijn bij mijn weten ook maar tot 120 gegarandeerd.

DrPhil op 10 okt 2019 08:56

In de handleiding van mijn Thule staat 150 of 160 km/h, ik ben het even kwijt

Morzel op 10 okt 2019 13:26

Tja, Morzel, jij bent natuurlijk een bijzonder geval he 😜. Welke type heb je?
Ik heb steeksproefsgewijs een aantal handleidingen van Thule bekeken. Ze gaven allemaal Max 130 op. Hierbij de allerduurste:

null

https://www.seasucker.com/collections/board/products/ski-rac…

Werkt perfect op elke wagen, is betrouwbaar en laat geen sporen of beschadiging na.
Ik gebruik het zelf voor mijn fietsen.

https://www.seasucker.com/collections/board/products/ski-rac…
Werkt perfect op elke wagen, is betrouwbaar en laat geen sporen of beschadiging na. Ik gebruik het zelf voor mijn fietsen.

Benn op 10 okt 2019 22:22

Hoe krijg je daar een fiets tussen geklemd?

Bla, bla, bla.

Neem aan dat hij ook een seasucker fietsendrager heeft dan. Maar die seasuckers, die sucken ook je portemenee een beetje leeg. Voor het zelfde geld kan je een dakdragers en een goedkope dakkoffer nieuw kopen.

Plaats een reactie