Beginner, Hinterglemm of Fieberbrunn

Ons familie breidt zich uit, en dit jaar nemen we weer een beginner mee. We hebben een optie voor een verblijf tussen Saalbach en Hinterglemm, iets dichter bij H. Kan de beginner daar makkelijk uit te voeten? Zijn de oefenpistes van de skischool vandaaruit goed te bereiken? Hebben verschillende skischolen hun eigen oefengebied en wat is dan het handigst? Ik kan dat niet goed vinden.
En voor de anderen, zijn de parkeerplaatsen bij de dalstations toereikend of moet je er dan om 8.00 staan. (We gaan helaas in de krokusvakantie.)

We hebben ook nog een optie in Fieberbrunn, op loopafstand van het dalstation. Dat is wat kleinschaliger, zou dat handiger zijn? Het is wel een stukje prijziger. Ik vind het moeilijk afwegen. Wie is bekend met de lokale omstandigheden?

Wat ik weet is dat bij Fieberbrunn het dalstation redelijk goed toegankelijk is, wij gaan altijd vroeg en dan is het goed te doen maar ben je wat later dan kan het zijn dat je een fors stuk moet lopen. Je kan het beste voor 1000 uur omhoog zijn, daarna gaan alle skiklassen omhoog en ben je wel even bezig. Er zijn er die het geen mooi beginnersgebied vinden, vorig jaar zijn wij er met onze dochters voor het eerst geweest en die hebben zich er zeer goed vermaakt.

Ik vind het wel een gezellig en overzichtelijk gebied, wij hebben 4 dagen bij Fieberbrunn zelf geskied en zijn 3 dagen met de auto naar Leogang gegaan, vanaf daar kom je makkelijk in Saalbach en Hinterglemm. Dit kan vanuit FIeberbrunn ook wel maar is voor beginners niet aan te raden.

Hinterglemm ken ik alleen maar van ernaartoe skieen, hoe het met parkeren is weet ik niet

*bericht bewerkt door marklit op 09 okt 2019 21:16

Ik zou zeggen Leogang. Veel meer blauw en vlak en geschikt voor beginners. Ik was vorig jaar met collegas in Fieberbrunn met flink wat beginners en viel best tegen. Weinig mogelijkheden en de aansluitingen naar andere gebieden duurt behoorlijk lang. In Fieberbrunn zelf zijn weinig brede beginner vriendelijke pistes, vandaar dat we de laatste 2 dagen met de bus naar Leogang zijn gegaan.

Hinterglemm en nog liever Leogang, perfect voor beginners. Fieberbrunn is grotendeels voor gevorderden en free-riders. Fantastisch gebied in totaliteit. Nu al weer zin aan.

Als je tussen S en H gaat zitten zou ik de auto laten staan en lekker de skibus pakken elke ochtend. Het is maar een paar 100 meter, niet de moeite waard om telkens de auto te starten.

Bij genoeg sneeuw is er ook nog een skiroute die iets verder uitkomt tegenover de Mpreis, de beginner zou deze niet kunnen pakken…

Fieberbrunn nog geen ervaring mee…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Zou niet direct in Fieberbrunn gaan zitten. Daar valt heerlijk te skiën (mn offpiste), maar is voor beginners niet echt veel te halen.Meeste is nogal vrij vlot rood en zelfs nog wel lastig rood als de sneeuwcondities wat minder zijn. Zonder die stukken te passeren kom je eigenlijk niet in de rest van het gebied. Zeker terug is dit wel een dingetje (alhoewel je altijd de cabine terug kunt nemen natuurlijk vanaf de Reiterkogel, laatste stuk naar F is dan wel weer prima te doen.)

Eerder kiezen voor bv Leogang, S of H.

Edwin van Riel

Als de beginner op les gaat en niet met de rest van de groep mee, lijkt Fieberbrunn me een prima optie. De gevorderden zullen geen problemen hebben met de oversteek naar Saalbach en voor de beginner zijn er in Fieberbrunn genoeg mogelijkheden. Alleen de Reckmoos Nord is misschien te lastig, maar daar kun je altijd de gondel terug nemen.

Saalbach, Hinterglemm en Leogang hebben veel brede blauwe pistes. Hier is voor iedereen goed te skieen.

Fieberbrunn is een stuk lastiger. Voor beginners geen aanrader. Zeker de oversteek van Fieberbrunn naar Hinterglemm (en terug) is lastig.

Beginners hebben feitelijk alleen een goede beginnerspiste nodig
Beginners gaan niet vanuit F. naar H…, daar zijn ze niet aan toe.
Veel mensen vergeten nogal ‘ns dat beginners weinig nodig hebben…

Dat is waar, maar 1 normale blauwe piste in Fieberbrunn is wel erg karig. Zeker als je dan zo’n enorm dure pas moet kopen.

Ook is het voor de rest niet leuk indien ze wel met elkaar koffie willen drinken of lunchen. Als je in Saalbach of Hinterglemm zit, kun je leuke rondjes maken en toch met elkaar lunchen;

In Saalbach en Hinterglemm kun je met enkel blauwe pistes ook nog leuke tochtjes maken en hier zijn de pistes breder en glooiender dan in Fieberbrunn.

Klopt, blauw in F is in feite tot 1 gedeelte beperkt. Dus met een groep in gevarieerde samenstelling niet ideaal. In S,H,L lopen blauw en rood meer door elkaar qua pistes.

Edwin van Riel

Ik ben het niet met jullie eens qua beginnersgebied.
As jaar kom ik hier voor het 3e jaar achter elkaar juist voor onze 2 kinderen van nu 6 en 8.
2 zeer goede ski scholen met bijna alleen nl leraren met elk een eigen lesgebied naast/aan de lift wat aan de parkeerplaats grenst.
De parkeerplaats zelf is van onder naar boven overigens wel 600m lang en berg op, hou daar rekening mee (maar als je voor 10en er bent sta je hoog genoeg).
Ander voordeel vind ik is dat alle pistes op een punt uitkomen bij de parkeerplaats… Dus geen gezoek naar lessende kinderen die ergens anders moeten starten/stoppen dan dat jij als niet lessende moet.
Pistes zijn idd niet zo blauw…maar om ze nu echt knal rood te noemen? Mijn kinderen kwamen na een paar dagen overal naar beneden tijdens de lessen.
Maar misschien belangrijker… De drukte is in F zo veel minder…in S en H niet te doen zo druk op de lesweiden. Ook skileraren beamen dit.
En tja de verbindingpiste naar S/H is wel te moeilijk voor beginners, maar voor gevorderden juist leuk en de liften doen het ook nog hè.
Al met al voor mij juist de reden om hier weer naar toe te gaan as jaar.

Succes met je keuze

*bericht bewerkt door Medico op 10 okt 2019 17:34

Goede info van iedereen, dank. Het blijft een lastige afweging vind ik.
Onze beginner is een echte beginner, ik verwacht dat die bij de skischool onder de pannen zal zijn en dat we de laatste dag als familiegroep heel rustig wat pistes af zullen gaan. Weinig blauw is dan niet een issue. Minder drukte wel. Het zou leuk zijn om met (een deel) samen te lunchen, een ander deel kan dan best de dag in SH doorbrengen. Ik neig dan naar Fieberbrunn.
Medico, met welke skischool heb jij een goede ervaring en waar lunchen die?

Wij hebben goede ervaring bij Wildmann, maar s4 schijnt ook goed te zijn… Lunch bij wildman is of beneden naast de lift of juist boven bij het middenstation.

S4 goede ervaringen. Lunch halverwege in blauwe gedeelte, zal de naam nog even terugzoeken voor je . Enige die alles gewoon vers maakt dagelijks ;)

Edwin van Riel

Ik hoor goede ervaringen over beide. Onze kinderen zijn vorig jaar bij S4 geweest en hebben het erg leuk gehad. Er wordt goed gekeken naar individueel niveau en ook tijdens de week wordt er geswitcht als het einde de klas ontgroeit. Wij hadden eerst 3 halve dagen maar bij het ophalen van het lunchpunt werd er toch zeer vriendelijk door de dames verzocht om ook de middag erbij te nemen.

Bij komend voordeel, wij hebben heerlijk samen kunnen skiën:)

En nogmaals, wij hebben een geweldige week in Fieberbrunn gehad en uiteindelijk alle pistes kunnen skiën met onze kinderen die voor de eerste week op de ski's stonden.

*bericht bewerkt door marklit op 13 okt 2019 08:32

Plaats een reactie