Nieuwe skis

Ik ben opzoek naar nieuwe skis, ik hrb mijn focus gelegd op brede all mountain skis. Rond 95-100mm waist. Ik wil ze hebben voor vooral op groomers, aangezien ik dit seizoen skileraar ben in Zwitserland. Ik heb al een twintip paar van 80mm (15 radius)
En wil dus nu wat bredere voor een wat breder spectrum. Ik heb al naar een paar skis gekeken maar mijn aandacht is vooral blijven hangen bij de volkl mantra m5 en de salomon qst 99. Ik vroeg me af of jullie nog suggesties hadden en wat voor verschillen er zijn tussen de mantra en qst. (ook vroeg ik me af of er in 2018 en 2019 veel veranderd is in de qst, aangezien de 18 wat goedkoper zijn). Hoor graag, als jr nog meer info nodig hebt ivm skis, vertel ik dat graag, can really use the help :)

Zonder een tip te geven over de ski’s die je noemt. Ik begrijp dat je graag bredere ski’s wilt. Maar ski’s van 100 onder de voet die je vooral op de pistes gebruikt als skileraar is, in mijn optiek, niet de meest logische combinatie.

Ik zou eerder kiezen voor een niet al te heftige piste ski (geen twintip of je moet freesyle lessen geven) voor de lessen. En eventueel daarnaast een wat bredere ski als je een off-piste ski zoekt. Als je een heel seizoen in de sneeuw zit, en het je werk is, is het niet raar om twee paar ski’s te hebben… Bedenk echt goed hoeveel dagen je op de pistes staat en voor hoeveel dagen je ski’s nodig hebt voor dat bredere spectrum ;-)

Click. Click. Peace

Voor op de piste zou ik zeker geen brede ski’s nemen. Je kantenwissel is minder snel en kost meer kracht, je levert flink in op grip (zeker als de sneeuw hard is) en veel mensen krijgen last van hun knieën als ze lang en veel op brede ski’s op harde sneeuw skiën.
Er zijn heel erg veel heel goede pisteski’s op de markt die perfect zijn om les op te geven. De ski’s die je noemt zijn voor die toepassing minder geschikt, in mijn optiek.

Zonder een tip te geven over de ski’s die je noemt. Ik begrijp dat je graag bredere ski’s wilt. Maar ski’s van 100 onder de voet die je vooral op de pistes gebruikt als skileraar is, in mijn optiek, niet de meest logische combinatie.

Ik zou eerder kiezen voor een niet al te heftige piste ski (geen twintip of je moet freesyle lessen geven) voor de lessen. En eventueel daarnaast een wat bredere ski als je een off-piste ski zoekt. Als je een heel seizoen in de sneeuw zit, en het je werk is, is het niet raar om twee paar ski’s te hebben… Bedenk echt goed hoeveel dagen je op de pistes staat en voor hoeveel dagen je ski’s nodig hebt voor dat bredere spectrum ;-)

Rogier op 12 okt 2019 22:01

Ah oke, ik heb gezocht naar all mountain skis en ik las op velen reviews dat de skis die ik heb genoemd erg fijn op de pistes zijn, maar ik zie goed wat je zegt! Zou je een suggestie kunnen geven? Wat voor waist breedte zou gepast zijn? Ik zoek ski’s die vooral goed stabiel zijn en lekker kunnen carven

Wat zouden jullie zeggen over de Rossignol experience 88 TI
Of salomon qst 92

Nog steeds heel erg breed. Waarom allmountain als je ermee op de piste gaat skiën? Zonder verder iets van je stijl of voorkeuren te weten, zou ik iets suggereren in de categorie Dynastar Speedzone 12 TI, Nordica Spitfire Pro, Salomon S/Max 12, etc. Dat soort ski’s. Geen consumenten-raceski’s, geen allmountain ski’s. Gewoon goede allround pisteski’s.

Nog steeds heel erg breed. Waarom allmountain als je ermee op de piste gaat skiën? Zonder verder iets van je stijl of voorkeuren te weten, zou ik iets suggereren in de categorie Dynastar Speedzone 12 TI, Nordica Spitfire Pro, Salomon S/Max 12, etc. Dat soort ski’s. Geen consumenten-raceski’s, geen allmountain ski’s. Gewoon goede allround pisteski’s.

GiGi op 12 okt 2019 22:59

Ah okey, ik zat vooral met de gedachte dat ik al wel skis heb met een breedte van 80(al zijn dit wel twin-tips) en dat die wel genoeg zouden schikken om op de piste les te geven, en dat daarnaast all mountain skis kan hebben die wat breder zijn om wat meer variatie te hebben. Of raad jij aan naast de twintips piste skis te hebben, ik weet zelf nog niet zo goed wat het verschil in skien is. (vandaar de kwestie :D)

@titusevers
Je gaat toch de Anwarter opleiding doen? Dan kan je beter de focus leggen op allround pisteski's.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 12 okt 2019 23:14

@Titusevers
Je gaat toch de Anwarter opleiding doen? Dan kan je beter de focus leggen op allround pisteski's.

Sjaak27 op 12 okt 2019 23:13

Dat was het idee, maar ik heb toch een skischool in Zwitserland gevonden en hoef dus geen opleiding meer te halen. Ik zoek dus vooral een ski waar ik zelf het meest plezier van kan hebben. En ik denk dat ik vast wel eens het poeder in wil duiken aankomend seizoen, vandaar.

Bij welke skischool kan je aan de slag zonder diploma dan?

Bij welke skischool kan je aan de slag zonder diploma dan?

GiGi op 12 okt 2019 23:24

Neige adventure, een diploma is geen vereiste in Zwitserland. Je krijgt daar persoonlijke training van de school zelf

Ik ben opzoek naar nieuwe skis, ik hrb mijn focus gelegd op brede all mountain skis. Rond 95-100mm waist. Ik wil ze hebben voor vooral op groomers, aangezien ik dit seizoen skileraar ben in Zwitserland. Ik heb al een twintip paar van 80mm (15 radius)
En wil dus nu wat bredere voor een wat breder spectrum. Ik heb al naar een paar skis gekeken maar mijn aandacht is vooral blijven hangen bij de volkl mantra m5 en de salomon qst 99. Ik vroeg me af of jullie nog suggesties hadden en wat voor verschillen er zijn tussen de mantra en qst. (ook vroeg ik me af of er in 2018 en 2019 veel veranderd is in de qst, aangezien de 18 wat goedkoper zijn). Hoor graag, als jr nog meer info nodig hebt ivm skis, vertel ik dat graag, can really use the help :)

titusevers op 12 okt 2019 21:42

voor ophelderingen, ik zoek skis voor eigen gebruik, en niet specifiek voor het lesgeven, daar gebruik ik gewoon mijn twin tips voor. Ik zoek universele skis die goed zijn op de piste, maar ook elders te gebruiken zijn. Daarom leken skis die wat breder zijn een eventuele keuze, al weet ik het allemaal niet zo goed 😅

All mountain ski’s vind ik toch ook minder leuk op de piste. Net iets te breed zoals gezegd. Als je aan kinderen les geeft, moet de ski ook niet te zwaar zijn. Een goede performance piste ski of een lichte race ski - zowat hetzelfde tegenwoordig.

Ik zou lekker ter plaatse eens kijken, ze hebben zelf meerdere shops zie ik op hun website. Verder ga je dus daar een opleiding doen, met examens.
Overigens een heerlijk skigebied, als je naar 4Vallees gaat.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 okt 2019 07:37

@gigi,
Haak even in op deze topic, ben aan het oriënteren voor nieuwe ski’s. Wat is een juiste lengte voor een piste ski en welke?
Over mij;
1.70m
80kg
Niveau volgens jouw lijst 7a8
Doel met deze ski’s, met gezin kinderen 8 en 10 lekker skiën op piste. Af toe wanneer ze op les zijn mijn eigen van gaan. Niet zo als een aantal jaren geleden, knallen, buiten pistes ed. maar lekker cruisen.
Heb gekeken naar:
Fischer Progressor 800
Rossignol pursuit 500 Ltd
Ski nu op Fischer motive 80

Hoor graag👍🏻

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Een ski rond 170 zou dan prima zijn (je bent 80 kg, dat en je niveau is wat telt), korter dan 165 zou ik niet gaan. De ski’s die je noemt zijn allemaal wel erg mak voor iemand met niveau 7 a 8…

Thnx voor de feedback!
Klopt dat het makke ski’s zijn, we skiën helaas maar 6 dgn per jaar. Is dan ook puur om te genieten in die dagen. Zou ik vaker gaan en dan zonder gezin, dan zou ik idd een uitdagende ski willen kopen.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Zelf heb ik de Head iRally, een heerlijke allround ski als je het mij vraagt. Niet al te breed onder de voet, je kunt 'm prima kanten, er heerlijk mee carven, maar ook het andere werk lukt allemaal prima. Niet gemaakt voor een korte bocht, er zullen vast tig ski’s zijn die dit beter kunnen, maar met de juiste techniek kom je ook daar een heel eind mee. Buiten de piste genoeg draagvermogen; een echte allrounder dus. Volgens mij een beetje wat jij zoekt…
Wel een ski die techniek vereist, maar zoals Cruijff zou zeggen; da’s logisch…

Plaats een reactie