Schnallen strakker zetten

Ik heb al een beetje onderzoek gedaan op het forum maar kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Ik heb de skischoen Technica mach1 MV met een flexindex van 120. Nu het wintersport seizoen er weer aan zit te komen begint het allemaal weer te kriebelen, en ben ik bezig met het controleren van alle uitrusting. Nu heb ik de vraag of de Schnallen van mijn skischoenen opnieuw geboord of versteld kunnen worden? (De mal is verwarmd en enigsinds naar mijn voet gevormd) Het gaat hierbij vooral om de oversized lock. (Zie foto)

Als ik een week ga skiën heb de laatste dagen liever strakker zittende skischoenen. Ik heb het gevoel dat door de vele ski uren achter elkaar de binnenkant wat van zijn volume kwijt raakt waardoor het minder strak komt te zitten. De laatste dagen ski ik al op de strakste stand + is de binding zo strak mogelijk aangedraaid (de oversized lock)

Alvast bedankt!

null

*bericht bewerkt door Svenski97 op 13 okt 2019 14:39

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik heb salomon schoenen ,hierin zijn al extra gaatjes om de schnallen naar achteren te plaatsen .Op de foto zie ik op de schal boven de oversized ook een extra gaatje om het ribbel gedeelte terug te zetten. Zit dit ook niet bij de oversized lock?

*bericht bewerkt door ruudsan op 13 okt 2019 14:51

Ja dit kan.
Lijkt mij overigens wel dat deze schoen niet juist is voor jouw voet (maat, model of uitvoering LV ipv MV) betreffende schnallen staan over het algemeen bijna los bij goed passende schoen.

.

De schnallen boven op de voet heb ik juist zo los mogelijk staan, alleen om de sneeuw buiten te houden. Kan ze met mijn pink dichtdrukken.
Alles strak aantrekken is volgens mij de weg naar koude voeten, een goed passende schoen heeft dat niet nodig. Misschien is de liner “op”? Hoeveel skidagen?

Bij de schnallen op de wreef is dat vaak niet zo. Dar zijn sowieso maar 3 tandjes of zo.

Als je echt veel ruimte hebt kan je kijken naar een ander zooltje of een extra dik boot board (plaatje onder de binnenschoen). Als dat nog niet genoeg is dan zijn je schoenen te ruim (geworden) en is het tijd voor nieuwe.

De schnallen op mijn voet heb ik ook alleen maar dicht om de sneeuw buiten te houden, als die op zijn strakst moeten en je hebt nog ruimte, dan is je liner denk ik op óf heb je echt wat te brede schoenen.

Die op je scheen lijken wel los (en dus strakker) te kunnen. Ff met een inbusje loshalen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor alle reacties iedereen!

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Bij de schnallen op de wreef is dat vaak niet zo.

GiGi op 13 okt 2019 14:52

Met een boormachine en wat geknutsel is een hoop mogelijk maar onnodig bij de juiste schoen, uitzonderingen daar gelaten.

.

De schnallen boven op de voet heb ik juist zo los mogelijk staan, alleen om de sneeuw buiten te houden. Kan ze met mijn pink dichtdrukken.
Alles strak aantrekken is volgens mij de weg naar koude voeten, een goed passende schoen heeft dat niet nodig. Misschien is de liner "op"? Hoeveel skidagen?

Sjaak27 op 13 okt 2019 14:51

ik heb er +/- 50 dagen op geskied.

*bericht bewerkt door Svenski97 op 13 okt 2019 15:14

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Dat is hoe veel dagen ongeveer? dag of 80? Of veel meer kortere sessies uiteraard. ZOu een schoen gewoon moeten kunnen hebben, zeker een high-end schoen als die Mach 1.
Ik zou ermee naar een goede bootfitter gaan en kijken wat er nog aan te doen is (nieuwe liner, opnieuw fitten, ander boot board), met de kans dat je te horen krijgt dat je andere schoenen nodig hebt.

zie advies GiGi.

Dat is hoe veel dagen ongeveer? dag of 80? Of veel meer kortere sessies uiteraard. ZOu een schoen gewoon moeten kunnen hebben, zeker een high-end schoen als die Mach 1.
Ik zou ermee naar een goede bootfitter gaan en kijken wat er nog aan te doen is (nieuwe liner, opnieuw fitten, ander boot board), met de kans dat je te horen krijgt dat je andere schoenen nodig hebt.

GiGi op 13 okt 2019 15:16

Bedankt GiGi ik zal binnenkort een afspraak maken!

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

De schnallen boven op de voet heb ik juist zo los mogelijk staan, alleen om de sneeuw buiten te houden. Kan ze met mijn pink dichtdrukken.
Alles strak aantrekken is volgens mij de weg naar koude voeten, een goed passende schoen heeft dat niet nodig. Misschien is de liner “op”? Hoeveel skidagen?

Sjaak27 op 13 okt 2019 14:51

Offtopic: Met open schnallen skien is ook een goede manier om contact te voelen met je ski en de sneeuw.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Yup, los die dingen (en ook die klittenband ;) ). Na een uurtje weet je niet beter. Prima voor de Alp balans.

Edwin van Riel

@MountainHugger / @evr66
Om een betere “flow” te krijgen en om te leren om meer relax door lossere sneeuw te draaien (=om het carven/agressief kanten af te leren) -> volledig mee eens.
TS skiet echter op Head WC Rebels I.Speed Pro, dus ik vermoed dat het ook wel voor sportiever gebruik bedoelt is.

Zelf ben ik ook heel lang bezig geweest met het zoeken van goed zittende schoenen omdat de meeste merken te ruim uitvielen om genoeg zijdelings steun te geven, maar eens gevonden is het een wereld van verschil.
Vroeger deed ik mijn huurschoenen ook vaak maximaal dicht en dat hielp dan nog niet veel ivm zijdelingse ruimte binnenin de schoen, je krijgt er alleen koude voeten van.
Nu staan de schnallen meestal op de meest losse stand.

@Svenski97
Hoeveel schoenen had je uitgeprobeerd voordat je jouw Technica schoenen gekocht had?
Hoe hard moest je de schnallen aantrekken toen je de schoenen pas had?

Glide on!

@MountainHugger / @evr66
Om een betere “flow” te krijgen en om te leren om meer relax door lossere sneeuw te draaien (=om het carven/agressief kanten af te leren) -> volledig mee eens.
TS skiet echter op Head WC Rebels I.Speed Pro, dus ik vermoed dat het ook wel voor sportiever gebruik bedoelt is.

Zelf ben ik ook heel lang bezig geweest met het zoeken van goed zittende schoenen omdat de meeste merken te ruim uitvielen om genoeg zijdelings steun te geven, maar eens gevonden is het een wereld van verschil.
Vroeger deed ik mijn huurschoenen ook vaak maximaal dicht en dat hielp dan nog niet veel ivm zijdelingse ruimte binnenin de schoen, je krijgt er alleen koude voeten van.
Nu staan de schnallen meestal op de meest losse stand.

@Svenski97
Hoeveel schoenen had je uitgeprobeerd voordat je jouw Technica schoenen gekocht had?
Hoe hard moest je de schnallen aantrekken toen je de schoenen pas had?

Vivace op 14 okt 2019 07:53

Ik heb in totaal 5 paar ski schoenen gepast inclusief deze.
Aan het begin kon ik ze op 2e of 3e stand zetten op de oversized lock, nu standaard de 4e. De bindingen op mijn scheenbeen heb ik meestal op 3 of 4, maar hierbij zou ik eventueel nog hoger kunnen gaan.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@MountainHugger / @evr66
Om een betere “flow” te krijgen en om te leren om meer relax door lossere sneeuw te draaien (=om het carven/agressief kanten af te leren) -> volledig mee eens.
TS skiet echter op Head WC Rebels I.Speed Pro, dus ik vermoed dat het ook wel voor sportiever gebruik bedoelt is.

Zelf ben ik ook heel lang bezig geweest met het zoeken van goed zittende schoenen omdat de meeste merken te ruim uitvielen om genoeg zijdelings steun te geven, maar eens gevonden is het een wereld van verschil.
Vroeger deed ik mijn huurschoenen ook vaak maximaal dicht en dat hielp dan nog niet veel ivm zijdelingse ruimte binnenin de schoen, je krijgt er alleen koude voeten van.
Nu staan de schnallen meestal op de meest losse stand.

@Svenski97
Hoeveel schoenen had je uitgeprobeerd voordat je jouw Technica schoenen gekocht had?
Hoe hard moest je de schnallen aantrekken toen je de schoenen pas had?

Vivace op 14 okt 2019 07:53

Ik heb in totaal 5 paar ski schoenen gepast inclusief deze.
Aan het begin kon ik ze op 2e of 3e stand zetten op de oversized lock, nu standaard de 4e. De bindingen op mijn scheenbeen heb ik meestal op 3 of 4, maar hierbij zou ik eventueel nog hoger kunnen gaan.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Domme vraag misschien: staat de schroefdraad van de schnallen misschien verder uitgedraaid dan initieel?
(je kan met het haakje draaien). Vaak heb je hier ook meerder millimeters instelbereik, misschien verklaart dat het verschil van (slechts) 1 klempositie ten opzichte van toen ze nieuw waren (van 3 naar 4?).

Glide on!

@Vivace

Zeker geen domme vraag, ik ken tal van skiërs die 't nut niet kennen van dat “schroefdraadje”.👌

Born to run. B.S.

Domme vraag misschien: staat de schroefdraad van de schnallen misschien verder uitgedraaid dan initieel?
(je kan met het haakje draaien). Vaak heb je hier ook meerder millimeters instelbereik, misschien verklaart dat het verschil van (slechts) 1 klempositie ten opzichte van toen ze nieuw waren (van 3 naar 4?).

Vivace op 14 okt 2019 12:01

Inderdaad geen domme vraag :)! Maar die heb ik al aangedraaid, daar zou het dus niet aan kunnen liggen.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Plaats een reactie