Skibril: infrarood lens - nuttig of niet?

Kort gevraagd: helpt een infrarood lens voor een beter zicht bij slecht weer of is het een overbodige investering?

Ik heb momenteel 2 lenzen voor mijn Anon M2 skibril, de Sonar Smoke (7% VLT) en de Sonar Blue (46%VLT)
Hier komt nu de Sonar Green (23% VLT) bij voor schaduw/bewolkte dagen.
Daarnaast zoek ik iets beters dan de Blue voor erg-slecht-weer (zwaar bewolkt, sneeuw, mist,…) dagen.
Vandaar dat ik uitkwam bij de IR lens (57% VLT).
(er is ook nog een Color clear - 85%LVT - gewoon doorschijnend dus)

Maar maakt een IR lens zoveel uit?
Iemand met ervaring hiermee?

Thx.

Bla, bla, bla.

Wat is een infrarood lens?
Per definite is infrarood licht onzichtbaar, dus maakt het toch niet uit of je het wel of niet filtert?

Voor slecht weer kies je voor gele, oranje of eventueel rode lenzen. Dat helpt omdat de mist of vallende sneeuw relatief veel blauw licht reflecteert, terwijl bomen en rotsen dat veel minder doen.
Persoonlijk kies ik voor storm lenzen voor 50-60% VLT, maar dat is erg persoons afhankelijk, sommige mensen hebben altijd een zonnebril op, anderen niet…

Clear lenzen zijn alleen goed voor nacht skiën. En dat gaat meestal ook nog wel met een gele of oranje lens met hoge VLT, dus als je dat niet vaak doet zou ik die niet kopen.

*bericht bewerkt door Slim op 14 okt 2019 14:25

Kort gevraagd: helpt een infrarood lens voor een beter zicht bij slecht weer of is het een overbodige investering?

Kort gevraagd = Kort geantwoord: Neen

Een infrarood lens bestaat niet …
Er bestaan wel infrarood filters in de fotografie, die houden het zichtbare licht tegen, zodat je in het infrarood bereik kunt fotograferen.
Er bestaan wel infrarood kijkers, in de vorm van ‘warmtebeeld camera’s’ (oa in gebruik bij de brandweer) en beeldverstekers die door militairen, opsporingsdiensten en mensen die in het donker moeten werken worden gebruikt.
Beiden lijken met niet geschikt om te skiën …

Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat ik een bepaalde technologische ontwikkeling heb gemist…

Rob

Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat ik een bepaalde technologische ontwikkeling heb gemist…

RCGrootveld op 14 okt 2019 16:38

Wel, dat zat ik me ook al af te vragen. 🤔
Blijkbaar (nog) niemand die het al eens getest heeft?
Of een andere slechtweer Anon lens? 🤔

Bla, bla, bla.

Ik heb dezelfde lens, alleen voor de M3, heb hem regelmatig gebruikt afgelopen seizoen en zeer tevreden, maar kan niet beantwoorden of het een toevoeging is naast je huidige lenzen.

Ik heb dezelfde lens, alleen voor de M3, heb hem regelmatig gebruikt afgelopen seizoen en zeer tevreden, maar kan niet beantwoorden of het een toevoeging is naast je huidige lenzen.

Bakkertie op 14 okt 2019 17:04

Is dat de enige lens of gebruik je er nog?

Bla, bla, bla.

Ik ben wel heel benieuwd wat een infrarood-lens is…

Ik ben wel heel benieuwd wat een infrarood-lens is…

GiGi op 14 okt 2019 17:39

Lenzen die je bij een infrarood camera gebruikt, hier marketing nonsens…

Is dat de enige lens of gebruik je er nog?

bartvwg op 14 okt 2019 17:15

Gebruik hiernaast een mooi weer lens ~10% VLT. Geen noodzaak voor een extra lens, maar anders zou ik er 1 nemen voor het nachtskien/laatste afdalingen van de dag eind december

*bericht bewerkt door Bakkertie op 14 okt 2019 18:10

Ik ben wel heel benieuwd wat een infrarood-lens is…

GiGi op 14 okt 2019 17:39

Als zelfs jij het al niet weet. 🤔
Het gaat over deze lens dus:
https://www.burton.com/be/en/p/mens-anon-m2-sonar-lens/W20-1…

null

null

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 okt 2019 18:42

Bla, bla, bla.

Niks infrarood aan, gewoon een rode lens, welke blauw licht uitfiltert. Hierdoor verhoog je het contrast. Als alles wit is zie je echter nog steeds niks.

Als er straks lenzen komen met de naam x-ray koop ik ze direct! ;)

Aftellen maar!

Haha ja de marketingafdeling (of de vertaling van de topicstarter) is wat doorgeslagen denk ik. Een rode/roze lens is inderdaad fijn, maar niet heel uniek.

Ok, gevalletje “laten we dit rood gewoon infrarood noemen”. Goed om weten. 🙄
Wel wat jammer want dat magneetsysteem om lenzen te wisselen werkt super. 👍

Bla, bla, bla.

Mijn lens is Fire. Dat is een gebruikelijke lenskleur. Dat associeert toch niemand met brand? Oftewel, het lijkt me gewoon een benaminng, zoals er zovelen zijn. Ooit naar autokleuren gekeken? Blue Berlin…

Je mag de lens gewoon kopen hoor @bartvwg 😁
Kan je lens kwartetten.

Toch ne speciale ons @Bartjevwg he.

Infrarood lenzen en merinowollen ondergoed waarvan het hemdje jeukt en zijn onderbroek niet??? 😉😉😉

*bericht bewerkt door dan58 op 14 okt 2019 19:45

Born to run. B.S.

Hier zie, de ouwe @dan58 levert ook weer zijn nuttige bijdrage! 😁😁😜
😉

Bla, bla, bla.

hier marketing nonsens…

4frank2 op 14 okt 2019 17:44

Ik wilde die term niet gebruiken …
Maar kennelijk zijn er nog volksstammen die er in geloven …

Rob

Het gaat over deze lens dus:

bartvwg op 14 okt 2019 18:36

Na de ‘infrarood lens’ blijk ik nu ook de ‘Sonar lens’ gemist te hebben …

Toch eens proberen … de boot gaat aanstonds toch in de winterslaap, dus kan die sonar tijdens de wintermaanden ook nog nuttig gebruikt worden.
Sensor op m’n helm, 8" display met een beugel er voor (met contragewicht er achter) en een flinke accu in m’n rugzak … :-)

Rob

Toch ne speciale ons @Bartjevwg he.

Infrarood lenzen en merinowollen ondergoed waarvan het hemdje jeukt en zijn onderbroek niet??? 😉😉😉

dan58 op 14 okt 2019 19:43

😂😂

Geeft niks Bart, koop gewoon die lens en jij skiet infrarood de piste af🥳🥶

LA NORMA😍☃️

Ik ik zie nu pas dat ze de zaak ook nog eens gecombineerd hebben tot een infrarood-sonar …

Waar het grote publiek al niet intrapt …

Rob

Blue Berlin…

DrPhil op 14 okt 2019 19:14

Blue Berlin = Berlijns Blauw en is een officiële kleur … het vroegere NS Blauw :-)

Rob

De grootste marketing onzin in de skiwegel is natuurlijk titanal, vrolijk afgekort tot ‘Ti’ door skimerken, terwijl het gewoon ‘Al’ is ;-)

Volcanic Orange dan. Heb je wel eens ooit vulkanisch oranje gezien? Oftewel: een fantasienaam.
Hot Pink.
Melting Silver.
Talloze voorbeelden.

Blue Berlin…

DrPhil op 14 okt 2019 19:14

Blue Berlin = Berlijns Blauw en is een officiële kleur … het vroegere NS Blauw :-)

RCGrootveld op 14 okt 2019 21:07

Dat is nog iets realistisch , maar deze lens heet 'ember fire' qua kleur. Meestal als de 'embers'(=laatste kooltjes van een vuur) nog vuur hebben, dan is zijn dat blauw achtige vlammetjes, terwijl ik denk dat ze hier iets roods bedoelen… en dan ben ik de kleurenblinde hier, lol

*bericht bewerkt door Slim op 14 okt 2019 21:27

Volcanic Orange dan. Heb je wel eens ooit vulkanisch oranje gezien? .

DrPhil op 14 okt 2019 21:25

Persoonlijk niet, maar toch… ;-)

null

*bericht bewerkt door Slim op 14 okt 2019 21:29

Dat heet gewoon vuur 😁.
PS. Welke tint is precies vulcanic orange? (Graag met pijltje aanwijzen, alvast dank).

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 okt 2019 21:36

Staat IR niet gewoon voor Intens Red?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Staat IR niet gewoon voor Intens Red?

Ferdinand op 15 okt 2019 06:53

In dit kader acht ik dat zeker niet uitgesloten, van de onbegrensde fantasie van marketing mensen kun je alles verwachten …
Dat hun technische kennis (in dit geval natuurkunde op havo niveau) soms te wensen over laat …

IR staat internationaal gezien (oa in de optica en fotografie) voor Infra Rood
Het ik vind het dan ook zeker niet vreemd als TS die kreet gebruikt …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 15 okt 2019 09:49

Rob

De lens heet Sonar Intrared. Even teruglezen is altijd verstandig…

Plaats een reactie