wandelen en gebruik liften

alidar14 oktober 2019 · 20:44

Is het mogelijk om de liften enkel te gebruiken om naar boven te gaan, wat te drinken en/of eten en dan weer de lift naar beneden of verder met een andere lift ?
Wij komen dus niet om te skieen.

Pascal614 oktober 2019 · 21:04

Meestal kan dit door het kopen van een enkel ticket of het kopen van een punten of wandel kaart. Is wel afhankelijk van het gebied waar je naar toe wilt. Op elke pagina met skipas prijzen staat wel vermeldt welke liften en tegen welk tarief je mag gebruiken als voetganger.

RCGrootveld14 oktober 2019 · 21:14

Als een lift je naar een plek bent waar je redelijkerwijs als wandelaar wat te zoeken hebt, bv omdat er een restaurant is, of omdat er wandelpaden zijn uitgezet, is het iha mogelijk om als wandelaar gebruik te maken van een lift.

Soms kun heb je speciale tarieven of passen voor wandelaars, soms niet en betaal je het reguliere tarief.
Zo hebben Arosa, Grindelwald en Adelboden dit soort passen en zijn er ook wandelroutes uitgezet, het Sella gebied heeft dit niet, daar moet je een gewone skipas kopen.

Mijn vrouw skiet ook niet (meer) en vermaakt zich prima met (sneeuwschoen)wandelen, al dan niet onder begeleiding van een gids.

Rob
kjiratsiekoedel14 oktober 2019 · 21:40

T kan doorgaans niet bij elke lift. Maar meestal wel bij (een van) de liften die op t dorp uitkomen. Soms is naar beneden gratis. En meestal kan je single ride tickets kopen. Zijn nog best prijzig trouwens, kunnen zo €10-15 zijn.

Auke8314 oktober 2019 · 22:27

Lang niet elke lift mag je gebruiken als wandelaar. Wel zijn er in ieder geval in Zwitserland speciale wandel passen die ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

Hulst14 oktober 2019 · 23:10

Vanuit Les Menuires kun je al wandelend en met diverse liften naar Meribel en Courchevel. Ik doe dat skiënd en mijn vrouw en schoonzus al wandelend en “liftend”. Vervolgens spreken we af voor een hapje en drankje. Het weer kan wel een factor zijn, maar het gaat al jaren goed.

Hen48
alidar15 oktober 2019 · 09:07

Dank voor jullie reacties.
We willen naar Oostenrijk. Hebben jullie misschien nog tips in welke gebieden we als wandelaar de liften kunnen/mogen gebruiken ?

GiGi15 oktober 2019 · 09:13

In cabineliften kan je vaker als voetganger omhoog dan in stoeltjesliften geloof ik. Dus een gebied met vooral cabineliften? Dan zit je in Oostenrijk al snel goed.

Vivace15 oktober 2019 · 09:36

Les arcs heeft een apparte skipas voor wandelaars (en er zijn ook opties om per rit te betalen).
https://www.lesarcs.com/forfaits-pietons.html
Ook hebben ze appart uitgestippelde wandelpaden door het skigebied wat veel veiliger is dan rechtstreeks langs een piste te lopen, of (al helemaal te gek) op goed geluk zelf een weg door de diepsneeuw te zoeken.
Nadeel: berperkte horeca bovenaan de liften.

Voor een leuk restaurant/terras boven, heb ik betere ervaringen in Oostenrijk.
Bij voorbeeld: Stubernkogel in Gastein https://www.skigastein.com/de/preise-zeiten/winter/fussgaeng…
De prijzen voor de lift vind ik dan wel weer zeer duur (26.50 EUR voor 1 ritje heen/terug)

Tjeerd6915 oktober 2019 · 10:26

Zoals hierboven al vaker aangehaald verschilt dit per gebied.
Maar vrijwel alle gebieden bieden de mogelijkheid om naar boven en weer naar beneden te gaan zonder wintersportuitrusting. Mijn ervaring is wel dat dit in Oostenrijk (schandalig) veel duurder is dan in Frankrijk.

Hulst15 oktober 2019 · 10:59

In Les Menuires gaat het ook deels met stoeltjesliften en dat geeft toch net een ander gevoel.

Hen48
Hulst15 oktober 2019 · 11:06

Vanuit Les Menuires kun je gewoon de centra van Mneribel en Courchevel bereiken met al zijn restaurants, terrassen en winkels. Je kunt er een dagpas of weekpas kopen. Bij wat lastige weersomstandigheden is een dagpas aan te bevelen. De kosten variëren van € 23,50 voor een dagpas tot € 72,50 voor 6 dagen. Dit zijn de prijzen van afgelopen jaar.

Hen48
PieterVK15 oktober 2019 · 12:24

In Valmorel heb je ook een speciale wandelpas in de wintermaanden waarmee gebruik gemaakt kan worden van een specifiek aantal liften. Uit ervaring weet ik dat die liften langs plekken komen waar ook restaurants zitten waar je dan samen iets kan drinken. Een dagpas kost €11,20.

Voor meer info zie: https://www.valmopass.com/page/tous_les_tarifs-EN.html…

MaartenAmsterdam15 oktober 2019 · 13:51

Ik zou goed informeren waar je in de winter leuk kunt wandelen. In sommige gebieden heb je als wandelaar weinig te zoeken. Het dal is diep en smal en met de cabinelift ga je naar een groot skigebied waar je zonder ski’s niet uit de voeten kunt. En wil je gewoon recreatief wandelen of stevige bergwandelingen maken met aangepast schoeisel? In de dalen is de temperatuur hoger en het is er niet altijd wit. In een breder dal heb je dan wel mooie vergezichten op de besneeuwde toppen. Zoals Ehrwald op de Zugspitze en Berchtesgaden op de Watman.

MaartenAmsterdam15 oktober 2019 · 13:51

Ik zou goed informeren waar je in de winter leuk kunt wandelen. In sommige gebieden heb je als wandelaar weinig te zoeken. Het dal is diep en smal en met de cabinelift ga je naar een groot skigebied waar je zonder ski’s niet uit de voeten kunt. En wil je gewoon recreatief wandelen of stevige bergwandelingen maken met aangepast schoeisel? In de dalen is de temperatuur hoger en het is er niet altijd wit. In een breder dal heb je dan wel mooie vergezichten op de besneeuwde toppen. Zoals Ehrwald op de Zugspitze en Berchtesgaden op de Watman.

Kauf15 oktober 2019 · 15:15

Door een blessure kon ik afgelopen winter niet snowboarden, maar ben wel met de vriendengroep meegegaan om zelf te wandelen. We zijn naar Kirchberg/Kitzbuhel geweest, voor ongeveer 70 euro had ik een 6-dagen pas en kon ik onbeperkt gebruik maken van een selectie aan liften. Je had daar genoeg vrijgemaakte wandelpaden en kon zodoende ook bij veel eettentjes komen. Dit kan zeker in meer gebieden en staat vaak ook goed aangegeven op de piste kaarten.

Bertje15 oktober 2019 · 15:37

in Skiwelt kan je ook voor ca €80 een 6 daagse wandelpas kopen. Kan je bij alle dorpen in skiwelt de gondels omhoog pakken.

*bericht bewerkt door Bertje op 15 okt 2019 15:38

Elly315 oktober 2019 · 17:37

@alidar, Ik weet niet hoe mobiel jullie zijn, er staat ook wandelen boven bij de tekst. Of willen jullie alleen met de lift omhoog en weer naar beneden? Het gebied van de Hochkönig heeft veel winterwandelpaden, makkelijke en wat moeilijker, allemaal goed te doen, je komt dan vaak al wandelend voorbij of tot aan een hut. Met verschillende liften kun je ook naar boven. Zelf wandel ik regelmatig daar, ook met sneeuwschoenen,dan kom je op plaatsen waar het heerlijk rustig is en een dik pak sneeuw ligt Kijk eens bij de vlgd link,
https://www.hochkoenig.at/de/urlaub-salzburg/hochkoenig/tour…

Dienten Die Alte schule
Mel21 oktober 2019 · 14:00

Ja, dat kan bij de meeste kabelbanen. Je koopt dan nl. een ticket voor “voetgangers” en dus geen “Skipass”.

yeti_girl21 oktober 2019 · 14:16

Kleinwalsertal in Oostenrijk is mooi voor wandelen. Hier een link en als je op die pagina naar beneden scrollt, kom je bij prijzen voor liftgebruik voor winterwandelaars:

https://www.kleinwalsertal.com/en/Activities/Winter/Winter-H…

ruudsan21 oktober 2019 · 15:36

In bijna ieder gebied bestaat de mogelijkheid om als voetganger naar boven te gaan. Meestal met de gondels Vaak wordt een speciale berg und talfahrt kaart verkocht voor niet skiërs. In ischgl (Oostenrijk) kan je in de winter te voet naar Samnaun (Zwitserland) om daar te shoppen taxfree.Hierbij maak je gebruik van diverse liften .
https://www.ischgl.com/en/Active/Active-Winter/Off-the-Slope…

Plaats een reactie