18 jaar en op zoek naar mijn eerste paar eigen ski's

Hallo iedereen.

Mijn naam is Robin. Ik ben net 18 jaar geworden en als geschenk van mijn grootouders mag ik naar wens een paar ski’s kopen. Mijn vader heeft me aangeraden om eerst eens op dit forum rond te neuzen. Dat was uitstekend advies: zoveel informatie! Maar tegelijk wordt het soms ook wat (te) veel voor mij. Misschien is het natuurlijk omdat ik, ondanks het feit dat ik al ski sinds ik klein ben, toch nog niet veel ervaring heb met ski’s en hun eigenschappen. Ik ging gewoon op skivakantie met mijn ouders en huurde gewoon ski’s, zonder daar al te veel bij stil te staan. Ik heb natuurlijk mijn best gedaan om de voorbije weken zoveel mogelijk te lezen op dit forum en ook bvb. op de website van Gigi. Maar als ik zie hoe iedereen hier met al die termen goochelt, voor mij blijft het toch vaak moeilijk om me daar iets concreet bij te voor te stellen en al zeker om uit te maken welke ski daar wel of niet aan beantwoordt. Ik geraak er dus zelf niet uit.

Ik zie wel dat er regelmatig op dit forum advies wordt gevraagd over de aankoop van nieuwe ski’s. Ik heb lang getwijfeld of dit ook zou doen en durfde eerst eigenlijk niet (jullie moeten al die vragen intussen al wel beu zijn). Maar omdat ik het cadeau van mijn opa en oma ook goed wil besteden uit respect voor hen (ik zou me echt rot voelen tegenover hen als ik “zomaar “wat koop, daarvoor kost het te veel geld), heb ik besloten om het toch maar te doen. Ik zou jullie hulp dus zeer hard appreciëren.

Hieronder geef ik wat info over mezelf en mijn skistijl:
• Leeftijd: 18 jaar - lengte: 180 cm - gewicht: 68 kg
• Ik ski sinds mijn 6e elk jaar een week
• Bochten: middelgroot tot zeer klein. Nooit langgerekte bochten.
• Korte bochten, dus snelle kantenwissel?
• Soms gesneden , maar bijna altijd geslipte bochten. Ik ben dus geen carver. Ik “forceer” ook mijn bochten, denk ik (geslipt in combinatie met zeer korte bochten).
• Perfect parallel, ski’s en benen bij manier van spreken tegen elkaar gekleefd. Mijn vader zegt me soms al lachend dat ik ski “zoals vroeger”.
• Ik wil met mijn ski’s zowel relaxed kunnen skiën als agressief. Die aanvallende stijl heb ik als ik heel korte bochten maak.
• Ook al vind ik mezelf een dynamische skiër, ik ski niet snel en wil dat ook niet. De ski mag er dus niet met mij vandoor gaan als een op hol geslagen paard. Ik moet ze onder controle kunnen houden, zodat rustig skiën ook mogelijk is als ik daar zin in heb.
• Ik heb in het verleden vaak gemerkt dat ik in vergelijking met andereen mensen te weinig grip heb op ijzige pistes. Dat komt zeker ook door mijn skistijl: ik houd die zeer korte, geslipte bochten ook op ijsbanen aan, waardoor mijn ski’s soms te horizontaal op de berg staan en dan doorglijden. Ik zoek dus een ski met een uitstekende kantengrip.
• De ski moet ook goed overweg kunnen met verspoorde pistes en slush in de namiddag: soms probeer ik de bochtjes aan te houden, maar evengoed wil ik er ook gewoon recht doorheen kunnen knallen.
• Ik ski voornamelijk op de piste (85%), maar ga er graag eens buiten ook (15%). Ik weet niet of ik een speelse ski zoek, maar ik ben zelf wel speels: het gebied tussen twee pistes in verkennen, beetje ongelijk terrein opzoeken met wat hindernissen, enz… Dat maakt dat het vaak geen “natuurlijke” bochten meer zijn, maar eerder geforceerd, soms zelfs haaks. De ski moet zich dus relatief gemakkelijk in een te korte bocht laten dwingen. Ik ski ook eens graag gewoon net naast de piste of op zwarte/ongeprepareerde pistes/skiroutes, waar het er allemaal wat hobbeliger bij ligt. Ik vind het leuk om daar het beste spoor te lezen en met kort bochtenwerk mijn ski’s er doorheen te loodsen, langs de oneffenheden en sneeuwophopingen.
• Als ik al het bovenstaande lees: ik zoek dus duidelijk een ski die ik de bocht in stuur en niet een ski die mij de bocht instuurt.

Tot slot, en ik hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen: als ik eerlijk ben, denk ik niet dat ik nog de ambitie heb om me de carving stijl met gesneden bochten volledig eigen te maken. Ik zoek dus in de eerste plaats een ski die past bij mijn huidige stijl en kwaliteiten. Als ik er nog zelf wat mee kan oefenen om toch af en toe wat meer te snijden, zoveel te beter, maar het is niet mijn eerste prioriteit.

Voilà, dat is het zo een beetje. Ik weet dat ik veel geschreven heb, maar dat is omdat jullie (terecht) vragen dat mensen zo goed mogelijk omschrijven wat hun stijl is en waar ze naar op zoek zijn.

Hoe zie ik het nu verder? Eerst en vooral zou ik graag een beter zicht krijgen op het soort ski dat best bij mij past, dus een omschrijving van het type. Maar daarnaast zou ik het ook leuk vinden als jullie me ook wat concrete modellen kunnen voorstellen. Want ik veronderstel dat ook binnen een bepaald type sommige ski’s veel beter bij mij zullen aansluiten dan anderen (vb. meer of minder geschikt om te slippen of gefocust op snijden). Adviezen moeten trouwens niet per se de nieuwe ski’s van komend seizoen zijn. Een model van de vorige jaren is zeker even goed.

Aan de hand van jullie suggesties hoop ik dan de komende winter wat ski’s te kunnen uittesten om tenslotte een goede koop te doen. Maar het zou natuurlijk al heel veel helpen als ik daarbij efficiënt te werk kan gaan en me dankzij jullie al direct tot een kleinere selectie ski’s kan richten.

Mag ik jullie alvast nu al bedanken voor jullie (hopelijk talrijke) adviezen en suggesties?

Robin

Ha Robin, even een belangrijke doch misschien wel rare vraag: ben je mannelijk of vrouwelijk?
Net als Hennie, Sidney en Pascal kan je de naam Robin zowel aan je dochter als aan je zoon geven… ;)

Heb je ook voorkeur voor bepaalde merken? Of een positieve herinnering aan een bepaald merk?

*bericht bewerkt door Ferdinand op 15 okt 2019 06:47

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Duidelijke omschrijving 👍🏻
Maar heb je al je eigen boots? Ik zou deze eerder kopen en dan nu nog enkele jaren testen welke skis je het meeste bevallen om dan je keuze te maken 😉

Kijk, dát noem ik nog eens een vraag om skiadvies! Voorbeeldpost.

Los van of je man of vrouw bent denk ik wel dat ik een richting weet waarin je kan zoeken. Je skiet eigenlijk uitsluitend heel korte bochten, maar ook weer uitsluitend geslipt. En dat laatste is voor de ski’s die ik kan aanbevelen eigenlijk het meest doorslaggevend.
Een goed slippende ski voor hoge frequentie, korte bochten, snelle kantwissel voor een lichte skiër met de voorkeur voor speels. Dat vertaal ik dan door naar grote radius, géén uitgesproken carve-ski. Sallomlatten zou ik dan ook niet nemen. Die grijpen erg snel aan in de tip en willen vooral die bocht gaan snijden. Ondanks dat ze bedoeld zijn voor korte bochten - voor vooral gesneden korte bochten.

Ski’s die ik ken en die mensen met jouw profiel en wensen fijn vinden (hebben ze als feedback gegeven, dus op basis van hun ervaringen), zijn onder andere:

  • Atomic Redster G7 (jaargang maakt niet uit, allemaal dezelfde ski)
  • Dynastar Speedzone 9 CA van vorige jaren of de 8 CA van het komende seizoen (zelfde ski)
  • Dynastar Speedzone 12 TI, net wat stabieler dan de 9 CA. De 10 TI is echt wat meer een carve- en werkski, die zou ik niet nemen
  • Fischer Progressor F18
  • Fischer Progressor F19, deze heeft wat metaal erin en skiet iets rustiger dan de F18, maar nog steeds zeer lichtvoetig te noemen, helemaal voor een ski met metaal erin
  • Head Worldcup Rebels i.GSR, misschien niet lichtvoetig genoeg

De andere pisteski’s die ik ken snijden graag of zijn wat serieuzer van karakter.

Je zegt dan je ook wel eens wat zachte sneeuw opzoekt. Je zou dan kunnen kiezen voor een iets breder allmountain lat. Maar dat gaat mogelijk wel ten koste van de snelle kantenwissel. De lichtere allmountain ski’s als de Salomon XDR 80 TI snijdt liever dan dat ie slipt vind ik. Dan zou ik eerder kijken naar de K2 iKonic 80 van de laatste drie jaar. Je hebt een versie met TI erin en een versie zonder. Beiden zouden kunnen. Deze ski’s hangen overigens ook in het testrek van Duijvestein in Snowworld Zoetermeer, waar je ze kan testen (de Atomic Redster G7 en Fischer Progressor F18 ook trouwens).
Andere allmountain ski’s die het bekijken zeker waard zijn omdat ze perfect slippen en lichtvoetig zijn, zijn de Rossignol Experience 84 Ai en de Völkl Kanjo. Maar die zijn beiden 84 mm onder de voet, wat een snelle kantenwissel iets bemoeilijkt. Maar in andere condities dan harde pistes zouden deze ski’s perfect voor je kunnen zijn.

Ik denk dat het feit dat je voeten tegen elkaar aan geplakt zitten iets te maken heeft met het feit dat je niet al te veel grip hebt op erg harde sneeuw. Als je voeten tegen elkaar staan, kan je niet zo veel kanthoek maken. Maar skitechniek-experts als @skitechniek kunnen daar beter antwoord op geven als je dat wil.

@Robin2

Mijn eerste gedachte is, ga skiles nemen. Het is in ieder geval niet het skiën wat je bij een skischool geleerd ben, daarvoor ben je te jong.
Het beeld wat ik heb van jouw skiën is “skiën als een snijboon” . Dus heel rechtop, waarschijnlijk handjes naast de heupen ongeveer, veel op de binnenski staan vanwege voetjes bij elkaar(overhellen naar binnen).
Op harde pistes en in moeilijke omstandigheden ga je dan nat, minder grip, forceren van bochten door het bovenlichaam.

Maar goed skiles ga je niet doen, dus dan zou ik ook gaan voor een niet al te stijve ski, zeker geen slalom lat.
Gigi noemt al wat mogelijkheden, Dynastar Speedzone serie is fijn. De Rossignol Hero Elite AT(niet de carbon versie!) ook een soepele ski.

Je geeft al op veel antwoord. Maar in t algemeen zou ik t zo aanpakken:

1 heb je al goede schoenen?
-nee, dan die eerst halen bij de bootfitter.
-ja, ga naar 2

2 ga/wil je je skitechniek nog verbeteren?
-nee: ga naar 3
-ja: investeer in les (20 lessen rolband leer je veel van). Anders zijn de ski's die je nu koopt beetje moah over een jaar (wat ik met 2e hands ski's nooit zo erg vond, maar lijkt mij nieuw zonde)

3 ga ski's testen met gigi's lijstje/opmerkingen in gedachten

En:
Is er een budget trouwens?
Erg nette post!
Heb je filmpje van jezelf skiend?

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 15 okt 2019 09:02

Al even kort reageren voor ik naar de les ga…

@ Ferdinand
Zoveel geschreven en dan nog toch nog iets vergeten. Ik ben een man. of beter. Een jongen op weg naar…

@jessedeconinck
Mijn boots heb ik al. Die heb ik begin dit jaar gekocht na een half dagje passen en aanpassen bij een bootfitter. Ik heb er vroeger lang mee gesukkeld. Niet zozeer aan de voet, maar aan het been (ik heb zeer dunne benen en die klapperden in de meeste
huurschoenen). En tot mij grote tevredenheid. Passen als gegoten en geen spatje pijn of irritatie. De bedoeling is inderdaad dat ik komende winter wat ski’s uittest, maar anderzijds wil ik er ook nadien direct kopen. Zoals gezegd, ze zijn eigenlijk een geschenk voor mijn 18e verjaardag, ik kan het dus moeilijk maken om te zeggen dat ik geld nog enkele jaren parkeer op een rekening.

@Gigi
Jouw post ga ik vanavond op mijn gemak eens lezen. Ik moet wel al zeggen dat testen hier niet zo evident is voor mij. Ik komt niet alleen uit België en dan nog eens niets van de noordkant, maar ik heb ook mijn rijbewijs nog niet. Dat maakt het allemaal niet zo eenvoudig om eens even indoor te testen in Zoetermeer bv. Een hele onderneming als ik dat met het openbaar vervoer moet doen…

@Sjaak27
Ik weet het, je hebt zeker gelijk. Maar ik ken mezelf en wil mezelf geen rad voor de ogen draaien. Misschien komt het er ooit wel van, maar ik denk niet dat het voor de komende jaren zal zijn. Ik sta maar één week per jaar op de latten en dan is de keuze snel gemaakt. Wat de stijl betreft (mooi beel van de snijbon trouwnes :-)), ik zie mezelf natuurlijk/helaas niet bezig, maar zeker als ik de korte bochten maak, dan is mijn lichaamshouding toch eerder “aanvallend”: druk vooraan op de skischoen houden, niet achterover leunen en toch wel de armen vooruit en de stok echt inplanten…

Zo een mooie uitgebreide vraag om ski advies zie je niet vaak.(zeg maar nooit)
@Robin2 👍👍

Sorry voor de kleine typfoutjes in mijn vorige reactie…

@kjiratsiekoedel
Ik weet dat ik hoor te zeggen dat ik nog veel wil bijleren, dat ik mijn plafond nog zoek, dat ik aan mijn techniek wil schaven, enz… Ik probeer dat wel, maar op een bescheiden manier. Zelfkennis siert ook de mens. Ik maak mezelf (en jullie dus ook) wat wijs als ik zeg dat ik dat allemaal nog ga doen. Met als resultaat dat ik een ski koop die niet bij mij past, op basis van een beeld dat ik van mij schets en niet wie ik echt ben. Ik ga dus direct naar 3. Maar ook advies van anderen dan Gigi is natuurlijk welkom :-)

Oh ja, een budgetbeperking heb ik niet. Het moeten natuurlijk geen handgemaakte exclusieve ski’s zijn, maar ik ben ook zeker niet op zoek naar een instapbudgetski aan de onderkant van de markt. Laat ons zeggen in het betere segment, van 400€ tot 800€.

Wat je beschrijft is typisch wedelen. Ik heb jaren geskied met iemand die dat ook perfect deed. Zelfs de zwarte buckelpiste kwam ze wedelend af, zonder dat het moeite leek te kosten. Jaloersmakend was dat. Om die nou een snijboon te noemen…
Dat gezegd zijnde, zijn de huidige ski’s voor die techniek maar matig geschikt. Voor jouw techniek moet je eigenlijk een ski hebben met zo’n groot mogelijke radius (20 meter+). Heb je gelet op welke huurski’s je had? En welke je daarvan wel of niet fijn vond? Of maakte het eigenlijk niet uit?
Een alternatief is dat je je techniek aanpast naar de huidige normen. Dan is juist een slalomski met een zo’n klein mogelijke radius geschikt. Je vraag is dus niet 123 te beantwoorden.

@Sjaak27 ik denk dat het wel mee valt.
Een paar lesjes voor de puntjes op de I.
Voeten 10 cm uit elkaar en meer druk op de dal ski en de binnenste staalkanten gebruiken. .En hij is weer helemaal het heertje in 2019/2020.

Als je al ziet dat hij een halve dag gebruikt ( en zo hoort het ook) om skischoenen te passen lijkt hij me heel precies.

@Hooykaas wellicht. Maar ik herken wat van mezelf in zijn omschrijving en het kan wel eens tegenvallen.
Goed passende schoenen is dan ook top, ik was zo klaar, maar dat verschilt per persoon natuurlijk. Overigens ook dunne kuiten en dat is zo opgelost.

@DrPhil ik bedoel op zich niet het wedelen hoor, ook lang gedaan. Ik betwijfel alleen of Robin het ook zo goed doet als jouw kennis. Gezien het verhaal over slechte grip, forceren van bochten enzo.

@Sjaak27 👍

Top post! @Robin2

Skiën zoals jij omschrijft, zie ik graag. met je 18 jaren, ben je wellicht 20 jaar te jong om het überhaupt zo geleerd te hebben gekregen, dus mijn complimenten dat je jezelf deze techniek eigen hebt gemaakt.

Dat het niet meer van deze tijd is, is mijn een rotzorg. Het liefst kom ik ook zo de berg af. En ja, ik merk dan ook dat in wisselende omstandigheden (lees: ijsplaten) de grip dan vaak ver te zoeken is.

Zelf heb ik nog Fischer Progressors 900 uit model 2013. Dus uit het lijstje hierboven zou ik wellicht een (lichte) voorkeur hebben voor de F18 of F19. Ik ben al enige tijd, rustig, aan het oriënteren vandaar dat mijn ski’s een wat ouder zijn.

Korte bochten op de piste, gaat in mijn ogen (of met mijn techniek) niet samen met ski’s die ook naast de pistes fijn skiën. Ik heb 2 dagen op all-mountains gestaan van 84/85mm. Ik vond het met mijn kantwissels een ramp. Is echt anders skiën en als je 85% op de pistes begeeft, dan zou ik me daarop concentreren. Bij de aanschaf van mijn huidige ski’s kreeg ik ook al te horen, dat wanneer ik met mijn schoenen tegen elkaar aan ski, een all-mountainski en zeker een poederski niet fijn zou skiën.

Inmiddels ook wel wat lesjes gehad op de borstelbaan om mijn techniek te updaten. Ski’s inderdaad 10-20 cm uit elkaar. Ik probeer daar nu ook op te letten, maar bij vermoeidheid en moeilijkere omstandigheden val ik terug in oude gewoonten. Dus of je er dat nog helemaal uit krijgt… Op jouw leeftijd misschien nog wel, maar bij mij wordt het al wat lastiger.

Resumerend. Mijn advies, blijf bij een piste ski. Waag er in België eens een lesje of 2-3 aan om je techniek te updaten. Puur om te horen hoe het ook kan en dan kun je tijdens de wintersport zelf kijken of je dit in de praktijk wil brengen of niet. Heb je je techniek aangepast, kun je over 4-6 jaar altijd nog kijken of je dan een ander type ski nodig hebt.

Succes met je zoektocht

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Even out off the box: Mogul ski’s???

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@ Veenhoorn precies, tot twee jaar terug had ik de post van @Robin2 kunnen schrijven. Krijg nog regelmatig op training te horen dat ik wat breder moet skien. Aan de andere kant:
https://youtu.be/oizkI17p2co

Als er nou nog ergens een overjarige Atomic redster edge gs te koop zou zijn…😁 Voor zover ik me kan herinneren was dat dé favoriet onder de wedelaars …

Hmm, @elisabeth101 ergens heb ik het idee dat die voor TS niet geschikt zijn.
Max 12 weken ski ervaring vanaf 2007 ongeveer, hoe veel skiles gehad? Iemand met veel les in de benen zal normaal gesproken nu niet voornamelijk wedelen.

Ben het eens met @Sjaak27 dat wedelen niet meteen het eerste is waar ik aan denk als ik de omschrijving van @Robin2 lees.

Hielenvegen en/of ruitenwisserskiën, archetype wiegende snijboon, dat dan weer wel. Dat past bij “geforceerde bochten” en “moeite op ijs”.

Dus de weemoedige gedachten ten spijt van alle krasse knarren die dachten een wedeljonkie gevonden te hebben, lijkt me dat je de vraag toch anders moet interpreteren 😛.

De ski die we zoeken moet dus in eerste instantie een beetje vergevingsgezind zijn voor een eerder wat (technisch) luie skiër die wil cruisen zonder dat zijn latten er met hem vandoor gaan en die niet noodzakelijk veel ambitie heeft qua verbeteren van eigen techniek. (Youth is wasted on the young, zeggen ze dan 😉)

Koppel dat aan een relatief lichtgewicht, en dan komen we bij de ski’s die we moeten hebben. Beetje flexibel en niet te zwaar, niet te grote radius, niet overdreven lang.

De Fischers die @Gigi genoemd heeft zijn zeker goeie kandidaten, en zou daar een Elan Fusion SL of eerder zelfs SLX aan durven toevoegen (minstens 165) – die laten zich tam genoeg skiën, maar bieden toch voldoende stabiliteit om – mocht TS uiteindelijk toch nog het licht zien qua bijtrainen – wat stapjes te zetten qua techniek.

Als je toch Elan noemt, zijn mijn Elans 16ti2, die ik te koop hebt, dan ook geschikt in dit rijtje? Het is niet om reclame te maken, maar ik heb zelf het idee/gevoel, dat die met de dubbele titanium en de lengte van 1.72 net onder mijn lichaamslengte, gevoegd bij mijn leeftijd, voor mij wat te pittig zijn. Al heb ik daar door mijn ribkwetsuur vorig seizoen niet echt goed mee kunnen testen. Ik vind het wel eens lastig te ervaren wat er wel geschikt is. Mijn Elans 12ti met 1.68 skiën voor mij altijd nog het aangenaamste.
Sorry, als ik me wat buiten het onderwerp beweeg.

Hen48

@Hulst heeft daar best een punt.
@Morzel Ik denk dat een sl-type ski aan de TS niet per sé besteed is. De Elan GSX of Redster G7 daarentegen weer wel. Zou dan wel lengte 175 gaan worden, tenzij 170 beschikbaar is. Dat zal flink wennen zijn…

@Bennie: die Elans zijn zo mak als een lammetje te skiën. Bovendien heeft TS aangegeven zelden of nooit lange bochten te skiën, en de kans is heel groot dat hij voordien huurski’s heeft gehad met een radius die niet veel groter gaat zijn dan die slalomlatten.

In mijn ervaring hebben latten met een grotere radius eerder de neiging om te versnellen zonder de juiste input, terwijl met kortere radius de bochtjes vanzelf komen. Vandaar dat ik eerder voor een kortere radius zou kiezen voor een luie skiër.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat hij eerst maar eens een paar latten moet proberen om te zien welke radius hem het beste ligt. Wat wij vinden is bijzaak tegen wat hij ervan vindt 😉.

@Hulst: ik denk dat jouw ski’s net iets te pittig zijn in combinatie met zijn ervaring en gewicht. Had ze ook even overwogen voor mijn 17-jarige snijboon die met nieuwjaar technische stage gaat doen, maar vond ze daarvoor al een maatje te groot.

Het was een lange schooldag vandaag. Ik moest bijzonder veel discipline tonen om tussendoor niet te veel op dit forum te kijken, zo benieuw was ik.
Eerst en vooral, bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik vind het echt super hoe jullie proberen mee te denken!
Ik vind het echt moeilijk om mezelf te omschrijven, al denk ik dat het beeld dat jullie nu hebben, wel ongeveer klopt. Wedelen klinkt wel natuurlijk wel goed (bedankt @Phil en @Veenhoorn), maar als ik daarover filmpjes op you tube bekijk (voorzover die dat steeds goed weergeven), is het toch nog niet hélemaal die stijl, ook al gaat het in die richting. Dat hielenvegen en ruitenwisserskiën zoals @Morzel het treffend zegt, dat zit er toch wel tussen… Maar: meestal toch dynamisch en “agressief”. Ik denk niet dat ik een salonskiër ben.
Wat dat forceren van bochten betreft: ik bedoel daarmee vooral dat ik de ski niet steeds zijn natuurlijke bocht laat maken, niet bij alleen bij het insturen, maar evenmin bij de uitdraai: ik zoek immers bewust soms de korte “actie”, waarbij ik de vorige bochtuitdraai afbreek om direct vol in de volgende te gaan. Klinkt dit op de enige manier verstaanbaar of praat ik gewoon wartaal?
De tip van @Hooykaas om af en toe de voeten toch iets meer elkaar te zetten, zeker als de piste wat er ijzig bij ligt, neem ik zeker mee: 10 centimeter moet ik nog over mijn hart kunnen krijgen :-).
En ja @Sjaak27, ik heb nooit echt les gehad. Ik laat voor het gemak die allereerste klasjes die eerder babysit waren, buiten beschouwing. Ik heb eigenlijk vooral gestolen door te kopiëren van mijn broer, met wie ik heel mijn jeugd samen geskied heb en die dus op dezelfde manier skiet als ik en wiens stijl ik altijd graag gezien heb.
Ik heb de voorbije twee jaar op een geleende Head Chip 71 SW Pr Pro geskied. Ik weet niet wat voor lat het precies is, maar in ieder geval ze beviel me niet. Te weinig grip. Ze was wel kort, veel te kort denk ik (163cm). Het lag dus mogelijk eerder aan de lengte dan aan het type. De wendbaarheid woog er niet tegen op.
Dit jaar daarentegen heb ik de kans gehad om een uurtje te skiën op een Blossom Fly Up RC/GS (mogelijk RC+/GS) in de lengte 174cm en dat was zo’n hemelsbreed verschil: ik voelde me zeker, stabiel, grip, ik kleefde aan de sneeuw (https://www.blossomski.com/collezione/performance-race-carve…). Wel snel. En helaas toch wat duur. Ik vermoed dat weinigen dit merk kennen of er al op geskied hebben, want je vind er weinig van. Maar vandaar dat ik ergens dacht dat ik het toch in de consumenten gs moest zoeken. Al zullen ook daar wel verschillen qua stijl tussen zijn en dan is vraag weer welke gs ski past beter bij mij dan andere. Nogmaals, voor zover ik in die categorie moet kijken natuurlijk.

Geen alledaagse ski’s @Robin2.
Ik zou eens kijken naar de door GiGi genoemde ski’s. Aanvulling daarop misschien nog de Salomon s/max 8 of 10.

Een S/max is echt niet geschikt voor zijn stijl. Die snijden liever dan dan ze slippen.

Mijn vrouw skiet meestal ook als een old school slalom snijboon. Zij was vorig seizoen lyrisch over de Volkl Racetiger SL. Ze heeft toen een 5-tal ski’s getest (Fischer, Rossignol, Volkl) en de Racetiger was een duidelijke winnaar.

Nu denk ik dat het altijd heel erg individueel is en moeilijk kiezen zonder de ski te kunnen testen. Je kan in Snowworld Landgraaf bij Dujvestein voor 15€ verschillende ski’s testen of beter nog op je vakantie een formule nemen waarbij je mag omruilen wanneer je wil.

De ski in kwestie: https://youtu.be/Lnsdz8H6Xp4

*bericht bewerkt door Hupla op 15 okt 2019 20:23

Tjonge wat zonde dat jullie nooit geïnvesteerd hebben in veel lessen en goed afgestemd materiaal sinds je 6 de jaar.
Was je nu de “King of the slope” geweest. @Robin2

https://youtu.be/27pfJxmYJys

Meningen verschillen daarover @DrPhil.
Wat betreft skistijl denk ik niet dat TS, zonder lessen gehad te hebben, echt technisch goed skiet. Maar als hij op de door hem genoemde ski’s heeft gestaan, kan ik me niet voorstellen dat een s/max opeens moeilijk is.

Oke, dan maak ik ervan: de 10 is niet geschikt voor zijn skistijl.
Sowieso is de 10 volgens Gigi zowat de gevaarlijkste ski ooit 😜.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2019 21:03

Soms moet je risico’s nemen DrPhil😉.

Plaats een reactie