1e keer Italië

Goedemiddag allemaal,

Komende winter willen mijn vriendin en ik graag gaan snowboarden in Italië. In Frankrijk en Oostenrijk hebben we de meeste grote skigebieden al bezocht maar in Italië zijn we nog nooit geweest. Nu heb ik zelf natuurlijk al zitten kijken maar lees nogal wisselende verhalen (wel of geen sella ronda?) dus daarom graag jullie advies.

Wat vinden we belangrijk:

  • We gaan met de auto (vanaf Arnhem, eventueel een overnachting onderweg).
  • Periode januari of maart (zo ver mogelijk buiten de drukte).
  • Voldoende piste kilometers (boarden toch wel 40 km per dag gemiddeld) om een week te kunnen vermaken.
  • We gaan voor het snowboarden maar er moet ook wel wat de beleven zijn in het dorp.
  • We komen beide alle pistes goed af (geen off piste) en een beetje uitdaging is wel fijn (geen beginners gebied of veel vlakke stukken).
  • Appartement op loopafstand van de lift/piste (gebruik de auto het liefst de hele week niet en bussen ben ik ook niet dol op). Stukje lopen is geen probleem.
  • Sneeuwzeker dus voldoende hoogte.
  • budget (appartement + skipas voor 2 personen) ±1500 euro

Graag hoor ik wat jullie tips zijn!

Groet,

Henk Jan

Heb je gekeken naar de mogelijkheden die Breuil - Cervinia biedt? Ik denk dat je daar met jullie wensen prima uit de voeten kunt, zeker gelet op de aansluiting met Zwitserland.

Bovenstaande is een goede, evenals Via Lattea of Val di Sole (in Madonna di Campiglio of Marilleva 1400) (evt icm Ponte di Legno).

Selva valt genoeg te beleven, maar de verbindingen naar Canazei en Alta Badia zijn niet ideaal voor snowboarders. Kun je op paden goed uit de voeten is dit in de bovengenoemde periodes eigenlijk prima.

Wij hebben de afgelopen paar jaar geboard bij de Sella Ronda en omgeving en dat gaat echt prima. Op een enkel vlakker stukje na is alles goed te halen. Uitdagend genoeg, je kunt vaak kiezen tussen blauw en rood, maar er zijn ook een paar pittige zwarte pistes. Je maakt zeker niet zoveel km per dag als in L3V, maar je krijgt er wel een prachtige omgeving en Italiaans comfort (lees: goede en betaalbare catering) voor terug. Val Gardena is m.i. wel het meest te beleven.

Selva Val Gardena is een goede optie. Maar ook in bijvoorbeeld Canazei is wel wat te doen. Geen Oostenrijkse taferelen, maar genoeg restaurants en barretjes.
De Sella Ronda-gebieden zijn wel de enige plek in de Dolomieten waar je echt een week kan boarden zonder auto of bus. Mocht je wel een keer in de auto stappen, dan liggen er nog een aantal gebieden binnen 30 minuten rijden vanuit bijvoorbeeld Canazei.

Ik heb zeker al naar Breuil - Cervinia gekeken. Is dit zonder Zermatt ook de moeite waard? (lees dat de verbinding snel dicht gaat ivm wind?).

Dit zou inderdaad de meest voor de hand ligende optie zijn maar wellicht dat andere daar anders over denken.

Paden is geen probleem mits het maar af blijft lopen.

Ik heb zeker al naar Breuil - Cervinia gekeken. Is dit zonder Zermatt ook de moeite waard? (lees dat de verbinding snel dicht gaat ivm wind?).

Dit zou inderdaad de meest voor de hand ligende optie zijn maar wellicht dat andere daar anders over denken.

Paden is geen probleem mits het maar af blijft lopen.

Henk-Jan- op 15 okt 2019 13:42

Dit is heel goed te doen. Zeker met de nieuwe lift die vorig seizoen in gebruik is genomen. Deze kan beter tegen de hoge windsnelheden. Mocht de verbinding alsnog sluiten, dan geven ze dat ruim van te voren aan en heb je tijd om de laatste lift te pakken (wel de borden in de gaten houden).

Overigens is de Italiaanse kant ook al leuk genoeg om te vermaken als de verbinding dicht is. Ik vond dit met afstand het mooiste gebied om te boarden. Nergens anders ga je zulke lange afdelingen vinden!

If you snooze, you loose!

Breuil - Cervinia zijn we ook geweest, en is ook prima voor boarders, al vond ik zelf de Zermatt kant minder ivm drukte, paden en stukken lopen naar een lift. De verbinding kan idd dicht zijn, maar met de nieuwe gondel vanuit Zermatt wel minder vaak. We hebben een keer ivm gesloten gondel de terugkeer via de sleepjes moeten doen. Dat was 2x 20 minuten bij -20 en harde wind… Nooit prettig, maar als boarder nog een stukje erger.
Mijn persoonlijke voorkeur is echter de Dolomieten, mn de omgeving.

Persoonlijk vond ik Sesto waarbij je met de trein door kon naar Kronplatz een leuk gebied. Er liggen allemaal kleine gebieden aan die met skibussen aan elkaar verbonden zijn. Lekker kneuterig en toen wij er waren echt alleen maar Italianen. Mocht je voor dit gebied kiezen neem dan ook de skibus naar Padola daar ligt een piste met slecht een stoeltjeslift die zo ontzettend lekker is! Alleen voor die piste zou ik alweer terug willen naar Italie.

Wil je echt uitdaging dan zou je ook eens richting Val di Sole (Madonna di Campilio, zie hierboven maar Folgarida is niet echt uitdagend, wel betaalbaar!) of Civetta kunnen kijken.

*bericht bewerkt door Jaspervds op 15 okt 2019 18:46

@Jaspervds

Misschien wel mooie voorstellen MAAR TS wil geen bus noch auto gebruiken. 🤔

Born to run. B.S.

Bedankt voor alle reacties toe nu toe.

Ik zoek inderdaad voor nu een groot gebied waarbij ik de auto niet nodig heb. Wellicht in de toekomst een keer meerdere kleine gebiedjes aan doen.

Tot dusver heb ik de volgende gebieden die groot genoeg zijn voor een week:

  • Breuil - Cervinia
  • Val Gardena
  • Via Lattea
  • Val di Sole?

Ik ga me hier verder in verdiepen. Normaal ga ik in januari en maart maar dit jaar waarschijnlijk maar 1 week. Maakt de periode voor de bovenstaande gebieden nog veel uit?

Nee. Beide periodes zijn prima in die gebieden.

Mijn vriendin en ik hebben in en rondom Alta Badia gesnowboard. Prachtige omgeving. We hebben een deel van de Sella Ronda gedaan. Maar die afgebroken vanwege veel te veel drukte - we vonden het ook een niet al te grote toegevoegde waarde ten opzichte van het skigebied, want de omgeving daar is ook in de afzonderlijke gebieden prachtig en niet te vergelijken met de Oostenrijkse Alpen Bv.

Wil je meer weten over onze trip daar kun je dit reisverslag lezen. (https://www.wintersport.nl/forum/topic/394707) Dit jaar gaan we weer naar Italië trouwens, het wordt Livigno dit jaar!

Bergen + Sneeuw = ❤

Ga NIET naar De Dolomieten!
500km aaneengesloten pistes is natuurlijk veel te weinig, het eten is veel te lekker, er komen steeds maar moderne liften bij.

Nee gekkigheid… ik sla geen winter over zonder een weekje in de Dolomieten.
Ik ga altijd buiten de schoolvakanties, dan is het altijd lekker rustig, sta nergens lang voor een lift te wachten, ook niet in het weekend.
De Dolomieten zijn geweldige indrukwekkende bergen die je echt een keer gezien moet hebben. Sella ronda is een leuke tour, je kan hem linksom doen en ook rechtsom. Zelf heb ik de black ronda bedacht, er zijn iets van 14 zwarte pistes die in de buurt van de sella ronda liggen, leuke uitdagende variaties. Kijk ook naar de Gebirgs-jaegertour, rondje Seiser alm en een rondje in Val di Fassa is ook geen straf. En google ook maar eens op de hidden valley en de super 8. Ik heb aan twee weken niet genoeg (ja, dat heb ik al eens gedaan). Verder vind ik de prijzen in de meeste restaurants erg mee vallen en altijd erg goede kwaliteit. De reis naar Corvara is goed te doen, vanaf Innsbruck nog twee uurtjes.

Natuurlijk zijn er in oostenrijk, zwitserland en frankrijk ook skigebieden die veel, heel veel te bieden hebben, maar twijfel je over de dolomieten? Dan zeg ik absoluut doen! Want je krijgt er geen spijt van.

Ik heb zeker al naar Breuil - Cervinia gekeken. Is dit zonder Zermatt ook de moeite waard? (lees dat de verbinding snel dicht gaat ivm wind?).

Dit zou inderdaad de meest voor de hand ligende optie zijn maar wellicht dat andere daar anders over denken.

Paden is geen probleem mits het maar af blijft lopen.

Henk-Jan- op 15 okt 2019 13:42

Ik maak zelf ook graag grote tochten en Ik zat in breuil cervinia in 2017 voor een 3-daagse short ski. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je het na max 4 dagen wel hebt gezien aan de Italiaanse kant.
Zoals hoger genoemd raad ik je ook aan om naar bijvoorbeeld selva te gaan om de dolomieten te verkennen. Heerlijk tochten maken daar. De mogelijkheden zijn enorm en je geraakt er niet snel op uitgekeken.
Wij zaten in hotel Antares ( Hotel Antares
Str. Meisules, 195, 39048 Selva di Val Gardena BZ, Italië
+39 0471 795400
https://goo.gl/maps/ZozbaZXLZ1n7otiq5 )
Perfecte uitvalsbasis en de prijzen waren redelijk.

Geniet er van!

  • Appartement op loopafstand van de lift/piste (gebruik de auto het liefst de hele week niet en bussen ben ik ook niet dol op). Stukje lopen is geen probleem.
Henk-Jan- op 15 okt 2019 11:55

Dit was de afgelopen tien jaar ook altijd mijn eerste prio, maar daar ben ik afgelopen winter na een bezoek aan de Dolomieten vanaf gestapt. Je ziet zo ongelooflijk veel meer als je je even wat tijd in de auto gunt. We hebben afgelopen maart in 8 dagen iedere dag een ander gebied bezocht. Stukje in de auto boeit niet als je zoveel moois voor de kiezen krijgt. Komende winter ga ik het weer zo doen. Ergens centraal in Val di Fassa en dan iedere dag een ander plekje…

Denk er nog eens over na… :)

  • Appartement op loopafstand van de lift/piste (gebruik de auto het liefst de hele week niet en bussen ben ik ook niet dol op). Stukje lopen is geen probleem.
Henk-Jan- op 15 okt 2019 11:55

Dit was de afgelopen tien jaar ook altijd mijn eerste prio, maar daar ben ik afgelopen winter na een bezoek aan de Dolomieten vanaf gestapt. Je ziet zo ongelooflijk veel meer als je je even wat tijd in de auto gunt. We hebben afgelopen maart in 8 dagen iedere dag een ander gebied bezocht. Stukje in de auto boeit niet als je zoveel moois voor de kiezen krijgt. Komende winter ga ik het weer zo doen. Ergens centraal in Val di Fassa en dan iedere dag een ander plekje…

Denk er nog eens over na… :)

Harm op 16 okt 2019 07:48

Ben ik volledig mee eens.

Ik ben een aantal keer in Cervinia geweest en heb ook al redelijk wat van de Dolomieten gezien. Beiden zijn erg leuk en erg de moeite waard.

Ik denk dat er in de Dolomieten meer dorpen te vinden zijn waar iets te beleven valt. In Cervinia of Valtournenche is heus wel ergens een biertje mogelijk, maar volgens mij houden de meeste mensen het daar bij een wijntje in het hotel.

In beide regio’s kan je probleemloos praktisch het hele seizoen skien. Cervinia ligt natuurlijk veel hoger, maar dat heeft zowel voor- als nadelen.

Qua moeilijkheid/uitdaging: ik sprak op mijn allereerst dag in Cervinia een Engelsman die Cervinia ‘intermediate paradise’ noemde en ik denk dat het de spijker op zijn kop slaat daarmee. Er zijn best wat meer uitdagender pistes te vinden, maar de hoofdmoot is lekker breed en niet heel steil. In de Dolomieten is alles te vinden, maar hangt het van je standplaats af hoe dicht bij ed.

In Cervinia zit wel het een en ander op loopafstand van de pistes, maar lang niet alles en soms met hoogtemeters, maar als je een snowboarder bent is lopen natuurlijk makkelijker. Een betrouwbare skibus is er niet en heek veel hotels hebben gewoon hun eigen shuttlebusje. Ook hier geldt weer voor de Dolomieten dat het van je standplaats afhangt.

Als je een beetje doorskiet ontkom je er niet aan in Cervinia om vaker dezelfde pistes te doen. Ik vond dat geen straf, met 2 of 3 liften ben je helemaal bovenin en kun je echte kilometers lange afdalingen maken, waarbij je in de Dolomieten toch iets minder hoogteverschil hebt en iets meer in de lift zit. In de Dolomieten kan je wel elke dat nieuwe pistes ontdekken. Ik denk dat de SR gebieden best wat drukker zijn dan Cervinia, daarbuiten is het al snel vergelijkbaar rustig.

Ik denk dat je je aan beiden geen buil kan vallen. Ook qua budget zou het moeten kunnen. De laatste keer in Cervinia had ik een hp hotel voor zo’n € 1200,- dus dan kom je met skipassen zo rond de € 1700,- uit, maar dat kan wel iets goedkoper. In de Dolomieten is heel veel keus, maar maakt je naast de piste wens het wel iets duurder. Wij boeken de laatste jaren appartementen en dat kostte ons tussen de € 555 (supersun weken en nieuwe accomodatie) en € 900, dus dan blijf je onder de € 1500,- maar moet er nog wel avondeten bij. Uiteraard is dit alles buiten het hoogseizoen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  • Appartement op loopafstand van de lift/piste (gebruik de auto het liefst de hele week niet en bussen ben ik ook niet dol op). Stukje lopen is geen probleem.
Henk-Jan- op 15 okt 2019 11:55

Dit was de afgelopen tien jaar ook altijd mijn eerste prio, maar daar ben ik afgelopen winter na een bezoek aan de Dolomieten vanaf gestapt. Je ziet zo ongelooflijk veel meer als je je even wat tijd in de auto gunt. We hebben afgelopen maart in 8 dagen iedere dag een ander gebied bezocht. Stukje in de auto boeit niet als je zoveel moois voor de kiezen krijgt. Komende winter ga ik het weer zo doen. Ergens centraal in Val di Fassa en dan iedere dag een ander plekje…

Denk er nog eens over na… :)

Harm op 16 okt 2019 07:48

Ook hier kan ik me volledig bij aansluiten en je opties nemen, in de Dolomieten, exponentieel toe.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sssttt jongens, binnenkort zit iedereen in de Dolomieten en kunnen we een topic starten voor een alternatief.
Val Gardena en Alta Badia zijn alles wat je vraagt in je topic.

*bericht bewerkt door dan58 op 16 okt 2019 10:29

Born to run. B.S.

Nogmaals dank voor alle reacties, hier kunnen we zeker wat mee.

Ik neig na alle goede verhalen en verslagen toch naar de Dolomieten (Cervinia gaat ook zeker nog wel een keer komen). Zeker omdat dit ook echt anders is dan Oostenrijk en Frankrijk.

Nu nog een goede uitvalsbasis zien te vinden waarbij ik dicht bij de lift/piste en centraal in het gebied zit. Met de auto kleine gebieden aan doen gaat in de toekomst vast gebeuren als wel alle 200+ km gebieden hebben bezocht.

Wat me wel verbaast is dat de Sella Ronda zelf in laagseizoen nog superdruk kan zijn? Maar blijkbaar zijn er meerdere (betere) tochten te maken.

Superdruk die Sella? Herken dit zelf zeker niet. Kom er al wat jaar en ga altijd eind januari. Ja, er zijn een paar knelpunten maar veel alternatieven om ff een liftje af te wijken en zo een knelpunt te omzeilen. Ga het wel weer beleven eind januari 2020, nu al weer zin in.

Afgelopen maart de Sella Ronda gedaan (21 maart) en op die dag slechts 1x een paar minuten moeten wachten bij een verbindingslift halverwege de middag in de buurt van Arraba. Verder overal doorlopen. Je kunt het vast slecht treffen, maar van grote drukte was echt geen sprake…

Druk gaat natuurlijk altijd over perspectief. Veel mensen hier zijn niet aan het hoogseizoen gebonden en zoeken juist rustigere gebieden uit. Dan is 3 minuten wachten bij de lift druk. Ben je Oostenrijk gewend, dan vind je dat misschien meevallen.

Ik denk dat je, tenzij je echt aan de randen van het seizoen gaat, je bij de Sella Ronda zelf in moet stellen op een paar minuutjes wachten per lift en moet rekenen op drukkere pistes dan in de rest van de Dolomieten, zeker op zonnige dagen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga vaak 1e week van februari naar de Dolomieten, of 3e / 4e week maart, dan is de sella ronda nooit druk.
Eind van de dag zijn er hier en daar op rode pistes wat bugels. Maar in de diverse dalen zijn er nog alternatieve pistes om naar beneden te komen en alternatieve liften om omhoog te gaan.

*bericht bewerkt door Auke83 op 16 okt 2019 15:27

Dat zal dan allemaal wel meevallen als ik het zo hoor.

Echt rustig is eigenijk nooit meer in grote gebieden maar dat is ook niet erg.
Af en toe even wachten maakt ook niet uit zolang het op de piste maar niet heel druk is.

We starten altijd zo vroeg mogelijk en dat scheelt altijd ook enorm ( eerste 2 uur lekker rustig).

Italië? La Thuile. Klinkt Frans, heeft ook een verbinding met la Rosière. Nooit druk, eerder uitgestorven, alleen in het weekend wat volk. Prima te bereiken en zeer gevarieerd gebied.

Ik heb al 2 keer in La Rosiere gezeten dus dat gebied ken ik al. Paar keer de oversteek naar La Thuile gemaakt inderdaad.

Iemand nog tips voor een appartement in Val Gardena (liefst Selva) in de buurt van de lift/piste?

Ik heb al 2 keer in La Rosiere gezeten dus dat gebied ken ik al. Paar keer de oversteek naar La Thuile gemaakt inderdaad.

Iemand nog tips voor een appartement in Val Gardena (liefst Selva) in de buurt van de lift/piste?

Henk-Jan- op 16 okt 2019 22:35

Hotel Antares
Str. Meisules, 195, 39048 Selva di Val Gardena BZ, Italië
+39 0471 795400
https://goo.gl/maps/BF9YESuvnQJu4uxA7

Daar kan je ook appartementen huren. Ligt op 200 meter van de ciampioni 🚠

Dat zal dan allemaal wel meevallen als ik het zo hoor.

Echt rustig is eigenijk nooit meer in grote gebieden maar dat is ook niet erg.
Af en toe even wachten maakt ook niet uit zolang het op de piste maar niet heel druk is.

We starten altijd zo vroeg mogelijk en dat scheelt altijd ook enorm ( eerste 2 uur lekker rustig).

Henk-Jan- op 16 okt 2019 19:34

Daarom is het ook zo aan te raden om met de auto de rest van de Dolomieten te verkennen. We kwamen vrijdag 22 maart in San Martino di Castrozza en daar was de parkeerplaats helemaal leeg om iets voor half negen. Toen we daar weer weg gingen rond de middag stonden er misschien tien auto’s, maar meer ook echt niet…

Lees @Roy83 z’n verslag maar van die dag: https://www.wintersport.nl/skigebieden/sanmartino/ervaringen…

Ook andere gebieden in de regio zijn gewoon nagenoeg verlaten door de weeks…

Plaats een reactie