Beste wisseldag (zaterdag of zondag), ervaringen gezocht

Hallo Wintersporters,

al jaren gaan wij meerdere keren per jaar op wintersport, eigenlijk altijd met een zaterdag als wisseldag omdat we aan schoolvakanties vastzitten. ons appartement waar we al jaren komen wil nu wisselen naar de zondag als wisseldag. eigenlijk best logisch maar we horen graag positieve en negatieve ervaringen over de reis, thuiskomst met een berg wasgoed en ski-uitrusting om op te ruimen en dergelijke. Graag ook feedback of jullie het idee hebben dat de zondag als vaste wisseldag populairder wordt want ik vind verbazingwekkend veel mogelijkheden om zondag als vaste wisseldag te kiezen bij appartementen van particulieren, meer dan ik had gedacht maar dat kan ook mijn eigen beperking zijn.

ik heb het forum afgezocht maar kon geen recente vragen vinden dus vandaar een nieuw rondje.

Bedankt voor de reacties, Gert

Wij wisselen al jaren op zondag. Het belangrijkste voordeel is dat het zoveel rustiger is op de weg. In Duitsland geen vrachtwagens en verder gewoon zo veel minder auto’s! Terug vertrekken we altijd zondagochtend heel vroeg, zodat we eind van de middag thuis zijn. Wasje in de machine, lekker eten en daarna iedereen bijtijds naar bed. En de volgende morgen allemaal weer naar school of werk. Wij willen niet anders!

Voordelen:

  • inpakken en vertrekken op zondag is veel meer relaxed, ook rustig en geen files onderweg.
  • rustige rit terug op zondag, geen stress
  • zaterdag is het een pak minder druk op de piste owv de wisseldag, leuke afsluiter
  • niet meer spijbelen en carnaval skippen op school (vertrokken vaak al op vrijdag)

Nadeel:

  • extra verlofdag op maandag (doen wij), kinderen kunnen wel naar school

Zondag rijdt vooral in Duitsland beter. Maar in de vakantieperiode kun je toch verschillende files verwachten. Het is geen garantie dat je geen files tegenkomt. Terugweg vroeg vertrekken is wel een nagenoeg fileloze rit. Voor beginners is wel het nadeel dat de klassen vaak op zondag beginnen.

wissel op zaterdag , vrijdag nacht rijden , zaterdagmorgen aankomen in val tho , volgende zaterdag s’avonds vertrekken , volle dagen skien benut

Ik heb vorig jaar de zondag gedaan, vond de heenreis geweldig, wat mij tegenviel was zondag terugkomen en direct daarna iedereen weer beginnen. Dit jaar maar weer zaterdag.

*bericht bewerkt door marklit op 15 okt 2019 21:45

Het ligt er aan of je in 1 dag of in 2 dagen naar huis rijdt. Ik heb tijd in overvloed en rij altijd in 2 dagen naar huis. Zaterdag vertrek en 's zondags nog 300 tot 400 km. Wel zo relaxed. Voor zaterdagavond een leuke plaats uitzoeken waar je voorheen altijd langs reed en nu nog een aantal uren kunt relaxen en eten. Zo heb ik o.a.Nancy en Metz als prachtige tussenstop ontdekt. Op de heenreis doe ik dan vrijdag en zaterdag, waarbij je ook verschillende leuke plaatsen kunt bezoeken bij de tussenstop. B&B group France biedt dan goede en uiterst betaalbare hotels.

Hen48

Wij vertrekken altijd vrijdagochtend vroeg(vragen 1 dag verlof aan voor de kinderen) en overnachten dan ongeveer een uurtje van de bestemming… Zaterdagochtend weer redelijk vroeg naar de eindbestemming en dan alvast skipas en huur voor de kinderen regelen. Ga dit dit jaar niet anders doen.
Terugreis op zondag is vorig jaar erg goed bevallen! Als we dat niet doen vertrek ik het liefst om 2 a 3 uur s’nachts in de nacht van vrijdag op zaterdag. Vind zondag op de bank ook nog wel ff lekker na zo’n intensieve rit.

Verkeerde land geboren....

Wij doen al jaren zondag-zondag en is echt ideaal. Voorheen was het lastiger om accommodaties te vinden die dat aanbieden, maar er komen er steeds meer. Het is rustiger op de weg, dat is de voornaamste reden. En we pakken vrijdagavond en zaterdagmiddag nog carnaval mee voor we vertrekken. Tevens is de laatste zaterdag rustig op piste.

Bijna alle argumenten zijn wel langs geweest. Ik vind het grote voordeel dat het rustiger is op de weg en dat je, als je 6 dagen skiet, de drukste dag van de week (zondag, voor bijna iedereen de 1e dag plus locals) ruilt voor de rustigste dag (zaterdag).

Nadeel is dat je pas zondagavond thuis bent en dan maandag gelijk aan t werk moet, maar ik vind dat niet erg.

In de praktijk zijn wij de laatste jaren voor een weekje op vrijdag vertrokken, met tussenovernachting, zodat we zaterdag al kunnen skien. Dit jaar misschien ook nog de laatste zaterdag wat skien en dan in 2x naar huis.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn ervaring op wisseldagen:

  • de drukke wisseldagen/periodes mijden.
  • zaterdag of zondag terugkeren: pas na de middag, voormiddag nog lekker rustig skiën of een wandeling maken. Doen we ook op niet drukke dagen, of we nu om 16u thuiskomen of om 20u, maakt geen verschil, de berg (ski-)wasgoed wacht wel. ;)
Bla, bla, bla.

Onze ervaring:

Zo vroeg als mogelijk vertrekken op wisseldag ( wat hotel toelaat) en onderweg consequent WAZE volgen.

Born to run. B.S.

Het lijkt mij ontzettend jammer om pas op zondag aan te kunnen komen.
En vanwege werk en school op maandag zouden we de laatste zondag echt al vroeg moeten gaan rijden terug naar huis.

Met wisseldag zaterdag benutten we nu voor ons gevoel maximaal de vakantieweek.
We vertrekken op vrijdagmiddag na school, rijden ruim 3/4 van de afstand en doen een simpele overnachting. Zaterdagochtend om 07:30 weer in de auto en dan zijn we rond 10:30 bij bestemming. Omdat je accomodatie meestal pas later in kan, regelen we de passen en skilessen, gaan lunchen en kleden ons ergens om zodat we de hele zaterdagmiddag kunnen skiën.
Aan einde van de week skiën we ook op zaterdag nog. Auto helemaal ingepakt, kleding voor terugreis bovenop. Na een late en uitgebreide lunch vertrekken we dan richting huis. Als we om 14:30 wegrijden, is het op de weg heel rustig (grootste meute is al vertrokken en dagjesmensen gaan pas later) en zijn we ergens vroeg in de nacht thuis, zodat we hele zondag nog hebben om uit te laden etc. en maandag weer aan de slag te kunnen.
Door na de lunch te rijden, hoeven we amper te pauzeren. Tanken, plassen, koffie, wisselen wie er rijdt en door. Kinderen zijn makke lammetjes op de achterbank omdat ze ‘s morgens nog lekker geskied hebben en goed gevulde buikjes hebben. Kans dat ze in slaap vallen is aanzienlijk groter dan wanneer we vroeg in ochtend zouden vertrekken.

*bericht bewerkt door Marije77 op 16 okt 2019 10:02

❄️

Mijn ervaring op wisseldagen:

  • de drukke wisseldagen/periodes mijden.
  • zaterdag of zondag terugkeren: pas na de middag, voormiddag nog lekker rustig skiën of een wandeling maken. Doen we ook op niet drukke dagen, of we nu om 16u thuiskomen of om 20u, maakt geen verschil, de berg (ski-)wasgoed wacht wel. ;)
bartvwg op 16 okt 2019 09:04

Hier nog een …
Heen:
Vrijdag na de ochtendspits weg, tegen 17:00 hotel zoeken en za morgen rustig na ontbijt verder om in de loop van de dag aan te komen.
Terug:
Eigenlijk het zelfde verhaal: Rustig ontbijt in het hotel en na de grote meute die allemaal zo nodig 's avonds thuis willen zijn naar beneden.

Altijd verbazingwekkend om te horen dat ‘we’ op vakantie gaan om te ontspannen/ontstressen, maar dat de heen/terugweg kennelijk niet onder ‘vakantie’ vallen.

Rob

Voor ons is zondag als wisseldag ideaal,maar ik denk dat het er ook vanaf hangt wat voor soort vakantieganger je bent.Wij zijn niet het type dat absoluut elke skiseconde benut wil hebben,als je dat wel wil denk ik dat je beter zaterdag als wisseldag neemt en de laatste dag nog skiet tot aan het vertrekuur.Voor ons eindigt het skigedeelte op de avond voor de vertrekdag,we hebben geen zin in ergens in een toilet omkleden na het skiën :)
Wij vertrekken dus meestal zaterdag in de late namiddag,gaan ergens overnachten zodat we zondag in de voormiddag of rond de middag aankomen.We pakken op het gemak uit,regelen die dag de skipassen en eventuele skihuur en gaan daarna de après skibar in en uit eten.
Maandag is onze eerste skidag,zaterdag onze laatste.We vertrekken zondag na het ontbijt naar huis waardoor er nog tijd is om de was in te steken als we thuiskomen.Meestal neem ik de maandagochtend ook nog vrij,mijn man begint wel gewoon maandag te werken.Vakantie is voor ons een periode van niks moeten,en daarbij hoort voor ons dus ook het niet jagen om echt alles uit de tijd op de pistes te halen.Maar zoals ik al zei is dat voor iedereen anders en is dat de belangrijkste factor in het bepalen wanneer je wil vertrekken en terugkomen.

*bericht bewerkt door Elsvr op 16 okt 2019 10:47

Ik verhuur mijn appartement in Val Thorens altijd van zondag tot zondag. Toen ik daar mee begon (20 jaar geleden) gaf dat reacties als: ‘Dat wordt niets, iedereen wil op zaterdag aankomen’. Maar het tegendeel is waar. Het wordt enorm gewaardeerd dat je in alle rust kunt rijden en de zaterdag (lekker rustig op de pistes) kunt skiën. En die dag extra na thuiskomst (maandag) is vaak ook geen reden omdat veel mensen de vrijdag voor vertrek - als ze op zaterdag wisselen - meestal vrij nemen. En dat wasgoed… In mijn appartement staat een wasmachine, dus dat argument vervalt ook.

Kortom: Wisselen op zondag is ideaal!

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Bedankt voor de reakties, wij waren ook altijd vrijdagmiddag laat weg met overnachting of midden in de nacht weg. en op zaterdagochted ook weer vroeg terug. Ik denk dat we het gaan proberen zondag-zondag.

Zondag - zondag is ideaal, behalve natuurlijk als iedereen het zou gaan doen.
Grootste voordeel is dat het veel rustiger rijden is op de weg.
De zaterdag voor je vertrekt heb je dan tijd om alles voor te bereiden. En als je op zaterdag terugkomt is die zondag een beetje een verloren dag.

Wij hebben het ook veel gedaan. Wel lastiger om accomodatie te vinden; maar het wordt steeds makkelijker.

Ook doen we wel dat we zaterdag-zaterdag boeken; maar dan zaterdagochtend pas gaan rijden (na de drukte) rond 18u op plaats bestemming zijn en dan de laatste zaterdag nog lekker skieen tot een uur op 15 en dan gaan rijden. Dan rij je ook na de drukte.

Mijn ervaring is dat tegen de stroom in gaan altijd helpt. Dus net op wat andere tijden rijden, dan maakt de dag niet zo veel uit.

Ook doen we wel dat we zaterdag-zaterdag boeken; maar dan zaterdagochtend pas gaan rijden (na de drukte)

Daffie op 16 okt 2019 13:03

Ik vertrek liever voor de drukte, dus in geval van zaterdag-zaterdag vertrek ik vrijdag tussen 23 en 24u om zaterdagmorgen op de piste te staan.
Ik zorg dan wel dat ik uitgeslapen vertrek dus ik kruip vrijdagmiddag mijn bed in.

Bla, bla, bla.

@bartvwg

Zo doen wij 't in het zomerverlof richting Kroatië, heerlijk om de opkomende zon tegemoet te rijden zo vroeg in de morgen.
Soms doen we wel eens een “pas” extra om van de bergen te genieten.

Born to run. B.S.

Heen in 2 dagen, lekker op het gemak.
Terug op het gemak na het ontbijt vertrekken, zijn we het moe dan een extra overnachting
En wij rijden over Regensburg naar Salzburg, laten München links liggen

Ik verhuur mijn appartement in Val Thorens altijd van zondag tot zondag. Toen ik daar mee begon (20 jaar geleden) gaf dat reacties als: ‘Dat wordt niets, iedereen wil op zaterdag aankomen’. Maar het tegendeel is waar. Het wordt enorm gewaardeerd dat je in alle rust kunt rijden en de zaterdag (lekker rustig op de pistes) kunt skiën. En die dag extra na thuiskomst (maandag) is vaak ook geen reden omdat veel mensen de vrijdag voor vertrek - als ze op zaterdag wisselen - meestal vrij nemen. En dat wasgoed… In mijn appartement staat een wasmachine, dus dat argument vervalt ook.

Kortom: Wisselen op zondag is ideaal!

Skieur op 16 okt 2019 10:56

Grappig dat je dat zegt. Ik heb sinds 2 jaar een appartement in Dienten. Dat verhuur ik via Belvilla en ik wilde ook naar zondag-zondagwissel, maar dat werd mij afgeraden. Zou te weinig animo voor zijn. Terwijl ik juist denk dat er genoeg mensen zijn die liever op de rustige zondag rijden.

Peter Pos

Ik ga zowel in januari als in maart zondag-zondag. Vind het ideaal en zou willen dat meer accomodaties en hotels dit aanbieden.

Heb de mazzel dat mijn werkdag op maandag pas in de middag begint😀

Plaats een reactie