Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Kappe gaat morgenmiddag ook open, dus komend weekend nagenoeg het hele skigebied open!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hoe lang kunnen we er denken jullie redelijkerwijs vanuit gaan dat de sneeuw uit de kanonnen blijft liggen / de hoofdas open blijft? Vooral ook met het oog op de voorspelde regen van volgende week. Of valt daar eigenlijk niets van te zeggen…

(We hebben van 6 tot 9 feb een lang weekend gepland staan en kunnen nog tot de 29e annuleren.)

Hoe lang kunnen we er denken jullie redelijkerwijs vanuit gaan dat de sneeuw uit de kanonnen blijft liggen / de hoofdas open blijft? Vooral ook met het oog op de voorspelde regen van volgende week. Of valt daar eigenlijk niets van te zeggen…

(We hebben van 6 tot 9 feb een lang weekend gepland staan en kunnen nog tot de 29e annuleren.)

Nicoo op 23 jan 2020 15:19

Verwachting komende week is nog zeer onzeker. De 5 pistes die open waren blijven nagenoeg zeker open, voor de rest verwacht ik dat de meeste enkele dagen dooi wel doorstaan. Er zit ook nu en dan vorst en sneeuw tussendoor, dus het kan nog wel eens best mooi worden.
In ieder geval ligt er op de meeste pistes nu een solide basis voor de rest van het seizoen tot eind maart.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Morgen gaat zo goed als alles open. De meeste pistes, uitgezonderd die nu open waren vandaag zijn de hele dag besneeuwd. Het was lekker aan het vriezen vandaag. Door de vorst en kunstsneeuw waren de pistes heel de dag lekker hard.

Born to Ride

de hoofdas open blijft…

Nicoo op 23 jan 2020 15:19

Harry(Winterberg) op 23 jan 2020 16:31

Wat is eigenlijk de definitie van “de hoofdas”.
Welke liften zijn dat?

The older I get, the better I was

de hoofdas open blijft…

Nicoo op 23 jan 2020 15:19

Harry(Winterberg) op 23 jan 2020 16:31

Wat is eigenlijk de definitie van "de hoofdas".
Welke liften zijn dat?

Onnem op 23 jan 2020 16:42

Rauher busch, bure herloh, poppenberg, Quick jet, bremberg, kleine bure, bbx

*bericht bewerkt door Matthias123 op 23 jan 2020 17:03

Born to Ride

Rauher busch, bure herloh, poppenberg, Quick jet, bremberg, kleine bure, bbx

Matthias123 op 23 jan 2020 17:03

Dus niet de Schneewittchen, en ook niet de Kappe?

Als iedereen het erover eens is (over die definitie), mooi onderwerp om af te splitsen in een apart topic ;)

*bericht bewerkt door Onnem op 23 jan 2020 17:08

The older I get, the better I was

Kanonnen in Willingen staan weer aan, droge lucht, lage dauwpunten en lage temperatuur vannacht. Wordt een productieve nacht!

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/da87f6953639eb9ba02d18ce...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/4f170b1dc222024e328f150b...

Rauher busch, bure herloh, poppenberg, Quick jet, bremberg, kleine bure, bbx

Matthias123 op 23 jan 2020 17:03

Dus niet de Schneewittchen, en ook niet de Kappe?

Als iedereen het erover eens is (over die definitie), mooi onderwerp om af te splitsen in een apart topic ;)

Onnem op 23 jan 2020 17:08

Dat is nog een beetje uit de tijd dat de kappe een los skigebied was en sneeuwwitje een nietszeggende beginnerspiste was met een sleepliftje die bij de weg stopte.

Born to Ride

Nu zie ik regelmatig opmerkingen dat die nepsneeuw/kunstsneeuw/technische sneeuw, hoe je het ook noemt, stroef is en niet echt lekker skiet. Wie van de kenners/Sauerland fans kan dat eens uitleggen?

Lijkt men elders in de Alpen minder last van te hebben?

Edwin van Riel

@evr66 gaat over de snowmakerssneeuw niet de echte technische sneeuw.
Dat spul wat ze maken bij temperaturen boven 0. 😉

Bla, bla, bla.

Nu zie ik regelmatig opmerkingen dat die nepsneeuw/kunstsneeuw/technische sneeuw, hoe je het ook noemt, stroef is en niet echt lekker skiet. Wie van de kenners/Sauerland fans kan dat eens uitleggen?

Lijkt men elders in de Alpen minder last van te hebben?

evr66 op 23 jan 2020 17:29

Ik vind vooral de prut uit de snowmaker heel raar aanvoelen.
Verder remt verse sneeuw altijd af. Of dit nou kunst of echt is. Kunstsneeuw remt nog harder dan echte sneeuw.
Zodra dit is uitgereden door de bully merk je er nagenoeg niks meer van.
En ik vind het niet uitmaken of je nou in Zoetermeer, Winterberg of in de alpen door een plek net opgespoten kunstsneeuw glijdt.

Übung macht den meister!!!

@evr66 die sneeuw uit de snowmakers lijkt niet echt op kunstsneeuw. Zie het meer als een soort scherfijs wat bijvoorbeeld ook bij de visboer in de vitrine ligt. Alleen dan een beetje fijner. In tegenstelling tot kunstsneeuw hecht dat spul niet goed aan elkaar waardoor je een hele losse piste hebt wat gewoon niet lekker skiet. Nu ligt er een dik pak kunstsneeuw uit sneeuwkanonnen overheen en zijn de pistes prima. In winterberg zijn ze namelijk meesters in het maken van kunstsneeuw. Onder andere demaklenco en technoalpin gebruiken winterberg als testlocatie om hun nieuwe sneeuwkanonnen te testen. Voornamelijk om ook te kijken hoe ze presteren bij zeer moeilijke omstandigheden (temperaturen net onder 0 bij hoge luchtvochtigheid).

*bericht bewerkt door Matthias123 op 23 jan 2020 17:38

Born to Ride

Nog even een vraagje. Ik ben zeker geen ervaren skiester. 3 jaar voor het laatst geskied en ga ook in het weekend van 7 februari. 6 en 7 ben ik vorige keer wel vanaf geweest dat zijn toch de makkelijkste rode pistes? Of scheelt de moeilijkheidsfactor niet zoveel?

Dank heren!

Edwin van Riel

Het zou inderdaad wel fijn zijn als er meer pistes open zijn want qua blauwe piste vind ik de Kappe 14 en de 15 en 25 toch echt wel het leukst. Het ziet er in ieder geval best wel hoopvol uit.

Zo te zien gaat morgen de nieuwe lift voor het eerst open! Eindelijk!

Muv de Surenberg en de zwarte bij de st George schanze zijn alle interessante pistes open morgen.

Born to Ride

Top omstandigheden en lekker rustig

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7e9d61744d37845ae44fa967...

null

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Born to Ride

Nog even een vraagje. Ik ben zeker geen ervaren skiester. 3 jaar voor het laatst geskied en ga ook in het weekend van 7 februari. 6 en 7 ben ik vorige keer wel vanaf geweest dat zijn toch de makkelijkste rode pistes? Of scheelt de moeilijkheidsfactor niet zoveel?

jonnie op 23 jan 2020 17:49

Als je alles wat als rood op de skimap is ingekleurd zou ik zeggen dat de Nordhang (13) de makkelijkste ‘rode’ piste is. Moeilijke rode pistes kom je in Winterberg niet tegen, of het moet alleen het laatste stukje zijn van de rode 14 op de Kappe. Als je niet al teveel ski ervaring hebt moet je die met beleid nemen… zeker als hij wat ijzig is.

Nog even een vraagje. Ik ben zeker geen ervaren skiester. 3 jaar voor het laatst geskied en ga ook in het weekend van 7 februari. 6 en 7 ben ik vorige keer wel vanaf geweest dat zijn toch de makkelijkste rode pistes? Of scheelt de moeilijkheidsfactor niet zoveel?

jonnie op 23 jan 2020 17:49

Als je alles wat als rood op de skimap is ingekleurd zou ik zeggen dat de Nordhang (13) de makkelijkste ‘rode’ piste is. Moeilijke rode pistes kom je in Winterberg niet tegen, of het moet alleen het laatste stukje zijn van de rode 14 op de Kappe. Als je niet al teveel ski ervaring hebt moet je die met beleid nemen… zeker als hij wat ijzig is.

rppol op 24 jan 2020 14:31

Als je vergeljikt met de de pistekleuren van Oostenrijk dan zijn de rode van Winterberg allemaal blauw en de blauwe eerder groen.
Dat stukje op de rode van de Kappe is inderdaad één van de steilste stukjes van Winterberg.
De zwarte piste op de Kappe is dan eerder een gemiddelde rode van in de alpen.
Moeilijkste zijn beide zwarte naast de skischans ook omdat ze heel smal zijn en vrij steil.

Top omstandigheden en lekker rustig

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7e9d61744d37845ae44fa967...

GvPuy op 24 jan 2020 12:43

Dat begint erop te lijken

null

Kaiser wetter op de Kappe

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Ahum, is dat anders met eigen materiaal dan met huurmateriaal soms? ;)

Edwin van Riel

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Ahum, is dat anders met eigen materiaal dan met huurmateriaal soms? ;)

evr66 op 24 jan 2020 15:31

Met huurmateriaal kan alles. Je weet toch. Tot aan je auto over de parkeerplaats.

Übung macht den meister!!!

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Ahum, is dat anders met eigen materiaal dan met huurmateriaal soms? ;)

evr66 op 24 jan 2020 15:31

Voor veel mensen wel ja. Aangezien ik al heel lang eigen materiaal heb wilde ik er gewoon niet aan beginnen. Stenen overal. Maar genoeg mensen die hem dus wel gewoon deden.

Born to Ride

Algemene indruk van vandaag:

Omstandigheden zijn goed, er ligt genoeg sneeuw, maar op sommige stukjes mag er nog wel wat bij. (Kappe in het bos, sneeuwwitje rechterzijde, Quickjet rechterzijde, poppenberg middengedeelte). Temperatuur was de hele dag rond vriespunt, met heerlijk zonnetje.

Surenberg lijkt op het oog morgen open te gaan (waren ze vanmiddag aan het prepareren).

Vannacht wordt de temperatuur weer lager, het is gortdroog dus lage dauwpunten!

Vandaag was heel rustig op de pistes, maar dit zal morgen heel anders zijn, op de terugweg naar Willingen kwamen we al hele hordes
NL-ers tegen.

*bericht bewerkt door GvPuy op 24 jan 2020 17:00

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Ahum, is dat anders met eigen materiaal dan met huurmateriaal soms? ;)

evr66 op 24 jan 2020 15:31

Met huurmateriaal kan alles. Je weet toch. Tot aan je auto over de parkeerplaats.

RFKANGOO op 24 jan 2020 15:56

Yup, je ziet ze wel gaan af en toe. Weggetje oversteken? Geen probleem hahaha

Edwin van Riel

null

Plaats een reactie