Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

null

*bericht bewerkt door Wilmar op 25 jan 2020 00:18

De nieuwe lift op de Bremberg is ook voor het eerst open, al vond ik de piste te dun om er met eigen materiaal op af te dalen.

Ahum, is dat anders met eigen materiaal dan met huurmateriaal soms? ;)

evr66 op 24 jan 2020 15:31

Met huurmateriaal kan alles. Je weet toch. Tot aan je auto over de parkeerplaats.

RFKANGOO op 24 jan 2020 15:56

Ideaal is dat☃️
Zou dat idd nooit met eigen materiaal doen🥶

LA NORMA😍☃️

Nog even een vraagje. Ik ben zeker geen ervaren skiester. 3 jaar voor het laatst geskied en ga ook in het weekend van 7 februari. 6 en 7 ben ik vorige keer wel vanaf geweest dat zijn toch de makkelijkste rode pistes? Of scheelt de moeilijkheidsfactor niet zoveel?

jonnie op 23 jan 2020 17:49

Als je alles wat als rood op de skimap is ingekleurd zou ik zeggen dat de Nordhang (13) de makkelijkste ‘rode’ piste is. Moeilijke rode pistes kom je in Winterberg niet tegen, of het moet alleen het laatste stukje zijn van de rode 14 op de Kappe. Als je niet al teveel ski ervaring hebt moet je die met beleid nemen… zeker als hij wat ijzig is.

rppol op 24 jan 2020 14:31

Als je vergeljikt met de de pistekleuren van Oostenrijk dan zijn de rode van Winterberg allemaal blauw en de blauwe eerder groen.
Dat stukje op de rode van de Kappe is inderdaad één van de steilste stukjes van Winterberg.
De zwarte piste op de Kappe is dan eerder een gemiddelde rode van in de alpen.
Moeilijkste zijn beide zwarte naast de skischans ook omdat ze heel smal zijn en vrij steil.

Triple-T op 24 jan 2020 15:28

De steiltes van de pistes en bijbehorende kleuren wijken niet heel erg af van Oostenrijk, wel lijken de pistes vlakkker door de omgeving. Puur qua hellingshoek kijkend is het pittiger dan je denkt. De Nordhang is inderdaad blauw, maar een piste als nummer 7 is toch echt behoorlijk pittig en de Kappe is toch echt zwart. De linkerkant van de Poppenberg hangt tussen blauw en rood in, de rechterkant is echter gewoon echt rood.

Overigens zie ik in Oostenrijk soms ook vreemde taferelen. Zoals in het Kleinwalsertal, waar ik een zwarte piste op de Kanzelwand/Fellhorn skiede, die makkelijker was dan de totaal verbuckelde blauwe en vlak boven…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Update vanuit Willingen:

Beperkt aanbod vandaag, niet al te druk op de pistes en omstandigheden zijn redelijk goed.

K1 ligt er goed bij met prima sneeuw, Sonnenlift is beperkt (3/4) open met matige sneeuw. Ritzhagen en Dorfwiese prima. Hoofdpiste en bovenste wilddieb helaas nog gesloten

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/de656eb81c09b5d1c8602368...

Thx heren voor de reacties.
Ik ben maar 1 keer in Oostenrijk geweest en dat was de 1e keer dat ik geskied heb. Dus toen was de rode piste helemaal nog niet in beeld.
3 jaar geleden was ik ook een lang weekend in Winterberg. De eerste 2 dagen ben ik alleen blauw af geweest en vanwege ook het schitterende weer dat hele lange weekend was het zo druk op zaterdag (dagjes mensen konden zelfs geen skis meer huren) dat ik dat ik maar 2 pistes ben af geweest inderdaad de 6 en 7. Waren ook dichtbij P1! Voor mij inderdaad wel pittig maar ik ben voorzichtig. Ik ga eerst maar weer even oefenen en dan zien we wel hoe het gaat. Qua weer ziet het er in ieder geval zeker niet slecht uit tot nu toe.

Flutlichtskieen in willingen is er wel vanavond😉

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/3627e47dc4551e45f24cde41...

*bericht bewerkt door GvPuy op 25 jan 2020 20:04

Iemand een update van de huidige sneeuwsituatie?

Iemand een update van de huidige sneeuwsituatie?

Trebbor-C op 26 jan 2020 16:06

Winterberg nagenoeg alles open en goed, morgen eerst regen, in de avond overgaand in 15 tot 30 cm sneeuw tot en met woensdag. Daarna lijkt het zachter te worden, maar verwachtingen langer dan 3 dagen blijken de afgelopen tijd zelden te kloppen,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Iemand een update van de huidige sneeuwsituatie?

Trebbor-C op 26 jan 2020 16:06

Winterberg nagenoeg alles open en goed, morgen eerst regen, in de avond overgaand in 15 tot 30 cm sneeuw tot en met woensdag. Daarna lijkt het zachter te worden, maar verwachtingen langer dan 3 dagen blijken de afgelopen tijd zelden te kloppen,

Harry(Winterberg) op 26 jan 2020 18:56

Het was de afgelopen week ook erg fijn dat de voorspellingen niet echt klopten. Ze hebben veel meer sneeuw kunnen produceren dan vooraf verwacht. Ze hadden eigenlijk maar 1 goede nacht en een paar moment verwacht om te besneeuwen, het resultaat was dat er eigenlijk iedere nacht goed sneeuw gemaakt kon worden, vooral in de erg koude dalen bij temperaturen tot -8.

Born to Ride

Maar ja, zojuist werd de temperatuur voor dinsdag weer naar boven bijgesteld… enfin, we zullen zien…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Is er iemand die al wat durft te zeggen over Willingen de komende dagen?

Is er iemand die al wat durft te zeggen over Willingen de komende dagen?

MiKeZZa op 27 jan 2020 08:07

https://www.skigebiet-willingen.de/page/webcam.php

Ziet er behoorlijk slecht uit. Tenzij het de komende dagen hard gaat sneeuwen zou ik willingen overslaan en doorrijden naar winterberg.

Tot en met woensdag wordt er aardig wat sneeuw verwacht, ik zit hard te twijfelen om de donderdag even te gaan buurten, wel omgeving Rotterdam dus op tijd weg maar voorspellingen zien er aardig uit.

Is er iemand die al wat durft te zeggen over Willingen de komende dagen?

MiKeZZa op 27 jan 2020 08:07

https://www.skigebiet-willingen.de/page/webcam.php

Ziet er behoorlijk slecht uit. Tenzij het de komende dagen hard gaat sneeuwen zou ik willingen overslaan en doorrijden naar winterberg.

dekkie op 27 jan 2020 08:25

Ah, dat is inderdaad helemaal niets. Ik zoek eigenlijk iets leuks voor donderdag/vrijdag/zaterdag. Maar ik weet van andere jaren hoe druk het in het weekend in Winterberg is en daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in :) Vandaar de zoektocht naar een alternatief.

We vertrekken vrijdagochtend voor een weekend Willingen … zaterdag 10 C…zondag ook…de hele dag in de regen en papsneeuw is ook niet alles, hooguit een paar uur. Zal wel doorrijden naar Winterberg worden…
Heeft iemand alternatieve activiteiten in Willingen of Winterberg?

null

@SimonW
Zwemmen in het Sauerlandbad in Bad Fredeburg
Schaatsen op de indoor schaatsbaan in Willingen
Brouwerijtoer in Willinger Brauhaus.
Skimuseum in Neuastenberg
De Sauerlandthermen in Aqua Olsberg.
Een bezoek aan de oude ertsmijnen van grube christianne in Diemelsee
Een ritje in een bobslee op de bobbahn in Winterberg.

Ik hoop dat je met dit lijstje wat kan ;)

Born to Ride

Vanaf donderdag dooit het laagje natuursneeuw, als dat al valt, momenteel is het op 800 meter vooral nog nat, volledig weg. Het weer komend is ook in Winterberg volkomen antiwinters, superzacht en nat. Vanaf volgende week dinsdag gloort er hoop, maar ja… vooralsnog blijft het bij skiën in een “openlucht skihal”…

Vanaf donderdag dooit het laagje natuursneeuw, als dat al valt, momenteel is het op 800 meter vooral nog nat, volledig weg. Het weer komend is ook in Winterberg volkomen antiwinters, superzacht en nat. Vanaf volgende week dinsdag gloort er hoop, maar ja… vooralsnog blijft het bij skiën in een “openlucht skihal”…

kickvanijzendoorn op 28 jan 2020 11:35

Ze verwachten vooral vannacht en ook morgen toch zeker een centimeter of 15 aan sneeuw. De sneeuwgrens zal ook nog flink zakken en de verwachting is dat de kanonnen ook nog enige tijd sneeuw kunnen maken. Donderdag lijkt ook nog mee te vallen, net boven 0 en een lage luchtvochtigheid. Daarna inderdaad een paar matige dagen met hogere temperaturen en wat regen. Volgende week gloort er hoop. Het Europese model komt met licht winters weer met besneeuwingskansen voor de nachten GFS komt met serieus lage temperaturen met ook overdag goede vorst. Beide modellen komen ook met wat neerslag in de vorm van sneeuw. Al met al hoopvol voor de voorjaarsvakantie in het Sauerland.

Born to Ride

Hmmmmmm zou ik donderdag eens gaan kijken? Willingen of Winterberg? Eerst maar eens afwachten wat het vannacht en morgen geeft.

Bla, bla, bla.

Hmmmmmm zou ik donderdag eens gaan kijken? Willingen of Winterberg? Eerst maar eens afwachten wat het vannacht en morgen geeft.

bartvwg op 28 jan 2020 12:49

Dat ben ik ook van plan inderdaad! Even last minute even buurten!

Hmmmmmm zou ik donderdag eens gaan kijken? Willingen of Winterberg? Eerst maar eens afwachten wat het vannacht en morgen geeft.

bartvwg op 28 jan 2020 12:49

Willingen heeft naar verwachting maar weinig open. De verbinding naar de Ritzhagen zal sowieso niet open zijn. Alle sneeuwkanonnen die normaal in de passage tussen de sonnenhang en de ritzhagen staan zijn weggehaald uit het bos en op de ritzhagen zelf gezet. Ook ligt er boven bij de ettelsbergbahn en de wildieb nagenoeg geen kunstsneeuw. Wij waren er zaterdag een paar uur en eigenlijk alleen de Kohlerhagen had een fatsoenlijk sneeuwdek. Er zal dus echt flink wat moeten vallen icm met minimaal 24 goed kunnen besneeuwen wil daar alles op zijn.

Born to Ride

Is er iemand die al wat durft te zeggen over Willingen de komende dagen?

MiKeZZa op 27 jan 2020 08:07

https://www.skigebiet-willingen.de/page/webcam.php

Ziet er behoorlijk slecht uit. Tenzij het de komende dagen hard gaat sneeuwen zou ik willingen overslaan en doorrijden naar winterberg.

dekkie op 27 jan 2020 08:25

Ah, dat is inderdaad helemaal niets. Ik zoek eigenlijk iets leuks voor donderdag/vrijdag/zaterdag. Maar ik weet van andere jaren hoe druk het in het weekend in Winterberg is en daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in :) Vandaar de zoektocht naar een alternatief.

MiKeZZa op 27 jan 2020 21:26

Bij het verwachtte weer komend weekend hoef je geen drukte te vrezen. Van 9 tot 11 uur is er nog aardig te skiën, daarna per uur moeizamer…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 28 jan 2020 14:34

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het sneeuwt nu flink in Winterberg, zie bergstation quickjet:

null

De eerste kanonnen draaien weer.

null

Born to Ride

Hmmmmmm zou ik donderdag eens gaan kijken? Willingen of Winterberg? Eerst maar eens afwachten wat het vannacht en morgen geeft.

bartvwg op 28 jan 2020 12:49

let op he, donderdag staken de scholen (vrijdag ook), waardoor het vast niet heel rustig gaat zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hmmmmmm zou ik donderdag eens gaan kijken? Willingen of Winterberg? Eerst maar eens afwachten wat het vannacht en morgen geeft.

bartvwg op 28 jan 2020 12:49

let op he, donderdag staken de scholen (vrijdag ook), waardoor het vast niet heel rustig gaat zijn…

Roy83 op 28 jan 2020 17:28

Valt mee… De weersverwachting lijkt niet zo goed, maar de dooi valt pas in de middag in. In deochtend waarschijnlijk gewoon genieten, hoewel sneeuw en ijzel niet uit te sluiten zijn

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Volgens mij heeft de regio Winterberg komend weekend ook vakantie. Drukte gegarandeerd denk ik😟

Volgens mij heeft de regio Winterberg komend weekend ook vakantie. Drukte gegarandeerd denk ik😟

Tetris op 28 jan 2020 18:50

Als ik het me goed herinner, zijn het inderdaad Zeugnisferien in de grote regio rond Winterberg. Vorig jaar enorm druk, maar was toen wel veel en redelijk verse sneeuw. Totaal niet vergelijkbaar met nu…

#wakeupwhereyouwant

Zeugnisferien zijn er in Niedersachsen en Bremen, in totaal 9 mio. inwoners op en afstand von 1 tot 3 uur rijden = enorm druk

https://www.schulferien.org/

*bericht bewerkt door jewo op 28 jan 2020 19:35

Komend weekend zal het niet overdreven druk worden. Regen en temperaturen rond 8 graden, het zal veel mensen doen besluiten om maar wat anders te gaan doen. Wij genieten vandaag en morgen nog van het laagje verse sneeuw, het ziet er tot morgenmiddag nog prachtig uit hier op 800 meter hoogte. Vanaf volgende week woensdag zou het opnieuw kouder moeten worden met enige sneeuw. Fingers crossed dat het een keer wat langer in elk geval enigszins winters blijft. Fijne dag vandaag allemaal, en wie hier ook Is, pluk de dag!

Plaats een reactie