Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Dag,
Wij gaan met vrienden maandag 3 en dinsdag 4 februari 2 dagen skieen in winterberg.
Vorig jaar ook geweest, perfecte sneeuwcondities, laatste dag was +10 graden met zon maar ik verbaasde me erover hoe goed de sneeuw nog bleef liggen (nachten waren -1 ongeveer)
Vraag: maandag en dinsdag wordt er regen met 5-8 graden voorspeld, in hoeverre gaat de sneeuwconditie daar onder lijden? kans op beetje fatsoenlijk skieen die dagen? ook omdat de nachten boven 0 te lijken zijn dan…

*bericht bewerkt door Legenden op 29 jan 2020 09:42

Vanaf donderdag dooit het laagje natuursneeuw, als dat al valt, momenteel is het op 800 meter vooral nog nat, volledig weg. Het weer komend is ook in Winterberg volkomen antiwinters, superzacht en nat. Vanaf volgende week dinsdag gloort er hoop, maar ja… vooralsnog blijft het bij skiën in een “openlucht skihal”…

kickvanijzendoorn op 28 jan 2020 11:35

Ik woon dichtbij de skihal in Rucphen maar ik heb toch veel liever de openlucht skihal van Winterberg. Qua prijzen is het in Rucphen zeker niet goedkoop . Een dagkaart zonder voordeel is duurder dan een dagkaart in Winterberg.

Johnnie, prima toch?. Ieder zijn meug.

En sorry voor die h…

Voor het weekend van 8 febr ziet het er terug gunstiger uit qua temperaturen. Gisteren even zitten zoeken naar een verblijf voor 1 nacht maar in Winterberg en Willingen lijkt alles volzet.

Zeugnisferien is toch dit weekend?

Maar gewoon werken morgen en eens kijken of het later in deze “winter” nog wat gaat worden. Voor een halve dag is het me de moeite niet om te gaan.
Prutwinter.

Bla, bla, bla.

Voor het weekend van 8 febr ziet het er terug gunstiger uit qua temperaturen. Gisteren even zitten zoeken naar een verblijf voor 1 nacht maar in Winterberg en Willingen lijkt alles volzet.

Zeugnisferien is toch dit weekend?

Triple-T op 29 jan 2020 11:03

Wij gaan ook 6/7-9 Februari. Zeugnisferien zijn afhankelijk van de regio dit weekend, maar ook volgend weekend (Brandenburg, Berlijn, Mecklenburg): https://www.schulferien.org .

Voorlopig lijkt het qua weer goed, maar de vorst kan zomaar een paar dagen verschuiven. En inderdaad de vraag hoeveel “schade” de regen i.c.m. hogere temperaturen aanricht. Voorlopig houd ik deze twee in de gaten:

https://www.wetter-sauerland.de/aktuelles/der-sauerlaender-w…
https://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~289417…

NB: misschien beetje off-topic: maar het is onze eerste keer winterberg en in ons groepje zijn mensen die prima een zwarte piste afkomen, maar wel graag de techniek willen verbeteren. Bijvoorbeeld Brabander geeft alleen een beginnerscursus (3 dagen) in lesverband. Weet iemand of er ook verdergaande lesmogelijkheden zijn behalve prive-les?

De dooi zal er hard in knallen, maar met name zaterdag op zondag lijkt het nog even rond het vriespunt te worden, waardoor de pistes goed kunnen harden, dat scheelt alvast.
Het nagenoeg volledige aanbod van nu zal niet gehandhaafd kunnen worden, maar rond de Herrloh en de Poppenberg verwacht ik dat de meeste pistes het wel overleven, Voor de pistes op de Bremberg en Kappe wordt het spannender

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De dooi zal er hard in knallen, maar met name zaterdag op zondag lijkt het nog even rond het vriespunt te worden, waardoor de pistes goed kunnen harden, dat scheelt alvast.
Het nagenoeg volledige aanbod van nu zal niet gehandhaafd kunnen worden, maar rond de Herrloh en de Poppenberg verwacht ik dat de meeste pistes het wel overleven, Voor de pistes op de Bremberg en Kappe wordt het spannender

Harry(Winterberg) op 29 jan 2020 13:13

Nu dan wordt het toch maar veel duimen en anders goed oefenen volgend weekend want alleen piste 12 als blauwe piste dat is echt de makkelijkste blauwe piste die er is. En dan misschien ook de enige blauwe piste die dan dus open is.

Iemand die er vandaag geweest is en wat over de pistekwaliteit kan zeggen? Zoek nog iets leuks om te doen morgen op de stakingsdag.

Iemand die er vandaag geweest is en wat over de pistekwaliteit kan zeggen? Zoek nog iets leuks om te doen morgen op de stakingsdag.

marklit op 29 jan 2020 18:53

Op de sneeuwhoogte app zagen de foto’s er prima uit. Ik ga morgen ook een kijkje nemen :)

Winterberg was vandaag erg goed, stevige wind en af en toe wat sneeuw. Echt winter 😁
Donderdag ook prima, waarschijnlijk droog.

Pistes waren gisteren werkelijk in top conditie. 's middags enkel de stijlere stukken wat uitgetrapt. Temperatuur de hele dag - 0. Centimeter of 3-4 sneeuw gevallen. Topdag!

Gisteren was een prima dag, vandaag wordt het een stuk minder, het dooit inmiddels al in Altastenberg en het regent af en toe. Maar in de loop van de dag zou het wat op moeten klaren met tijdelijk de zon er bij en dan ziet het er best weer aardig uit. Namiddag en avond dan regen en steeds zachtere lucht, resulterend in een aantal superzachte en natte dagen tot en met maandag. Vanaf dinsdag dan weer een paar winterse dagen, waarna… geen stabiel winterweer in zicht zo het nu lijkt helaas.

Goed dat ik thuisgebleven ben dan.
Ziet er naar uit dat het een winterbergloze winter wordt dit jaar, hebben we weer uitgespaard. :D

Bla, bla, bla.

null

Ziet er al wat kouder uit i.t.t. voorspellingen gisteren

Wishful thinking, serieuze sites geven ander beeld. Het gaat helaas warm water regenen.

Wishful thinking, serieuze sites geven ander beeld. Het gaat helaas warm water regenen.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 10:35

Wat is dan een serieuze site bijvoorbeeld?

Wishful thinking, serieuze sites geven ander beeld. Het gaat helaas warm water regenen.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 10:35

Wat is dan een serieuze site bijvoorbeeld?

jonnie op 30 jan 2020 11:35

Die van hunzelf, bijvoorbeeld: https://www.skiliftkarussell.de/aktuell/wetter/?L=0…

Bla, bla, bla.

Bijvoorbeeld ja. Pagina’s 180 en volgende op WDR tt 170 en volgende op ARD tt geven ook een realistisch beeld.

Wishful thinking, serieuze sites geven ander beeld. Het gaat helaas warm water regenen.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 10:35

Is wel vrij serieuze site hoor. Is nl gewoon een model aangekoppeld. En afgelopen week hadden zij de koude nachten wel degelijk voorspeld itt tot anderen.

Verder hebben ze ook overal meetstations in sauerland.

https://www.wetter-sauerland.de/aktuelles/aktuelle-messwerte…

https://www.wetter-sauerland.de/wetterstation/ettelsberg/…

@kickvanijzendoorn Ook wintersport.nl verwacht voor zondag een koude dag. Is dat ook geen serieuze site?

Born to Ride

Ach ja, metcdie verwachtingen… Ik zie ook weinig kou zondag in de kaarten, maar ben wel vaker positief verrast door onverwachte sneeuwval. We zullen zien…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wishful thinking, serieuze sites geven ander beeld. Het gaat helaas warm water regenen.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 10:35

Doe mij ook die glazen bol!

@kickvanijzendoorn Ook wintersport.nl verwacht voor zondag een koude dag. Is dat ook geen serieuze site?

Matthias123 op 30 jan 2020 12:30

Ze verwachten zelf anders geen vorst de komende 5 dagen. Tsja…
https://www.winterberg-wetter.de/wetter-vorhersage.html…

Bla, bla, bla.

Het wil alleen zeggen dat er nog veel onzekerheid in de verwachtingen zit. Iedere weersite heeft weer zijn eigen model waar ze de data uit halen. Dat er veel variatie in zit wil niet zeggen dat de ene site wel serieus is en de anderen niet. Wij waren er vorige week en qua koude nachten was er bijna geen enkel model die het bij het juiste eind had.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 30 jan 2020 13:24

Born to Ride

Ach ja, wij hebben geboekt van afgelopen zondag tot morgen. Gewoon om even het gevoel te hebben dat het winter is. Verwachtingen vanaf 23 januari (KNMI, Deutsche Wetterdienst, KMI) zijn absoluut volledig tot in detail uitgekomen. zoals meestal. Een hocus pocus site die nu beweert dat het zondag zou kunnen sneeuwen maakt zich simpelweg belachelijk. Wat een glazen bol daarmee te maken heeft is mij niet duidelijk. De verwachtingen, en helemaal de trendverwachtingen, zijn gewoon hartststikke betrouwbaar en worden nog steeds betrouwbaarder. Tuurlijk is het balen, maar het klimaat verandert heus. Wat niet wil zeggen dat het best een keer anders uit kan pakken dan in deze parodie op een winter. Weer en klimaat zijn niet synoniem.

Ach ja, wij hebben geboekt van afgelopen zondag tot morgen. Gewoon om even het gevoel te hebben dat het winter is. Verwachtingen vanaf 23 januari (KNMI, Deutsche Wetterdienst, KMI) zijn absoluut volledig tot in detail uitgekomen. zoals meestal. Een hocus pocus site die nu beweert dat het zondag zou kunnen sneeuwen maakt zich simpelweg belachelijk. Wat een glazen bol daarmee te maken heeft is mij niet duidelijk. De verwachtingen, en helemaal de trendverwachtingen, zijn gewoon hartststikke betrouwbaar en worden nog steeds betrouwbaarder. Tuurlijk is het balen, maar het klimaat verandert heus. Wat niet wil zeggen dat het best een keer anders uit kan pakken dan in deze parodie op een winter. Weer en klimaat zijn niet synoniem.

kickvanijzendoorn op 30 jan 2020 14:25

Die verwachtingen zijn absoluut niet uitgekomen. Aangezien wij er afgelopen week zaten heb ik ook die weerdiensten in de gaten gehouden, en volgens die weerdiensten zou het maar 1 nacht echt koud worden zodat er veel besneeuwd kon worden en een tweetal nachten enkele uren koud genoeg in grensbereik. Uiteindelijk hebben ze meerdere nachten bij temperaturen die in de dalen iedere nacht onder de -5 kwamen kunnen besneeuwen. Volgens de Deutsche wetterdienst zou het donderdag overdag 2 graden worden, het was zo warm dat de hele dag de sneeuwkanonnen hebben gedraait op de hogere pistes, ondanks dat de luchtvochtigheid die donderdag hoog was. Wintersport.nl zat wat dat betreft veel beter met zijn verwachtingen dan de officiele weerdiensten die jij hierboven noemt.

Er is hier ook niemand die weer en klimaat door elkaar gooit. En we zullen eerst maar eens zien wat zondag gaat brengen. Maar misschien moet je dan eens met de moderators hier gaan praten, de modellen hier verwachten namelijk ook vorst voor zondag dus dit is dan blijkbaar in jouw ogen ook een hocus pocus website.

De verwachtingen langer dan 5 dagen zijn sowieso niet betrouwbaar, tenzij er echt standvastig hogedrukweer heerst, dan kan je tot een dag of 7 betrouwbaar voorspellen, dit is ook wat @roel meer dan regelmatig aangeeft in zijn weerberichten. Bij erg wispelturig weer zoals nu dan is het voor 3 dagen vooruit gewoon al lastig voorspellen.

Born to Ride

Vanaf donderdag dooit het laagje natuursneeuw, als dat al valt, momenteel is het op 800 meter vooral nog nat, volledig weg. Het weer komend is ook in Winterberg volkomen antiwinters, superzacht en nat. Vanaf volgende week dinsdag gloort er hoop, maar ja… vooralsnog blijft het bij skiën in een “openlucht skihal”…

kickvanijzendoorn op 28 jan 2020 11:35

Ze verwachten vooral vannacht en ook morgen toch zeker een centimeter of 15 aan sneeuw. De sneeuwgrens zal ook nog flink zakken en de verwachting is dat de kanonnen ook nog enige tijd sneeuw kunnen maken. Donderdag lijkt ook nog mee te vallen, net boven 0 en een lage luchtvochtigheid. Daarna inderdaad een paar matige dagen met hogere temperaturen en wat regen. Volgende week gloort er hoop. Het Europese model komt met licht winters weer met besneeuwingskansen voor de nachten GFS komt met serieus lage temperaturen met ook overdag goede vorst. Beide modellen komen ook met wat neerslag in de vorm van sneeuw. Al met al hoopvol voor de voorjaarsvakantie in het Sauerland.

Matthias123 op 28 jan 2020 11:40

Als verder kijken dan drie dagen al moeilijk is, waarom sprak je een paar dagen geleden dan uit dat de voorjaarsvakantie er hoopvol uitziet?
Daarnaast, die 15 cm sneeuw die je voorspelde zijn er ook niet gevallen.

Het is vooralsnog gewoon anti winters. Niks aan te doen.

Vanaf donderdag dooit het laagje natuursneeuw, als dat al valt, momenteel is het op 800 meter vooral nog nat, volledig weg. Het weer komend is ook in Winterberg volkomen antiwinters, superzacht en nat. Vanaf volgende week dinsdag gloort er hoop, maar ja… vooralsnog blijft het bij skiën in een “openlucht skihal”…

kickvanijzendoorn op 28 jan 2020 11:35

Ze verwachten vooral vannacht en ook morgen toch zeker een centimeter of 15 aan sneeuw. De sneeuwgrens zal ook nog flink zakken en de verwachting is dat de kanonnen ook nog enige tijd sneeuw kunnen maken. Donderdag lijkt ook nog mee te vallen, net boven 0 en een lage luchtvochtigheid. Daarna inderdaad een paar matige dagen met hogere temperaturen en wat regen. Volgende week gloort er hoop. Het Europese model komt met licht winters weer met besneeuwingskansen voor de nachten GFS komt met serieus lage temperaturen met ook overdag goede vorst. Beide modellen komen ook met wat neerslag in de vorm van sneeuw. Al met al hoopvol voor de voorjaarsvakantie in het Sauerland.

Matthias123 op 28 jan 2020 11:40

Als verder kijken dan drie dagen al moeilijk is, waarom sprak je een paar dagen geleden dan uit dat de voorjaarsvakantie er hoopvol uitziet?
Daarnaast, die 15 cm sneeuw die je voorspelde zijn er ook niet gevallen.

Het is vooralsnog gewoon anti winters. Niks aan te doen.

Linzenvlaai op 30 jan 2020 15:30

Die 15cm zijn inderdaad niet gevallen omdat de voorspelbaarheid lastig is. De lange termijn lijkt inderdaad lagere temperaturen te tonen, dat bied hoop, daardoor is het hoopvol. Als de lange termijn verwachtingen betrouwbaar waren zou ik zeggen de voorjaarsvakantie gaat goed worden. En ik leg er ook gelijk bij uit dat de 2 grootste weermodellen (waar ook bijvoorbeeld een knmi hun data uit halen) met behoorlijk verschillende verwachtingen komen. Het onderbouwt alleen maar meer wat ik eerst al aangaf. De modellen verwachten dus een dag vooruit 15cm sneeuw, maar zelfs een dag vooruit bleek al niet helemaal te kloppen. Uiteindelijk is het op de Kahler asten bij 11cm gebleven.

Born to Ride

Plaats een reactie