Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

null

Ziet er goed uit voor de mensen die daar nu zijn. Het is ze gegund… :)

null

Helaas, ook volgende week lijkt toch weer een herhaling van zetten te worden. Vanaf dinsdag wat kouder, vooral op woensdag wat sneeuw, vanaf vrijdag weer een veel te warm weekend. En na dat weekend opnieuw… juist ja. Nog ver weg natuurlijk, maar het zou wel perfect passen bij het jojo weer van de afgelopen weken.

kickvanijzendoorn op 22 feb 2020 07:56

Beetje voorbarig. Spreiding in de verwachtingen voor volgend weekend is enorm. Wordt tussen - 4 en +7 overdag volgens e GFS verwachting, zonder duidelijke trendlijn

Vanaf komende dinsdagmiddag zou er zomaar een dik pak sneeuw kunnen vallen.

Harry(Winterberg) op 22 feb 2020 09:01

lol

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 08:25

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dat ziet er lekker uit! @Harry(Winterberg)

Wij twijfelen om komende vrijdag en zaterdag met de camper naar Winterberg te gaan. Denken jullie dat het de moeite waard is? We zijn met 3 kinderen, geen lessen nodig, gewoon een paar daagjes extra skiën.

En waar zouden we dan het best een overnachtingsplek kunnen zoeken met d3 camper?

Zaterdag regent het waarschijnlijk weer, nu goed, hebben ze toch weer enkele dagen skiplezier. :)

Bla, bla, bla.

@Dathojo vrijdag lijkt een erg goede dag te gaan zijn. Houdt wel rekening met extreme drukte. Zeker als er veel open is zullen er ook nog heel veel dagjesmensen uit Nederland komen. Zaterdag lijkt het inderdaad weer te gaan regenen, veel hangt enkel af van het tijdstip hoe laat de regen komt. Begint het smorgens om 10u dan is het gewoon een rotdag, begint het om 3u in de middag dan kan je nog een leuke dag hebben.

Born to Ride

Nog steeds sneeuwval. Vanmorgen nog even off-piste geweest met wat schroot dat hier in de schuur stond… Heerlijk…
Drukte valt denk ik wel mee komende dagen als veel meer liften en skigebieden open gaan…
Net na wat schepwerk de 2e lift op de oefenweide geopend, denk dat andere liften snel volgen.

Besneeuwen gebeurt op enkele pistes, maar erg nat en weinig effectief. Hopen dat dit de komende nachten beter wordt , is echt nodig voor bijvoorbeeld de Kappe

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Dathojo op 26 feb 2020 11:59

Ze halen alles uit de kast om zoveel mogelijk te openen. Ook de Nordhang heeft zich voorbereid zag ik

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Dathojo op 26 feb 2020 11:59

Ze halen alles uit de kast om zoveel mogelijk te openen. Ook de Nordhang heeft zich voorbereid zag ik

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Dathojo op 26 feb 2020 11:59

Ze halen alles uit de kast om zoveel mogelijk te openen. Ook de Nordhang heeft zich voorbereid zag ik

Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 12:06

Welke voorbereidingen heeft de Nordhang dan getroffen? De ankers hangen er niet eens aan… Ook mogen ze dan nog wel eens flink gaan snoeien onder het liftspoor.

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 26 feb 2020 12:16

Born to Ride

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Dathojo op 26 feb 2020 11:59

Ze halen alles uit de kast om zoveel mogelijk te openen. Ook de Nordhang heeft zich voorbereid zag ik

Ik vermoed dat pistes als de 10 dicht blijven omdat de verse sneeuw vrij vochtig is. Die laag kan dan komende nacht aanvriezen tot een n mooie basislaag.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 12:11

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik kreeg net een bericht van mijn zusje die er al is dat er niet veel extra pistes opengaan omdat het maar voor een paar dagen is. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen…

Dathojo op 26 feb 2020 11:59

Ze halen alles uit de kast om zoveel mogelijk te openen. Ook de Nordhang heeft zich voorbereid zag ik

Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 12:06

Welke voorbereidingen heeft de Nordhang dan getroffen? De ankers hanger er niet eens aan… Ook mogen ze dan nog wel eens flink gaan snoeien onder het liftspoor.

null

Matthias123 op 26 feb 2020 12:09

Toen ik er gisteren langs reed hingen de eerste ankers aan de kabel

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Natuurlijk zetten ze alles op alles om zoveel mogelijk te openen. Altastenberg heeft de Kapellenhang weer geopend op 10cm natuursneeuw, ook de ritzhagen in Willingen is bij dezelfde condities weer net geopend. Morgen zal ook de obere postwiese in Neuastenberg wel weer volgen. Bij schneewittchen waren ze ook al weer sneeuw aan het scheppen bij de uitgang van de lift. Ik verwacht in Winterberg morgen ook de Bremberg, BBX en Schneewittchen wel weerr open. Als het zo een beetje door blijft sneeuwen verwacht ik zeker vrijdag ook een hoop natuursneeuwpistes er bij. De toppen hebben op dit moment al weer 13cm natuursneeuw te pakken.

Born to Ride

Harry, vanwaar die “lol”??

Volgens de FB pagina van Winterport-Arena Sauerland is er nu 15cm sneeuw gevallen en wordt dat tot vrijdag 30cm. Daarnaast nog wat kunstsneeuw productie en ze hopen vrijdag 20 liften te kunnen openen. Zaterdag mild maar zondag weer sneeuw en een winterse nieuwe week…

Mochten mensen willen gaan, de voortekenen zijn dus goed!

Harry, vanwaar die "lol"??

kickvanijzendoorn op 26 feb 2020 13:13

Ach ja, altijd dat gezeik over mijn zogenaamd positieve voorspellingen… Punt is dat ze bijna altijd uitkomen :-)

Overigens erg guur momenteel, veel wind, ijzig koud, maar nog net niet koud genoeg voor de sneeuwkanonnen… Gevoelstemperatuur schat ik op - 12°C, maar daar heb je niks aan.

Inmiddels is er 15 tot 20 cm gevallen. Wel hebben we problemen met de te warme ondergrond, hetgeen veel werk geeft aan de liftsporen op de oefenweide, die er verder prima bij ligt. Met de - 4 van komende nacht moet dit goed komen.

Morgen gaat ook de hele Bremberg open (pistes 8, 9, 10, 11 en 25), bij gunstige sneeuwval en besneeuwingsmogelijkheden misschien nog meer (QuickJet en Sürenberg), maar te kans acht ik voor morgen nog niet heel groot. We laten ons verrassen…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 19:49

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op de sahnehang draaien de kanonnen weer. Hier zullen ze morgen ook weer openen. Ook de Eschenberglifte in Niedersfeld zijn ze aan het prepareren, ik heb alleen nog niet kunnen vinden of ze morgen openen, maar die kans lijkt wel aanwezig. Dat zou voor het eerst zijn deze winter.

Ook winterberg heeft dus een flink uitgebreid aanbod morgen.

Altastenberg opent morgen naast de kapellenhang ook de brugentalhang, ook die is voor het eerst open deze winter.

Neuastenberg opent morgen de stoeltjeslift op de osthang weer

Willingen opent morgen naast de ritzhagen ook de untere wilddieb.

Al met al dus een flink verhoogd aanbod. Wanneer het vannacht en morgen weer flink sneeuwt zal het aanbod vrijdag waarschijnlijk nog een stuk meer zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 26 feb 2020 20:01

Born to Ride

Ok Harry. Misschien wel verkeerde voorbeeld gekozen, ik zeik niet over jouw of andermans verwachtingen. Voor nu: het is maar de vraag of bijvoorbeeld Niedersfeld lang gaat profiteren van de sneeuwval van vandaag en morgen. Zaterdag wordt wat dat betreft cruciaal, hoe lang duurt het die dag voor de superzachte lucht wordt vervangen door wat koudere lucht waardoor de regen weer overgaat in sneeuw. Daarvoor kan weer heel veel zijn weggedooid, en vanaf zondag en volgende week wordt het waarschijnlijk niet echt heel winters.

Het sneeuwdek is niet heel dik De ondergrond is warm.
Bij dooi op zaterdag zal veel snel verdwijnen… Zondag lijkt de winter een beetje terug te komen.
Op dit moment hoor ik bij De Brabander geen geloei van kanonnen, maar zag beelden van de Bremberg dat ze daar deels aan staan…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bodefeld Hunau opent ook vandaag met 17cm sneeuw in het dal en 20cm sneeuw op de top. Het heeft vannacht regelmatig nog lekker gesneeuwd en met het nieuwe sneeuwfront dat weer onderweg is gaat het zeker morgen een topdag worden in het Sauerland. Vandaag kan er nog 10 tot 15cm bij vallen.

Born to Ride

Het sneeuwdek is niet heel dik De ondergrond is warm.
Bij dooi op zaterdag zal veel snel verdwijnen… Zondag lijkt de winter een beetje terug te komen.
Op dit moment hoor ik bij De Brabander geen geloei van kanonnen, maar zag beelden van de Bremberg dat ze daar deels aan staan…

Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 22:33

bedenk me net uit vroeger tijden dat de zachte ondergrond bij dooi juist goed kan werken :het dooi water kan in de grond wegzakken. Biedt perspectief voor zaterdag.
Eerst maar even genieten van vandaag en morgen, eindelijk echt winter

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hier voor de liefhebbers een duidelijk overzicht van welke liften er allemaal draaien in het Sauerland:
https://www.wintersport-arena.de/nl/skien-snowboarden/skigeb…

Born to Ride

Vanmorgen nog even off-piste geweest met wat schroot dat hier in de schuur stond… Heerlijk…

Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 11:53

Ben benieuwd waar je off-piste bent gegaan.

Nog steeds sneeuwval. Vanmorgen nog even off-piste geweest met wat schroot dat hier in de schuur stond… Heerlijk…
Drukte valt denk ik wel mee komende dagen als veel meer liften en skigebieden open gaan…
Net na wat schepwerk de 2e lift op de oefenweide geopend, denk dat andere liften snel volgen.

Besneeuwen gebeurt op enkele pistes, maar erg nat en weinig effectief. Hopen dat dit de komende nachten beter wordt , is echt nodig voor bijvoorbeeld de Kappe

Harry(Winterberg) op 26 feb 2020 11:53

Ik geef Matthias gelijk ik denk ook dat het zaterdag extreem druk gaat worden met dagjesmensen. Je hebt buiten de mensen die met de auto komen, ook de dagtochten met de bus .Kijk als je om half elf 's ochtends niet eens meer kan parkeren met de auto net zoals bij ons een paar weken geleden. Dan is het gewoon extreem druk.

Ook Willingen heeft besloten om ondanks het relatief dunne sneeuwdek toch veel meer te openen. Naast de ritzagen en dorfwiese zijn ook de untere, mittlere en obere wilddieb en de sonnenlift vandaag geopend. Het is ongelofelijk om te zien waar opeens alle mensen vandaan komen. Alle skigebieden die nu open zijn en alle liften hebben behoorlijke wachtrijen zo op de webcams te zien.

Born to Ride

Met uitzondering van de westfalenhang II opent altastenberg morgen het hele gebied. Andere gebieden zullen in de loop van de avond of anders morgen vroeg ook met updates komen.

Born to Ride

Morgen in Winterberg alles open m.u.v. Landal, Nordhang en St. Georgschanze.
26 van 27,5 km piste

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Morgen in Winterberg alles open m.u.v. Landal, Nordhang en St. Georgschanze.
26 van 27,5 km piste

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bodefeld hunau is morgen ook volledig open

Edit: ook zuschen opent voor het eerst dit seizoen een deel van de liften.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 27 feb 2020 20:40

Born to Ride

Plaats een reactie