Sneeuwsituatie Winterberg / Willingen 2019/2020 (Sauerland)

Facebook herinnert me net aan de omstandigheden van exact 2 jaar geleden… Een enorm verschil met nu!
30cm verse sneeuw en een dik pak kunstsneeuw.

null

null

null

Matthias123 op 18 dec 2019 07:18

Heerlijk. Ik kreeg gisteren eenzelfde herinnering van 2 jaar geleden. Wat een contrast met dit jaar! En dat nu een van de drukste periode voor Winterberg op het punt staat te beginnen. Vrienden van ons hebben na Kerst een paar dagen geboekt in Winterberg met het doel om te skiën. Hopelijk kunnen ze daadwerkelijk skiën.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

@Ive misschien hebben ze nog net geluk, vanaf 2e kerst lijkt de temperatuur flink te zakken.

Born to Ride

Vrienden van ons hebben na Kerst een paar dagen geboekt in Winterberg met het doel om te skiën

Dat had ik ook gedaan, met tot midden november optie om te annuleren. Wat ik dan gelukkig ook heb gedaan!

De pluim hier op de voorpagina begint er veelbelovend uit te zien voor wat betreft de temperatuur (en dus wellicht het maken van kunstsneeuw?) vanaf tweede kerstdag…

Andere pluimen zien er allesbehalve winters uit.🤕
Dat heb je nu eenmaal met al die pluimen: onbetrouwbaar op lange termijn en allemaal nattevingerwerk. Er zit er niet ééntje bij die het echt weet maar hoogstwaarschijnlijk wel ééntje die goed gegokt heeft. 🙄😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 dec 2019 16:45

Bla, bla, bla.

Wie een kerstdepressie wil krijgen moet gewoon naar de webcams kijken… hoe triest…

Bla, bla, bla.

De temperaturen en de regen vallen voor het zoveelste jaar op rij tegen, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik diepe bewondering heb voor de manier waarop ze hier de twee pistes open houden. De Snowfactory staat de hele dag te draaien, de sneeuw daarvan wordt via een buizenstelsel op de pistes gespoten en de pistenbully's zullen dat in de avond wel uitrijden en egaliseren. In de ochtend is het goed te doen, in de middag krijgt de sneeuw last van de hoge temperaturen, het wordt slush en er ontstaan buckeltjes. Helaas is de skiruimte beperkt, en ook nog eens ruim bevolkt met eerstedag skiėrs die denken dat de Poppenberg de beste plek is om de eerste skimeters van je leven af te leggen. Maar ik kan niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd was. De berichten hier over de spijkerbroekskiėrs heb ik nu voor het eerst in live beelden vertaald gezien. Ik heb werkelijk van alle kanten mensen uit hun ski's zien vliegen of capriolen zien maken waarvoor alleen een OMG gold. Een schuchter jongetje presteerde het zelfs om zijn ski tussen de onderkant van mijn skischoen en mijn ski te manoeuvreren. Echt knap! En inderdaad, voornamelijk landgenoten en een enkele Duitser die de Poppenberg onveilig maakte.
Desalniettemin heb ik een leuke dag gehad en aan het einde daarvan een diepe buiging gemaakt naar de sneeuwmakers.
Morgen toch maar bowlen.

*bericht bewerkt door rppol op 21 dec 2019 18:57

De temperaturen en de regen vallen voor het zoveelste jaar op rij tegen…

rppol op 21 dec 2019 18:52

Ik weet niet wat jij vind tegenvallen maar de afgelopen 2 jaar heb ik voor de kerst prima condities meegemaakt met toch zeker 80-90% van het gebied open. En ik denk het jaar daarvoor, begin december, al een mooi rondje kunnen doen in Winterberg.

Übung macht den meister!!!

Ik ben de laatste vier jaren in de dagen vòòr kerst hier geweest. Een keer alleen groen, andere keren tegen. Vorig jaar vertrok ik op de 24e toen de eerste nieuwe vlokken begonnen te vallen, dus dat was pech.
Daarentegen, ik ben hier ook wel eens op een doordeweekse in de tweede week van december geweest met prima sneeuwcondities.
Maar in ‘mijn periode’ zit het niet mee de laatste jaren.

@rppol de dagen rond kerst zijn traditioneel matig in het Sauerland. Meer dan 70% van de tijd heb je daar de zogenaamde weihnachtsstau. Dit is zach tre lucht welke voor hogere temperaturen gecombineerd met regen zorgt. Half december is vaak beter dan de kerst.

Born to Ride

Ik ben de laatste vier jaren in de dagen vòòr kerst hier geweest. Een keer alleen groen, andere keren tegen. Vorig jaar vertrok ik op de 24e toen de eerste nieuwe vlokken begonnen te vallen, dus dat was pech.
Daarentegen, ik ben hier ook wel eens op een doordeweekse in de tweede week van december geweest met prima sneeuwcondities.
Maar in ‘mijn periode’ zit het niet mee de laatste jaren.

rppol op 22 dec 2019 10:06

Misschien ligt het aan het verwachtingspatroon. Of had ik net mazzel op de juiste dagen daar te zijn. Vorig jaar was 24 december onze eerste dag op de piste en was het overal dikke prima. In WiIllingen was het een stuk dramatischer.

Übung macht den meister!!!

Misschien ligt het aan het verwachtingspatroon.

Ik kom hier niet alleen om te skiėn.
en in dat opzicht is elke dag op/in de sneeuw meegenomen.
Anderzijds, met Pasen heb ik hier wel eens topcondities meegemaakt.

*bericht bewerkt door rppol op 22 dec 2019 12:04

Misschien ligt het aan het verwachtingspatroon.

Ik kom hier niet alleen om te skiėn.en in dat opzicht is elke dag op de sneeuw meegenomen.
Anderzijds, met Pasen heb ik hier wel eens topcondities meegemaakt.

*bericht bewerkt door moderator op 22 dec 2019 12:03

De koude lucht die eerst op de kaarten stond lijkt toch niet meer naar het Sauerland uit te zakken. Ipv koude lucht krijgen we nu toch weer de klassieke weihnachtstauwetter in de dagen na kerst. Al met al ziet het er nog steeds absoluut niet goed uit dat er op korte termijn veel liften open zullen gaan. Wel heeft eventsberg Sahnehang bekend gemaakt vanaf 2e kerst te openen met behulp van een Snowfactory welke daar sinds begin dit jaar staat. Dit zal vooral interressant zijn voor beginners welke willen lessen. De Sahnehang heeft namelijk een goede en uitgebreide skischool. Er liggen ondertussen al flinke hopen sneeuw op de piste.

Born to Ride

null

Ik zie eigenlijk maar één hoop, lijkt me niet dat ze daar een hele (of halve) piste mee kunnen bedekken in 3 dagen… Maar ze mogen me verrassen natuurlijk.

@Nuet Het is een hele grote rij van die bulten. Die snowmaker staat daar dus halverwege de piste en daar hebben ze dus een enorme massa sneeuw opgebouwd.

Born to Ride

@Nuet Het is een hele grote rij van die bulten. Die snowmaker staat daar dus halverwege de piste en daar hebben ze dus een enorme massa sneeuw opgebouwd.

Matthias123 op 23 dec 2019 13:56

Dat biedt dan hoop!

Die snowmakers zijn wel geniaal. Gok zo, dat er na dit jaar nog wel wat her en der geplaatst gaan worden in het gebied.

Ik weet t niet hoor. maar op mijn hoofd is er geen haar die denkt. Goh wat leuk. De gemiddelde skihal is een beter alternatief

ziet er niet goed uit. Ik ga 3 tot 6 januari hierheen. Voornamelijk voor mijn neefjes die tot nu toe nog enkel in een ski hal hebben geskied.

Ik wil ook nog nieuwe ski’s gaan kopen. Is het eventueel aan te raden dat daar te doen als het voordeliger is?

Het gaat om de atomic redster X9 WB. Die kost bij Duivestijn 899,- en snowcountry 699,- maar is niet op voorraad.

@Jelski: Wij haddden voor half Januari al een weekend met vrienden iets geboekt wat we niet kostenloos kunnen storneren. Mocht het weer niet bijdraaien, dan is het fijn dat er iig 1 piste open is. Overigens, we gaan met de carnaval naar Oostenrijk, dus de pijn valt te overzien.

ziet er niet goed uit. Ik ga 3 tot 6 januari hierheen. Voornamelijk voor mijn neefjes die tot nu toe nog enkel in een ski hal hebben geskied.

Ik wil ook nog nieuwe ski’s gaan kopen. Is het eventueel aan te raden dat daar te doen als het voordeliger is?

Het gaat om de atomic redster X9 WB. Die kost bij Duivestijn 899,- en snowcountry 699,- maar is niet op voorraad.

Guido1976 op 24 dec 2019 21:13

Als het daar voordeliger is, zou ik ze daar kopen :). Ik moet echter het eerste skigebied nog tegenkomen waar je aan het begin van het seizoen spullen goedkoper dan online kan halen…

Eventueel ook te vinden op https://www.onlineskishop.nl/product/atomic-redster-x9-wide-… . Daar heb ik hem (met nog 10% korting door een code) gekocht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zie in de nieuwste weersverwachting dat het dit weekend koud en helder weer wordt. De kanonnen zullen dan aan kunnen. Daarna lijkt het echter weer te warm te worden.

Zou het genoeg zijn? Heb ooit gehoord dat men in twee dagen zou kunnen besneeuwen. Geen idee of dat genoeg is, zeker als daarna de dooi weer intreedt.

De temperatuur begint eindelijk weer te zakken en op de toppen begint het weer wit te zien. Komende 2 dagen gaat er flink sneeuw geproduceerd kunnen worden, hopelijk kan het aanbod dan iets vergroot worden.

null

null

Born to Ride

@Jelski: Wij haddden voor half Januari al een weekend met vrienden iets geboekt wat we niet kostenloos kunnen storneren. Mocht het weer niet bijdraaien, dan is het fijn dat er iig 1 piste open is. Overigens, we gaan met de carnaval naar Oostenrijk, dus de pijn valt te overzien.

Robert7 op 24 dec 2019 21:27

Ach ik heb volgens mij in januari 2013 of 2014 er maar een keer een wandelwekend van gemaakt toen lag er echt helemaal niks

*bericht bewerkt door Jelski op 26 dec 2019 14:06

@jelski: We nemen gewoon wat extra spelletjes mee, en anders vermaken we ons 1 middag op de Poppenberg.

Vuur:

null

null

null

null

Born to Ride

Vanaf wanneer zouden deze pistes klaar zijn? Maandag?

@SimonW de eerste, wat vlakkere pistes en pistes met heel veel sneeuwkanonnen zoals kleine bure misschien vanaf zondag al.

Born to Ride

Plaats een reactie