Advies skikeuze

Hoi allemaal,

Ik ben een licht gevorderde skiër van 22 jaar oud die zo'n 4 weken alpen ervaring heeft en een handjevol dagen snowworld. Op de schaal van @GiGi schat ik mijn niveau rond de 6-7. Ik ben 1.95 en weeg 75 kilo. Ik heb leren skiën op een paar Blizzard Sport ride crs iq (of zoiets) van 175cm en een jaartje of 9 oud. Nu wil ik voor komend seizoen iets nieuws onder mijn voeten hebben. Ik heb deze winter een afdaling gemaakt op de nieuwe Nordica Dobermann slalom skis van een maatje (165cm), en dat ging super goed, vergeleken met mijn eigen ski's leek het alsof ik op rails skiede. Zo veel stabiliteit en controle, er ging een wereld voor me open.

Nu zit ik zit te kijken naar de Salomon S / Max lijn. Ik lees veel positieve dingen over deze ski's, maar ook dat ze meer geschikt zijn voor vergevorderden/experts. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de S / Max 12 van 180cm. Ik zie het model van vorige winter op een aantal webshops voor onder de 500 euro en die prijs staat mij wel aan.

Nu is mijn vraag, ga ik het mezelf niet te moeilijk maken met deze ski's? Zou ik misschien toch beter een S / Max 10 kunnen kopen in verband met mijn skikunsten of is de S / Max 12 juist een ski waar ik goed op door kan groeien. Ik wil niet dat ik een ski koop waar ik over 2 winters uit ben gegroeid.

Ik heb de komende 2-3 weken geen tijd om ze te testen bij snowworld en ben bang dat ze tegen de tijd dat ik in de gelegenheid ben om te testen de modellen van vorig jaar zijn uitverkocht en ik de hoofdprijs moet gaan betalen.

Hopelijk kan iemand mij helpen, want mijn portemonnee begint toch wel echt te stuiteren in mijn broekzak.

*bericht bewerkt door Maxxa op 17 okt 2019 16:25

Ja dat is koffiedik kijken, 4 weken alpen ervaring is niet veel. Een niveau 6-7 lijkt me onwaarschijnlijk - wel dat je pistes vlot afkomt maar je technische vaardigheden zullen nog wel ruimte hebben voor verbetering.

De nordica’s die je noemt zijn vrij makkelijk te skien, de slalomtaillering maakt dat ze ook heel makkelijk een bocht insturen. Dat zal bij een 180 radius 16/17 (ongeveer) meer input vragen. Zeker als de omstandigheden minder worden.

Dat gezegd hebbende, de smax 12 is niet een heel moeilijke ski om te skien. Ik heb ze van niveau 5 en rustig tempo er prima op zien skien. Als ik voor jou moest kiezen tussen de 10 en de 12 zou ik absoluut de 12 kiezen. Die scoort voor mij op alle fronten beter dan de 10. De 10 is ook prima maar echt n ander beestje, lichter en speelser en echt n stuk minder serieus dan de 12.

Ski’s van 180cm is wel lang. Nu ben je ook wel lang. Maar tegelijk ook licht voor je lengte. Iets kortere ski gaat je denk ik meer mogelijkheden geven denk ik (pin mij hier niet op vast, hoe denken anderen hierover?).
De ski’s die je nu goed bevielen waren 165cm! Een 15cm langere ski is dan wel anders. S max 12 van 170cm of 175cm heb je denk ik ook veel lol mee.

Daarnaast is je niveau waarschijnlijk niet 6-7 met 4wk ervaring. 't Kan hoor, maar (@gigi: misschien eens passende filmpjes zoeken bij de niveau’s)

Niveau 5: skiet zekerder op blauwe pistes, parallel en probeert af en toe wat meer te carven. Rode pistes of lastige omstandigheden (buckels, slush, verse sneeuw) zijn nog lastig
Niveau 6: skiet goed parallel op blauwe en rode pistes. Heeft nog moeite om zwarte pistes, buckels of buiten de piste goed en vloeiend te kunnen skiën
Niveau 7: skiet blauw, rood en zwart goed en op flink tempo; zoekt meer zekerheid in buckels en in het terrein in alle condities (goede recreanten, beginnende leraren)

Eens, je gewicht vind ik doorslaggevender dan je lengte, ik had in dit geval ook 1 of 2 maatjes korter gekozen.

@Maxxa
Ik zou zeker gaan testen, die ski’s zijn er over 4 weken ook nog wel en anders via een webshop te kopen.
In die 4 weken ook altijd les gehad of…?

Zo niet, dan zou ik daar eerst in investeren, ski’s zijn er zat te koop. Overigens goed passende schoenen zouden ook hoog op de lijst moeten staan.

De s/max is wel een fijne ski, maar DrPhil kan je daar meer over vertellen.

Ik heb de S/max blast 170cm trouwens. Ben 183cm, 73kg, niveau 6.
Fijne ski, veel op te leren en geeft veel vertrouwen. Maar ook wel werken op zijn tijd. En hij kan er ook wel met je vandoor gaan. De 12 heb ik nooit geprobeerd.

En inderdaad: heb je al goede schoenen? Zonee, daar eerst je geld op stukslaan.

Zelf ben ik liefhebber van de rossignol Hero series. Vooral de st ti. Wat ik niet begrijp dat er op sommige ski’s van deze serie E12 staat en ander E13. Kan er iemand mij helpen wat dit betekent .

Dank allen voor de reacties. Kritischer kijkend op mijn skikunsten denk ik ook dat niveau 6-7 vrij optimistisch is. Wat kan ik zeggen, aan de zelfverzekerdheid zal het in ieder geval niet liggen.

1.80 leek mij ook vrij lang, maar ben meer van het de (middel) lange bochten dan korte. Die Nordica’s waren erg fijn maar ik merkte ook dat de ski daar geen fan van was.

Heb nu mijn ogen op de s/max 12 in 175cm. Ik ben inderdaad vrij licht maar 1.70 lijkt me dan weer aan de korte kant.

De schoenen die ik nu heb passen goed, maar zijn niet van de beste kwaliteit. Ik heb begrepen dat het vrij controversieel is maar ik heb op het moment de Wed’ze wid 700. Nog in goede staat maar wel goedkoop materiaal.

Ik kies liever voor nieuwe latten omdat ik het idee heb dat ze ver op zijn. Het waren toen ze nieuw waren al niet de duurste (en dus beste?) ski’s van Blizzard en heb ze toendertijd voor 50 euro gekocht op marktplaats. Goedkoper dan huren? Ja. Slimste aankoop? Denk het niet.

Hoe meer je van je ski’s gaat vragen (& andersom: hoe meer je ski’s van jou gaan vragen), hoe belangrijker je schoenen worden.
Top passende wedze schoenen zullen prima zijn, maar even checken: wat is je schoenmaat normaal & welke maat skischoenen heb je?
En doe eens een shell check.

Zelf ben ik liefhebber van de rossignol Hero series. Vooral de st ti. Wat ik niet begrijp dat er op sommige ski’s van deze serie E12 staat en ander E13. Kan er iemand mij helpen wat dit betekent .

Js op 17 okt 2019 22:54

Bedoel je niet de radius. Die van lengte 157 heeft er 11 op staan, de 167 13 etc.

Overigens goed passende schoenen zouden ook hoog op de lijst moeten staan.

Sjaak27 op 17 okt 2019 22:37

Helemaal bovenaan zul je bedoelen!

When life gets too complicated.... SKI

1.80 leek mij ook vrij lang, maar ben meer van het de (middel) lange bochten dan korte.

Maxxa op 17 okt 2019 22:56

Als je daar meer van bent is 180cm een prima lengte. Ik zou zelfs zeggen tikkie langer nog.

When life gets too complicated.... SKI

Niet te veel gaan haasten nu om een leuk koopje te rechtvaardigen. Bekijk eerst die schoenen eens kritisch qua fit. Als dat in orde is, op je gemak naar ski’s gaan kijken en vooral een paar types uitproberen. Nu 200 EUR uitsparen op een mooie aanbieding lijkt wellicht aantrekkelijk maar uiteindelijk ben je net als iedereen hier gebaat bij de lekkerste ski/schoen combinatie voor een acceptabele prijs binnen jouw budget.

Edwin van Riel

Wat let je om nu te investeren in goede schoenen, één of twee vakanties ski’s te huren en volgend jaar ski’s te kopen?
In veel wintersportoorden, in ieder geval in Oostenrijk, kun je ski’s huren met recht op koop. Je betaalt dan een iets hogere huurprijs voor een dag uitproberen. Koop je de ski’s daarna, wordt de huurprijs eraf gehaald.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik zou met 4 weken ski ervaring ook nog niet gaan voor nieuwe ski’s. Door te huren kan je checken welke soort ski je goed ligt en past bij je veranderende stijl en niveau. Mijn eerste investering was toen goede schoenen. Dat vind ik belangrijker dan goede skies, omdat deze zorgen voor de overbrenging van je bewegingen naar je ski’s. Goede schoenen zijn de basis. Butschoenen met topski’s is nog steeds niks.

Sneeuwt het al?

Plaats een reactie