Landes 1 ski's advies

Hallo allemaal,

Deze winter ga ik opnieuw landes 1 opleiding doen.
Nu wil ik graag nieuwe ski's kopen alleen weet ik niet precies wat goede welke ik moet gaan halen.

Ik ski al 18 jaar en ski ik echt wel op hoog gevorderd niveau.
Ik ben 1,77 lang en weeg 65 -70 kg.

Ik wil wel graag testen voordat ik ze ga kopen. Maar voordat ik 100 ski's moet gaan testen zou ik graag een selectie maken.

Mijn budget ligt op max 1000 euro.

Wat zijn jullie adviezen en wat is handig om op te letten? En waar zou ik de ski's eerst kunnen testen voordat ik ze koop en het liefst op sneeuw?

Hier voor heb ik op Atomic redster XT geskied.

Trek 30 euro van je budget af en vraag skiadvies aan Gijs op http://www.gigiski.com
Is absoluut de moeite waard!

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik neem aan dat je voor zo’n opleiding naar een GS achtige lat moet kijken?

Ik neem aan dat je voor zo’n opleiding naar een GS achtige lat moet kijken?

Sjaak27 op 19 okt 2019 13:48

De meesten skiën inderdaad wel op GS latten.

Ik neem aan dat je voor zo’n opleiding naar een GS achtige lat moet kijken?

Sjaak27 op 19 okt 2019 13:48

lijkt me ook, leuke cheater gs als de Rossi lt Ti of zo zou zo’n beetje wel dekkend moeten zijn.

Edwin van Riel

Je zegt: “opnieuw Landes 1” , dan weet je toch van de vorige keer wat je wel en niet mee moet nemen. Let anders op waar je Ausbilders op skiën… maar zoals eerder vermeld voldoet een GS ski uitstekend. Zorg wel dat je de ski al geskied hebt voor dat de opleiding begint. Je weet in welke disciplines je examen moet doen, dus zorg dat je exact weet hoe je ski zal reageren. Succes

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Cheater GS, of FIS GS (masters of gewoon).
Meer race georienteerde lat nemen, niet te kort kopen.

Cheater GS, of FIS GS (masters of gewoon).
Meer race georienteerde lat nemen, niet te kort kopen.

Skiwi87 op 19 okt 2019 16:08

FIS GS zou ik niet aan beginnen als je er niet echt officiële GS races mee doet. Voor Landes is een FIS lat geen vereiste en qua inzetbereik zijn ze zeer beperkt (dankzij de voorgeschreven lengte en radius). Dus investeren in een FIS lat is vrij zinloos als je geen racer bent. Consumenten GS volstaat zeker.

Persoonlijk zou ik gaan voor een ski die meer allround is; je gaat namelijk ook off-piste en doet ook nummers waarin je wat wendbaarder wilt zijn. Voor reuzenslalom kun je misschien beter een setjes ski’s lenen of huren.

Persoonlijk zou ik gaan voor een ski die meer allround is; je gaat namelijk ook off-piste en doet ook nummers waarin je wat wendbaarder wilt zijn. Voor reuzenslalom kun je misschien beter een setjes ski’s lenen of huren.

alex_barros op 19 okt 2019 16:42

De beperking die een allround ski heeft in de reuzenslalom vind ik groter dan de cheater GS, of master FIS GS heeft in Gelände of Buckels, dus zo allround ski vind ik een allround voor LS1 niet.

Cheater GS pakken, of wat @skiwi87 zegt, een Master FIS GS.

Wisselen van ski is vaak niet haalbaar, omdat je van het ene onderdeel direct doorgaat naar het andere onderdeel.

Domme vraag wellicht maar wat is een cheater GS?

Mr. Slow

Je zegt: “opnieuw Landes 1” , dan weet je toch van de vorige keer wat je wel en niet mee moet nemen. Let anders op waar je Ausbilders op skiën… maar zoals eerder vermeld voldoet een GS ski uitstekend. Zorg wel dat je de ski al geskied hebt voor dat de opleiding begint. Je weet in welke disciplines je examen moet doen, dus zorg dat je exact weet hoe je ski zal reageren. Succes

Greenfield op 19 okt 2019 15:52

Klopt ik doe hem opnieuw maar ik was benieuwd of er mensen zijn die iets anders adviseren of zelf zeggen deze ski is wel prettig

Domme vraag wellicht maar wat is een cheater GS?

Quick op 19 okt 2019 17:04

GS lat die niet de juiste FIS maten heeft. Consumentenlat.

Domme vraag wellicht maar wat is een cheater GS?

Quick op 19 okt 2019 17:04

inderdaad een consumenten ski, vaak stijve ski maar niet dezelfde radius en lengte als fis ski. Wat @ienieminie zegt idd.

Radius ongeveer tussen 16 en 19 meestal afhankelijk van lengte. Fis ski vanaf masters gaat daar ver boven qua radius.

Voor ls1 ski is fis ski zeker niet nodig. Voor ls2 met gs op tijd wel aanrader, daar ga je verschil in tijd meer cheater gs wel echt merken.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 19 okt 2019 19:04

Rossignol Hero Master of Dynastar Speed WC Master.

Volkl Racetiger GS pro versie. Fijn latje wel

Ik heb zelf mijn Landes 1 en 2 gedaan op de Rossignol Hero Master, 180cm, 21m radius.
Ik denk dat het de ideale ski is voor de landesopleiding. Brede schaufel dat je helpt offpiste en agressieve master ski dat je helpt met techniek trainen, maar toch nog een beetje vergevingsgezind vergeleken andere master skies.

Als je deze winter toch eerst les gaat geven en daarna LS1, misschien mogelijk om via de skischool wat te bestellen? Bij veel skischolen kan je materiaal bestellen voor inkoopsprijs/hele goeie korting. Zo niet, dan zit je bij de verkeerde skischool ;)

Zoiezo een GS ski kopen! Kan je daarna altijd nog poederlatten aanschaffen en dan heb je alles wat je nodig hebt.

Sowiso een Fis ski!!! als je nl je ls2 gaat doen, moet je op een Fis. ls1 mag op een normale ski nog. Persoonlijk ben ik een enorme Atomic G9 fan

echte mannen lopen naar boven,

Sowiso een Fis ski!!! als je nl je ls2 gaat doen, moet je op een Fis. ls1 mag op een normale ski nog. Persoonlijk ben ik een enorme Atomic G9 fan

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:21

@martijnuiterwijk
Is een fis ski echt een eis tegenwoordig?

*bericht bewerkt door Hessel op 20 okt 2019 10:39

Sowiso een Fis ski!!! als je nl je ls2 gaat doen, moet je op een Fis. ls1 mag op een normale ski nog. Persoonlijk ben ik een enorme Atomic G9 fan

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:21

@martijnuiterwijk
Is een fis ski echt een eis tegenwoordig?

Hessel op 20 okt 2019 10:38

bij ls2 wel. stond destijds in de poststukken die mn vriendin kreeg voor haar ls2. was nog n duur grapje overigens.

echte mannen lopen naar boven,

Overigens mocht je geen ls2 ambitie hebben. Dan is een slalomski ook prima. Zeker in de Buckels. de Race gaat niet optijd dus met een slalom pak je die reuzen slalom makkelijk!
salomon atomic fischer zijn prima ls 1 latten (gs en slalom)
rond de 18 meter radius is meer dan zat.

Bedenk je ook dat je op een fis lat geen les gaat geven.
Daarnaast schoenen, een fis lat vraagt een andere schoen dan je lesgeef skis.

echte mannen lopen naar boven,

Sowiso een Fis ski!!! als je nl je ls2 gaat doen, moet je op een Fis. ls1 mag op een normale ski nog. Persoonlijk ben ik een enorme Atomic G9 fan

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:21

@martijnuiterwijk
Is een fis ski echt een eis tegenwoordig?

Hessel op 20 okt 2019 10:38

bij ls2 wel. stond destijds in de poststukken die mn vriendin kreeg voor haar ls2. was nog n duur grapje overigens.

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:42

Bij LS2 is een FIS ski geen verplichting wat een onzin. Als je het op een slalomski, freeride ski kan ook prima (hele knappe vent of meid als je dit binnen de marge haalt). Een slalom ski is eigenlijk sowieso geen optie voor zowel LS1 als LS2, buckles en gelände wil je echt niet op een slalom ski doen. Als je dit zegt dan heb jezelf zeer waarschijnlijk geen Landes gedaan. Dus Hessel nee dit is nog steeds niet van toepassing.

BITTE ZUM KURS MITBRINGEN:
Skifahrer: Riesentorlaufski
Radius: ca. 15-25 m
Länge: ca. zwischen 10 cm länger oder kürzer als Körperlenge
LS 1 zusätzlich Freestyleski (kein pflicht)
LS 2 zusätzlich Riesentorlauf rennski (kein pflicht)

Skiausrüstung
Skihelm
Zahlungsbestätigung über Anzahlung
Zeugnisse von bisherigen Ausbildungen
Praxisbestätigung LS 1, LS 2
Verschüttetensuchgerät LS1, LS2
Helmpflicht LS1, LS2
eventuell Ski/SB-Pflegematerial
Schreibutensilien
PASSFOTO für Ski/SB-Lehrerausweis
Urlaubskrankenschein/ E-Card (für Österreichische Teilnehmer)
Ski/SB-Bekleidung
Skibrille und Sonnenbrille
Sonnenschutz (Brillen, Haube, Kappe, Creme)

Sowiso een Fis ski!!! als je nl je ls2 gaat doen, moet je op een Fis. ls1 mag op een normale ski nog. Persoonlijk ben ik een enorme Atomic G9 fan

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:21

@martijnuiterwijk
Is een fis ski echt een eis tegenwoordig?

Hessel op 20 okt 2019 10:38

bij ls2 wel. stond destijds in de poststukken die mn vriendin kreeg voor haar ls2. was nog n duur grapje overigens.

martijnuiterwijk op 20 okt 2019 10:42

Bij LS2 is een FIS ski geen verplichting wat een onzin. Als je het op een slalomski, freeride ski kan ook prima (hele knappe vent of meid als je dit binnen de marge haalt). Een slalom ski is eigenlijk sowieso geen optie voor zowel LS1 als LS2, buckles en gelände wil je echt niet op een slalom ski doen. Als je dit zegt dan heb jezelf zeer waarschijnlijk geen Landes gedaan. Dus Hessel nee dit is nog steeds niet van toepassing.

BITTE ZUM KURS MITBRINGEN:
Skifahrer: Riesentorlaufski
Radius: ca. 15-25 m
Länge: ca. zwischen 10 cm länger oder kürzer als Körperlenge
LS 1 zusätzlich Freestyleski (kein pflicht)
LS 2 zusätzlich Riesentorlauf rennski (kein pflicht)

Skiausrüstung
Skihelm
Zahlungsbestätigung über Anzahlung
Zeugnisse von bisherigen Ausbildungen
Praxisbestätigung LS 1, LS 2
Verschüttetensuchgerät LS1, LS2
Helmpflicht LS1, LS2
eventuell Ski/SB-Pflegematerial
Schreibutensilien
PASSFOTO für Ski/SB-Lehrerausweis
Urlaubskrankenschein/ E-Card (für Österreichische Teilnehmer)
Ski/SB-Bekleidung
Skibrille und Sonnenbrille
Sonnenschutz (Brillen, Haube, Kappe, Creme)

nero op 22 okt 2019 10:30
  • In de papieren stond letterlijk FIS. Zal ze thuis wel even zoeken straks.
  • Bij freestyle was t verplicht om een twintip te hebben ( Wellicht was dit een vereiste van de Ausbilder)
  • wbt de slalomski ben ik het echt niet met je eens, mn vriendin heeft het op haar s9 haar ls1 destijds ruimschoots behaald. Buckels gelände en de rest van de meuk. LS2 op de G9 Fis.

Goed meningen mogen verschillen. Maar weet donders goed wat er destijds instond, Wij waren er in eerste instantie Ook vanuit gegaan dat een normale ski genoeg was.

echte mannen lopen naar boven,

Een slalom ski en opleiding…?. De minst veelzijdige type ski op de markt… Sorry maar dan heb je echt geen idee waar je over praat.

Verder wat Hessel en Fritsvg zeggen: GS consument is meer dan zat master kan uiteraard ook maar is wel iets meer input voor nodig.

Ik heb zelf mijn Landes 1 en 2 gedaan op de Rossignol Hero Master, 180cm, 21m radius.
Ik denk dat het de ideale ski is voor de landesopleiding. Brede schaufel dat je helpt offpiste en agressieve master ski dat je helpt met techniek trainen, maar toch nog een beetje vergevingsgezind vergeleken andere master skies.

Als je deze winter toch eerst les gaat geven en daarna LS1, misschien mogelijk om via de skischool wat te bestellen? Bij veel skischolen kan je materiaal bestellen voor inkoopsprijs/hele goeie korting. Zo niet, dan zit je bij de verkeerde skischool ;)

Zoiezo een GS ski kopen! Kan je daarna altijd nog poederlatten aanschaffen en dan heb je alles wat je nodig hebt.

Fritsvg op 19 okt 2019 21:56

Nee fis is geen plicht ook niet bij de staatliche aufnahme prufung.

Wordt wel aangeraden overigens, scheelt zo een paar seconden.

Plaats een reactie