Beste ski en boot bag voor vliegreis?

Deze winter ga ik voor het eerst skiën met het vliegtuig en neem eigen materiaal mee.
Ik ga dan ook een tas voor ski's en eentje voor boots en helm aanschaffen.

Heeft iemand aanraders?

*bericht bewerkt door moderator op 20 okt 2019 17:17

The Douchebags. Alles in één. Perfect ding. En zo groot is hij opgerold:

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/4c3a53f92648fda5f5989aa0...

Ik heb zo’n tas van Decathlon. Werkt ook prima.
https://www.decathlon.nl/p/ski-snowboardtas-900-voor-4-ski-s…

die om precies te zijn. kunnen heel wat ski's in.

*bericht bewerkt door Waah op 21 okt 2019 14:41

Hoi,
Ik maak al een 8 jaar heel dankbaar gebruik van mijn Sportube II
Niet heel goedkoop in de aanschaf, en ook geen super licht gewicht… maar de bescherming van mijn kostbare latten is me dat wel waard.
Zeker als je weet hoe er mee wordt omgegaan in een vliegtuig. ik vlieg nu al meer dan 8 jaar, de case is nog helemaal goed. Voor schoenen kun je losse tassen kopen waarin ook je helm kan, maar dat raad ik wel af… Ik stop mijn helm in de grote koffer en is dan rondom beter voorzien van bescherming. Er zijn er ook die hun schoenen als handbagage meenemen in een tas die voldoet aan de richtlijnen van de luchtvaart maatschappij. Schoenen zijn wat minder kwetsbaar, en stop rondom de schoenen altijd wat sokken en dat soort dingen.
In de Sportube heb ik 1 paar skis bij, stop mijn kleding hangers erin en vul dat nog verder een beetje af met klein kleding spul. heb er speciale slotjes bij, en alles komt ook al die jaren goed en heel aan. nog nooit problemen mee gehad. Zie dat er bij aankomst in Innsbruck ook genoeg wintersporters zijn die hun skis in stoffen hoezen meenemen. Ik wil bewust dat risico niet nemen…

De ski tube, de grote koffer hebben wieltjes, en zet de tas met de schoenen op de grote tas, loop naar binnen en lever alles in bij de balie.

https://www.sportube.com/Series-2-Sportube-p/21bkswez.htm…

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik heb jarenlang gevlogen op Barcelona met mijn snowboard in een tas met voering, is echt voldoende. Eventueel kun je zo’n tas met wielen kopen, maakt het ermee lopen iets plezieriger. Zo’n hardcase koker is echt overdone. Kijk ook naar het gewicht dat je mee mag nemen als daar beperkingen aan zitten, want des te meer de tas weegt, des te minder kun je aan spullen meenemen!

https://wepowder.com/nl/forum/topic/269287

V700 op 20 okt 2019 21:09

Dat is een snowboard tas, maakt verder niet uit, Ik heb hem ook voor de skis van mijn kinderen, maar ik ga er even vanuit dat @Skiwi volwassen is, en dan moet je waarschijnlijk geen 175cm tas kopen als skiër*, veel skis zijn immers (flink) langer dan dat. Zelfs als het nu past, wie weet wat voor skis je in de toekomst (erbij) wil kopen.

*tenzij je zelf <165 cm lang bent

*bericht bewerkt door Slim op 21 okt 2019 16:36

Wij hebben ook een aantal vliegreizen gemaakt. Ik heb altijd gebruik gemaakt van de ‘standaard’ skizak. Voordat ik mijn ski’s en stokken in de zak deed rolde ik deze in een oude molton deken. Zo waren ze goed beschermd tegen klappen en krassen. (Ik doe dat nu nog steeds als we met de bus gaan)

Sinds de luchtvaartmaatschappijen per bagagestuk extra kosten berekenen pak ik twee paar ski’s tegelijk in 1 zak. Dat scheelt weer. Onze ski’s en stokken zijn tesamen net onder de 15 kg dus dat is toegestaan.

Onze helm gaat in de koffer en onze schoenen in de handbagage (trolley of sporttas).

Mocht je KLM vliegen zorg dan wel dat je van te voren er voor zorgt dat je ski’s als extra bagage hebt bijgeboekt. Dat is vooraf een stuk goedkoper dan als je dat bij het inchecken op Schiphol doet.

Tegenwoordig moet ik met mijn tas tekenen dat de vliegmaatschappij niet aansprakelijk is voor schade aan de skis omdat het geen harde koffer is, dat is dus een groot voordeel van de Sporttube, dus zeker niet overdone.
Dat gezegd hebbende, gebruik ik tegenwoordig toch de Dakine Tassen, er past veel meer in, het is veel makkelijker in pakken en het is makkelijker in de auto en het appartement te verstouwen. De Sporttube heeft ook helemaal geen bescherming, terwijl goede tassen rondom met stevig schuim gepolsterd zijn.

Inderdaad, let op het totaal maximum gewicht. Reis je alleen, dan is het niet zo’n probleem, maar als je 2 paar skis en stokken in een tas doet, dan wordt het gauw krap.

Met mijn Dakine tas en 2 paar skis kan ik nog wat ander materiaal erbij doen(schep, sonde, jas, broek, wanten, dat soort spul) dan zit ik op zo’n 22 kg, maar de tas is dan nog niet helemaal vol. Koop dus geen mega grote tas, een stevig volgepakte tas rolt veel beter dan een halfvolle tas, omdat een halfvolle tas meestal slapper is. Een volle tas biedt ook betere bescherming omdat kleding en bescherming materiaal beter op zijn plek blijft zitten.

Let dus op het leeg gewicht van de tas, de polstering en ook op de kwaliteit en maat van de wieltjes.

*bericht bewerkt door Slim op 21 okt 2019 16:59

Helm ofwel in een koffer of tas waar hij goed beschermt is, ofwel in handbagage/los meedragen. Helm bij schoenen in de ruim bagage is vragen om een kapotte helm.

Schoenen inchecken betekent minder sjouwen door het vliegveld, maar risico op vertraagde schoenen. Hoe korter de vakantie en hoe meer keer overstappen, des te beter kun je de schoenen in de handbagage doen.

*bericht bewerkt door Slim op 21 okt 2019 16:55

Skischoenen in handbagage is zeker een goede tip. De laatste trip had de KLM mijn skitas bij de overstap in Parijs vergeten. Gelukkig op de terugweg. Maar. Zonder overige skispullen is het ook lastig skiën. Vooral zonder skibroek. Die zou je dan ook in je handbagage moeten doen. Net als handschoenen.
Helm, schoenen en ski’s samen in mijn skitas heeft overigens tot dusver nog geen problemen opgeleverd voor mijn helm.

Ik ben zelf ook een enorme fan van de Douchebags 'The Douchebag'. Ik krijg er twee paar ski's, mijn stokken, helm en nog wat rommel in. Ook niet goedkoop in aankoop,maar wacht even tot black friday (als er geen haast achter zit), dan durven ze wel eens aan een mooie korting verkopen.

null

*bericht bewerkt door Jelledew op 21 okt 2019 19:39

Ik heb jarenlang een Sportube gebruikt
In die van mijn paste 2 paar sokjes in en verder vulde ik hem op met sokken wanten en ander klein spul (eigenlijk is het een hardschalige viskotter in lengte verstel haar)
Kan geen foto meer laten zien, heb hem 2 weken geleden verkocht

Ik heb jarenlang gevlogen op Barcelona met mijn snowboard in een tas met voering, is echt voldoende. Eventueel kun je zo’n tas met wielen kopen, maakt het ermee lopen iets plezieriger. Zo’n hardcase koker is echt overdone. Kijk ook naar het gewicht dat je mee mag nemen als daar beperkingen aan zitten, want des te meer de tas weegt, des te minder kun je aan spullen meenemen!

Marijnt op 21 okt 2019 15:31

om maar even aan te geven dat een harcase echt geen overbodige “luxe” is:
afgelopen weekend terug van 2 weken heerlijk in het Zillertal was het ophalen van de ski`s op schiphol wel een enorme teleurstelling! onderzijde van de Sportube dermate grof beschadigd door de bagage afhandeling tussen Innsbruck en Amsterdam. waar het precies is gebeurd, niet bekend. maar gelukkig was de inhoud geheel onbeschadigd!

null

null

as van de wielen krom en 1 van die wielen rolt ook niet meer…
heel erg jammer! eerste keer in 5 jaar ddat er iets van schade is aan de bagage.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Tsja…zo'n hardcase is voor de bagagegooiers ook uitnodigend om onderop te leggen en alles daar boven op te stapelen…jammer dat ie er niet tegen kan!

Zonder gekheid…lijkt er op dat ie ergens van af gestuiterd is of klem gezeten heeft?

*bericht bewerkt door ZellAmChiller op 21 jan 2020 20:19

Skieen met het vliegtuig🤔🤔😉 …best lastig zo’n groot ding op de piste😉

Ff Zonder gekheid. Ik heb zelf een Dakine fall line roller bag passen schoenen en 2set ski’s in
Je kunt ze afsluiten met een slotje en de tas is in verschillende lengtes te koop .
Ik had met 2sets ski’s ,stokken, 1 board en skischoenen en snowboard boots ong 27kg

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/faf04a00075c35b01d25b289...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/6835c2dfa52da66a437bbfef...

*bericht bewerkt door franky82 op 21 jan 2020 21:03

@Franky82, waar mag je tegenwoordig nog een bagage item van 27kg inchecken??
Meeste wat ik zie en hoor is 15 of 23 kg.
Als je aan die maxima gebonden bent, dan moet je dus goed uitkijken wat je tas weegt.
Als je (vanwege eerste klas tickets) niet gebonden bent aan een laag gewicht, dan is de tas keuze niet zo kritisch.

*bericht bewerkt door Slim op 22 jan 2020 13:56

Ik geef alleen aan dat zo’n tas handig is met reizen,en dat als je m helemaal volstopt ik op 27kg uit kwam.

Ik ben hiermee niet met het vliegtuig geweest( heb ik ook nergens geschreven).
Wel vind ik het een ideale reistas.

om maar even aan te geven dat een harcase echt geen overbodige “luxe” is:
afgelopen weekend terug van 2 weken heerlijk in het Zillertal was het ophalen van de ski`s op schiphol wel een enorme teleurstelling! onderzijde van de Sportube dermate grof beschadigd door de bagage afhandeling tussen Innsbruck en Amsterdam. waar het precies is gebeurd, niet bekend. maar gelukkig was de inhoud geheel onbeschadigd!

as van de wielen krom en 1 van die wielen rolt ook niet meer…
heel erg jammer! eerste keer in 5 jaar ddat er iets van schade is aan de bagage.

HV180 op 21 jan 2020 16:34

@HV180 Je hebt toch aangifte gedaan van deze schade hoop ik.
Als je met een lijnvlucht hebt gevlogen, zorgen zij voor een volledige reparartie of betaling voor een nieuwe tas.
Alleszins dat is mijn ervaring met Lufthansa toen er eens een wieltje van mijn reiskoffer beschadigd was.
Ik heb toen aangifte gedaan bij de bagageafhandelaar op de luchthaven en (na afspraak) stond de volgende dag een koerier aan mijn deur om de koffer op te halen en een week later kreeg ik deze perfect gerepareerd terug.

Glide on!

ik heb direct bij aankomst aangifte gedaan en een formulier laten maken, de schade is nu in behandeling…
wordt vervolgd!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik heb ook zo'n Dakine als @Franky82 en vlieg altijd met Transavia. Met 1 paar ski's + stokken + schoenen + helm + alle skikleding kom ik dan uit op 15 kg. Ik heb er de laatste keer nog een paar sneeuw-kettingen bij geduwd voor de huurauto, want huren van die dingen ter plaatse is buitenproportioneel duur. Transavia deed gelukkig niet moeilijk over die 2 kg extra :-)

Het enige dat je verder dan nog mee behoeft te nemen is handbagage met schone onderbroeken en sokken

*bericht bewerkt door yoguido op 17 apr 2020 22:31

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/faf04a00075c35b01d25b289...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/6835c2dfa52da66a437bbfef...

franky82 op 21 jan 2020 21:02

Wij hebben ook zoiets van de Lidl gehad . 2x gebruikt voor snowworld . En toen al kapot. We hebben hem terug gestuurd.
Let goed op dat de onderkant helemaal hard is . Bij de Lidl is dat niet het geval . En zakt dan door en sleept dan over de grond .

*bericht bewerkt door miepmiep op 18 apr 2020 15:55

Ik heb ook zo'n Dakine als @Franky82 en vlieg altijd met Transavia. Met 1 paar ski's + stokken + schoenen + helm + alle skikleding kom ik dan uit op 15 kg. Ik heb er de laatste keer nog een paar sneeuw-kettingen bij geduwd voor de huurauto, want huren van die dingen ter plaatse is buitenproportioneel duur. Transavia deed gelukkig niet moeilijk over die 2 kg extra :-)

Het enige dat je verder dan nog mee behoeft te nemen is handbagage met schone onderbroeken en sokken

yoguido op 17 apr 2020 22:10

Hoe bevalt de dakine. De Lidl versie merkte ik dat hij ook vol beladen doorzakte. En over de grond begon te slepen . Hoe zit dat met de dakine ?
Is deze stevig aan de onderkant of slappe stof .

*bericht bewerkt door miepmiep op 19 apr 2020 23:10

Dubbel

*bericht bewerkt door miepmiep op 19 apr 2020 23:09

Hoe bevalt de dakine. De Lidl versie merkte ik dat hij ook vol beladen doorzakte. En over de grond begon te slepen . Hoe zit dat met de dakine ?
Is deze stevig aan de onderkant of slappe stof .

Geen slappe stof maar gepolsterd geloof ik. De ski’s die erin zitten voorkomen dat hij doorzakt en verder stop ik er maar 15 kg in. Misschien kan @Franky82 daar beter antwoord op geven omdat die er 27 kg instopt?

Hoe bevalt de dakine. De Lidl versie merkte ik dat hij ook vol beladen doorzakte. En over de grond begon te slepen . Hoe zit dat met de dakine ?

Is deze stevig aan de onderkant of slappe stof .

Geen slappe stof maar gepolsterd geloof ik. De ski’s die erin zitten voorkomen dat hij doorzakt en verder stop ik er maar 15 kg in. Misschien kan @Franky82 daar beter antwoord op geven omdat die er 27 kg instopt?

yoguido op 20 apr 2020 11:34

Ik stop er 23 kg in en dan zakken mijn 2 Dakine tassen een heel klein beetje in. Maar, ik pak ze ook goed vol. Vandaar dat ik hier boven schreef dat je niet een te grote tas moet kopen.
De Dakine tassen heen vanaf de wieltjes ongeveer 50 cm harde bodem, dus de stof schuurt niet over de grond als je er mee rolt.

Plaats een reactie