Vola/Swix/Holmenkol universele wax

Heeft er iemand ervaring met de universele wax van Vola?
Ik was zo eens de verschillende merken/ prijzen aan het vergelijken op verschillende websites en kwam tot het volgende:
Holmenkol, universele wax “stange” 0/-20 gr 1Kg €39,95
Swix, universele wax +1/-12 gr 900 gram € 59,95
Vola, universele wax +15/-8 gr 500 gram €14,99

Dus grote prijsverschillen, maar blijkbaar is de term ”universeel” ook nogal rekbaar als ik naar de verschillende temperaturen kijk.

Wie heeft er ervaring of tips in deze?
Ik hou me van harte aanbevolen

Je hebt kalibers en je hebt temperatuur-ranges. De kalibers zeggen iets over de kwaliteit en het glijvermogen (en meestal de prijs), de kleur zegt wat over de temperatuur range.

Geel = voor hoge temperaturen
Blauw = voor lage temperaturen
Rood = voor gemiddelde temperaturen

Je kan een rode basiswax gebruiken om je belag te vullen en dan naar gelang de omstandigheden afwerken met een specifieke kwaliteitswax. Maar er zijn hier meer doorgewinterde waxkoningen dan ik…

Dag Gigi, ik weet dat er voor de pro’s gigantisch veel verschillende soorten wax zijn.
Wij zijn gewoon amateurs die 2 keer per jaar een weekje gaan skien en daar geen boodschap aan hebben.
Maar daarom wil ik me beperken tot de “universele-altijd-goed” wax

Vandaar mijn vraag wat daarmee de ervaringen zijn.

Prima. Ik gebruik ook de rode basiswax op eigenlijk al mijn ski’s, en ik doe er verder niet veel bijzonders mee. Niet eens een andere laag erop, tenzij ik weet dat ik de hele week in slush ga skiën (dan gele wax erop).

Die van Vola voldoet prima.
De andere twee ook.
Het maakt allemaal niet heel veel uit voor de gemiddelde recreant.
Als je je ski’s gewoon goed waxt dan ga je het verschil tussen deze drie zeker niet merken.

Het grootste verschil merk je tussen waxen en niet waxen.

Het verschil tussen de waxen onderling zal veel kleiner zijn. Ook maakt het uit of je veel vlakke stukken tegen komt of heel de dag rode pistes doet. Hoe vlakker het word, hoe meer baat je hebt bij betere wax. Op een steilere piste glij je toch wel naar beneden. Op vlakkere blauwe pistes of paden zul je eerder merken dat de ski’s minder lekker glijden.
Gaat het om tienden of honderdsten van een seconde dan word het natuurlijk een heel ander verhaal.

Übung macht den meister!!!

Wat eventueel wel een verschil kan zijn is de slijtvastheid en verwerking. Ik heb het idee dat Holmenkol net wat langer op de ski blijft zitten dan Vola. Heb ook al eens andere waxen gebruikt, zoals Butta, maar die zijn heel plakkerig en ook weinig slijtvast.

Wat eventueel wel een verschil kan zijn is de slijtvastheid en verwerking. Ik heb het idee dat Holmenkol net wat langer op de ski blijft zitten dan Vola. Heb ook al eens andere waxen gebruikt, zoals Butta, maar die zijn heel plakkerig en ook weinig slijtvast.

Sjaak27 op 21 okt 2019 07:09

De Vola is iets zachter (lagere verwerkingstemperatuur) en daardoor iets minder slijtvast.
Maar als recreant ga je ook op dat punt het verschil nauwelijks merken. Dat verandert op het punt dat je gedurende je wintersport halverwege de week merkt dat je latten gewaxt moeten worden.

Aha, dan klopt dat wel @Hessel.

Bedankt voor alle info.
Hier kan ik wat mee -> het wordt dus Holmenkol voor de beste prijs/ kwaliteit verhouding 👍

Bedankt voor alle info.
Hier kan ik wat mee -> het wordt dus Holmenkol voor de beste prijs/ kwaliteit verhouding 👍

Dick_M op 21 okt 2019 12:07

Prima keuze, doet gewoon wat het moet doen. Na 3 dagen ff een vers laagje erop en verder niet teveel over nadenken. Aarnradertje: gebruik waxfleece, je hebt minder wax nodig, minder af te schrapen en minder rotzooi naderhand.

Edwin van Riel

Met het bovenstaande eens! Waxen met ‘standaard’ wax is voor bijna iedereen voldoende. Ik gebruik wel de kleuren bij de temperaturen als/waar mogelijk. Maar of ik daar echt harder door glij durf ik niet te zeggen ;-)

Goed schrapen en eventueel borstelen (in glijrichting!) levert ook veel glijwinst op! En daarna niet met vieze vette vingers je belag aanraken ;-)

Vooral als de sneeuwcondities matig zijn merk je echt het verschil tussen gewaxed en niet gewaxed. Dat geldt voor extreem koud als extreem warm…

Click. Click. Peace

^^ wat evr66 zegt

Wat eventueel wel een verschil kan zijn is de slijtvastheid en verwerking. Ik heb het idee dat Holmenkol net wat langer op de ski blijft zitten dan Vola. Heb ook al eens andere waxen gebruikt, zoals Butta, maar die zijn heel plakkerig en ook weinig slijtvast.

Sjaak27 op 21 okt 2019 07:09

De Vola is iets zachter (lagere verwerkingstemperatuur) en daardoor iets minder slijtvast.
Maar als recreant ga je ook op dat punt het verschil nauwelijks merken. Dat verandert op het punt dat je gedurende je wintersport halverwege de week merkt dat je latten gewaxt moeten worden.

Hessel op 21 okt 2019 07:44

Ik gebruik meestal Vola, prima spul (betaalbaar). Naast de oranje soms een ander iets hardere wax van Vola erop.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Plaats een reactie