Beginnen zelf waxen en slijpen

Hallo allemaal,

Ik zit er al een tijd aan te denken om zelf mijn eigen snowboard en ski's te gaan waren en slijpen. Aangezien ik deze hele winter (5 maanden) ga zou het best veel geld kosten om ze de hele tijd weg te brengen.
Nu vraag ik mij af of het persee nodig is om een cursus te volgen ? Er zijn namelijk veel video's te vinden op YouTube.
Ik heb eventueel een oude set ski's waar ik kan op oefenen.
En zijn er nog dingen waar je echt rekening mee moet houden ?

Hallo allemaal,

Ik zit er al een tijd aan te denken om zelf mijn eigen snowboard en ski's te gaan waren en slijpen. Aangezien ik deze hele winter (5 maanden) ga zou het best veel geld kosten om ze de hele tijd weg te brengen.
Nu vraag ik mij af of het persee nodig is om een cursus te volgen ? Er zijn namelijk veel video's te vinden op YouTube.
Ik heb eventueel een oude set ski's waar ik kan op oefenen.
En zijn er nog dingen waar je echt rekening mee moet houden ?

NLimbeek op 21 okt 2019 15:05

Een cursus is leuk! maar nodig? niet echt. Het is niet heel ingewikkeld. En de gevaren leggen ze in de videos vaak ook wel uit (niet te heet, niet te lang op één plek, etc).

Als je het heel vaak gaat doen, zorg dat je een plekje hebt om het te doen. En dat je goed materiaal hebt. Dat betekend niet: koop het duurste. Maar een setje klemmen is dan toch wel aan te raden. Zelf doe ik het 1 a 2 keer per jaar. dus dat doe ik gewoon op tafel, zonder klemmen (snowboard). Maar als je het regelmatig doet, wil je toch wel iets van een klemsysteem om de boel vast te houden.

Waxen is simpel zelf te doen. Slijpen is wat risicovoller vind ik, vooral de hoek van slijpen bepalen, maar met een beetje gevoel goed te doen.
Ik zou een keer een clinic volgen, kan geen kwaad. En inderdaad oud paar ski's " offeren".

Qua spullen kan je langzaam uitbouwen. Ik had eerst een eigenbouw werkplaat, een beginners setje waxen en nu beginset slijpen.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 21 okt 2019 15:32

Hi NLimbeek,

Ik ben er vorige zaterdag ook zelf voor her eerst aan begonnen en het is best wel eenvoudig als je de filmpjes volgt.

enkel goede duitstalige filmpjes die ik gevonden heb:
https://marmotamaps.com/de/blog/ski-wachsen-so-pflegst-du-de…
https://marmotamaps.com/de/blog/skikanten-schleifen-so-gehts…

De enige foutjes die ik gemaakt heb zijn:

  • te veel wax gebruikt bij de eerste poging
  • waarschijnlijk iets te veel kracht op de skiremmen gezet waardoor er 1 een beetje verbogen was
    dit moet ik vanavond repararen
    voor de toekomst ga ik mijn doe-het-zelf skiklem aanpassen zodat ik geen elastiekjes meer nodig heb (foto's volgen).

Goede tip die ik op dit forum gelezen heb:

  • gebruik van fibrilene doekjes om de was gelijkmatig te verdelen (en veel minder te moeten afkrabben nadien)

Ik heb zelf nog wel enkele detailvragen, die niet onmiddelijk in de filmpjes aan bod komen:

  • hoe lang moet je / mag je borstelen met de koperborstel na het afkrabben van de wax?
    In eerste instantie komen er nog een aantal kleine kruimeltjes wax uit de structuur.
    Moet je doordoen met de koperborstel totdat deze volledig weg zijn?
  • hoe waxen op de tip en staart van de skis?
    Wax verdelen met het waxijzer gaat hier veel moeilijker omwille van de sterke kromming.
    Je hebt hier dan snel het risico dat de wax erafloopt

Veel succes ermee!

*bericht bewerkt door Vivace op 21 okt 2019 15:33

Glide on!

Filmpjes van Holmenkol, toko etc zijn ook informatie.

Qua borstelen, ik doe een paar keer de hele ski, en daarna nog met de nylonborstel. Als het lekker glimt, vind ik het best. De tip krijgt niet veel wax, er zit bij mijn ski zo’n beschermrand op, dan is het lastig schrapen

nog een extra tip:
je plexiglas schraper kan je tijdens het werken goed proper houden met de achterkant van een breekmesje (had ik toch bij de hand om de fibrilene doek op lengte te snijden).
achteraf kan je deze met dezelfde borstels als gebruikt voor je skis volledig zuiver krijgen.

Glide on!

Hi NLimbeek,

Ik heb zelf nog wel enkele detailvragen, die niet onmiddelijk in de filmpjes aan bod komen:

  • hoe lang moet je / mag je borstelen met de koperborstel na het afkrabben van de wax?
    In eerste instantie komen er nog een aantal kleine kruimeltjes wax uit de structuur.
    Moet je doordoen met de koperborstel totdat deze volledig weg zijn?
  • hoe waxen op de tip en staart van de skis?
    Wax verdelen met het waxijzer gaat hier veel moeilijker omwille van de sterke kromming.
    Je hebt hier dan snel het risico dat de wax erafloopt

Veel succes ermee!

Vivace op 21 okt 2019 15:32

Juist voor dit soort belangrijke details is het handig om een clinic te volgen of een paar keer mee te kijken met iemand die het al vaak gedaan heeft. Ik vond het leerzaam en voordat ik zelf aan de slag ging heb ik uiteraard de filmpjes nog even goed bekeken.

Peter Pos

Nu ik zelf wil beginnen heb ik natuurlijk wel de spullen nodig.

Wat heb je allemaal nodig?
En wat raden jullie allemaal aan?

Er zijn veel van die beginners boxen te koop maar hoor dat vaak daar niet alles in zit.
Ik vind het niet erg om iets wat meer geld uit te geven aan kwaliteit spullen.
En ik moet mijn ski’s en snowboard er mee doen.

Ik ben begonnen met de wax spullen, dus waxijzer, schraper en borstels. Daarna een basis slijpset van Holmenkol en nu ook klemmen. Ik bouw het langzaam uit, maar ga ook niet 4 diamantvijlen in div. groftes kopen ofzo.
Je kan zo gek doen als je wilt, ik heb diverse merken door elkaar overigens.

Ook hier een thuis wax/slijper. Langzaam aan begonnen met eerst waxen en pas later het slijpen erbij. Vooral voor het slijpen is een cursus/trainingsavond volgen een aanrader. Wat betreft spullen, beginnen kan klein met bijv. waxijzer, wax, plexi schraper en een borstel plus eenvoudige set klemmen (bijv https://www.decathlon.nl/p/bankschroef-voor-ski-s-hobby-vola…).
Van lieverlee kun je langzaam uitbreiden met meer borstels, waxfleece, plexi slijper, etc…
En hetzelfde geldt natuurlijk voor je slijpmateriaal.
de video’s op youtube van bijv holmenkol en toko zijn een aanrader maar ik zou zeker een clinic volgen. Zijn er genoeg door het seizoen heen en het geeft je de mogelijkheid om zelf te voelen, proberen en vragen te stellen.
Succes en veel veilige km’s op de piste!

Ik zou @Sheila volgen @NLimbeek
Slijpen zou ik effe nog niet doen.Trouwens in die 5 maanden (hangt van de sneeuw af) moet het misschien 5 maal gebeuren.Dus dat valt financieel wel mee.Inieder geval stukken goedkoper dan de boel te verklo…

Ik zou @Sheila volgen @NLimbeek
Slijpen zou ik effe nog niet doen.Trouwens in die 5 maanden (hangt van de sneeuw af) moet het misschien 5 maal gebeuren.Dus dat valt financieel wel mee.Inieder geval stukken goedkoper dan de boel te verklo…

Hooykaas op 21 okt 2019 20:13

Dat is waar, maar als ik elke week wil waxen (mischhien wel vaker ) dan kost het best wat geld.
Wat zijn echt must have’s voor het waxen ?

Een vriend en ik hebben een ski/board wax en slijp clinic gevolgd afgelopen seizoen bij Martijn Fijma (oud NL snowboard kampioen). Kosten waren 15 euro en je kreeg 15 euro tegoed in zijn webshop. Dus gratis als je wat bestelde. Ik zie nu dat het dit seizoen 25 euro kost en je 15 euro tegoed krijgt. Effectief dus 10 euro voor een clinic van 3 uur met andere wintersportgekkies. Aanrader.

Even aan @Sheila vragen.

Maar ik zou zeggen:
Oud strijkijzer
Verlengsnoer
Universeel wax
Borstel
Schraper

Even aan @Sheila vragen.

Maar ik zou zeggen:
Oud strijkijzer
Verlengsnoer
Universeel wax
Borstel
Schraper

Hooykaas op 21 okt 2019 20:38

yep, goede startset! Hoewel een waxijzer een betere keus is. Oud strijkijzer is lastig inschatten qua temperatuur dus voordat je als beginner je belag verbrand zou ik toch even net wat meer uitgeven aan een echt waxijzertje. En een oudlaken om eronder te leggen anders ligt je vloer onder de waxdruppels/resten ;)
Aanvulling: ebay heeft nog wel eens leuke aanbiedingen van de Holmenkol smart waxer…

*bericht bewerkt door Sheila op 21 okt 2019 21:21

Het meeste leer je van Youtube, ook al zijn het vaak de echte pro’s die raceski’s tunen (Willi Wiltz bv). Maar beter wat meer informatie dan te weinig.

Op een clinic leer je dan niet veel bij, behalve dat het ook veel eenvoudiger kan. Ook niet onbelangrijk en je hebt ook niet elke vijl nodig bv. Het beste aan de clinic vond ik dat je het materiaal eens in je handen hebt gehad en veel beter weet wat je nodig hebt. Zo heb ik wat meer uitgegeven aan vaste hoeken ipv een verstelbare hoek.

Of je er ook financieel voordeel mee doet, valt nog te zien. Voor mij is het een deel van mijn ski hobby - ik vind het gewoon leuk. Da’s ook wel belangrijk, want er kruipt best wat tijd in.

Mijn beginnersset (en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis):

  • Vola Waxijzer
    -> 40 EUR (Decathlon)
  • Vola Universele was (oranje) 200 g
    -> 8,82 EUR (Amazon.de)
  • DMD mini diamandslijpset 150+300+600 grit 25x76mm
    -> 3.48 EUR (AliExpress)
  • IgoSki Aluminium Oxide stone 3pcs 200+400+600 grit 100x20x5mm
    -> 7.73 EUR (AliExpress)
  • XCMAN stoffen tas met wax set, 3 borstels + 2 schrapers + 1 lange vijl + 2 PTEX sticks
    ->32.75 EUR (AliExpress)
  • XCMAN 87° slijphoek met klemschroef
    -> 21.70 EUR (AliExpress)
  • kantengummie voor onderweg te ontbramen
    -> 8 EUR (locale skishop)

samen: 124,48 EUR

  • nog wat hout voor een skiklem in elkaar te knutselen

Te vergelijken met 25 EUR per beurt in een frans skigebied (als je al een shop vind die op een niet-standaard hoek wil slijpen, wat ikzelf nodig had) + alle tijd die je kwijt bent om van en naar de shops te lopen/rijden.

De tijd om te waxen/slijpen vond ik persoonlijk heel goed meevallen (cfr Duitse filmpjes), op voorwaarde dat je niet te veel wax gebruikt hebt (de doekjes helpen echt). Het zen-moment en de voldoening die je hebt omdat je weet dat het perfect naar wens gedaan hebt zijn ook weer niet kwa prijs in te schatten.

Glide on!

Mooi beginnerssetje, zeker met die goedkope spullen van Ali :) Ik mis nog wel een ‘sidewall planer’ en evt. tools om de onderkant te slijpen, al valt dat laatste niet echt onder beginnerssetje.

Als je net begint met slijpen is een viltstift ook wel handig. Je ziet dan goed waar je materiaal weg slijpt. Ook handig om de kanthoek te checken als je die niet weet.

Achteraf gezien vind ik slijpen makkelijker dan gedacht. Het scheelt dat ik oude ski’s had, maar je vernaggelt echt niet zomaar je kanten.

Een vriend en ik hebben een ski/board wax en slijp clinic gevolgd afgelopen seizoen bij Martijn Fijma (oud NL snowboard kampioen). Kosten waren 15 euro en je kreeg 15 euro tegoed in zijn webshop. Dus gratis als je wat bestelde. Ik zie nu dat het dit seizoen 25 euro kost en je 15 euro tegoed krijgt. Effectief dus 10 euro voor een clinic van 3 uur met andere wintersportgekkies. Aanrader.

FritsK op 21 okt 2019 20:29

Ik ben ook naar die clinic geweest en vond het heel leerzaam!

Peter Pos

Een vriend en ik hebben een ski/board wax en slijp clinic gevolgd afgelopen seizoen bij Martijn Fijma (oud NL snowboard kampioen). Kosten waren 15 euro en je kreeg 15 euro tegoed in zijn webshop. Dus gratis als je wat bestelde. Ik zie nu dat het dit seizoen 25 euro kost en je 15 euro tegoed krijgt. Effectief dus 10 euro voor een clinic van 3 uur met andere wintersportgekkies. Aanrader.

FritsK op 21 okt 2019 20:29

Ik ben ook naar die clinic geweest en vond het heel leerzaam!

peterpos op 22 okt 2019 00:17

Deze wilde ik ook net benoemen. Erg leerzaam, en je krijgt inderdaad een deel van de kosten weer terug als tegoed in de webshop.
Echt een aanrader!

Weet niet welke regio TS woont, maar zag een waxclinic bij OutdoorXL voorbijkomen, ik dacht deze week nog. Donderdag as dus: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-wax-clinic-tips-tricks-7…

Edwin van Riel

beste NLimbeek,

Het slijpen en waxen van ski´s kun je leren van filmpjes op youtube.
Zelf geef ik de voorkeur aan clinic´s. Je kun zelf ervaren hoe je moet slijpen en waxen tijdens de clinic en je hebt dan de mogelijkheid om vragen te stellen.
Zelf diverse clinic´s gevolgd, kan je clinic´s van Klein Wintersport aanbevelen. Niels geeft een goede uitleg en tevens kun je daar de juiste gereedschappen en waxen kopen. http://www.kleinwintersport.nl
Zelf slijp en wax ik al jaren en het geef een voldaan gevoel als je in de sneeuw staat.
Succes met het slijpen en waxen.

Heeft het zin om je ski’s te laten waxen als je dit jaar toch niet gaat? Ik heb Head ski’s Absolut Joy, vorig jaar nieuw gekocht en 1* op geskied.

Heeft het zin om je ski’s te laten waxen als je dit jaar toch niet gaat? Ik heb Head ski’s Absolut Joy, vorig jaar nieuw gekocht en 1* op geskied.

Sonja op 23 okt 2019 18:50

Het is altijd beter voor het belag om je ski in de wax te zetten voor je ze opbergt. Het belag kan anders uitdrogen, maar of dat nu een ramp is als je het niet doet - goh, ik vermoed van niet.

Mijn beginnersset (en ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis):

  • Vola Waxijzer
    -> 40 EUR (Decathlon)
  • Vola Universele was (oranje) 200 g
    -> 8,82 EUR (Amazon.de)
  • DMD mini diamandslijpset 150+300+600 grit 25x76mm
    -> 3.48 EUR (AliExpress)
  • IgoSki Aluminium Oxide stone 3pcs 200+400+600 grit 100x20x5mm
    -> 7.73 EUR (AliExpress)
  • XCMAN stoffen tas met wax set, 3 borstels + 2 schrapers + 1 lange vijl + 2 PTEX sticks
    ->32.75 EUR (AliExpress)
  • XCMAN 87° slijphoek met klemschroef
    -> 21.70 EUR (AliExpress)
  • kantengummie voor onderweg te ontbramen
    -> 8 EUR (locale skishop)

samen: 124,48 EUR

  • nog wat hout voor een skiklem in elkaar te knutselen

Te vergelijken met 25 EUR per beurt in een frans skigebied (als je al een shop vind die op een niet-standaard hoek wil slijpen, wat ikzelf nodig had) + alle tijd die je kwijt bent om van en naar de shops te lopen/rijden.

De tijd om te waxen/slijpen vond ik persoonlijk heel goed meevallen (cfr Duitse filmpjes), op voorwaarde dat je niet te veel wax gebruikt hebt (de doekjes helpen echt). Het zen-moment en de voldoening die je hebt omdat je weet dat het perfect naar wens gedaan hebt zijn ook weer niet kwa prijs in te schatten.

Vivace op 21 okt 2019 22:33

Wat gebruik je nu als vijl?

Verder: gewoon lekker gaan doen. Je molt t echt niet snel. En anders breng je je ski’s een keer weg om alleen te laten slijpen (kost €10). Waxen is geen kunst aan

Duijvestein in Zoetermeer organiseert een clinic binnenkort: https://event.duijvestein-wintersport.nl/events_holmenkol_zo…

Heeft het zin om je ski’s te laten waxen als je dit jaar toch niet gaat? Ik heb Head ski’s Absolut Joy, vorig jaar nieuw gekocht en 1* op geskied.

Sonja op 23 okt 2019 18:50

Het is altijd beter voor het belag om je ski in de wax te zetten voor je ze opbergt. Het belag kan anders uitdrogen, maar of dat nu een ramp is als je het niet doet - goh, ik vermoed van niet.

Hupla op 23 okt 2019 18:53

Ik zet ze na het seizoen eigenlijk gewoon weg met een extra laagje wax, niet afkrabben, dan blijft het allemaal prima. Anderzijds, belag is van PE, niet kapot te krijgen in principe, zou me er niet al te druk om maken.

Edwin van Riel

Wat gebruik je nu als vijl?

De diamandplaatjes waren net te laat binnen, dus ik heb alles met de oxidesteentjes gedaan.

procedure die ik gedaan heb: met 200 grit oxide eerst de kanten nagegaan om de harde plekken eruit te halen + een beejte oppervlakkige roest dat zichtbaar was na de zomerstalling (ook deels met kantengummie gedaan).

Voor de base-edge heb ik 1 uiteinde van de 200 grit slijpsteen verdikt met een aantal lagen schilderstape.
Als je dit dan fijngevoelig steeds ongeveer dezelfde afstand van je rand aanhoudt krijg je een vaste basehoek om de onderkant bij te werken. De juiste afstand/hoeveel lagen tape vind je met de viltstiftmethode.

Daarna: met de vijl die bij de XCman slijphoek zat (12023.3mm - 11 TP/CM) de zijkanten gedaan (ik denk dat ik dit hoogstens 1x om de 4/5 beurten zal moeten gaan doen)

Daarna: een aantal halen over de zijkant met oxidesteen 200 grit (toekomst diamant 150 grit)
Daarna: een aantal halen over de zijkant met oxidesteen 400 grit (toekomst diamant 300 grit)
Daarna: een aantal halen over de zijkant met oxidesteen 600 grit (toekomst diamant 600 grit) totdat je tevreden bent.
tussendoor: voorzichtig controleren of er geen braam zat richting base-kant (indien ja: wegwerken met kantengummie)
Daarna: edge van top en achterkant een beetje breken met kantengummie

Glide on!

rare vijlmaat trouwens (als copy-paste van ali): 12023.3mm
Dit zal wel 120x20x3.3mm moeten zijn

Glide on!

tussendoor: voorzichtig controleren of er geen braam zat richting base-kant (indien ja: wegwerken met kantengummie)

Vivace op 24 okt 2019 10:00

Door om en om je zij en onderkant te vijlen (met diamant noem ik het liever polijsten) beperk je braamvorming tot een minimum.
Dit word vaak verkeerd gedaan en dan lijkt het erg scherp maar is het juist niet. Door die braam snij je ook vaak kleding en handen kapot. Zonder die braam is dit haast niet mogelijk. Een hoek van bijvoorbeeld 88 graden is daar helemaal niet scherp genoeg voor.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie