Opnieuw skien na 20 jaar?

Hi!

Na een aantal jaren alleen maar met vrienden te hebben geskied, heb ik mijn ouders (55 en 53) toch nog zo ver gekregen om ook weer eens mee te gaan. Vroeger (20 jaar terug) hebben zij ook al jaar in jaar uit geskied. Echter vragen zij zich af in hoeverre je het verleerd… is het bijvoorbeeld slim om eens te skiën op een indoor rolbaan of juist lessen te nemen tijdens de wintersport in echte sneeuw?

*bericht bewerkt door Daan050 op 21 okt 2019 19:41

Skiën is net zoiets als zwemmen: je verleerd het niet. Indoorlessen zijn geweldig als je aan je techniek wilt werken. Maar het probleem is dat foutjes worden afgestraft, om vertrouwen te krijgen is het dus misschien niet de beste optie.

Een paar lesjes ter plekke met een goede skileraar en ze skiën weer (of beter zelfs ;-) ) als vanouds…

Click. Click. Peace

Als het lang geleden is, opfriscursus op een sneeuwbaan in Nederland. En dan verder op pakken op vakantie. Wellicht ook wat ski fit worden als ze niet sporten.

Leuk dat je ouders weer willen beginnen!

Mijn proefles op een rolbaan werkte ontnuchterend. Ik kon mij destijds netjes carvend van een blauw piste naar beneden krijgen. Op de rolbaan kon ik mij net staande houden in een pizzapunt. Het skiet anders dan echte sneeuw. Meer weerstand, alles helemaal glad, kantenwissel op techniek. Overal minder vergevingsgezind. Mij lijkt de overstap van een rolbaan naar echte sneeuw een ‘eitje’ als je het geleerd hebt op de rolbaan.

Als je ouders twijfelen om het te doen of op leeftijd zijn zou ik de echte sneeuw opzoeken. De kans dat ze het dan oppakken lijkt mij groter. Bovendien gaat er voor mij niets boven het geluid van echte sneeuw.

Als het lang geleden is, opfriscursus op een sneeuwbaan in Nederland. En dan verder op pakken op vakantie. Wellicht ook wat ski fit worden als ze niet sporten.

Sjaak27 op 21 okt 2019 19:38

Dat ski fit worden is wel nodig inderdaad ;-)

Als het lang geleden is, opfriscursus op een sneeuwbaan in Nederland. En dan verder op pakken op vakantie. Wellicht ook wat ski fit worden als ze niet sporten.

Sjaak27 op 21 okt 2019 19:38

Dat ski fit worden is wel nodig inderdaad ;-)

Daan050 op 21 okt 2019 19:39

Dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Wat vaker de auto laten staan.

  • Lopen
  • Fietsen
  • Wandelen
  • Trap pakken ipv lift
    etc etc etc :-)
Click. Click. Peace

Ik zou beslist niet op een rollerbaan beginnen.
Gewoon een paar lesjes in de sneeuw met een leraar.( privé of groeps )
Skiën verleer je niet maar je verleerd wel de jaarlijkse routine natuurlijk.
Maar zo oud zijn je ouders nog niet.
Vijftig plus is het nieuwe veertig heb ik gehoord @Daan050
Dus dat gaat zeker lukken 👍

Bij mij was het afgelopen jaar 19 jaar geleden dat was wezen skien.
Paar keer naar de ski hal geweest en ik pakte het gelijk weer op.
Was eerst ook bang dat het niet meer zou gaan.
Maar dit was gelukkig niet zo.
Was daarna een hele mooie week in Oostenrijk 😃

Als ze voorheen goed naar beneden kwamen zal dat met de huidige generatie ski’s alleen maar makkelijk zijn 😅

Van te voren ff een ritje maken naar zoetermeer of landgraaf om even het sneeuwgevoel weer te krijgen…dan heb je wat meer aan je eerste skidag op vakantie👍 fit zijn helpt natuurlijk altijd mee.

Zou gewoon lekker rustig beginnen in een skigebied. Een dag privéles, materiaal dat veel makkelijker skiet dan 20 jaar terug en ze zijn zo weer gewend als het een beetje gemiddelde bewegers zijn…

Ik ben zelf met een onderbreking van 21 jaar weer op de ski's gestapt. Vroeger altijd in de Alpen geskied en in maart 2018 naar Willingen in het Sauerland. (koude oostenwind en fantastische sneeuw). Met de gondel naar boven, uitstappen en hup skieën. Alsof het gisteren was. Wat ik wel merkte was dat ik meer druk voelde op mijn onderrug bij hobbels, maar dat komt ook doordat ik 20 kilo zwaarder ben dan toen ik 35 was. Toen ik daarna weer een keer ging skieeën ving mijn rug die klappen alweer veel beter op. Het lichaam pas zich blijkbaar weer aan. Wat ik ook merk is dat ik als ik val (gebeurt weinig) moeilijk overeind kom. Ik moet de ski losmaken. Je verliest dus toch aan lenigheid. Wat je ouders net als ik zullen merken is hoe licht de ski's tegenwoordig zijn. Dat scheelt enorm. En ze zijn korter. Ze zullen net als ik nog ouderwets skieeën met de knieën strak tegen mekaar. Dat hoeft niet meer. Om te carven mogen ze juist een heel uit elkaar staan. Je ouders zullen ook zien dat er heel veel snowboarders zijn en even schrikken van dat (soms enorme) schraapgeluid als er een boarder achter je zit. En verder, het zal me niet verbazen dat ze nu meer genieten van de sfeer en het landschap dan van de steilste pistes. Zo is dat bij mij, maar misschien zijn zij anders en gaan ze helemaal los op de zwarte pistes😁 Veel plezier.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 22 okt 2019 00:09

Ik zie allerlei opmerkingen over veranderde, lichtere en kortere ski’s maar nergens een advies welke soort ski’s het meest geschikt zijn in de geschetste omstandigheden. Het gevoel is zeker snel terug maar extra hulp d.m.v. een bepaald soort ski is, denk ik, zeker aan te bevelen. Ik spreek uit ervaring.

Hen48

Mijn opa vond op zijn 90ste dat hij zeker en vast ook nog zou kunnen skien. Hij had dat tenslotte in het leger geleerd (voor WOII).
Dus dan moet het voor jouw ouders zeker lukken.
(Opa heeft helaas niet meer bewezen dat hij het kon, maar ik geloof hem op zijn woord 😉)

20 jaar geleden waren er ook al carve-ski’s hoor ;-) ski’s zijn beter geworden maar het is geen onoverkomelijk verschil.

Maar ik zou in ieder geval aanraden om niet extreem kort te gaan en niet extreem gecarved, met andere woorden niet een te korte radius. Lekkere cruise ski’s als het ware :-)

Click. Click. Peace

Mijn opa vond op zijn 90ste dat hij zeker en vast ook nog zou kunnen skien. Hij had dat tenslotte in het leger geleerd (voor WOII).
Dus dan moet het voor jouw ouders zeker lukken.
(Opa heeft helaas niet meer bewezen dat hij het kon, maar ik geloof hem op zijn woord 😉)

Goeleg op 22 okt 2019 09:33

Als je voor WO II kon skiën op de ski’s van toen, dan kun je het zeker op de ski’s van nu! Ik geloof je opa meteen ;-)

Click. Click. Peace

@rogier dat skiën op hele oude ski’s heb jij ook al eens geprobeerd hè? :)

@Daan050 leuk dat je met je ouders gaat skiën. Afgaande op de hier gegeven tips gaat dat vast goedkomen. Alvast veel plezier!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis yep! erg leuk. Maar ben (en mijn benen ook) blij dat het 2020 is :-)

Click. Click. Peace

Hier de link naar het proberen van die ski’s

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/340197/skien-op-sk…

Maar we raken zo wel een beetje off-topic ;-)

Click. Click. Peace

Zelf ben ik toen ik jong was, een jaar of 8, 2 keer op wintersport geweest. Toen heb ik geskied.
Een jaar of 13 later ben ik weer begonnen met wintersport, alleen dit keer op een snowboard.
Een aantal jaren daarna, denk dat het zo’n 18 jaar na de wintersport als kind was, heb ik de skies ter afwisseling ook weer ondergeklikt. Dat was even 5 minuutjes wennen maar daarna kon ik gelijk weer mee met de groep ervaren skiërs.

Ik heb nog geskied op ski’s met dergelijke bindingen @Rogier !
Stalen kabel om de schoen en opspannen.
Vloeken, vloeken, vloeken.
Dit is nu ongeveer 40 jaar geleden en eerlijk gezegd was ik toen al een bezienswaardigheid waar ik me rot voor schaamde. Dolblij toen ik - nadat de stalen kabel van de ‘binding’ weer eens brak - ski’s mocht huren.

On topic: na dat avontuur meer dan 35 jaar niet meer geskied (studies, trouwen, bouwen, kinderen, carrière, blablabla…)
Enkele jaren terug weer begonnen, klik-klik en weg, Geen probleem, net zoals zwemmen en fietsen gewoon effe wennen. :)

Bla, bla, bla.

Ik zie allerlei opmerkingen over veranderde, lichtere en kortere ski’s maar nergens een advies welke soort ski’s het meest geschikt zijn in de geschetste omstandigheden. Het gevoel is zeker snel terug maar extra hulp d.m.v. een bepaald soort ski is, denk ik, zeker aan te bevelen. Ik spreek uit ervaring.

Hulst op 22 okt 2019 09:23

Wordt hier nu net een bijna nieuwe f18 aangeboden in 174. Zou best een leuke start kunnen zijn.

Edwin van Riel

Bedankt allemaal! Leuk om alle reacties te lezen.

Besloten het eens te proberen in Zoetermeer. Benieuwd hoe dat gaat. Mocht het zover zijn, geef ik jullie een terugkoppeling :-)

Heel herkenbaar !
nu inmiddels weer een 8 jaar op de skis, na een onderbreking van ongeveer 20 jaar! ik ben nu 54 en ooit in een lang verleden begonnen op 7 jarige leeftijd. ervaring genoeg en wij gingen toe altijd 3 weken op wintersport, gewoon omdat het kon en mogelijk was...! andere tijd en andere periode zal ik maar zeggen. vakantie as geboekt en dacht; moet wel weer even iets gaan proberen op een indoor baan toch?! en dat viel zo verschrikkelijk tegen! niets lukte meer en het leek wel of ik nog nooit op skis had gestaan.
dat beloofde niet veel goeds… ben gestopt met de indoor roller baan en wel een keer op een sneeuwbaan indoor gestaan wat al veel beter ging.
uiteindelijk aangekomen op het vakantie adres. spullen gehuurd omdat mijn eigen old school gear echt niet meer op de piste kan. lift naar boven ski`s aan, glijden en bochten maken… als vanzelf en heerlijk! JIPPIE ik kan het nog steeds!!! het gevoel is bijna niet te beschrijven en een lichte vorm van emotie overvalt mij ineens… blijdschap en volmaakte tevredenheid.
eerste dag beetje onwennig maar zo fantastisch het gevoel dat ja na lange tijd het nog steeds kan!. en ja het is net als zwemmen en fietsen. vroeg geleerd dan kun je het voor de rest van je leven. mijn oude ski skils komen goed van pas, en tegenwoordig hoef je niet meer strak in swung naar beneden. vooral het ooit zo ingestampte KANTEN komt goed van pas. houding en souplesse iets minder dan toen, maar echt weer genieten !!! angst nooit gehad en nog steeds niet. zelfs de Harakiri is geen probleem.
nu als ik weer mijn jaarlijkse 2 weken wintersport maak in de alpen, bekruipt me soms nog het gevoel, hoelang mag en kan ik dit nog doen? komt er dan toch nog een keer het moment, dat het niet meer lukt en ik het voorgoed ben verleerd ???
zat vorig jaar met een man van ruim in de 70 in de lift, en die zal ik altijd als voorbeeld in mijn herinnering houden.
dan heb ik nog mooi heel wat jaren te gaan !!!

@DAAN50 ; succes en lekker van genieten, weet zeker dat je “oudjes” het nog prima gaan doen!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik moet niet in herhaling vallen, maar ik ben bijna 72 en pas begonnen op 57 jarige leeftijd. Zolang de banden en botten maar heel blijven geen centje pijn. En ik hoef geen applaus.

Hen48

Afgelopen winter een dagje met mijn broer (57) in Sauerland aan het skiën geweest. Hij heeft 18 jaar geleden met skiën zijn schouder verbrijzeld en hij durfde het niet meer, ook omdat hij toen als ondernemer een goede maand uit de roulatie is geweest. Hij was wel wat angstig in het begin maar ik skiede hem rustig voor en na een tijdje ging het weer aardig. Als hij echt weer zou willen gaan skiën zou ik zeker les adviseren, maar het klopt dat je het niet echt verleert.

"Ik hoef geen applaus "
Toch wel @Hulst 👏👏👏
Als je op je 72ste nog op ski’s staat kan je nog wel even door tot 107.
Mooi hoor.
https://skiinformatie.nl/107-jaar-oude-man-skiet-nog-steeds/…

Met de klimaatverandering is dat alleen indoor haalbaar.
Ik weet niet of er rollatorski’s zijn. Voorlopig moet ik nog wel even door. Heb deze week nog nieuwe ski’s gekocht.

Hen48

Hallo, ik ben 71 en ski jaarlijks 2x 2weken, de weken dat ik buiten het seizoen in de bergen ben zie ik hopen goede skiers op de piste, het is pas in de lift of op een terras dat men ziet hoeveel oudere mensen daar bij zijn en dan voel ik mij jong😏.

Zelf 61 en soms op een terrasje op Kronplatz of in La Villa ( Alta Badia) voel ik me plots jong.
En nee hoor, we zitten niet heel de tijd op 'n terras.😅

Born to run. B.S.

Plaats een reactie