Filmen en monteren van wintersportbeelden: tips & tricks

Rick stuurde mij daarnet via PM een interessante vraag waarvan ik denk dat 't wel een forum-topic waard is:

Via het forum weet ik dat jij zelf ook filmt met een GoPro Nu heb ik er zelf ook 1 aangeschaft en ik vroeg me af of jij toevallig nog tips heb waar ik op moet letten. Of heb jij goede ideeen hoe en wat ik moet filmen.

Overigens monteer ik met Final Cut Pro. Geen idee waar jij mee monteert maar als je nog leuke montageideeen heb dan hoor ik ze graag!

Ik zal hieronder alvast mijn ideeën schrijven. Als jullie nog ideeën hebben (het hoeft zich niet te beperken tot GoPro camera’s en Final Cut Pro), graag!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Instellingen

  • Ik vond 720p 60fps met wide angle de beste setting voor actiebeelden vanop je helm of monopod. 1080p geeft niet zoveel beter beeld en soms is het handig om die 60 frames per seconde te hebben tijdens het monteren om stukjes te kunnen vertragen zonder haperingen. In mijn filmpje van in La Bresse is de intro jammer genoeg gefilmd aan 1080p 30fps, waardoor de vertraagde beelden niet echt vloeiend zijn. Als je vanuit stilstand een jump van je vrienden wil filmen kan je de "narrow" beeldhoek proberen, want "wide" zal in dat geval beelden opleveren die van veel te ver lijken gefilmd te zijn.

  • Bij de GoPro zet ik de biepjes aan, zo kan ik beginnen/stoppen met filmen zonder m’n helm af te zetten. Als er wat te veel omgevingslawaai is moet je soms wel eens vragen aan je vrienden of de camera wel gestart is, dus de recording LEDs zet je ook best aan.

  • Ook handig is om de camera automatisch uit te laten vallen als je die een minuutje niet gebruikt hebt, zo gaat je batterij niet plat zonder dat je’t beseft. Een 2de batterij (er bestaan er van goedkopere merken) meenemen is geen luxe en een extra SD-kaartje voor als je de camera (al dan niet per ongeluk) te lang hebt laten draaien.

Filmen

  • Als je nog geen monopod of montagestukje hebt voor op je skistok, zeker doen! Zo sta je zelf ook nog eens op de beelden en heb je weer wat extra mogelijkheden qua beeldhoek.

  • Je kan ook de camera achteruit richten op je helm en je vrienden vragen om dicht achter je aan te skiën/snowboarden. Achteruit filmen geeft een leuk gevoel van snelheid + je krijgt een veel beter beeld van de techniek en bewegingen van de mensen in beeld dan wanneer je van achter om filmt.

Monteren: omgaan met zware bestanden

Tijdens het bewerken zal je misschien opvallen dat de MPEG4 video files die de GoPro maakt heel lastig zijn om te verwerken voor je video-editor.

Ik weet niet of je Final Cut Pro X of een eerdere versie hebt, maar in FCP X kan je in de instellingen bij “Playback” kiezen om “Proxy media” te gebruiken. Bij het importeren van videobeelden kies je dan om proxy media aan te maken, of als je beelden al geïmporteerd waren kan je ze achteraf aanmaken door rechts te klikken op een clip in een event. Het duurt altijd even tegen dat de beelden zijn omgezet, en alles zal er wat minder goed uitzien tijdens het monteren, maar 't zal ook veel vlotter werken. Eens je tevreden bent over je edit kan je dan in de instellingen terug overschakelen naar de “original media” en laten renderen.

In oudere versies van FCP en andere programma’s denk ik dat je eerst manueel moet transcoderen naar een “Intermediate Codec” (Apple Intermediate Codec of ProRes 422). Die bestanden kunnen heel veel hardeschijfruimte innemen, maar tijdens het monteren zal alles ook veel vlotter werken.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Abe Kislevitz heeft overigens nog 2 interessante tutorials:

1 over de algemene workflow met Final Cut Pro 7 en eerder:


(dit is grotendeels geautomatiseerd in FCPX dankzij die proxy media)

1 over color grading waarmee duidelijk wordt dat je veel meer uit je beelden kan halen dan je eerst zou vermoeden:

Ze zijn nogal gericht op Final Cut Pro, maar de principes blijven hetzelfde voor andere videobewerkingsprogramma’s

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Overigens had ik dezelfde vraag ook gesteld aan Paul en Harm. Ik weet dat zei met GoPro filmen en dat ze redelijk actief zijn op dit forum. Ik ga dit topic goed in de gaten houden!

Zat laatst ook al te dobben om een dergelijk topic te openen, gezien er nogal wat vraag naar is. Wat betreft de manier zoals jij monteert via de "proxy media" tool, zou ik persoonlijk nooit willen doen. Gewoon van te voren alles omrenderen (laat hem een nachtje draaien) zodat je met monteren gewoon in 1x doorkan. Dat scheelt ergernis tijdens het monteren, tijd en met het uitrenderen naar een uiteindelijke video is Final Cut (of je render programma als Compressor) ook vrij snel klaar.

Kortom naar mijn mening van te voren dus direct op renderen van te voren met b.v. Compressor of MPeg Streamclip naar Apple ProRes 422.

Zal later vandaag ook nog wat tips toevoegen rondom het filmen met een GoPro :)

Leuk topic met een duidelijke eerste post, Bedankt Lieven!

Nu vraag ik mij af hoe ik met FCP beelden kan vertragen? Kan dit met het programma zelf of heb ik daar een plug-in voor nodig?

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Het is sowieso belangrijk dat je wat afwisselende camera standpunten en uitsneden hebt.
Om het filmpje wat aantrekkelijker te maken. Vooral voor degenen die niet mee waren op vakantie.

@Lieven: Jij filmt dus met je GoPro in modus R3?

Ik vind het wel cool om te zien hoe je meer uit je beelden kan halen. En zelf pielen met Final Cut Pro is dan ook wel leuk. Ik werk zelf alleen nog met FCP 6 dus misschien moet ik eens kijken of ik een nieuwere op mijn IMac kan krijgen.

Overigens had ik dezelfde vraag ook gesteld aan Paul en Harm.

Rick op 19 jan. 2012 08:24

Ik zal even op jouw vraag reageren in dit topic… :)

Ik gebruik zelf Sony Vegas Movie Studio Pro 10 Platinum. Voorheen had ik altijd Pinnacle Studio maar dat programma liep steeds vast dus dat heb ik afgezworen. Met Sony Vegas nergens last van.

Als ik iets wil weten ga ik tutorials zoeken op Youtube…

Verder film ik met mijn GoPro in de 720p 60fps stand opdat ik ook mooie slow motion beelden kan maken met Sony Vegas…

Enig wat ik vervelend vind aan dat programma is dat je het geluid van bijvoorbeeld muziek volgens mij alleen kan in- en uit faden waar je met Pinnacle Studio ook per nummer in de video editor het volume kon regelen: -—___— Beetje dat idee…

@Arends, je kunt het op diverse manieren doen. Als je met je GoPro op de R3 modus hebt gefilmt is er nog een speciale techniek welke wat lastig uit te leggen is (via Cinema Tools je video’s standaard al vertragen en juist weer versnellen in FCP).

Het makkelijkste is gewoon in je timeline je clip te pakken. Deze op te slicen in 3 delen: start stuk, je vertraagd stuk, eind stuk. Klik met je rechter muisknop op het stuk dat je wilt vertragen en kies daar de optie "Change Speed".

Je krijg nu het venster zoals hieronder te zien is. Vul de gewenste snelheid in die je wilt hebben. In het voorbeeld heb ik hem 50% vertraagd, langzamer zou ik zelf niet gaan met een GoPro, tenzij je een plugin gebruikt als Twixtor. Je kan eventueel nog een glide in en out maken (start + end functie), waardoor de vertraging soepeler in gang wordt gezet.

null

Dan heb je nog 3 opties:
1: Ripple Secuence
Dit is als je wil dat de rest van je timeline opgeschoven wordt. Dit is situatie afhankelijk of je dat wil ja of nee. Ik zet hem meestal uit

2: Frame Blending
Heel goed bedoeld van Final Cut, maar vink deze uit! Zet je hem aan, dan gaat Final Cut er namelijk frames tussen "verzinnen". Bedoeld om scherper beeld te krijgen, maar je krijgt er juist vaak een wazig beeld door. Als je op 60FPS hebt gefilmd is dit al helemaal niet nodig

3: Scale attribute
Aangevinkt laten, dit zorgt er namelijk voor dat het vertraagde gedeelte groter wordt in je timeline naar de "nieuwe" duur van het stukje.

@Rick, ik vind FCP 7 in ieder geval stukken fijner monteren dan de nieuwste Final Cut X. Maar dat is weer puur smaak en voorkeur :)

"…"

Enig wat ik vervelend vind aan dat programma is dat je het geluid van bijvoorbeeld muziek volgens mij alleen kan in- en uit faden waar je met Pinnacle Studio ook per nummer in de video editor het volume kon regelen: -—___— Beetje dat idee…

Harm op 19 jan. 2012 12:27

kan je in Vegas niet keyframes toevoegen aan je audiospoor? Probeer eens met ALT ingedrukt op je audio te klikken.

@Arends, je kunt het op diverse manieren doen. Als je met je GoPro op de R3 modus hebt gefilmt is er nog een speciale techniek welke wat lastig uit te leggen is (via Cinema Tools je video’s standaard al vertragen en juist weer versnellen in FCP).

Het makkelijkste is gewoon in je timeline je clip te pakken. Deze op te slicen in 3 delen: start stuk, je vertraagd stuk, eind stuk. Klik met je rechter muisknop op het stuk dat je wilt vertragen en kies daar de optie "Change Speed".

Je krijg nu het venster zoals hieronder te zien is. Vul de gewenste snelheid in die je wilt hebben. In het voorbeeld heb ik hem 50% vertraagd, langzamer zou ik zelf niet gaan met een GoPro, tenzij je een plugin gebruikt als Twixtor. Je kan eventueel nog een glide in en out maken (start + end functie), waardoor de vertraging soepeler in gang wordt gezet.

null

Dan heb je nog 3 opties:
1: Ripple Secuence
Dit is als je wil dat de rest van je timeline opgeschoven wordt. Dit is situatie afhankelijk of je dat wil ja of nee. Ik zet hem meestal uit

2: Frame Blending
Heel goed bedoeld van Final Cut, maar vink deze uit! Zet je hem aan, dan gaat Final Cut er namelijk frames tussen "verzinnen". Bedoeld om scherper beeld te krijgen, maar je krijgt er juist vaak een wazig beeld door. Als je op 60FPS hebt gefilmd is dit al helemaal niet nodig

3: Scale attribute
Aangevinkt laten, dit zorgt er namelijk voor dat het vertraagde gedeelte groter wordt in je timeline naar de "nieuwe" duur van het stukje.

@Rick, ik vind FCP 7 in ieder geval stukken fijner monteren dan de nieuwste Final Cut X. Maar dat is weer puur smaak en voorkeur :)

Rene Sebastian op 19 jan. 2012 12:32

SUPER!! Bedankt voor je reactie, ik ga vanavond meteen even aan de slag!;)

Zeer gewaardeerd dit!:)

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Daar hebben we de "Behulpzaam" knop voor he ;)

Je hebt dus ook nog een andere manier als je op de P3 modus hebt gefilmd met de GoPro. Dit is te zien in het eerste filmpje wat Lieven heeft gepost vanaf 4minuut 40. Daar maak je de filmpjes in hun basis traag en versnel je ze weer met Final Cut. Precies dezelfde manier zoals ik uitgelegd heb met vertragen, alleen versnel je dan juist het eerste en laatste stuk naar 150% en speel je het middelstuk op originele snelheid af…

Wil je nog langzamer vertragen dan zou je over moeten gaan op een plugin als Twixtor, maar dat is vrij lastig uit te leggen en ik vind dat de meeste tutorials op YouTube te kort schieten…

Daar hebben we de "Behulpzaam" knop voor he ;)

Je hebt dus ook nog een andere manier als je op de P3 modus hebt gefilmd met de GoPro. Dit is te zien in het eerste filmpje wat Lieven heeft gepost vanaf 4minuut 40. Daar maak je de filmpjes in hun basis traag en versnel je ze weer met Final Cut. Precies dezelfde manier zoals ik uitgelegd heb met vertragen, alleen versnel je dan juist het eerste en laatste stuk naar 150% en speel je het middelstuk op originele snelheid af…

Wil je nog langzamer vertragen dan zou je over moeten gaan op een plugin als Twixtor, maar dat is vrij lastig uit te leggen en ik vind dat de meeste tutorials op YouTube te kort schieten…

Rene Sebastian op 19 jan. 2012 13:38

Don’t worry, die heb ik aangeklikt;)

Twixtor heb ik inderdaad getracht toe te voegen aan FCP. Een groot drama en de filmpjes op youtube zijn idd beneden de maat.

Met de instructie die ik van je heb ontvangen zal ik me wel redden!

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

@ Harm. Vegas Pro kan dat wel. Zit op werk dus heb Vegas Pro niet bij de hand, maar volgens mij moet je het audiospoor aanklikken, dan op "v" klikken, waardoor er een blauwelijn op het audiospoor komt en daar kan je met de rechtermuisknop inderdaad keyframes aan toevoegen…

@ Harm, zie link

@Lieven: Jij filmt dus met je GoPro in modus R3?

Ik heb een HD Hero 2, die toont dat als 720p 60fps. Maar als ik zo even google is dat inderdaad R3 op de andere modellen. Ik heb ook de andere modi geprobeerd, maar vond het achteraf jammer dat ik bepaalde beelden niet in 60fps had, dus ga ik het daarop houden in de toekomst.

Ik werk zelf alleen nog met FCP 6 dus misschien moet ik eens kijken of ik een nieuwere op mijn iMac kan krijgen.

Rick op 19 jan. 2012 11:01

Ik denk dat die tutorials van Abe Kislevitz identiek werken op FCP 6, dus als je comfortabel bent met die versie is het niet echt noodzakelijk denk ik.

Final Cut Pro X is toch een aanpassing, maar ik vond het vrij intuïtief werken (ik kwam van Final Cut Express 3.5)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Wat betreft de manier zoals jij monteert via de "proxy media" tool, zou ik persoonlijk nooit willen doen. Gewoon van te voren alles omrenderen (laat hem een nachtje draaien) zodat je met monteren gewoon in 1x doorkan. Dat scheelt ergernis tijdens het monteren, tijd en met het uitrenderen naar een uiteindelijke video is Final Cut (of je render programma als Compressor) ook vrij snel klaar.

Rene Sebastian op 19 jan. 2012 09:24

Dat kan overigens ook eenvoudig in FCPX, en heet daar “Optimized Media”. Zelfde principe als die Proxy Media, maar 't neemt een heel stuk meer hardeschijfruimte in en zou wel eens wat lastiger kunnen zijn voor wat tragere computers. Bij mij was de hardeschijfruimte doorslaggevend, aangezien ik op een laptop werk.

Het renderen van de uiteindelijke video met de originele media valt eigenlijk wel mee omdat je dan enkel maar de stukken die je echt gebruikt moet transcoderen en renderen in hoge kwaliteit.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Hoi Rick en alle anderen,

Aangezien Lieven een topic heeft gestart (goed idee) zet ik mijn reactie ook maar hier neer.

Ik ben pas sinds december in het bezit van een GoPro HD Hero2. Omdat ik pas eind februari op wintersport ga heb ik nog geen opnames in de sneeuw gemaakt.

Ik heb al wel geëxperimenteerd met timelapses en heb een filmpje gemaakt van de rit naar de Saab-meeting afgelopen zondag. Kijk maar op mijn Youtube-kanaal: http://www.youtube.com/user/bluedragonNL

De tutorials die Lieven noemt had ik al bekeken. Ik werk al een tijdje met Final Cut Pro, maar ben alleen bekend met de basis. Dit was zeer leerzaam.
De beelden van te voren converteren werkt inderdaad prettig, het editen gaan dan veel makkelijker!

Ik ga dit topic in de gaten houden voor nog meer goede tips!

@ Harm. Vegas Pro kan dat wel.post]Keizer op 19 jan. 2012 15:37[/post]

Super, dank voor je reactie! Ga ik mee spelen… Had namelijk met enige regelmaat te maken met geluidssporen die ik niet wilde laten horen maar waar op sommige momenten iets gezegd werd wat wel weer leuk was om in de film te hebben… Muziek iets dimmen en geluid tijdelijk omhoog is dan ideaal…

@ Harm. Vegas Pro kan dat wel.post]Keizer op 19 jan. 2012 15:37[/post]

Super, dank voor je reactie! Ga ik mee spelen… Had namelijk met enige regelmaat te maken met geluidssporen die ik niet wilde laten horen maar waar op sommige momenten iets gezegd werd wat wel weer leuk was om in de film te hebben… Muziek iets dimmen en geluid tijdelijk omhoog is dan ideaal…

@ Lieven

Gister een avondje liggen spelen met FCP. Aan de hand van je instructie heb is het helemaal gelukt!

Met de wintersportbeelden die ik in Maart op ga nemen, gaan dat vette filmpjes worden!

Tegen die tijd zal ik die dan ook even posten.

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

Nog een tip voor het gebruik van audio in Final Cut Pro. En dan doel ik hoofdzakelijk op de audio die je onder de video legt (dus niet die van alle video clips die je in je timeline hebt).Gebruik hiervoor géén mp3 files!

Net zoals video files die je omzet naar Apple ProRes 422, kun je ook de audio alvast voorbereiden zodat Final Cut en render programma’s hier optimaal mee om kunnen gaan. Het meest geschikte audio format voor Final Cut is “.aiff”. Om deze om te zetten kun je het gratis programma “Switch” gebruiken, welke hier te downloaden is: http://switch-mac.en.softonic.com/mac . Het programma wijst zich verder helemaal voorzich.

Zet je files om naar dat format en Final Cut of andere render programma’s kunnen de audio direct exporteren. Ook tijdens het editen hoef de audio dan niet meer gerenderd te worden.

Ik heb geen ervaring met video’s bewerken, maar heb wel een contour1080p, nu ben ik op zoek naar software om mijn video’s eenvoudig te kunnen bewerken.
Welke (gratis?) software raden jullie aan?
Ik wil ook wel iets kopen, maar heb er geen honderden euro’s voor over.
Graag julli advies.

Nog een tip voor het gebruik van audio in Final Cut Pro. En dan doel ik hoofdzakelijk op de audio die je onder de video legt (dus niet die van alle video clips die je in je timeline hebt).Gebruik hiervoor géén mp3 files!

Net zoals video files die je omzet naar Apple ProRes 422, kun je ook de audio alvast voorbereiden zodat Final Cut en render programma’s hier optimaal mee om kunnen gaan. Het meest geschikte audio format voor Final Cut is “.aiff”. Om deze om te zetten kun je het gratis programma “Switch” gebruiken, welke hier te downloaden is: http://switch-mac.en.softonic.com/mac . Het programma wijst zich verder helemaal voorzich.

Zet je files om naar dat format en Final Cut of andere render programma’s kunnen de audio direct exporteren. Ook tijdens het editen hoef de audio dan niet meer gerenderd te worden.

Rene Sebastian op 20 jan. 2012 11:15

Eens, wat betreft de audio. AIFF is beter dan MP3. Al is het volgens mij niet heel erg groot het verschil. wat betreft het renderen van een MP3 heb je ook gelijk. Dat moet even gebeuren maar dat gaat in verhouding met beelden renderen heel snel. Ik denk dat een mp3 van een minuut of 3 in 10 seconden gerenderd is bij mij. Wilde ik toch even melden voordat mensen allerlei software gaan downloaden en installeren terwijl ze dat liever niet doen.

@MHJ je hebt windows moviemaker welke dacht ik in de meeste windows ingebakken zit. wel simpel programma maar gratis.

Cyberlink Power producer is al iets beter en uitgebreider maar kost officieel geld.

Final Cut en Sony Vegas zijn top maar kosten officieel dus ook geld.

Wil je het neusje van de zalm dan voor Adobe After effects gaan maar trek dan je beurs maar leeg.

Overigens niemand hier die met after effects werkt?
ik werk er regelmatig mee en heb enorm veel gehad aan de tutorials van new boston op youtube, maar het blijft het meest lastige maar wel meest uitgebreide programma waar ik ooit mee heb gewerkt.je kan er teveel mee :)

http://youtu.be/MvJeQaTRT5E

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Even terugkomend op TimeLapse, hoe doen jullie dit? Ik zit op youtube te kijken en er zijn legio manieren om dit te doen.

Sommige via Quicktime bijvoorbeeld, maar ik doe het gewoon via Final Cut Pro. Op die manier staat hij binnen 5 minuten in elkaar.

Ik ben benieuwd naar jullie manier.

Filmen

  • Je kan ook de camera achteruit richten op je helm en je vrienden vragen om dicht achter je aan te skiën/snowboarden. Achteruit filmen geeft een leuk gevoel van snelheid + je krijgt een veel beter beeld van de techniek en bewegingen van de mensen in beeld dan wanneer je van achter om filmt.

op de ski en dan evt je eigen neusharen proberen te filmen ;-) of voorwaarts voor het sneeuw in je beeld idee. De stok is wel erg makkelijk om snel verschillende hoeken te krijgen en evt kan het ook als gewicht dienen als je iets meer steady beelden wilt hebben (hoewel een stok nou ook weer niet zo zwaar is)

euh... doen!?

Nog een tip voor het gebruik van audio in Final Cut Pro. En dan doel ik hoofdzakelijk op de audio die je onder de video legt (dus niet die van alle video clips die je in je timeline hebt).Gebruik hiervoor géén mp3 files!

Net zoals video files die je omzet naar Apple ProRes 422, kun je ook de audio alvast voorbereiden zodat Final Cut en render programma’s hier optimaal mee om kunnen gaan. Het meest geschikte audio format voor Final Cut is “.aiff”. Om deze om te zetten kun je het gratis programma “Switch” gebruiken, welke hier te downloaden is: http://switch-mac.en.softonic.com/mac . Het programma wijst zich verder helemaal voorzich.

Zet je files om naar dat format en Final Cut of andere render programma’s kunnen de audio direct exporteren. Ook tijdens het editen hoef de audio dan niet meer gerenderd te worden.

Rene Sebastian op 20 jan. 2012 11:15

Je kunt hiervoor ook Itunes gebruiken wist je dat? Ik zou het even uitleggen voor degene die Itunes willen gebruiken om hun audio om te zetten.

Itunes Voorkeuren

null

Dan zie je daar Importinstellingen daar klik je op

null

Hier kies je voor de aiff codering, klik oke en klik nog een keer oke

Ga nu naar het nummer dat je wil gebruiken, doe daar rechter muisklik op en klik op: Maak versie voor aiff aan

null

Ik werk veel met AfterEffects, dus mochten jullie daar vragen over hebben mag je ze me stellen.

Dit topic begint met de dag interessanter te worden!:)

Ik zie dingen langskomen waar ik als gevorderde MAC gebruiker geen weet van had.

Keep those posts coming!:P

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

@Rick , er zijn inderdaad legio methodes om een timelapse te maken. Hieronder zal ik in ieder geval mijn 2 manieren uitleggen. Ik ga er overigens vanuit dat je weet hoe je een timelapse vastlegt, dus die stap sla ik over.

De makkelijkste manier is door GoPro Cineform te downloaden ( http://gopro.com/3d-cineform-studio-software-download/… ja, dit is echt de goede download link). Open het programma, klik links op “Import New Files” en open de hele map waar al je afbeeldingen in staan voor je timelapse. Het programma heeft echt in no-time alles gebundeld. In het midden heb je een preview (je moet wel een hele dikke bak hebben wil hij dat zonder te stotteren afspelen). Rechts kun je er 1 video file van maken. Wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf :)

De manier die ik zelf altijd gebruik is het via Aperture te doen. Hier is een speciale “Time Lapse” plugin voor te downloaden op http://www.kennettnet.co.uk/products/timelapse/ (gratis !). Installeer deze plugin over Aperture heen.

Importeer vervolgens via de “Import” knop de map waar alle afbeeldingen in staan. Dit kan aan de hand van hoeveel foto’s je hebt gemaakt even duren. Letop; wacht tot het programma klaar is met alles importeren! Klik vervolgens in je onderste foto reeks de eerste foto aan en druk op CMD+A (Selecteer alles). Als het goed is komt daarboven dan een selectie te staan van al je foto’s, zoals hieronder:

null

Het is belangrijk om alles te selecteren, anders maak je maar een timelapse van 1 foto, wat een korte video zal worden ;-)

Ga vervolgens naar File - Export - Time Lapse . Er opent zich een nieuw venster. Kies de gewenste framerate (ik werk zelf altijd op 25 FPS) en bij codec “Motion JPG”. Hierdoor blijft de kwaliteit optimaal. De optie “Save individual frame” mag uitgevinkt blijven en onderaan kun je nog kiezen op welk formaat de timelapse ge-export moet worden. Ik kies zelf altijd voor “JPEG Original Size”. Doordat foto’s een veel hogere resolutie hebben dan 720P of 1080P video, kun je door het grote formaat nog wat spelen met de foto in Final Cut (denk aan pannen in de foto zelf, of alleen croppen, wat resulteert in veel scherper beeld). Druk vervolgens op Export en wacht af.

Hierna kun je de .mov file importeren in Final Cut en klaar :) Letwel; doordat het een Motion JPEG is, zal hij wel nog extra moeten renderen zodra je beweging of effecten/fades toe gaat voegen.

In de video die ik van Mayrhofen maakte heb ik in het begin ook beweging in de timelapse gemaakt door gebruik te maken van de grootte van de afbeelding. Ik pan als het ware door de foto heen, zonder m’n GoPro tijdens de opname te hebben bewogen:

Verder zijn er natuurlijk ook genoeg gadgets te vinden die je timelapses interessant kunt maken, zoals de goedkope "Camalapse" welke maar 25,- kost en in 1 uur tijd 360 graden rond draait:

Mijn manier is natuurlijk 1 van de vele, maar ik krijg hierbij het resultaat wat ik het liefste heb. Enig nadeel is dat er dus wat tijd in gaat zitten (importeren + exporteren). Rechtstreeks via Final Cut kan ook, door bij je instellingen in te stellen hoelang een image frame moet duren, maar persoonlijk vind ik dat je te weinig vrijheid hebt met verdere instellingen.

Plaats een reactie