Brede race / performance ski's ... trend?

Er lijkt een recente trend te zijn waarbij fabrikanten ski's uit het performance en/of race gamma wat breder maken. Bij de merken die ik volg, is er sinds vorig jaar de de Rossi Hero Plus en nu heeft Fischer hun GT concept uitgebreid van de Curv naar de RC One reeks (nieuwe Progressor lijn). Deze ski's hebben nog altijd een sidecut van een pisteski en dito radius. Als ik de reviews bekijk zijn ze bijna allemaal zeer positief: het blijft een SL/GS type ski, maar gewoon wat breder, iets stabieler en misschien een milliseconde trager op z'n kant te zetten.

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van deze innovatie? Is dat voor de Amerikaanse markt waar meer all mountain geskied wordt, of wil men een groter bereik qua nivea? Is het de bedoeling om het gamma breder inzetbaar maken wat condities betreft? De belangrijkste vraag is waarschijnlijk of ze ook echt zo goed op de piste zijn als hun smallere broertjes en zusjes. Waarom zou je zo'n ski verkiezen boven de standaard variant?

@GiGi - Ik zag een heel goede review op jouw site van de Hero Plus. Zie je dit ook bij andere merken en gaat dit doorzetten denk je?

*bericht bewerkt door Hupla op 23 okt 2019 18:04

Het lijkt wel een trend te zijn ja.
Https://snowplanners.com/realiteitszin-bij-de-skimerken/…

GiGi op 23 okt 2019 18:33

Leuk geschreven @Gigi!
Helpt een beetje meer breedte nou echt zou veel als de rest (stijfheid, rocker, shape) hetzelfde blijft?
Ik zou verwachten dat een ski met korte radius en (nagenoeg) geen rocker en geen taper, nog steeds (onverwacht) hapt in zachte, diepe en oneffen sneeuw?

Goede vragen! Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Leuk stuk ook GiGi. Heb zelf helaas geen goede ervaringen met Snowplanners, maar interessant om te lezen.

Mr. Slow

Niet te vergeten de Salomon S/Force serie.

Heerlijke ski die s/force. Grappig om te zien dat die weer dichter bij de oude xdrive/enduro xt ski’s komen.

Ik zou er niet meteen mee de poeder in duiken. Maar in zachte omstandigheden op de piste merk je wel degelijk verschil met de consumenten racelatten waarop deze ski’s zijn gebaseerd.

Link van @gigi is niet helemaal juist, werkt (soms) niet, dit moet zijn https://snowplanners.com/realiteitszin-bij-de-skimerken/…

Edwin van Riel

Thanks @Evr66. Linkjes plakken op mobiel gaat niet altijd goed op wintersport.nl…

Thanks @Evr66. Linkjes plakken op mobiel gaat niet altijd goed op wintersport.nl…

GiGi op 24 okt 2019 08:07

Klopt, ook al eens gehad ja. Te laat voor jou bericht om te wijzigen, dus heb de juiste er maar even onder gehangen ;)

Edwin van Riel

Maar in hoeverre behoudt zo’n bredere ski de goede eigenschappen voor op strakke pistes (grip, kantenwissel)?

Mr. Slow

@gigi: even een ander aspect hieraan: belasting van de knieën? Merk zelf dat er toch wel een behoorlijk verschil hierin zit, afhankelijk van de breedte van de ski’s (en met een verleden van een flinke knieblessure). Zeker op hardere pistes. Zag hier laatst op fb een leuk stukje over voorbijkomen, eens zien of dat nog terug te vinden is.

Edwin van Riel

Tussen de Hero Elite ST Ti en de Hero Elite Plus TI, die echt identiek zijn op die breedte na (precies 1 cm bij tip, waist en tail), merk je het verschil wel in de kantenwissel. Maar nog steeds kan die ski sneller omkanten en draaien dan ikzelf, dus een beperking is dat niet. Ikzelf ben op zo’n ski de grootste beperking.
Een ski als de Fischer RC4 The Curv GT is op meer vlakken anders dan de consumenten race ski’s. Maar qua bijvoorbeeld kantengrip doet hij echt niet onder voor de smallere pisteski’s of een cheater GS. Op de keiharde kaalgeblazen pistes van kunstsneeuw in Bormio en Santa Caterina heb ik ze heerlijk geskied. Strakker dan mijn oude Ractiger GS. Maar die heeft voor dat type ski ook wel erg veel tip-rocker…

Dit dus: https://realskiers.com/revelations/why-wide-skis-arent-good-…

evr66 op 24 okt 2019 08:52

Ja ik ken het artikel. Als ik het goed heb begrepen gaat dat een rol spelen op het moment dat een ski breder is dan je kniegewricht. Ik heb het na het lezen van dat stuk opgemeten en voor mij zou het dan gaan om ski's van 100 mm of meer onder de voet. En dan alleen op harde pistes. Meestal als ik op zo'n brede ski sta is de sneeuw niet zo keihard.
Bij die brede pisteski's speelt dat probleem dan minder denk ik, al zullen de laterale krachten groter worden naarmate de breedte van de ski toeneemt. De vraag is waar dan de grens ligt. Op kniebreedte dus blijkbaar.

*bericht bewerkt door GiGi op 24 okt 2019 09:12

Da’s wel de interpretatie van de schrijver van het stukje in ieder geval, niet helemaal wat het oorspronkelijke onderzoek ervan maakt ;)

Moet zeggen dat ik liever geen hele dag op echt harde pistes op m’n Armada’s (116) rondjakker. Mara goed, die zijn daar sowieso niet het meest geschikt voor. Anyway, dat voel ik echt wel in mijn knieën.

Eigenlijk heb ik ze gewoon liefst zo smal mogelijk. Kanten dan in principe ook het snelste en met de minste inspanning. Zou eigenlijk die Elite Plus Ti wel eens een paar uurtjes willen wisselen met mijn St Ti’s om te kijken of er (in dezelfde omstandigheden) een duidelijk verschil merkbaar is.

Edwin van Riel

Wat zijn de verschillen tussen de Hero Elite Plus TI en the Fischer The Curv GT @Gigi als je zegt dat je op harde pistes het bij de Rossignol wel het verschil voelt en bij de Fischer niet echt?

Wat zijn de verschillen tussen de Hero Elite Plus TI en the Fischer The Curv GT @Gigi als je zegt dat je op harde pistes het bij de Rossignol wel het verschil voelt en bij de Fischer niet echt?

JensVanD op 24 okt 2019 09:44

Alleen qua kantengrip zeg ik dat de Curv GT niet onder doet voor menig cheater GS. Op zowat alle andere vlakken is de Curv GT wel echt anders. Performance in zachte sneeuw, demping, rebound, directheid, radius - op al deze vlakken ligt de Rossi Hero Elite Plus TI dichter bij de ST Ti dan de Curv GT bij de race ski’s.

Maar in hoeverre behoudt zo’n bredere ski de goede eigenschappen voor op strakke pistes (grip, kantenwissel)?

Quick op 24 okt 2019 08:38

Een brede ski is moeilijker te kanten, omdat je kantelpunt anders is/verder weg ligt van je schoen. Ten opzichte van een smalle ski komt je voet dus ook verder omhoog om dezelfde kanthoek te maken. Ga maar eens midden op een stoeptegel staan, en bedenk wat er gebeurt als die aan één kant omhoog gaat. En hoever je voet dan omhoog komt. En hoeveel moeite het zou kosten om die tegel vanuit het midden te kantelen. Een overdreven voorbeeld natuurlijk, maar dat is de kern. Het is dus niet alleen een kwestie van trager omkanten. Je scharnierpunt is anders.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 okt 2019 11:26

Hoe zou je het karakter dan omschrijven van de GT en PLUS TI?

@DrPhil Zo breng je het wel heel dramatisch :-)
Maar het is wel een beetje zo.
Echter is het ook vooral een kwestie van ervaring en vooral techniek.
En het is een keuze.
Maar voorkeur voor skiën ligt bijvoorbeeld voornamelijk bij off-piste skiën.
Met mijn 100 mm onder de voet all mountains kan ik dan overal vanaf duiken terwijl ik op de piste, met mijn techniek en ervaring, erg goed uit de voeten kan en met heel veel plezier elke piste kan skiën. Op de piste dus ook, maar daar buiten helemaal.
Trage kantenwissel, pijnlijke knieën of andere nadelen spelen voor mij geen enkele rol.
Nogmaals, dat geldt voor mij, dit is voor iedereen weer anders denk ik.

Hoe zou je het karakter dan omschrijven van de GT en PLUS TI?

JensVanD op 24 okt 2019 11:58

de Plus is een brede slalomski, de GT is een erg allrounde pisteski voor echt gevorderde skiërs. Vrij stevig in vergelijking met de meeste andere niet-race ski’s.

Uiteraard een gechargeerd voorbeeld.
Je neerwaarts drukpunt is trouwens ook anders.

Ik had ooit (gekocht in 2001) de Atomic 10.20 Titanium Beta Ride.
Die was in de markt gezet als all mountain ski en was voor die tijd breed. Er stond ook met grote letters Wide Body op de zijkant.

De breedte van die ski’s was 105/68/95 mm (!!!).

Overigens gingen die dingen als de brandweer, vooral op de piste, maar waren ze geweldig in alle soorten sneeuw op de pistes en direct ernaast.

Vorig jaar heb ik geskied op de Atomic G9, een pure pisteski, reuzenslalom, met breedte 111/68/97,5.
Nergens staat vermeld dat dat wide body ski’s zijn.

Ik had ooit (gekocht in 2001) de Atomic 10.20 Titanium Beta Ride.
Die was in de markt gezet als all mountain ski en was voor die tijd breed. Er stond ook met grote letters Wide Body op de zijkant.

De breedte van die ski's was 105/68/95 mm (!!!).

phma op 24 okt 2019 13:59

Hehe … ik heb mijn Beta Carvers uit die tijd nog steeds. Een vette 62 onder de voet en een camber als de Arc de Triomphe. Drie jaar geleden nog een keer gebruikt voor een half uurtje. Oh boy … wat zijn wij verwend vandaag wat ski techniek betreft.

*bericht bewerkt door Hupla op 24 okt 2019 14:50

Hoe zou je het karakter dan omschrijven van de GT en PLUS TI?

JensVanD op 24 okt 2019 11:58

de Plus is een brede slalomski, de GT is een erg allrounde pisteski voor echt gevorderde skiërs. Vrij stevig in vergelijking met de meeste andere niet-race ski's.

GiGi op 24 okt 2019 12:04

Twijfel nog over deze twee voor mijn volgende ski. Hopelijk in januari maar eens testen in de verhuur!

*bericht bewerkt door Quick op 24 okt 2019 15:44

Mr. Slow

Grappig, ook ik heb de Atomics 10.20 gehad.
Helemaal opgeskied, ze konden niet meer geslepen worden omdat er geen staalkant meer over was .
2 jaar terug de Atomic D2 XT 3.0 gekocht, super stabiel maar ook knalhard en elke dag pijn in m’n bovenbenen, zeker als er wat hobbels in de piste voorkwamen.
Na 3x een weekje proberen toch maar geswitched naar de Rossignols Hero Elite Plus TI… wat een verademing!

Demping veel beter, verandert heel makkelijk van richting en nog steeds heel stabiel, ook bij + 70 p.u. Plezier is weer terug.

Blij dat ik de stap heb gemaakt.
( + 30 wkn ski ervaring)

Plaats een reactie