Backprotector kind, advies gevraagd

Afgelopen voorjaar zijn we met de kinderen gaan boarden in Val Cenis. De laatste dag gebeurde dat wat je als ouders echt nooit hoopt mee te maken; onze zoon (toen 10) brak zijn ruggenwervel op 3 plaatsen na een ongeluk in t snowpark. Hij droeg toen geen backprotector. (Wel uiteraard helm, crashpants en kniebescherming). De arts in het ziekenhuis zei dat een backprotector waarschijnlijk geen verschil had gemaakt omdat t een compressiebreuk betrof. Gelukkig is hij volledig hersteld en gaan we over 2 maanden naar Andorra.
Toch wil ik hem nu een backprotector kopen, ook om hem met zelfvertrouwen weer de piste op te kunnen laten gaan.
Wat is wijsheid. Zijn rug is helemaal hersteld. Godzijdank geen zwakke plek. Nu heb je harde en zachte protectie. Hij is een gevorderde pisteboarder en een beetje springen in t snowpark vindt hij ook leuk (maar niet meer over zo’n veel te grote bult met kicker… laten we dat maar op jeugdige overmoed houden… heeft ie van geleerd!)

Nu zijn er oplossingen voor een paar tientjes tot ver over de 100 euro. Wat is jullie mening/ervaring?

Wij hebben voor onze kinderen zo’n backprotector met D3O materiaal, voelt flexibel aan en vinden de kinderen comfortabel zitten. Als je er een klap op geeft verstijfd het direct op het drukpunt om de impact te verdelen en neutraliseren. Maar of dit echt gaat helpen om serieuze rugblessures te voorkomen zou ik niet weten, het is vooral : zelf goed uitkijken en geen grote risico’s nemen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

D3o is idd mooi spul. Mijn motorkleding heeft het ook. Aanrader.

Begin deze maand volgende gekocht voor onze zoon (6 jaar oud) :

https://www.bergfreunde.nl/poc-kids-pocito-vpd-spine-vest-be…

Voorlopig zeer tevreden van.

Ik heb deze voor mijn dochters::
https://www.chainreactioncycles.com/ixs-carve-protective-jer…

Super goed gemaakt. Comfortable stretch stof voor het ‘shirt’ en goed gevormde bescherming. Rug en schouder pads zijn van impact hardening schuim(zoals D3O) satin knie beschermd tests goed uit de bus kwam.

Zowel rug als schouder bescherming is uitneembaar.

Overigens heeft een Duits mtb tijdschrift een tijdje geleden getest dat een rugzak met drink reservoir en donsjasje er in ook de CE test haalt.

*bericht bewerkt door Slim op 25 okt 2019 13:42

Het voordeel van de D3o en andere “vertragingsschuim” varianten is dat deze vormen naar de rug, dus erg comfortabel zitten. Door de klap wordt het schuim hard en verdeeld deze de impact en absorbeerd deze deels. De harde schilden zijn simpelweg iets minder comfortabel, maar beschermen eigenlijk net zo goed. Deze zijn vaak wel iets goedkoper, vanwege de gebruikte materialen, lees, geen vertragingsschuim. De bewegingsvrijheid is met de harde panelen soms ook iets minder.
Pasvorm en maat zijn belangrijk. Vestje of vastzetten met banden is persoonlijke voorkeur, wat vind je het fijnste zitten. Let ook even op de lengte van het schild. Te lang is vervelend, deze kan in de nek drukken of kruipen. Of gaat in de weg zitten bij het impact short, als je deze gebruikt; het stuitje-bescherm-broekje. Dus qua schild practisch tussen de schouderbladen starten en net boven de billen eindigen. POC en Dainese zijn bekende merken op het gebied van protectie.veel opties en mogelijkheden. PASSEN DUS!
Groeten Björn

*bericht bewerkt door moderator op 25 okt 2019 15:00

@Chonn draag al jaren een rugprotector, en alle keren dat ik hem nodig had was door een ander. Allemaal situaties waar ik niets aan kon doen (van achteren aangeskiëd, op brede rustige pistes).

Dus kan niet anders zeggen: Goed bezig! D3O heeft mijn vriendin ook. Zelf heb ik een harde protector. Tijdens het boarden merk ik het niet meer. Maar D3O is wel lekkerder. Al helpt D3O niet tegen overstrekking lijkt me, en een harde wel.

@Slim toevallig een bron? ben wel benieuwd namelijk! Was het drinkreservoir gevuld? :-P

@Waah,

https://www.bike-magazin.de/zubehoer/rucksaecke/test-mtb-ruc…

Het was de Duitse Bike van 9-2018, het ging om een test van rugzakken met ingebouwde protectoren.

Met alleen een jas er in haalde de rugzak de norm al, met een halfvolle waterzak was de rest kracht op het aambeeld(de ‘rug’ in de test) nog maar 3kN, terwijl de beste (lege) protector rugzak 5.5 kN haalde, dus bijna 2 keer zo slecht.

*bericht bewerkt door Slim op 25 okt 2019 16:52

@Chonn draag al jaren een rugprotector, en alle keren dat ik hem nodig had was door een ander. Allemaal situaties waar ik niets aan kon doen (van achteren aangeskiëd, op brede rustige pistes).

Dus kan niet anders zeggen: Goed bezig! D3O heeft mijn vriendin ook. Zelf heb ik een harde protector. Tijdens het boarden merk ik het niet meer. Maar D3O is wel lekkerder. Al helpt D3O niet tegen overstrekking lijkt me, en een harde wel.

@Slim toevallig een bron? ben wel benieuwd namelijk! Was het drinkreservoir gevuld? :-P

Waah op 25 okt 2019 15:11 @waah, hoe vaak is je dit al gebeurd dan? "alle keren", "allemaal", alsof het schering en inslag is om ondersteboven gekegeld te worden.

Moet zeggen, zal het morgen misgaan (afkloppen) en ik weet dat het echt wel voorkomt, maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en dit lijken me eerder incidenten dan structureel toch?

Edwin van Riel

@evr66 4 keer zelf meegemaakt, in 14 weken wintersport. Dus relatief vaak vind ik zelf.

Ook is mijn vriendin eens aangeskied. Zaten aan de zijkant van de piste met een groepje (les). Op een veilige zichtbare plek, brede piste. Beginner op skies verloor controle en boorde zich in onze groep. Gevolg: dikke kras op haar helm (van de ski’s) en een beschadigde jas.

Daarna hebben we meer bescherming dan enkel een helm gekocht. Heel simpel: je merkt er niets van als je bezig bent. Dus waarom niet? Wintersport is toch al prijzig. Die 80 euro verspreid over heel wat jaren, kan er nog wel bij.

Let op, ze bestaan in verschillende klassen van beschermingsgraad. Maakt ook een verschil in prijs.

Bla, bla, bla.

Da’s veel, ik nog nooit, in een week of 70-80 totaal. Doen we blijkbaar toch sommige dingen anders. Gaat me niet om een paar centen. Draag altijd al rugzak met onder meer metalen schepblad zo handig mogelijk geplaatst. Ergens houd het op. Onder rugzak nog een extra protector wordt me te gek ;)

Edwin van Riel

Let op, ze bestaan in verschillende klassen van beschermingsgraad. Maakt ook een verschil in prijs.

bartvwg op 25 okt 2019 17:36

Dank voor alle reakties so far, maar hoe zit het dan met die klassen? Er zijn ook protectors voor motorrijders en paardrijden . Waarin zit dat verschil dan?

Ik ben zelf ook een paar keer aangeskied en geboard (nota bene door mn eigen dochter 😂) gelukkig bleef de schade beperkt tot blauwe plekken. 1 keer wel heel veel mazzel gehad. Dochter kwam naar ons toe terwijl we aan de rand van een heel ijzige stijle piste waren gestopt om de situatie te bekijken, ze kon niet meer stoppen, ging onderuit en in een reflex vang ik met mn hand haar board op nét voor ze mn gezicht raakte… Lekker zo’n staalkant in je hoofd … misschien toch maar een integraalhelm volgend jaar? 🤣

Ik heb een back protector van Xion, ook met dat D30 spul. Gekocht bij Heemskerk. Echt superblij mee, kost wel wat maar je voelt deze echt niet zitten.

Begin deze maand volgende gekocht voor onze zoon (6 jaar oud) :

https://www.bergfreunde.nl/poc-kids-pocito-vpd-spine-vest-be…

Voorlopig zeer tevreden van.

JeffreyDeclercq op 25 okt 2019 10:02

Deze heb ik ook voor m’n zoon. Hij had er geen last van. Gelukkig niet hoeven testen. Zelf draag ik met snowboarden de POCspine voor volwassen. Enige waarbij ik het met snowboarden merk is bij het vast zetten van m’n schoenen als je zit. Je hebt dan iets minder bewegingsvrijheid. Heb er zelf al twee keer “plezier” van gehad.

Ze worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor scherpe prijzen.

Dank voor de tips. Gisteren heeft hij een komperdell-protector gekocht.
Benieuwd hoe t straks zal gaan. Hij heeft niet meer op de sneeuw gestaan sinds het ongeluk.

Plaats een reactie