Gebiedskeuze half december

Ik wil graag met mijn vriendin een paar dagen skiën in de week voor de kerstvakantie. Het zal bij een paar dagen blijven, dus we willen niet doorrijden naar bijvoorbeeld Italië, maar blijven liever ergens in Vorarlberg of Tirol, zodat het rond de 8 uur rijden vanuit Apeldoorn blijft.

We willen skiën, het liefst op mooie rode pistes. Offpiste, enorm steile zwarte pistes, buckelvelden of juist heel veel vlakke blauwe pistes hoeven allemaal niet. Apresski ook niet, ergens een kroegje of (hotel)barretje om een wijntje of biertje te kunnen drinken is genoeg. Appartement of hotel maakt voor deze paar dagen ook niet uit.

Het is geen punt als we elke dag met de auto of skibus moeten. Sterker nog, als we verschillende gebieden tot onze beschikking hebben is dat een dikke pre. We willen t/m zondag blijven, waarmee we dus 1 nachtje hoogseizoen meepakken en daarom hebben we een voorkeur om niet lastminute te boeken, maar wel de mogelijkheid te hebben om vanuit onze accomodatie in te kunnen spelen op de omstandigheden.

Dan blijven er een aantal opties over:

  • Damuls/Mellau icm Warth Schrocken. Niet hoog, maar volgens mij sneeuwzeker genoeg en prima om 3 dagen te kunnen skiën met bij veel natuursneeuw ook de optie van Diedamskopf. Wellicht verblijven we dan in Mellau. Ik weet alleen niet of we dan een goede uitwijkmogelijkheid hebben bij heel slecht zicht
  • ergens iets in het Montafon gebied. Hoogte genoeg, afwisseling ook wel, maar wat is dan de beste verblijfplaats?
  • ergens in het Paznauntal, bijvoorbeeld Kappl. Veel kleinere gebieden (houden we van), zoals See, Kappl of Galtur en bij hele hoge temperaturen of heel weinig sneeuw ligt Ischgl natuurlijk op ons te wachten
  • Kuhtai icm Oetz. Wat beperkter qua gebiedskeuze, wel heel sneeuwzeker en ook nog dichtbij genoeg. De andere opties trekken me wel wat meer

Obergurgl ben ik al eens geweest. Zou een optie kunnen zijn, maar ik zie liever nieuwe gebieden. Kleinwalsertal en Zugspitze Arena zijn natuurlijk ook erg voor de hand liggend, maar ken ik beiden al.

Wat dus belangrijk is: wat flexibiliteit om vanuit onze accomodatie in te kunnen spelen op het weer, zodat we niet boven de boomgrens in de mist of juist daaronder in de regen hoeven te skiën. Goed bereikbaar vanuit Nederland, liefst afwisselende gebieden met 1 skipas (dat is niet per se noodzakelijk) en een bestemming waar wel wat kans op geopende pistes is. Dat een dalafdaling nog dicht is, of een steile natuursneeuw piste nog dicht is, maakt me niet uit.

Iemand nog tips, inzichten, aanraders of iets dergelijks? Acco vind ik wel, t gaat echt even om waar we heen zouden kunnen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou ook naar Zwitserland kijken, Engelberg etc. ‘Vaak’ bakken met sneeuw vroeg in het seizoen

Dat is inderdaad ook een optie. Zal daar zo eens verder naar kijken, al lees ik ook hier en daar dat Zwitserse gebieden de neiging hebben om pas na kerst volle pak open te gaan. Dat er nog wat pistes dicht zijn, maakt me niet uit, maar het is wel fijn als het gebied al ‘echt’ in bedrijf is.

Naast Engelberg nog andere aanraders?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als de sneeuw goed is zou ik Flachau overwegen. Niets te moeilijk of te makkelijk, echt een autobahnparadijs.

Mr. Slow

Ik zou gewoon lekker wachten en enkele dagen van te voren kijken waar de condities goed zijn. Tegen die tijd zijn er toch nog heel veel accommodaties vrij en is er altijd wel wat te vinden.

Born to Ride

Heb zelf in Mellau gezeten in die periode. Was toen top, rustig en goede sneeuw. Ook goed als uitvalsbasis naar Diedamskop en Warth/Schrocken.

Aansluitend daarop ski Arlberg, Dalaas eens geweest. Direct aan de autobaan, gebied(Sonnenkopf) zelf stelt niet veel voor, maar wel dicht bij ski Arlberg.

Ik zou gewoon lekker wachten en enkele dagen van te voren kijken waar de condities goed zijn. Tegen die tijd zijn er toch nog heel veel accommodaties vrij en is er altijd wel wat te vinden.

Matthias123 op 26 okt 2019 10:33

Dat is op zich een optie, maar we willen t/m zondag en geen gedoe met 2 verschillende hotels. Die za-zo overnachting zit dan in de kerstweek, waardoor de keus echt opeens veel, veel minder is.

Maar t blijft een optie, maar dan nog vind ik het wel interessant of ff wat scenario’s te onderzoeken…

Als de sneeuw goed is zou ik Flachau overwegen. Niets te moeilijk of te makkelijk, echt een autobahnparadijs.

Quick op 26 okt 2019 10:28

Zal ik zo ook eens bekijken.

Heb zelf in Mellau gezeten in die periode. Was toen top, rustig en goede sneeuw. Ook goed als uitvalsbasis naar Diedamskop en Warth/Schrocken.

Aansluitend daarop ski Arlberg, Dalaas eens geweest. Direct aan de autobaan, gebied(Sonnenkopf) zelf stelt niet veel voor, maar wel dicht bij ski Arlberg.

Sjaak27 op 26 okt 2019 10:39

Dat lijkt tot nu wel een kansrijke optie. Volgens mij is Mellau wel wat makkelijker te berijden dan Damuls.

*bericht bewerkt door Roy83 op 26 okt 2019 10:59

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mellau is zeker makkelijk te bereiken.

In Montafon vond ik st gallenkirch prettig als uitvalsbasis. Kun je makkelijk beide kanten op de gondel pakken. Er is wel weinig te beleven, maar als je voor de ski gaat geen probleem.

Plaats een reactie