Eerste ski aankoop als beginner

Dag mensen

Even een korte voorstelling van mezelf:

  • 33 jaar oud
  • 1m76
  • 85 kg

Ski-ervaring:
Ik ben vorige jaar voor de eerste keer gaan skiën in de bergen. Daarvoor 1x naar Landgraaf.
Bij het skiën in de bergen heb ik groepslessen genomen maar, voordat we vertrokken op reis, heb ik nog wat korte lessen van vrienden gekregen bij een bezoekje in Landgraaf.
Bij het aankomen op het skigebied (zondag) heb ik dan ook nog wat uren van mijn vrienden kunnen leren door hun wat te volgen.
De dag erna, toen de skilessen van start gingen, moest ieder apart een stukje van de berg af zodat ze de groepen volgens niveau konden indelen. Bij die korte afdaling werd ik direct doorgeschoven naar groep 3. Na de lessen met groep 3 (voornamelijk blauw met wat rood) werd me aangeraden om toch na te denken om naar groep 4 te gaan maar door in die namiddag wat meer rood te proberen voelde ik me toch niet zelfverzekerd genoeg om naar groep 4 te gaan aangezien ze daar vooral rood en wat zwart deden.

Waarom deze lange uitleg?
Ik weet niet juist wat mijn niveau is op de schaal die hier vaak aangehaald wordt. Ik zou denken een 5 of een 6 maar dan twijfel ik of ik mezelf overschat of de schalen verkeerd interpreteer.
Wat denken jullie afgaande van bovenstaande?

Welke skies?
Ik ben eerst en vooral gaan kijken naar de prijs dus ben ik uitgekomen op de Elan Element op xspo.de maar na dit forum wat af te schuimen en de goede reviews van jullie lees komt vaak de Fischer Progressor F18 ter sprake. Deze ski zou volgens sommigen op dit forum goed zijn voor mensen vanaf niveau 5.
De reden waarom ik er zo snel al zou willen kopen is puur economisch omdat ik in het komende seizoen 4x op wintersportvakantie ga (ik heb inderdaad de smaak te pakken) en kopen voordeliger gaat uitkomen.

Alvast bedankt.

Ik zou nog even wachten met het kopen van ski’s. Over nog een skiwei met les maak je namelijk nog grote stappen qua niveau wat je skikeuze kan beïnvloeden. Bovendien zijn er nog veel andere factoren, persoonlijke voorkeuren, die belangrijk zijn bij skikeuze. En het is zonde om nu ski’s te kopen die over een jaar toch niet blijken te zijn wat je zoekt. Dan kan je die centen beter stoppen in meer lessen en dan eerst maar eens goede skischoenen. In die volgorde ook, wat mij betreft.

Hoi @Juzzels, het is altijd lekker om je eigen spullen te hebben 😎.

Ik weet niet of je al eigen schoenen hebt, maar als dat niet het geval is dan zou ik je adviseren om die eerst aan te gaan schaffen. Ze zijn namelijk het belangrijkste onderdeel van je ski uitrusting.

Mocht je schoenen gaan shoppen ga dan een zaak waar ze verstand van zaken hebben en jou de juiste schoen kunnen aanmeten.

When life gets too complicated.... SKI

Dag @Alex, ik heb inderdaad de boots al met Sidas zooltjes. Ze leken me goed te zitten in de winkel maar tijdens de skireis knelden ze toch wel wat en ben ik iedere dag begonnen zonder de onderste buckels (die horizontaal staat) vast te maken.
Degene die ik heb zijn de Dalbello Avanti 120. Ze waren (ik ga hier gierig overkomen :)) afgeprijsd omdat de shop over ging gaan naar enkel Lange en Rossignol boots omdat deze van dezelfde leverancier gingen komen en hem heel wat kopzorgen zou besparen. Vandaar dat deze afgeprijsd waren.
De skimonitoren moesten er eens goed mee lachen omdat de 120 volgens hun zou verwijzen naar een boot die niet echt voor beginners zijn.
Ik wil deze boots nog een kans geven. Of wat zouden jullie doen? Dumpen? Het gaat om deze boot: https://www.dalbello.it/en/boots/piste/avanti-ax-120-280/?se…

*bericht bewerkt door Juzzels op 26 okt 2019 22:39

@Juzzels Een 120 flex voor een beginner is misschien net iets teveel van het goede, maar als ze verder goed zitten who cares.

Ik zou ze dus niet dumpen, maar eerder kijken of een goede bootfitter er iets mee kan doen voor je.

When life gets too complicated.... SKI

Op zich opmerkelijk dat je zo’n schoen krijgt aangeboden als absolute beginner. Toch maar eens langs een bootfitter gaan, de buckels op de voet hoeven ook niet strak te staan, maar wel dicht.

Qua ski, als je toch 4 keer gaat, wellicht een idee om lekker te testen. Je gaat hopelijk grote stappen maken qua skiën (zeker les pakken), dus eerst huren is zeker ook aan te bevelen.

Ik ken dalbello schoenen niet, maar wellicht kan je de flex (net als bij veel andere merken) wat verlagen door schroefjes aan de achterkant eruit te halen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er zit blijkbaar een flex control op aan de achterzijde van de schacht.
https://www.dalbello.it/en/boots/piste/avanti-ax-120-280/?se…

Op zichzelf niet opmerkelijk @Sjaak
Ze wilde gewoon van die schoenen af.
En een beginner is dan het mooie slachtoffer.

Mijn ervaring met eenmaal slecht zittende schoenen is dat er niets mee aan te vangen is.Ook niet na 3 maal terug gaan naar de winkel.
Gewoon andere schoenen kopen bij een echte bootfitter.
Ik weet niet waar je woont @Juzzels
Maar er zijn vast mensen hier die je een goed adres kunnen geven.

Wat betreft je ski’s.
Ik ben het met @Alex eens dat het leuk is om je eigen spullen te hebben.
Maar voor jou lijkt het me nog te vroeg.
Zie uitleg van @GiGi

Die Dalbello's zijn topschoenen, als je iets kunt fixen waardoor ze goed gaan zitten zeker houden. En als je dit jaar 4 x (weken?) gaat skiën zou ik zeker voor eigen ski's gaan. Zelfs als je die F18's uiteindelijk weer kwijt wilt is je verlies minder dan de huur van 1 week van gelijk welke skiset.

Edit: Zie de F18 incl binding nu te koop voor 250 euro online. Wie maakt je wat voor zo een prijs

*bericht bewerkt door HN65 op 27 okt 2019 12:23

Een F18 voor zo weinig, daar kan je je inderdaad geen buil aan vallen. Dus als je per se iets wil kopen, is dit een veilige optie waar je nu al goed op weg kan en waar je ook nog zowel even op door kan ontwikkelen.
Maar ik blijf in basis toch bij mijn huurverhaal.

*bericht bewerkt door GiGi op 27 okt 2019 12:37

Beginner + iets te harde schoen + iets te stijve ski = abonnement op de backseat.

In deze fase van je leerproces wil je ski’s en schoenen hebben die je helpen je balans te ontwikkelen en je vlot laten bewegen. De combinatie van jouw huidige schoenen en de Fischers zou wel eens een streepje teveel kunnen zijn.

Als je elke keer lees neemt kan je ontwikkeling snel gaan, en dan mogen die ski’s echt wel meegroeien.
Ik volg @GiGi in het huur-verhaal, en zou daarvan gebruik maken om eens een paar modelletjes te testen.

Edit: Zie de F18 incl binding nu te koop voor 250 euro online. Wie maakt je wat voor zo een prijs

HN65 op 27 okt 2019 12:19

Was al even aan het uitkijken of die prijzen nog gingen zakken. Ineens maar bestellinkje geplaatst voor zoon die technische stage gaat volgen in de kerstvakantie 😎.

Wat een actief forum, zoveel reactie in zo'n korte tijd. Bedankt aan iedereen voor de inzichten!

@Sjaak27 @Hooykaas Ze wouden er inderdaad van af en ik ging ervan uit dat, aangezien ze toen geen zeer deden, het een goede aankoop zou zijn. Tijdens de skivakantie heb ik de inner en de outer shell in de oven laten steken/op maat laten zetten wat de pijn wat verminderde.
Ik heb inmiddels ook een afspraak gemaakt met een podoloog aangezien één van de vrienden indicaties van een ontsteking zag in mijn omschrijvingen van de pijn.
Van bootfitters heb ik totaal geen idee, ik hoopte erop dat, als je de koop doet bij een indoor piste, je toch bij mensen komt met de juiste ervaring.

Ik ben van België en woon relatief dicht bij: Bosthon sport en Albrecht & Co. Voor de rest ken ik er geen. Ik zou ook naar Duijvestein in Landgraaf kunnen gaan. Andere bootfitters die jullie kunnen aanraden in Limburg, Antwerpen en rondom Maastricht/Heerlen zijn altijd welkom!

@HN65 kan je mij de link geven naar die F18's? Ik ga 2x 8dagen (6dagen skiën) en 2x 5 dagen (3 dagen skiën).
@GiGi @Morzel Bij het huren mocht ik niet kiezen en kreeg ik de Volkl RTM 74. Kennen jullie een link waar beginner skis met verschillende karakteristieken opgelijst staan? Zo kan ik elke dag het verschil ervaren.

*bericht bewerkt door Juzzels op 27 okt 2019 14:30

@Juzzels: bij de watersportcentrale in Genk kan je terecht voor goed advies voor de schoenen. Even mailen van tevoren om afspraak te maken.

Bosthon sport heeft ook heel goede naam, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

Die F18's staan in aanbieding bij XSPO, let er wel op dat het de binding is zonder gripwalk, dus als je gripwalk-zolen onder je schoenen hebt staan zijn ze niet compatibel tenzij je ze kan ombouwen naar klassieke zolen. De gripwalk-versie kost overigens 300 euro.

*bericht bewerkt door Morzel op 27 okt 2019 14:45

Ik zou als eerste zorgen voor een goed zittende schoen, zeker aangezien je veel gaat skiën deze winter. De door jou genoemde bootfitters ken ik niet, wellicht dat iemand anders daar iets op kan zeggen.
Of er sprake is van ontsteking, ik weet niet hoe lang geleden die vakantie was, maar als je nu nog last hebt?

Wat betreft de ski’s. Zou niet overhaasten, ga eerst eens goed het skiën leren, dan ga je ook beter het verschil voelen. Zoals door Morzel al opgemerkt, te stevige schoen i.c.m. een te pittige ski gaan niet meewerken. Overigens bij de meeste ski verhuurders kan je best aangeven eens iets anders te willen proberen.

Plaats een reactie