ski-advies - budget damesski (1week per jaar - gigi-schaal 5)

Hallo allemaal,
Graag had ik wat tips gekregen voor de aankoop van de eerste skis voor mijn (lieve) vrouw.
43j - 1m62 - 51kg
Skiniveau op Gigi-schaal = 5 (geen zin om extra les te nemen)
Piste: 100% / Off-Piste 0%
per jaar 1x 7d in de bergen + 3x 2u in Landgraaf
Voornamelijk gebruikt voor rustiger touren / cruisen op blauwe pistes / geslipte bochten.
Rode pistes doet ze niet graag (omdat ze weet dat haar techniek niet goed genoeg is), maar de skis mogen haar zeker niet in de steek laten als de omstandigheden moeilijker worden.
Het zou zeker een plus zijn als de skis haar extra vertrouwen kunnen geven.

De vorige jaren in de verhuur meegekregen:
17-18 Dynastar Legend W84

null

18-19 Wed’ze Adix 5 2015?

null

https://www.skipass.com/tests/ski/wedze_adix-5/2015_17595.ht…

Voor zover ik me kan herinneren bevielen de Dynastars toen beter (hoewel het veel slechtere weersomstandigheden waren), maar echte klachten heb ik van geen van de 2 skis gehoord, buiten het feit dat de Wedze's er al wat ouder uitzagen.
Al bij al is het ook moeilijk om goede feedback te krijgen op skis als je geen vergelijkingsmateriaal hebt en te weinig ervaring om te weten wat je wil/niet wil.

Budget: 250 EUR.

Zelf heb ik de volgende aanbiedingen van skis gevonden:

Winkel 1:

  • Atomic Cloud 8 - 240 EUR (nieuw)
  • Atomic Cloud 11 - 147cm - 175 EUR (18/19 - 2de hands via skiwinkel), opm: is volgens de winkel misschien te hard voor een minder ver gevorderde skiër van slechts 51kg
  • Atomic vantage X77 C - 148/154 cm - 240€ (nieuw)

Decathlon - aanbieding

  • Wedze AGL500 - 158cm - 130 EUR (nieuw) - opm: te lang?

2dehands

  • Wedze X-Lander 700 - 158cm - 125 EUR incl sticks (zo goed als nieuw - 2de hands via particulier) - opm: heel interessante prijs, maar mogelijk te lang / te stijf + geen specifiek damesmodel (of kan ik dat simpel aanpassen door de binding iets naar voren te installeren)?

Duyvestein

  • K2 Luv 75 - 149/156cm - 209 EUR - opm: enkel bedoeld voor echte beginners?

Xspo

  • Elan Delight Magic LS (2018/19) - 152 cm 229.95 EUR
  • Elan Ilure Amphibio Power Shift (2017/18) - 152cm - 249.95 EUR

ekosport.be

  • Salomon X-MAX X6 - 2018 - 146 EUR (in backorder)

Heel veel keuzes, ik weet het (vooral omdat ik te weinig van dit soort skis ken en mij ook moeilijker kan inleven in het "cruisen" / niet aftasten van de grenzen van de grip)
Uit de lijst hierboven lijken me de volgende skis het meest interessant:

  • Elan Ilure Amphibio
  • Atomic vantage X77 C (120 / 77 / 100 (154 cm))
  • Wedze X-Lander 700 (omwille van de prijs, desnoods 1 jaar uit te proberen en door te verkopen)
  • Elan Delight Magic LS
  • Salomon X-MAX X6 (ook weer een super prijs)

Kunnen jullie me jullie mening geven (en me van een miskoop behoeden)?

Bedankt

*bericht bewerkt door Vivace op 28 okt 2019 02:53

Glide on!

Ik zou samen met je schatje😍⛷☃️ een dagje naar snowworld gaan en daar wat ski’s testen via Duijvestein/mountshop, afhankelijk welke locatie je bent. Bij Duijvestein in Zoetermeer en Landgraaf zal de collectie uitgebreider zijn dan bij de mountshops in Rucphen of Terneuzen.

Verder lees ik veel goede reviews over de S/Max serie van salomon, zelf nog niet geskied dus ook alleen van lezen😉

LA NORMA😍☃️

De nieuwe Elan Wingman 78 C PS. Kijk maar naar de test op Duyvenstijn. Geschikt voor man/vrouw. Ik heb hem als testski gekocht bij Outdoor xl en inmiddels zelf indoor getest. Skiet heerlijk, precies zoals de dame in de test beschrijft.

Hen48

Staat ook als favoriet in de test bij comfortski’s in het pas verschenen wintersport magazine. Zit wel boven het streefbedrag. Als testski zeer betaalbaar. Bij Duivenstijn was hij overigens wel een stuk duurder.

Hen48

Welk skiverhuur heeft Wed’ze in de verhuur? Belachelijk natuurlijk.

Ik weet niet wat je bedoelt met backorder, maar de X max X6 wordt niet meer gemaakt en komt ook niet meer.

Welk skiverhuur heeft Wed’ze in de verhuur? Belachelijk natuurlijk.

Hooykaas op 28 okt 2019 07:52

Zou toch echt weglopen denk ik ;)

Edwin van Riel

Kijk ook eens hier:
https://skibuy.at/skiboerse/?p=2&o=3&n=15
Veel korte ski’s voor beginners en intermediates.
Is van een grote verhuurder uit het Zillertal.
Staan een boel geschikte ski’s op.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 okt 2019 08:10

De ski’s die je noemt zijn zo verschillend, dat is echt appels en peren. Ga lekker een dagje ski’s testen in zoetermeer of landgraaf, zodat ze een beetje een idee heeft wat ze koopt. Zeker op dit niveau is een ski die veel vertrouwen geeft wel belangrijk.

Kijk ook eens hier:
https://skibuy.at/skiboerse/?p=2&o=3&n=15
Veel korte ski’s voor beginners en intermediates.
Is van een grote verhuurder uit het Zillertal.
Staan een boel geschikte ski’s op.

DrPhil op 28 okt 2019 08:06

https://www.skioccas.com is ook iets gelijkaardigs (verhuurskis van Precision Ski groep in Frankrijk).

Het probleem voor mij is dat ik te veel keuzes zie en moeilijk kan inschatten of ik naar een ski aan het kijken ben waar ze te veel op moet werken om er plezier uit te halen.
Voor mezelf weet ik redelijk wat ik wil (of juist niet wil) voelen in een ski, maar voor mijn vrouw kan ik mij voorstellen dat er andere regels gelden kwa constructie, stijfheid en lengte van de skis.
Bijvoorbeeld: van de iets bredere skis in mijn shortlist weet ik niet of de Vantage of X-lander snel te zwaar zullen aanvoelen voor een zeer lichte skiester van gemiddeld niveau of dat dit net relatief toegankelijkere skis zijn.

@DrPhil

Ik weet niet wat je bedoelt met backorder, maar de X max X6 wordt niet meer gemaakt en komt ook niet meer.

DrPhil op 28 okt 2019 07:58

Ik denk dat ze nog een laatste restpartij gaan binnenkrijgen. Er liggen ook nog laatste stuks hiervan in de winkels van Ekosport, die we eventueel op de heenreis kunnen uithalen.

Glide on!

Dat weet ik wel zeker van niet.
Het is een ski van twee seizoenen terug.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 okt 2019 11:28

De ski’s die je noemt zijn zo verschillend, dat is echt appels en peren. Ga lekker een dagje ski’s testen in zoetermeer of landgraaf, zodat ze een beetje een idee heeft wat ze koopt. Zeker op dit niveau is een ski die veel vertrouwen geeft wel belangrijk.

elisabeth101 op 28 okt 2019 10:50

Lijken meer op prijs/korting geselecteerd dan op ski-eigenschappen ;). Gewoon eens wat gaan testen en kijken waar de voorkeuren liggen. Niet op een paar tientjes kijken als het kan. Met dit gebruik gaan die latten minimaal 5 jaar mee.

Edwin van Riel

Kijk eens hier:
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

De MyTurn 68 hebben ze op Skibuy.
De Atomic Cloud 8, die je zelf noemt, lijkt me ook niet verkeerd.

MyTurn 68, 1m55, € 206. Ik zou daar geen seconde over twijfelen.
Succes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 okt 2019 11:46

@Vivace. De door mij genoemde Elan Wingman 78 is superlicht en dat ben ikzelf ook. Ik heb er indoor mee geskied. Ski al jaren op diverse Elans en dit is voor lichte personen tot nu toe de beste En…bij Duivenstijn kun je hem kennelijk testen. Bij Outdoor staan trouwens veel Elans in de aanbieding.

Hen48

Het budget is € 250, @hulst.
Maar als je daar iets boven zou willen gaan, is dit ook een prima keus:
https://www.outdoorxl.nl/fischer-progressor-f17.html?prl=92-…
€ 299, in 153.
Of deze:
https://www.outdoorxl.nl/fischer-my-progressor.html?prl=92-8…
De MyProgressor, ook in 153. Speciale damesski, zit net onder de F17.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 okt 2019 12:19

En? Welke wordt het, @vivace?

Als die K2 luv de luv machine is dan zou dat best een optie kunnen zijn. Is ook echt niet alleen voor beginners, maar wel een vriendelijke en makkelijke ski. 200 euro is dan een prima deal, maar dan denk ik dat je wel de oude testski krijgt (dus eigenlijk 2e hands). Maar die is 74 breed en niet 75 dus misschien bedoel je een andere, maar de luv machine heb ik van de zomer wel met veel korting zien staan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zijn die aangeboden K2 First Luv niet wat?

@bennie: die (163) zijn op lichaamslengte (162), niet wat ambitieus voor een eerste paar, ondanks dat het waarschijnlijk geen heftig model is?

Edwin van Riel

@EvR66 Niet goed gekeken. Dacht 153 lang te hebben gelezen 🙈

@bennie, zijn we het toch weer met elkaar eens ;)

@TS: laat deze maar even gaan, waarschijnlijk wat aan de lange kant. Of probeer ze even uit, mss valt het reuzze mee, lengte zegt ook niet alles ;)

Edwin van Riel

K2 heeft een hele luv serie.

“En?welke wordt het”
Sinds ik andere medicijnen gekregen heb van de dokter zie ik het leven heel anders.Het worden de Zai Spada ski’s @DrPhil
(Wel met 5 % korting.We blijven. Nederlanders) 😃😃

Hi,

We hebben de volgende shortlist:
Dynastar Glory 79 (2016/17) - 152cm
verhuurski in zeer goede staat, verkocht door een handelaar in de buurt voor slechts 129 EUR (claim = slechts 6 weken verhuurd geweest)
all-mountain 122-79-103 R12
-> beperkt nadeel: nogal bleek design
-> zou een beetje een alleskunner moeten zijn en voor die prijs kan je niets misdoen (als de ski in goede staat is)

Elan iLure Amphibio (2017/18) - 152cm
250 EUR
on-piste 125 - 76 - 105 R11.5
-> sportiever, mogelijk minder veelzijdig, maar ik vermoed wel met een hogere bovenlimiet qua snelheid en ski-niveau
-> nadeel: nadruk op korte bochten?
-> voordeel: mooi design
(er zijn wel weinig reviews van deze ski te vinden, behalve dat Elan voor de meeste modellen zeer goede reviews krijgt voor lichte skisters)

Fischer My Turn 68 (2019/20) - 150cm of 160cm
Taille Spatule (mm) Patin (mm) Talon (mm) Rayon (m) Poids (g)
on-piste 118-68-100
150=R11 155=R12 160=R13
255 EUR
-> volgens mij sterk vergelijkbaar met de iLure, maar iets beter geschikt voor middellange bochten bij maat 160 (maar dan vrees ik weer dat zij hier meer voor moet gaan werken)
-> ook veel smaller (voordeel voor kantenwissels op de piste, nadeel bij veel verse sneeuw/slush?)
-> voordeel: mooi design
-> voordeel (voor mij): zelfde side angle als mijn eigen skis zodat ik voor het onderhoud niets bij moet kopen.

De radii van bovenvernomede skis lijken me ook allemaal heel klein te zijn (blijkbaar zeer gewoon bij damesskis?).
Als ik voor mezelf een ski met R11.5 zoek, komt deze snel in de categorie "onrustige slalomlat" terecht volgens vele reviews. Ligt dit anders voor lichte skiërs?
Mijn vrouw carve-t trouwens nog nauwelijks. De meeste bochten worden al slippend genomen (mogelijk ook omdat haar vroegere huurlatten te beperkt waren).

*bericht bewerkt door Vivace op 29 okt 2019 23:43

Glide on!

Dameslatten hebben vaak een veel kleinere radius, dat klopt. Bovendien kijk je ook nog eens naar zeer korte lengtes, dus heel vreemd is dat niet. Een uniseks ski die in 180 een 16 meter radius heeft en per maat kleiner (zeg 7 cm) gaat er ongeveer een meter van die radius af… dan heeft de ski van 152 een radius van 12 meter.

Hmm, in plaats van gebruikt zonder echt duidelijke geschiedenis, zou ik eerder gaan voor bv F18 (staat bij xspo voor 250 dacht ik)

Edwin van Riel

De MyTurn 68 is er op skibuy in 1m55.

Ik persoonlijk vind skibuy te duur voor het aantal verhuurdagen. Kan vaak veel betere deels vinden voor nieuwe ski’s. Vooral op duitse webshops.

Fischer gevonden als testski (2 weken) voor 176 eur thuis geleverd.
Is er een groot risicos bij testskis (kan deze niet op voorhand bekijken, maar heb wel recht op terugsturen.

Glide on!

Klinkt als een goede deal! Bij wie? Gewoon eerst kijken (belag/kanten) of het ding er netjes bij staat. Risico’s lopen wel los. Als het een fatsoenlijke verkoper is, gaat-ie voor die centen geen risico lopen op een hoop gez…k lijkt me.

Edwin van Riel

Testski’s van twee weken kunnen nog heel lang mee. Ze kunnen wel flink bekrast zijn, maar ook in prima staat. Welke Fischer?

Plaats een reactie