Jeugd ski

Hallo,

Welke maat/type ski moet ik naar kijken voor mijn oudste dochter, die net 12 geworden is?
Ze is ~170cm lang en weegt ~56 kg.
Qua lengte zit ze natuurlijk wel in de dames skis, maar qua gewicht en ski-power eerder in de jeugd skis.

Ze heeft net nieuwe freeride skis gekregen voor het “echte skiën” op vakantie in Colorado en Utah. Maar hier in de stad hebben we ook ook een kleine heuvel (120 hoogte meter, dus lijkt meer Zoetermeer dan op Winterberg).
Ook gaan we een paar keer per jaar naar een skigebied ten noorden van ons waar het wat hoger en steiler is, en ook vaak ijzig is op de steile stukken.

Het leek me fijn als ik een sportieve carve ski/ recreatieve slalom ski voor haar kon vinden zodat ze iets heeft om aan haar carve techniek te werken en wat meer plezier en uitdaging op de kleine pistes hier heeft.

Vanwege haar schoenen zoek ik een ‘flat’ ski zonder systeem binding.
Ze skiet goed maar vrij relaxed, waarschijnlijk niveau 6 maar weinig carvend.

Waar moet ik het zoeken, jeugd of volwassenen? Categorie of model suggesties?

*bericht bewerkt door Slim op 28 okt 2019 16:32

Mijn dochter werd indertijd de "Dynastar Intense 10" aangeraden bij een vergelijkbaar postuur. Kon ze meteen prima mee uit de voeten en lekker op doorgroeien. Top-grip op ijzige pistes. Weet niet of deze (of vergelijkbaar) nog verkrijgbaar is, die van ons liggen nu bij de zus van @Bennie, nadat mijn dochter over is gegaan naar wat steviger (SL) latten ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 28 okt 2019 16:58

Edwin van Riel

@Evr66,
Zoals al eerder vast gesteld proberen mijn dochters en ik jou en de jouwe na te doen!
Toevallig hebben we nog een paar hele oude Dynastar Exlusive 10 in de garage staan van mijn vrouw (Exclusive was de Dames lijn). Helaas zit er een systeem binding op, en kan ze er dus niet met haar schoenen (toer zool) in. Eventueel kan ze wel in de schoenen van mijn vrouw skiën (zelfde maat) als die niet mee is, maar dan die passen natuurlijk niet echt perfect.

*bericht bewerkt door Slim op 28 okt 2019 17:10

Wat voor zolen heeft ze, GW vermoedelijk? Dan zou je zoiets kunnen testen https://www.sport-conrad.com/produkte/atomic/redster-x5-eft-…
Helemaal zonder binding vergt wat meer zoekwerk denk ik ;)

Edwin van Riel

Dus een setje extra schoenen en de keuze is reuze😉

LA NORMA😍☃️

Probeer jij een puber in spe maar eens halverwege de dag naar koude schoenen te laten wisselen ;). Dat komt later wel, zo lang het met 1 paar kan, heeft dat de voorkeur.

Edwin van Riel

Nee, het zijn echte toer zolen, volledig vibram, geen gripwalk, dus de enige binding opties zijn Fischer Attack AT of Salomon MNC.

Nog een paar schoenen gaan we niet aan beginnen, het is al genoeg spul zo, net nieuwe schoenen, 3e paar in 3 seizoenen. ;-)

Ik zal nog eens kijken, ze heeft nu de Salomon Mtn Explore gekozen, maar nog ongebruikt. Als ik in de winkel hier de Fischer transalp kan krijgen, dan is dat ook een optie, die paste ook goed, maar was bijna 2 keer zo duur en had minder goede binnenschoen. Ik was ook bang dat die te stijf voor haar zou zijn.

*bericht bewerkt door Slim op 28 okt 2019 18:49

dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 28 okt 2019 18:49

Zou dan gaan voor mnc, kun je de meeste kanten op. Gewoon zo veel mogelijk opties open houden.

Edwin van Riel

Zou dan gaan voor mnc, kun je de meeste kanten op. Gewoon zo veel mogelijk opties open houden.

evr66 op 28 okt 2019 18:52

Wat bedoel je met “meeste opties open houden”?
Welke schoenen passen wel in MNC en niet in Tyrolia AT? Die kunnen allebei Alpiene zolen, WTR,GW en toer norm zolen aan.

*bericht bewerkt door Slim op 28 okt 2019 19:14

At ken ik niet, is ook prima dan

Edwin van Riel

Hahaha, leuk hé kids in de groei🥳☃️

Maar toeren jullie zoveel dan dat dat nu al een voorkeur krijgt? Weet weinig van dat gebeuren af maar dacht dat er ook schoenen/bindingen waren waar beide opties op mogelijk zijn?!🤷‍♂️

LA NORMA😍☃️

Hahaha, leuk hé kids in de groei🥳☃️

Maar toeren jullie zoveel dan dat dat nu al een voorkeur krijgt? Weet weinig van dat gebeuren af maar dacht dat er ook schoenen/bindingen waren waar beide opties op mogelijk zijn?!🤷‍♂️

LA NORMA😍☃️

Hahaha, leuk hé kids in de groei🥳☃️

Maar toeren jullie zoveel dan dat dat nu al een voorkeur krijgt? Weet weinig van dat gebeuren af maar dacht dat er ook schoenen/bindingen waren waar beide opties op mogelijk zijn?!🤷‍♂️

Piefke op 29 okt 2019 01:04

SALOMON WARDEN MNC 13 N BLACK/GREY 2019
Freerideprestaties en kracht voor touring- en alpineskischoenen. De WARDEN MNC 13 biedt een uitstekende overdracht en kracht onder alle omstandigheden, en zorgt bovendien dat zowel touring- als alpineskischoenen consistent loskomen. Dit is de meest veelzijdige alpinebinding tot op

.

@piefke: daarom heeft Merel een frame binding op haar freeride latten. Minder optimaal, maar een uurtje gaat prima. Alleen @Rogier vind het een beetje zielig, maar scheelt mij een hoop rompslomp en ik kan het iets gemakkelijker bijhouden. Langzamerhand zit de omschakeling naar pin-bindingen er wel aan te komen voor haar ;)

Edwin van Riel

Mijn dochter werd indertijd de "Dynastar Intense 10" aangeraden bij een vergelijkbaar postuur. Kon ze meteen prima mee uit de voeten en lekker op doorgroeien. Top-grip op ijzige pistes. Weet niet of deze (of vergelijkbaar) nog verkrijgbaar is, die van ons liggen nu bij de zus van @Bennie, nadat mijn dochter over is gegaan naar wat steviger (SL) latten ;)

evr66 op 28 okt 2019 16:57

Deze zomer nog een set Dynastar Intense 10 van seizoen 18/19 gekocht voor mijn vrouw, bij EKOsport. Stonden toen met 45% korting op de webshop. Ik twijfel wel of ze tot in USA leveren. 😉

#wakeupwhereyouwant

Maar toeren jullie zoveel dan dat dat nu al een voorkeur krijgt🤷‍♂️

Piefke op 29 okt 2019 01:04

Zo veel niet, maar op toerski materiaal kun je per definitie ook naar beneden skiën, en op lift-ski material niet omhoog lopen.
Vooral jaar had de oudste geen toerset en toen dacht ik, ik huur het wel voor haar. Maar juist omdat het met de meisjes niet altijd voor de hele dag is of ze soms niet veel zin hebben, bleek toen dat we het veel minder deden, omdat het huren toch altijd weer best veel tijd en geld kost.
Met hun eigen spullen doe je makkelijk even een stukje side country of een toertje van een halve dag.

Weet weinig van dat gebeuren af maar dacht dat er ook schoenen/bindingen waren waar beide opties op mogelijk zijn?!🤷‍♂️

Piefke op 29 okt 2019 01:04

Je kunt het niet echt “beide opties” noemen, het is niet echt het een of het ander. Het gaat om de combinatie van zool binding en ski.
Er zijn grofweg 4 soorten zolen:
1-Pure alpine norm zolen
2-Gripwalk (en WTR) zolen
3-Norm tourzolen
4-Niet genormeerde tour zolen

In techbindingen passen alle schoenen met tech inserts.
In andere bindingen passen types 1, 2 of 3 afhankelijk van de binding. De Attack AT modellen en Warden MNC modellen bindingen kunnen type 1-3 aan.

Omdat we toch het meeste met liften skiën heb ik haar uitrusting daar ook op gekozen, een lichtgewicht ‘inbounds’ ski, in plaats van een echte tourski, en een Fritschi Tecton crossover binding in plaats van een super lichtgewicht pure toer binding. Dus precies wat jij zegt: ‘waar je het allebei op kan’.

Voor de schoenen was Gripwalk zool veel handiger geweest. De schoen die ze nu heeft kwam als volgt:
1 iets dat goed past
2 niet te stijf
3 niet te duur
4 goede kwaliteit/licht gewicht

Toen kwam ze op deze uit. Toevallig met pure toerski zool.

Ik wist toen ook niet dat er (bijna) geen smalle ski's zijn die als flat-ski verkocht worden, waarom zou dat zijn? Waarom hebben alle smalle skis een systeem binding, en alle brede skis niet?

Nu ik dat weet zal ik nog eens kijken of we toch andere schoenen nemen voor haar. Een tweede paar skis ging ik sowieso alleen maar doen als ik goedkoop iets kon vinden.

*bericht bewerkt door Slim op 29 okt 2019 13:42

*bericht bewerkt door moderator op 29 okt 2019 13:40

De Fischer/Tyrolia bindingen kun je met smallere remmen krijgen, en net als de Warden MNC compatible met toerzolen:

https://freeskier.com/gear/fischer-attack-13-bindings-2014…

Bedankt voor jullie verdere uitleg @Slim en @evr66😃😃
Gelukkig hebben wij (nog) geen last van deze kwestie omdat onze ambitie niet bij het toeren ligt😉
Bij ons zijn ze juist aan het aandringen om te leren snowboarden😅😁

LA NORMA😍☃️

Toeren An sich is niet zo zeer de ambitie, daar zijn ze te jong voor, maar soms wel nodig om bij de lekkerste (poeder)afdalingen te komen.

Boarden is toch ook gewoon leuk. Ze kunnen altijd nog gaan splitten (@rfkangoo kan dat plankje ook vast wel in de lengte doorhalen ;) )

Edwin van Riel

Plaats een reactie