Beginners & Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

We zijn van plan om eind februari een dagje naar Winterberg te gaan om te snowboarden. Allen zijn ervaren snowboarders. Waarschijnlijk zullen de pistes niet een al te grote uitdaging zijn in Winterberg, maar we willen graag nog een dagje boarden en niet in een indoor gelegenheid gaan.

Nu las ik bij "ervaringen" onder het gebied Winterberg verschillende berichten. Of ze vonden het top (maar dat kwam voornamelijk van families met kinderen of beginners) of ze hebben zich groen en geel liggen ergeren aan alle beginners die zonder na te denken van een berg afknallen met gevaar voor eigen leven en anderen.

Mijn vraag is; hoe hoog is dat gehalte nu daadwerkelijk? Is het net zo hoog als een doorsnee indoor baan (denk aan Landgraaf of Bottrop) of is het nog erger dan dat? Bij de indoor banen zit het namelijk op een niveau dat ik me er nog niet al te hard aan stoor en er nog wel een weg doorheen kan banen.

Ben benieuwd naar ervaringen van ervaren skieers en boarders die dus ook bekend zijn met indoor banen :)

Houd in de weekenden er rekening mee dat het vele malen erger is als in een indoor-hal. Doordeweeks is het probleem stukken minder en kun je als ervaren skiër of boarder nog een leuke dag hebben.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Jullie zijn ervaren boarders. Dus ik denk dat jullie de blauwe pistes (die in Frankrijk als groen zouden worden gekwalificeerd) niet snel zullen nemen. Juist op deze pistes is het erg druk en bevinden zich de mindere goden. De overige brede pistes zijn over het algemeen een stuk rustiger.

Ik heb in het Sauerland mij nog nooit groen en geel geërgerd aan de skikwaliteiten van anderen. Wel kan ik mij erg vermaken door bijv. een tijdje bij de St. Georg Schanze te vertoeven en naar de ‘waaghalzen’ te kijken die tot hun schrik zich ineens op de zwarte piste bevinden en uiteindelijk vele meters naar beneden glijden.

Ga naar de Kappe - Slalomhang en je zult niet over de beginners struikelen. Die keren namelijk om bij de aanblik van deze zwarte piste, die ook voor zeer vergevorderden uitdagend is. Bovendien zijn er daar nog leuke fun-afdalingen (kuipbochten, onderdelen van de mountainbikeafdalingen) en zeer steile varianten op verderop gelegen rode pistes te vinden. Op de naastgelegen vlakke Käppchenhang is er rechts naast de lift ook nog een aardig stukje schanzenwerk te vinden.

Doordeweeks heb je in Winterberg (m.u.v. vakantiedagen) totaal geen last van beginners. Je kan dan heerlijk skiën en het merendeel van het publiek is Duitstalig. Er komen dan ook wel locals die echt gevorderd zijn. Tijdens de weekenden heb ik vooral 's middags erge ervaringen meegemaakt. Daar wil je niet tussenkomen. Bovendien barst het dan van de Nederlanders. Beginners die een rode piste afgaan is absoluut foute boel, maar het gebeurd… Het is echter wel zo dat aan het begin en het einde van een seizoen het vaak aanzienlijk rustiger is tijdens de weekenden. Vooral de zaterdagen kunnen dan heerlijk rustig uitvallen.

Wel kan ik mij erg vermaken door bijv. een tijdje bij de St. Georg Schanze te vertoeven en naar de ‘waaghalzen’ te kijken die tot hun schrik zich ineens op de zwarte piste bevinden en uiteindelijk vele meters naar beneden glijden.

Paul E op 19 jan. 2012 12:44

Dat is inderdaad een geniaal gezicht. Daar kan je uren leedvermaak hebben. Helaas is de piste dit seizoen nog niet open geweest.

Gezien ik geen winterbanden heb, ben ik afhankelijk van een busmaatschappij die regelmatig die kant op gaat in … je raad het al; het weekend. Ik heb helaas geen andere mogelijkheden. Dank voor de berichten tot dusverre, zie graag eventuele toevoegingen nog komen :)

De afdaling van de St Georg Schanze :)

Er zullen gerust veel beginners zijn op de piste in het weekend .
Je hebt het natuurlijk zelf in de hand of je , je er aan ergert .

Ik erger me er eigenlijk nooit aan .
Gewoon lekker wintersporten :D!

Ik vind het altijd wel meevallen. Ik ski er wel tussendoor en af en toe moet ik maar even op de rem. Erger me in het weekend 's middags wel aan de lange wachtrijen voor de lift. Vaak ga ik dan maar een biertje drinken en bedenk me dan dat de lange afdalingen van Oostenrijk wel weer zullen gaan komen. Vind het winter-gevoel op zich zelf al heerlijk. Dit is een reden waarom ik naar Winterberg ga.

De afdaling van de St Georg Schanze…

http://youtu.be/m8FyQPnkjSk

zie min 1:25… bijna dood…!?

Dat is het betere kegelwerk op 1:25 :(

Op zo’n moment zijn die twee beginners die zichzelf niet onder controle hebben wel heel erg gevaarlijk op een drukke zwarte piste.

Beginner 1 valt direct al bovenaan de piste en beginner 2 blijft als een kamikazepiloot op z’n ski’s staan totdat hij geraakt wordt door nr. 1 en uit balans gebracht vervolgens de argeloze skiër die al bijna de afdaling af was geskied vol raakt.

Gelukkig zonder zware verwondingen aldus het onderschrift op youtube zelf.

Beginner 1 valt direct al bovenaan de piste en beginner 2 blijft als een kamikazepiloot op z’n ski’s staan totdat hij geraakt wordt door nr. 1 en uit balans gebracht vervolgens de argeloze skiër die al bijna de afdaling af was geskied vol raakt.

Paul E op 21 jan. 2012 01:51

Die argeloze skiër staat daar ook wel erg onbenullig stil midden op de piste. Als je iedereen zo om je heen ziet klungelen ski je mijn inziens zo snel mogelijk naar beneden en naar de zijkant zodat zulke dollemansritten je geen gevaar meer opleveren.

Ik heb deze piste een aantal keer gedaan maar ik zou nooit daar blijven staan.

Don`t eat yellow snow

Die gast heeft echt geluk want volgens mij raakt ie met z’n gezicht de skischoen van degene die omver wordt gekegeld.

Fijn is altijd om, als het om Winterberg gaat op diverse fora en youtube het altijd, volgens de Duitsers aan nederlanders ligt.

Fijn is altijd om, als het om Winterberg gaat op diverse fora en youtube het altijd, volgens de Duitsers aan nederlanders ligt.

martijn op 21 jan. 2012 11:12

Check andere Sauerlandse skigebieden met minder Nederlanders er maar op na. Daar zijn ook wel mensen die beginner zijn, maar gedragen zich niet als een kamikaze piloot. Waarom dit wel in Winterberg gebeurd is het pure imago dat erover heerst. Nederlanders zien Winterberg als een uitprobeer speeltuin waarin alles moet kunnen, zonder enige waarde en normen. Duitsers zien Winterberg als een serieus skigebied, met als enige beperking dat de pistes veel korter zijn dan elders. Dat is een compleet imago verschil. De Duitsers balen er enorm van dat veel Nederlanders het skigebied niet serieus nemen en het maar als een uitprobeer speeltuin gaan zien zonder enige regels. Geen wonder dat ze Nederlanders steeds de schuld geven…

"…"Check andere Sauerlandse skigebieden met minder Nederlanders er maar op na. Daar zijn ook wel mensen die beginner zijn, maar gedragen zich niet als een kamikaze piloot. Waarom dit wel in Winterberg gebeurd is het pure imago dat erover heerst. Nederlanders zien Winterberg als een uitprobeer speeltuin waarin alles moet kunnen, zonder enige waarde en normen. Duitsers zien Winterberg als een serieus skigebied, met als enige beperking dat de pistes veel korter zijn dan elders. Dat is een compleet imago verschil. De Duitsers balen er enorm van dat veel Nederlanders het skigebied niet serieus nemen en het maar als een uitprobeer speeltuin gaan zien zonder enige regels. Geen wonder dat ze Nederlanders steeds de schuld geven…

Frans op 21 jan. 2012 12:09

Ik kan je alleen maar gelijk geven Frans

Don`t eat yellow snow

Het is en blijft jammer dat er zoveel mensen zijn die niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Een gevaar voor jezelf, daar kan ik nog wel mee leven maar dit soort acties breng je ook anderen in gevaar. Blijf lekker op de baby weide spelen, en zorg dat je eerst fatsoenlijk een draai kunt maken. Vandaar uit verder werken, en je hebt niet alleen zelf meer plezier, maar bent ook geen gevaar voor anderen.

Wat misschien als verklaring valt aan te voeren voor de kamikazepiloot, is dat bovenaan de St George Schanze nog een aantal andere pistes beginnen die lang niet zo moeilijk zijn (2 x blauw en 1x rood). De St George Schanze begint als een flauwe blauwe piste. Als een absolute beginner per abuis daar vanaf skiet is het de vraag of die nog kan stoppen als de echte zwarte piste van start gaat. (Het 'pas op hier begint een zwarte piste, niet voor beginners’doek, helpt dan ook niet meer.)

Als ik stil sta of langzaam ski met mijn dochter kijk overigens altijd over mijn schouder naar boven om te kunnen anticiperen op eventueel naderend onheil.

Ik ben net terug uit Winterberg en heb zondag hele dag geskied en maandag van 9 tot 13.00 uur.

Dit was een heel verschil! Zondag stonden we om 9 uur aan de lift met vele andere wintersporters en maandag waren wij de enige tot half 10 in het gebied.

Ik heb me vanuit de stoeltjesliften zeker zitten irriteren (maar ook gelachen) aan alle mensen die denken een blauwrode piste zonder enig probleem af te kunnen. Er lagen altijd wel meerdere mensen gestrekt in de sneeuw op zoek naar hun skies. Dit was zondag alleen het geval. En heb dus ook een aantal keer de welbekende "banaan" op en neer zien gaan.

Mijn advies: kijk dus uit op de pistes en kijk vooral goed vooruit. Ik heb voornamelijk aan de zijkanten geskied want die waren meestal vrij!

Het hoofd advies is dus gewoon het weekend ontwijken. We zitten al de mogelijkheid te kijken om zelf vervoer te regelen, dus hopelijk kunnen we dan dit soort praktijken ontwijken.

aah welnee joh je kunt gewoon in het weekend gaan .

van weekend kan ik met de voetbal mee naar winterberg, allemaal beginners tot licht gevorderd naar mijn mening, echter vinden ze datzelf niet. ze gaan als idioten en kijken naar niets of niemand om. zonder helm natuurlijk…

ga dit jaar niet mee, heb geen zin om graadmeter te zijn voor idioten. rustig aan moeten doen omdat ze je willen inhalen etc.

helaas zie ik in winterberg wel meer idioten; lees waaghalzen dan in oostenrijk.

maar neit overdreven ernstig.

de pistes zijn 's avonds geopend van half 7 tot 10. Ik heb afgelopen vrijdag heerlijk kunnen skien. Nergens drukte en de pistes waren goed geprepareerd en met name ook goed verlicht. Ik zou in de weekenden gewoon de eerste 2 uur van de dag gaan en 's avonds. Dan kun je op een dag nog gemakkelijk 4 uur skien, zonder te veel last te hebben van drukte en/of kamikazepiloten, die er op de drukste momenten van de dag inderdaad genoeg zijn.

de pistes zijn 's avonds geopend van half 7 tot 10. Ik heb afgelopen vrijdag heerlijk kunnen skien. Nergens drukte en de pistes waren goed geprepareerd en met name ook goed verlicht. Ik zou in de weekenden gewoon de eerste 2 uur van de dag gaan en 's avonds. Dan kun je op een dag nog gemakkelijk 4 uur skien, zonder te veel last te hebben van drukte en/of kamikazepiloten, die er op de drukste momenten van de dag inderdaad genoeg zijn.

koen op 24 jan. 2012 14:47

het is alleen op woensdagavond, vrijdagavond en zaterdagavond mogelijk te skien, als er genoeg sneeuw licht! Flutlichtskien. Pistes zijn dan open tot 22.00 geloof ik. Dus het is zeker niet iedere avond!

Met "al die idioten" moeten we ook weer niet overdrijven. Ik heb afgelopen weekend: 1 - nergens langer hoeven wachten dan 2 minuten, algemeen helemaal niet en 2: maar enkele piloten gezien op piste 7 en verder niet.
Komend weekend wordt het wel flink drukker denk ik, maar de capaciteitsverhoging op de Bremberg werpt zijn vruchten af (lift 7 van 1000 naar 2880 ppu, lift 8 van 1000 naar 3600 ppu en lift 10 van 1600 naar 2400 ppu).

Avondskièn (met bijna alleen maar ervaren skiërs, hoog tempo) is inderdaad op woensdag, vrijdag en zaterdag. Gezien de sneeuw en de verwachtingen denk ik tot minstens 10 maart, m.u.v. bij erg slecht weer. Bijzonder leuke ervaring!

In het weekend en gevorderd? Ga naar de Kappe! Prachtige steile pistes, weinig wachttijden, 190hm

Ben afgelopen vrijdag een dag geweest.

Veel beginners tot licht gevorderd. Hier en daar ligt een persoon ski’s te zoeken of bij te komen maar daar kun je gewoon omheen. Geen ernstige dingen gezien, of waaghalzen of complete idioten.

Wat wel opvallend was dat de skiliften heel erg vaak de noodstop moesten hanteren omdat er iemand niet goed instapte of uitstapte. Heb zelf een paar keer meegemaakt dat mensen die bij mij in de lift zaten niet opletten toen ze bijna uit moesten stappen en de beugels handmatig omhoog moeten. Er waren een paar bij die de ski’s nog op op de steunen hadden en lichtelijk in paniek raakten toen de beugel niet omhoog wilde. Het automatisme om jezelf voor te bereiden voor het uitstappen, is hier minder te vinden.
Dus gewoon vroegtijdig roepen en het probleem is opgelost.

Wachttijden voor de liften zijn veelal erg kort, maar de capaciteit kunnen ze volgens mij nog verder uitbreiden door de snelheid van de liften te verhogen. Had het gevoel dat sommige liften erg langzaam stonden in vergelijking met andere landen. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Zijn net terug van 3 daagjes Winterberg, en we hebben ons echt vermaakt!
We wisten echt niet wat we konden verwachten maar het heeft ons zeker niet teleurgesteld.
Vrijdag in Winterberg zelf geskied, bijna geen wachttijden bij de liften maar erg korte afdalingen. (Maar wat wil je als je altijd in de 3 Vallees skied, verwend dus!)
Geen moeilijke pistes, wel ijzig! Georg Schanze tig keer gedaan, leuk!
Zaterdag in Kappe geskied, maar goed ook want daar waren geen wachtrijen bij de lift maar wel 3 hele leuke afdalingen die we dus de hele tijd gedaan hebben. Een zwarte waarna je je bovenbenen best wel even voelt, en ijzige maar ontzettend leuke rode en een heel mooie blauwe! Mooi in die zin dat het echt super is om door een boslaan te skien met al die witbesneeuwde bomen :)
Zondag tot de middag in Altastenberg rond geskied, de Fis slalomhang was daar nog de leukste piste.
Ons niveau: 9 man met min. 25 weken ski ervaring. En we vonden het echt geinig voor die 3 dagen!
En ja, we hebben ons kostelijk vermaakt met mensen die bijna met de neus op de grond van de Kappe af gaan! En al die malloten die bij bosjes uit de lift vallen!
En ja, zelf ook nog uit een ankerlift gevallen! Net na het instappen brak de kabel met het anker los!
Jammer dat geen van onze vrienden net de camera paraat had :)

Winter is coming

De afdaling van de St Georg Schanze…

http://youtu.be/m8FyQPnkjSk

zie min 1:25… bijna dood…!?

Karel op 21 jan. 2012 00:24

Het wordt eens tijd dat dit soort idioten strafrechtelijk worden vervolgd.

We gaan zaterdag eens kijken hoe het is. Als het ons bevalt gaan we met de carnaval nog even langs. Ik las trouwens op jullie pagina van Winterberg dat er ook een boardercross stuk is. Waar is deze ergens te vinden als ik de pistekaart bekijk?

De leukste speeltuinen voor boarders zijn te vinden op de Kappe (weinig wachttijden!) en op de Poppenberg (lange wachttijden bij de liften). Op werkdagen is het nergens erg druk, meestal doorlopen of een enkel minuutje wachten.

In Winterberg zijn er twee "boardercross" afdalingen. Dit zijn geen officiële pistes, maar afdalingen voor mountainbikers met kuipbochten en sprongen.

De eerste bevindt zich tussen de aankomst van lift 5 (Sesselbahn Poppenberg) en lift 3 (Quick Jet). Het einde ligt nabij lift 5.

De tweede heb ik afgelopen zomer gezien bij de Kappe, maar zelf nooit geprobeerd in de winter.

In Willingen heb je ook twee van dit soort afdalingen. Om je een indruk te geven hoe het eruit ziet (vanaf 2.20):

In mijn videoarchief heb ik helaas geen beelden van de "boardercross" in Winterberg.

@Harry, dank voor de tip van Kappe!

@PaulE , dank voor het filmpje en de locaties. Ik hou van dit soort pistes!

Plaats een reactie