Beste file vrije route naar Tignes

Wij willen aankomende voorjaarsvakantie 2020 naar Frankrijk (Tignes). We gaan zaterdag 15 februari vertrekken. Heeft iemand een idee welke route de minste kans op file geeft? Mag eventueel ook wel wat om zijn, mits we maar wel kunnen blijven rijden :)

Geb dit 20-30x gereden, ook rond vakanties. Wat wij meestal deden was vrijdagmiddag alvast een stukje rijden, hotel bij Met/Nancy, en dan zaterdag voor de drukte uit rijden. Gewoon met maps of zo files in de gaten houden. Mocht het vanaf Lyon of Chambery erg druk zijn, kun je via Bourg-en-Bresse en Aix les Bains rijden. Duurt ook wel even maar is een mooie relaxte weg binnendoor. Stoplichten Tussen Albertville en Moutiers moet je rond het weekend gewoon wat geluk mee hebben. Een keer 45 minuten daar moeten wachten, verder altijd vrij vlot door kunnen rijden. We zijn ook wel eens via Geneve en Annecy gereden, maar dat laatste hield erg op. Langs het meer was gewoon te traag, dan kun je beter even achteraan de file aansluiten.

Edwin van Riel

Via Geneve kan wel maar dan moet je nog steeds via Chambery. Door Annecy langs het meer is geen doen, tweebaans weggetje met enkele knelpunten. Sluipverkeer kan daar ook niet, wordt op gecontroleerd.

Je moet gewoon mazzel hebben wij hebben ooit 9 uur gedaan over het stuk lyon - la plagne. Begin voorjaarsvakantie icm sneeuwval en het doseerlicht bij moutiers was desastreus. Het nadeel is dat er niet echt andere opties zijn.

Born to Ride

Het doseerlicht bij Moutiers gaat om 9 uur aan op zaterdagen geloof ik. Voor die tijd daar voorbij zijn is een optie, of echt achter de meute aan. Maar dat laatste kan betekenen dat het nachtwerk wordt in de drukke periode.

Vrijdag vertrekken, overnachten in de regio (Albertville of Annecy of zo) en zaterdag vroeg op om laatste stukje te pakken. Kun je zaterdag al op de latten staan… :)

A39 nemen vanaf dijon. Tot aan amberieu-en-Bugey. Dan de D1504 binnendoor naar Chambery en vanaf daar fingers crossed.
Zoals meerdere al zeggen, overnachting doen van vrijdag op zaterdag zodicht mogelijk bij de eindbestemming. Of idd pas zaterdag tegen middag uur wegrijden en zaterdagavond laat aankomen.

Vrijdag vertrekken, overnachten in de regio (Albertville of Annecy of zo) en zaterdag vroeg op om laatste stukje te pakken. Kun je zaterdag al op de latten staan… :)

Harm op 29 okt 2019 14:30

Op zich goed idee, maar we kunnen pas zondag in ons appartement.

Het doseerlicht bij Moutiers gaat om 9 uur aan op zaterdagen geloof ik. Voor die tijd daar voorbij zijn is een optie, of echt achter de meute aan. Maar dat laatste kan betekenen dat het nachtwerk wordt in de drukke periode.

GiGi op 29 okt 2019 14:20

Wat is het doseerlicht? Kunnen er maar een beperkt aantal auto’s tegelijk op die weg?

Je moet gewoon mazzel hebben wij hebben ooit 9 uur gedaan over het stuk lyon - la plagne. Begin voorjaarsvakantie icm sneeuwval en het doseerlicht bij moutiers was desastreus. Het nadeel is dat er niet echt andere opties zijn.

Matthias123 op 29 okt 2019 14:12

Oei… daar word je niet blij van!

Geb dit 20-30x gereden, ook rond vakanties. Wat wij meestal deden was vrijdagmiddag alvast een stukje rijden, hotel bij Met/Nancy, en dan zaterdag voor de drukte uit rijden. Gewoon met maps of zo files in de gaten houden. Mocht het vanaf Lyon of Chambery erg druk zijn, kun je via Bourg-en-Bresse en Aix les Bains rijden. Duurt ook wel even maar is een mooie relaxte weg binnendoor. Stoplichten Tussen Albertville en Moutiers moet je rond het weekend gewoon wat geluk mee hebben. Een keer 45 minuten daar moeten wachten, verder altijd vrij vlot door kunnen rijden. We zijn ook wel eens via Geneve en Annecy gereden, maar dat laatste hield erg op. Langs het meer was gewoon te traag, dan kun je beter even achteraan de file aansluiten.

evr66 op 29 okt 2019 13:54

Dankjewel!

Yup, is (denk een jaar of 10 terug al weer) ingesteld om milieu in het dal wat te ontzien. Geen idee of dit helpt, maar het kan aardig ophouden als je pecht hebt. Alle verkeer naar 3 vallees, La Plagne/Les Arcs en Val d’Isère/Tignes moet er langs ;(

Edwin van Riel

Vrijdag vertrekken, overnachten in de regio (Albertville of Annecy of zo) en zaterdag vroeg op om laatste stukje te pakken. Kun je zaterdag al op de latten staan… :)

Harm op 29 okt 2019 14:30

Op zich goed idee, maar we kunnen pas zondag in ons appartement.

Martamgro op 29 okt 2019 15:46

Pak anders een appartementje/hotel voor een dag in Sainte Foy (begin van het dal). Kun je dat gebiedje ook even checken en je bent er voor de zondag al bijna… :)

Of iets in Bourg St Maurice, heb je wat meer keuze in het hoogseizoen. Kun je afh van het weer die dat kiezen voor Les Arcs of Ste Foye.

Edwin van Riel

Als je pas zondag in je appartement kan zou ik niet moeilijk doen. Nacht van zaterdag op zondag om 3.00 in de auto dan ben je zonder tegenslag en op je gemak rond 16.00 op je bestemming. Of zie ik dat verkeerd?

Beste is om voor 9 uur in de ochtend eigenlijk al aan de klim te beginnen . Daarna begint het drukker te worden … vorig sprak ik mensen en die hadden gepland om 14:00 uur boven te zijn . Maar kwamen uiteindelijk 21:00 uur ‘s avonds aan. Was geen hoog seizoen
. Had gedeeltelijk met drukte te maken , maar ook met weer .

Sinds we de tolweg vermijden hebben we praktisch geen files meer gezien. Je doet er wel een stuk langer over, maar het is tenminste beter te plannen. Nog niet geprobeerd sinds de vorig jaar verlaagde maximum snelheid naar 80km/h.

Als je pas op zondag in je appartement kan dan moet je ook op zaterdagavond / zondag aanreizen. En dan is er eigenlijk geen probleem te verwachten. De echte drukte is alleen op zaterdag.
Ik reed wel meestal via “Luxemburg” en dan na Nancy via de A39 / A42 en dan afsnijden via Amberieu / Belly naar Chambery. Dat is ca 60 km korter maar langzamer. Vooral met de 80 km/h per uur zijn er steeds meer nog langzamer rijdende en voor iedere bocht (hard)remmende bestuurders waardoor je soms de stukken uit je stuur bijt van ergernis. Vroeger reed dit nog wel door maar tegenwoordig is het erg traag (gemiddelde snelheid 40-45 kmh). Deze weg moet je alleen nemen als het op de A43 vast zou staan of van een mooie route houd (het is namelijk wel een mooie omgeving).
Je kan ook (of beter) doorrijden over de autoroute A42. Je snijdt dan Lyon af en ter hoogte van Saint Exupery (vliegveld Lyon) kom je dan via de A432 op de normale route (A43). Als het niet vast staat, zou ik zeker op de autoroute blijven.

Als het rustig is (dat is wel te verwachten in de nacht van zaterdag op zondag) dan kan je ook gewoon op de A6 blijven.
Na Albertville kom je op de route nationale en gaat het wat langzamer. Maar met uitzondering van de wisseldagen rijdt het wel door.

Geb dit 20-30x gereden, ook rond vakanties. Wat wij meestal deden was vrijdagmiddag alvast een stukje rijden, hotel bij Met/Nancy, en dan zaterdag voor de drukte uit rijden. Gewoon met maps of zo files in de gaten houden. Mocht het vanaf Lyon of Chambery erg druk zijn, kun je via Bourg-en-Bresse en Aix les Bains rijden. Duurt ook wel even maar is een mooie relaxte weg binnendoor. Stoplichten Tussen Albertville en Moutiers moet je rond het weekend gewoon wat geluk mee hebben. Een keer 45 minuten daar moeten wachten, verder altijd vrij vlot door kunnen rijden. We zijn ook wel eens via Geneve en Annecy gereden, maar dat laatste hield erg op. Langs het meer was gewoon te traag, dan kun je beter even achteraan de file aansluiten.

evr66 op 29 okt 2019 13:54

Dankjewel!

Martamgro op 29 okt 2019 15:48

Via Genève en Annecy is hoe wij de laatste jaren richting Chambéry rijden. Naar mijn gevoel (op een zaterdagochtend in schoolvakantie) toch vlotter dan via A6 naar Lyon of de A432 langs Lyon. Vooral omdat je langs Genève/Annecy minder péage-stations hebt. Er gelden meestal wel dynamische snelheidsbeperkingen, maar we hebben op die snelweg tot nu toe nog nooit stil gestaan. En in Chambéry kom je onmiddellijk vooraan bij de tolpoortjes uit…
(En los daarvan: Ik vind het gewoon een heel indrukwekkende weg, met de tunnels en viaducten die elkaar opvolgen. 😉)

Enkel het stuk vanaf Chambéry tot de splitsing A43/A430 blijft altijd een probleem… daar heb ik nog geen aanvaardbaar alternatief gevonden…

#wakeupwhereyouwant

Toen wij nog aan de schoolvakanties gebonden waren reden we (na enkele dramatische file-ervaringen) op vrijdag naar Chambéry en dan op zaterdagochtend vroeg verder.

Tegenwoordig vertrekken wij (buiten de vakanties) op zaterdag rond 04.00 uur naar bijvoorbeeld Val Thorens of La Rosiere. Meestal begin/midden van de middag ter plaatse. Omdat de standaard-wisseldag zaterdag is, is zoals hierboven al aangegeven te verwachten dat je weinig problemen tegenkomt als je zondag vroeg vertrekt.

Actuele verkeersinfo kun je trouwens zien op http://www.savoie-route.fr

*bericht bewerkt door Frank op 30 okt 2019 12:51

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ‘nieuwe’ weg via Charleroi en Reims als alternatief voor de route via Luxemburg?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de ‘nieuwe’ weg via Charleroi en Reims als alternatief voor de route via Luxemburg?

Yippee op 30 okt 2019 13:30

Ja paar weken terug overheen gereden richting Zuiden. Maar die weg is nog niet helemaal af en we werden voor een paar km omgeleid wat flink wat file gaf. Sowieso mist er nog een deel volgens mij tussen Brussel en Charleroi waar je over een autoweg gaat en geen snelweg

daar ben ik ook benieuwd naar!
Is dat intussen over de hele lengte een volwaardige snelweg?

#wakeupwhereyouwant

daar ben ik ook benieuwd naar!
Is dat intussen over de hele lengte een volwaardige snelweg?

T.o.e.r.i.s.t op 30 okt 2019 13:57

Nee zeker niet, deel na Charleroi over de N5 (?) is wel 4 baans maar geen snelweg, en ring oost van Brussel ook niet (kan via de west kant maar daar is het sowieso vrij druk altijd)

Plaats een reactie