Advies binding Tyrolia Attack 13

Hallo,
Ik ben aan het kijken naar een nieuw setje skies. Ik heb wat gezien en daar wordt de binding Tyrolia Attack 13 GW bij aangeboden.
Als ik het goed begrepen heb, zullen de bindingen obv mijn zoollengte op de juiste positie gezet worden.

Nu heb ik 2 vragen:

  1. Mijn zoollengte is 305mm; is deze zoollengte dan de enigste lengte die in deze binding past. Of kunnen deze bindingen nog groter of kleiner ingesteld worden (ivm het verkopen van de ski na verloop van tijd)?

  2. Is de 13 niet too much. Ben zelf 1,82m, 86kg. Ben aan het kijken naar een all mountain ski (80mm breed).

Ik heb al op het forum rond gekeken en heb geen relevant informatie hierover kunnen vinden (of gewoon niet juist gekeken ;-) )

Thanks!

*bericht bewerkt door ReneG op 30 okt 2019 21:51

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

De Attack 13 is perfect voor je denk ik. Ik heb hetzelfde postuur als jij en heb die binding op 2 paar ski’s staan. Nadat ze zijn gemonteerd, zijn de achterbakken van die binding nog te verstellen geloof ik. Maar hier heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.

De Attack 13 is perfect voor je denk ik. Ik heb hetzelfde postuur als jij en heb die binding op 2 paar ski’s staan. Nadat ze zijn gemonteerd, zijn de achterbakken van die binding nog te verstellen geloof ik. Maar hier heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.

GiGi op 30 okt 2019 21:38

Ah, klopt, waren dat niet je Kendo’s?

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ja mijn Kendo’s en mijn K2 Pinnacle 105.

Lijkt me idd een beetje much voor een 80mm ski en vooral onpraktisch. Alle 80mm die ik ken hebben gewoon systeem/railbindingen. Die je gewoon kunt verstellen.
Bovendien is de Attack 13 zwaarder. Voor sommige mensen geen nadeel, want die houden van zware, logge ski’s.

https://theskimonster.com/blog/posts/how-to-adjust-your-tyro…
Hier kan je wat vinden over de instelling, er is speelruimte, maar ik kan niet zeggen hoeveel.
Ik heb zelf de 11 op een set Bushwackers zitten.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 30 okt 2019 21:58

Absoluut niet too much, prima binding. De attack 11 is net n beetje weinig met jouw postuur @ReneG

Ik heb zelf graag de Look spx binding, voelt lekker stevig bij aanklikken.

Lijkt me idd een beetje much voor een 80mm ski en vooral onpraktisch. Alle 80mm die ik ken hebben gewoon systeem/railbindingen. Die je gewoon kunt verstellen.
Bovendien is de Attack 13 zwaarder. Voor sommige mensen geen nadeel, want die houden van zware, logge ski’s.

DrPhil op 30 okt 2019 21:53

Meestal is het ook een railbinding. Maar blijkbaar bij deze ‘aanbieding’ niet ;-)
Weet jij of de Attack 13 veel zwaarder is dan een railbinding?

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

https://theskimonster.com/blog/posts/how-to-adjust-your-tyro…
Hier kan je wat vinden over de instelling, er is speelruimte, maar ik kan niet zeggen hoeveel.
Ik heb zelf de 11 op een set Bushwackers zitten.

Sjaak27 op 30 okt 2019 21:57

Dank je voor deze info!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Valt wel mee. Van railbindingen is meestal het gewicht niet bekend (al helemaal niet inclusief de rail)… De Z12 wordt bij de S/Max 12 van Salomon geleverd weet ik, de Warden bij een aantal allmountainmodellen…

null

*bericht bewerkt door GiGi op 30 okt 2019 22:16

Lijkt me idd een beetje much voor een 80mm ski en vooral onpraktisch. Alle 80mm die ik ken hebben gewoon systeem/railbindingen. Die je gewoon kunt verstellen.

Bovendien is de Attack 13 zwaarder. Voor sommige mensen geen nadeel, want die houden van zware, logge ski’s.

DrPhil op 30 okt 2019 21:53

Meestal is het ook een railbinding. Maar blijkbaar bij deze ‘aanbieding’ niet ;-)
Weet jij of de Attack 13 veel zwaarder is dan een railbinding?

ReneG op 30 okt 2019 22:13

Het scheelt niet heel veel. De 13 weegt per set 2070 gram. Een railbinding zal misschien 100 gram per ski lichter zijn.

Hallo,
Nu heb ik 2 vragen:
2. Is de 13 niet too much. Ben zelf 1,82m, 86kg. Ben aan het kijken naar een all mountain ski (80mm breed).
Thanks!

ReneG op 30 okt 2019 21:35

De 13 in de naam, is hier zoals bij de meeste bindingen, de MAXIMUM waarde voor de ‘DIN’ oftewel, release value. De minimum waarde moet je even opzoeken , in dit geval is dat 4. Die waarde heeft mijn dochtervan 8 ook, dus ik denk dat jij daar wel boven zit ;-).

Of een ‘DIN’ van 13 “too much”is heeft niets met het type ski of de breedte te maken.
De kracht waarbij een binding open moet schieten wordt uitsluitend bepaald door je zoollengte en gewicht, eventueel aangepast voor leeftijd of skistijl.

Lijkt me idd een beetje much voor een 80mm ski en vooral onpraktisch. Alle 80mm die ik ken hebben gewoon systeem/railbindingen. Die je gewoon kunt verstellen.
Bovendien is de Attack 13 zwaarder.

DrPhil op 30 okt 2019 21:53

Maar als je een ski koopt, dan heb je ofwel systeem bindingen, ofwel gewone, dat kun je niet kiezen. De (eventuele) voordelen van een systeem binding zijn dus niet relevant.*
De enige keuze die @ReneG heeft is WELKE gewone binding hij monteert.

*Behalve bij het zeer kleine aantal skis dat zowel ‘flat’ als met systeem binding verkrijgbaar is.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2019 22:56

De 80’s die ik ken worden allemaal met systeembindingen geleverd, @slim.

@DrPhil dat is hier niet de vraag. on-topic aub.

Click. Click. Peace

Antwoord 1:
Zo’n binding is niet ideaal in de verkoop. Bij enkele maten verschil is de kans groot dat er opnieuw geboord moet worden. Niet onmogelijk, maar vaak niet ideaal.
Antwoord 2:
Prima binding. Een 13 is niet snel too much. Het is goed als je instelwaarde niet vlak bij de maximale waarde van de binding zit.

Click. Click. Peace

De 80’s die ik ken worden allemaal met systeembindingen geleverd, @slim.

DrPhil op 30 okt 2019 23:03

Toevallig heb ik recent ook zitten zoeken, en inderdaad, 80mm is inderdaad zo’n beetje het omslagpunt.
Maar dat maakt verder toch niet uit? De skis die @ReneG gekozen heeft zijn flat. De vraag was of de Attack13 een goede binding voor hem is. Of jij of ik verder nog skis met systeem bindingen heeft daar verder geen invloed op.

Maar mischien begreep ik je eerste post verkeerd.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2019 23:09

Antwoord 1:
Zo’n binding is niet ideaal in de verkoop. Bij enkele maten verschil is de kans groot dat er opnieuw geboord moet worden. Niet onmogelijk, maar vaak niet ideaal.

Rogier op 30 okt 2019 23:06

Eens, op zich. Maar hoe vaak kies je een binding met het oog op doorverkopen van de ski? Ikzelf zou een binding kiezen die bij mijn gebruik past. Als ik die ski dan ooit wil doorverkopen, dan is die binding op dat moment gewoon een gegeven. Het is dan zelfs nog een optie om de skilat zonder binding te verkopen. Hou je die fijne binding lekker voor op je volgende ski en de koper heeft er geen last van. Hooguit van de gaten, maar volgens mij heeft @Rogier ooit verklaard dat dat de ski niet echt verzwakt (mits de binding goed is verwijderd).

Hij kijkt alleen nog. Aangezien verreweg de meeste 80ski’s wel met railbindingen worden geleverd, kan hij misschien dus beter naar zo’n set kijken.
Dat is dus WEL ontopic.

Als dat verstellen echt een belangrijk punt voor je is, dan is er ook een hele goede ‘demo’ versie van de Attack, die dus op heel veel schoenen past.
Maar zoals @Gigi zegt,dat lijkt me alleen belangrijk voor groeiende kinderen of iets dergelijks waar je de ski wil doorschuiven.

*bericht bewerkt door Slim op 30 okt 2019 23:28

De demo versie van de Attack is wél heel zwaar. Meer dan 2500 gram uit mijn hoofd.

Dank jullie allemaal voor je input.
Dit beantwoord mijn vragen. Ik weet nu dat de 13 prima zou passen en dat de bindingen minimaal ‘verstelbaar’ zijn.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Antwoord 1:

Zo’n binding is niet ideaal in de verkoop. Bij enkele maten verschil is de kans groot dat er opnieuw geboord moet worden. Niet onmogelijk, maar vaak niet ideaal.

Rogier op 30 okt 2019 23:06

Eens, op zich. Maar hoe vaak kies je een binding met het oog op doorverkopen van de ski? Ikzelf zou een binding kiezen die bij mijn gebruik past. Als ik die ski dan ooit wil doorverkopen, dan is die binding op dat moment gewoon een gegeven. Het is dan zelfs nog een optie om de skilat zonder binding te verkopen. Hou je die fijne binding lekker voor op je volgende ski en de koper heeft er geen last van. Hooguit van de gaten, maar volgens mij heeft @Rogier ooit verklaard dat dat de ski niet echt verzwakt (mits de binding goed is verwijderd).

GiGi op 30 okt 2019 23:15

Klopt een ski kan dat prima hebben. Maar voor veel mensen is dit duidelijk wat extra moeite… We zijn het geloof ik wel eens.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie