Kledij op de piste

Hallo iedereen

Ik ben nu een 6 tal jaar aan het skiën.
Zoals denk ik bij de meeste beginners kopen we ons allemaal een goede dikke jas.
Van zodra je deze aandoet boven jouw pul (met daaronder nog thermisch ondergoed) voel je je een beetje als een Michelin manneken.
Als ik dan kijk rondom mij zijn er mensen met een filterdun jasje (windstopper?) met daaronder enkele lagen zoals een vestje zonder mouwen en nog een shirt onder. Ik heb dan het gevoel dat deze mensen toch wel minder Michelin gevoel hebben.
Om iets beweegelijker te zijn tijdens het skiën, maar toch zeker geen kou te hebben, wat dragen jullie zoal?

Misschien zoek ik gewoon een reden om een nieuwe ski tenu aan te kopen :-)

Met een kleine search op dit forum kom je al legio topics en blogs tegen! Maar in het kort:
Thermische laag
Fleece, dik of dun afhankelijk van je eigen gevoel en omgevingstemperatuur
Jas en broek, niet gevoerd (of wel maar ook dit is weer afhankelijk van je eigen gevoel)

Met alle lagen kun je weer zo veel wisselen en verschillende dingen doen, maar net wat je zelf het meest prettig vindt. Zo heb ik uiteindelijk 2 verschillende fleece truien/vesten, maar ook een winddicht jas voor onder de normale jas als extra isolatie, want het kan ook weleens veel kouder/winderiger zijn.

Ik zou zeggen, koop een mooie set en ga dit gebruiken, dan weet je ook of je een dikkere of dunnere laag erbij moet doen, of juist vervangen. Succes!

Ik draag :

Basis
Orthovox thermo ( de warmste voor t skieen, en de dunste voor het touren)
Orthovox thermo broek 3/4

Onderlichaam

  • altijd een schone onderboek
    Dan een hardshell broek of een ortovox tourbroek.(als het echt warm is)

Bovenlichaam Koud
Ortovox of arc’teryx fleece
arc’teryx atom lt donsjasje
arc’teryx beta sv hardshell

Bovenlichaam Medium
Ortovox of arc’teryx fleece
Dunne Scott bodywarmer
arc’teryx beta sv hardshell

Bovenlichaam voorjaar lekker in t zonnetje
alleen een thermo setje en een dunne fleece

handschoenen
hestra lobsters
of dunne Oakley pipegloves

Dit zijn dus mogelijkheden die ik persoonlijk prettig vind. Voordeel eindeloos combineren en aan of uittrekken.
Nadeel. Kost allemaal bakken met geld,

echte mannen lopen naar boven,

Ligt echt compleet aan je zelf en je eigen temperatuur huishouding… Ikzelf heb het altijd warm, dus een gevoerde jas werkt voor mij niet…

Wat wel werkt is het volgende:

  • thermo ondergoed
  • Fleece (eventueel)
  • hardshell jas die goed ademend vermogen heeft
  • Goretex broek (zonder voering)

In mijn rugzak zit dan nog een (nep) dons jasje en de fleece zodat ik altijd meer aan kan doen… afgelopen jaar met -18 was thermo, fleece en hardshell voldoende… (voor mij…).

Mijn vrouw heeft iets soortgelijks, alleen draagt die min of meer standaard haar fleece, behalve als ze skiles heeft die wat intensiever is, dan gaat die snel uit.

De kindjes (5 en 7) hier skieen met thermo ondergoed, gevoerde skibroek, ski pully/fleece en daarover een gevoerde ski jas. Eventueel nog een buff of bivakmuts er bij en die redden zich wel… (wel goede burton mittens met eventueel handenwarmers er in).

Ook die hebben weinig geklaagd over kou afgelopen jaar

Ik draag :

-altijd een schone onderboek

martijnuiterwijk op 1 nov 2019 09:39

Je moeder heeft je goed opgevoed 😂

Disturbing the peace since 1975

Lagen werkt inderdaad erg goed, al vind ik zelf teveel lagen ook weer niet heel fijn (toch nog michelin mannetje idee).
Qua jas: als je het wel snel koud hebt en toch liever een gevoerde wil, er zijn meer dan genoeg merken die jassen hebben die wel goed isoleren, maar toch niet dik zijn. Gewoon een beetje rondshoppen tussen de merken en je niet blindstaren op hoe dik de jas is.

Ik ben al heel vaak in de Alpen op wintersport geweest in de afgelopen 51 levensjaren, en behalve een paar uitzonderlijk koude dagen, heb ik het eigenlijk nooit echt koud gehad.

Als je je te dik aankleedt, dan wordt het al snel oncomfortabel, zweten, lastig bewegen, etc.
Als het -20 graden is en vooral bij harde wind, dan is het wel aan te raden om al die lagen aan te trekken, zoals in de reacties hierboven beschreven.

Ik draag zelf meestal onderbroek, shirt, fleece of dunne trui, skijas, dunne skisokken, skibroek, handschoenen, skihelm.
De dagen dat ik behoefte heb gehad aan lang ondergoed, dikke truien, dikke skisokken en een sjaal zijn in 40 jaar tot een dag of 20 beperkt gebleven. Het komt (veel) vaker voor dat ik zelfs de fleece nog uit laat.

Ik gebruik wel redelijk dikke handschoenen, maar heb meerdere paren, zodat ze goed kunnen drogen als ze een keer nat zijn geworden door het zweten of overmatig contact met de sneeuw (ondanks veel ervaring val ik toch nog wel eens, en als ik dan val, is het meestal behoorlijk heftig, ski’s uit, vol in de sneeuw…).

En wat Tiny-M hierboven ook al zegt: moderne skijassen (en -broeken) zijn meestal bedrieglijk dun en toch lekker warm.

Ik draag nooit een lange (onder)broek of thermoskleding onder mijn skibroek. Maar als het vriest kan ik ook gewoon in mijn korte broek hardlopen, dus of dat een goede graadmeter is?

Onder de skijas alleen een skipully. Een extra fleecetrui gaat wel mee in het koffer, maar ook die heb ik nog nooit aangetrokken met skiën.

Ik heb wel snel koude handen, maar voor de rest heb ik het zelden koud. Goede handschoenen en warme skisokken in combinatie met actief bezig zijn op de piste, zorgen er voor dat ik het eigenlijk nooit koud heb.

O ja, een muts gaat wel altijd mee in zakken van de skijas. Als de skihelm afgaat, is er nog amper haar om mijn hoofd te bedekken. Dus een warme muts is dan een must voor mij.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Als de kleding ventilatieritsen heeft, dan kan je ventileren tijdens het actieve deel en de boel afsluiten tijdens het inactieve deel (lift). Ergens in een topic geeft iemand dat aan als tip. Voorkom je opbouw van vocht mee en dan blijf je ook sneller warm met minder dikke kleding.

Ik draag nooit een lange (onder)broek of thermoskleding onder mijn skibroek.

lve op 1 nov 2019 10:56

Ik draag juist altijd thermokleding onder mijn broek en jas. Vind het niet prettig zitten zonder deze kleding en bij warme omstandigheden zorg het ook voor betere vocht afvoer.

Heb van -25 tot +5 eigenlijk altijd het zelfde aan.
Als eerste de onderbroek. Dan een 3/4 thermo broek en thermoshirt met lange mouwen. (Als het echt te warm word een thermoshirt met korte mouwen) Daarover een niet gevoerde hardshell broek met ventilatie en een gevoerde hardshell Jas met ventilatie. Word het kouder dan -20, -25 dan doe ik nog een los kolletje om m’n nek. En dan gaat de ventilatie dicht.
Dat was het eigenlijk wel.

Übung macht den meister!!!

Ik draag :

-altijd een schone onderboek

martijnuiterwijk op 1 nov 2019 09:39

Je moeder heeft je goed opgevoed 😂

Supergrover op 1 nov 2019 09:52

eens Echter heb ik hier vaker gehoord dat sommige tourskiers t niet doen ivm schuren op bepaalde plekken.

echte mannen lopen naar boven,

nog een kleine toevoeging. merk qualiteit speelt ook wel een dingetje. Heb t met odlo c.q orthovox nooit koud. in vergelijk met andere merken thermo ondergoed daarintegen wel. Ben sowiso fan daarvan dit wellicht onterecht. het hygiënische aspect. maar dit kan auch kopfsache sein.

echte mannen lopen naar boven,

Ik draag :

-altijd een schone onderboek

martijnuiterwijk op 1 nov 2019 09:39

Je moeder heeft je goed opgevoed 😂

Supergrover op 1 nov 2019 09:52

eens Echter heb ik hier vaker gehoord dat sommige tourskiers t niet doen ivm schuren op bepaalde plekken.

martijnuiterwijk op 1 nov 2019 11:36

Ik weet niet of er ook ortovox vaseline bestaat, ‘t zou wat voor jou zijn ;)

Ik probeer ook allerlei combinaties, heb afgelopen winter geleerd dat thermo+dons+hardshell echt te heet is bij rustig en mild weer. Het zweet spoot m’n poriën uit…

Tweede tip: zorg ervoor dat de middelste laag (isolatielaag) altijd een vest is. Bij te warm op de piste en te koud in de lift kan je de rits open of dicht doen, of zelfs snel even verwisselen in de gondel…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Lagen(dunne) is het enige wat werkt, belangrijkste is dat je niet teveel aan trekt en gaat zweten. Zweten is nat en nat is kou.
Zorg dat de lagen lekker strak zitten, lekker dus niet knellen.

.

Om iets beweegelijker te zijn tijdens het skiën, maar toch zeker geen kou te hebben, wat dragen jullie?

thanssens op 1 nov 2019 08:49

“Toch zeker geen kou te hebben”.
Het is wintersport. Ik denk dat veel mensen het “winter” gedeelte te veel angst inboezemd, en dat ze het “sport” gedeelte vergeten.
Het klinkt op deze manier haast alsof je verwacht het te koud te hebben. In werkelijkheid komt het misschien nog wel vaker voor dat mensen het te WARM hebben. Dan gaan ze zweten, ritsen de jas wijd open, en hullabaloos, nu hebben ze het koud!

Als je veel bewegings vrijheid wilt hebben en toch veel warmte, dan neem je een donsjas. Dat verenigt perfect die twee eigenschappen. Klaar. Maar, zoals gezegd, voor de meesten is dat niet de beste oplossing.

*bericht bewerkt door Slim op 01 nov 2019 20:11

Hou het goedkoop. Bij Decathlon, Perry Sport en Zeeman hebben ze uitstekende spullen voor de recreatieve skieër. Op het lichaam een polyester hemdje dat zweet afvoert naar de volgende laag. Die volgende laag kan een merinowoltruitje zijn dat je ook buiten de wintersport kunt dragen. En dan een jas. Als je het te warm hebt doe je dat merinowol truitje in je rugzakje. Als het heel koud is kun je ook een dunne bodywarmer meenemen in je rugzakje. Lekker voor als het aan het einde van de middag kouder wordt. Als je geen polyester op je huid verdraagt dan is een hemd van merinowol een optie, maar is duurder. Voor koude benen hebben ze bij Zeeman uitstekende laggings, polyester of katoen. Hou ook het weerbericht in de gaten. Met volle zon, geen wind en plus 1 graad heb je weinig kleding nodig. Zelf hecht ik aan een goede jas/jack omdat de buitenste laag je ook beschermt bij een val. Ik vraag me af of ‘alleen een donsjackje’ dragen sterk genoeg is bij een val/glijpartij. Bij tenten gebruiken ze ribstop, een gaatje leidt dan niet tot een enorme scheur. Dat is bij een skijack ook belangrijk.

Hou het goedkoop. Bij Decathlon, Perry Sport en Zeeman hebben ze uitstekende spullen voor de recreatieve skieër. Op het lichaam een polyester hemdje dat zweet afvoert naar de volgende laag. Die volgende laag kan een merinowoltruitje zijn dat je ook buiten de wintersport kunt dragen. En dan een jas. Als je het te warm hebt doe je dat merinowol truitje in je rugzakje. Als het heel koud is kun je ook een dunne bodywarmer meenemen in je rugzakje. Lekker voor als het aan het einde van de middag kouder wordt. Als je geen polyester op je huid verdraagt dan is een hemd van merinowol een optie, maar is duurder. Voor koude benen hebben ze bij Zeeman uitstekende laggings, polyester of katoen. Hou ook het weerbericht in de gaten. Met volle zon, geen wind en plus 1 graad heb je weinig kleding nodig. Zelf hecht ik aan een goede jas/jack omdat de buitenste laag je ook beschermt bij een val. Ik vraag me af of ‘alleen een donsjackje’ dragen sterk genoeg is bij een val/glijpartij. Bij tenten gebruiken ze ribstop, een gaatje leidt dan niet tot een enorme scheur. Dat is bij een skijack ook belangrijk.

Meerdere dunne laagjes (hardloop/wielrenshirtjes met lange mouwen) en daarover een vrij dikke jas. Col en dunne bivakmuts heb ik ook altijd mee voor als het echt koud is. Als je zweet, wordt het tijd om harder te skiën :)

Laat je niet afschrikken door techno-babbel; zo’n duur Odlo shirtje doet het goed, maar het is vooral de merknaam waar je voor betaalt.

Meerdere dunne laagjes (hardloop/wielrenshirtjes met lange mouwen) en daarover een vrij dikke jas. Col en dunne bivakmuts heb ik ook altijd mee voor als het echt koud is. Als je zweet, wordt het tijd om harder te skiën :)

Laat je niet afschrikken door techno-babbel; zo’n duur Odlo shirtje doet het goed, maar het is vooral de merknaam waar je voor betaalt.

Martin7182 op 1 nov 2019 21:05

daar ben ik t niet mee eens. tis allemaal degelijk spul em gaat lang mee. mn hema thermoset is gewoon koud.

echte mannen lopen naar boven,

Precies. Er zit veel technologie in onderlagen, dus er is wel degelijk verschil.
Dat gezegd hebbende, ook een goedkopere onderlaag doet het best aardig. Als je maar weg blijft bij katoen en dingen met te veel spandex/lycra.

Ik beweer ook niet dat er geen slecht/minder spul bestaat. Zo’n Odlo shirt gaat inderdaad heel lang mee, ik kan me niet meer herinneren wanneer en waar ik het gekocht had. Maar dat geldt ook voor het merkloze shirt dat ook al minstens 15 jaar mee gaat. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit; bij normaal gebruik gaat alles zo lang mee dat de prijs eigenlijk verwaarloosbaar is in vergelijking met de andere kosten van wintersport. Het is alleen zuur als je recent aangeschafte dure jas door een ongelukje of diefstal beschadigd of weg is.

Ok ik ben meer een koukleum.

Thermo ondergoed (North face, vanwege de, voor mij, goede pasvorm)
Skipulli
Donzen jas
Salopette broek (lekkere warme rug hoe je ook beweegt)

Wat vooral van belang is dat je tijdens het passen niet stil voor een spiegel staat maar wat beweegt. Dan weet je of je genoeg bewegingsvrijheid hebt.

daar ben ik t niet mee eens. tis allemaal degelijk spul em gaat lang mee. mn hema thermoset is gewoon koud.

martijnuiterwijk op 1 nov 2019 21:33

Die ik heb van de Hema (polyester met merinowollen afwerking op de zweetplekken) van een aantal jaar geleden vind ik het lekkerst zitten en is gewoon perfect. Was wel de ‘duurste’ van de Hema…
Het spul van decathlon kan ik niet zo heel goed mee, meestal na een paar keer wassen is het te klein…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie