Verschil in lengte en snelheid.

Mijn vriendin is een heel stuk kleiner dan ik ben, en ze skied ook nog eens een stuk voorzichtiger/langzamer.
Ik moet dan ook constant op mijn snelheid letten en veel bijremmen.
Zou het mij helpen als ik wat kortere skies aanschaf?

Ik ben 1,86 meter lang en heb de Fischer Motive 76 skies, lengte 175cm
Mijn vriendin is slechte 1,56 lang en heeft Head absolute joy skies, lengte 153cm

Kortere ski's misschien niet per se (natuurkundig wel), maar bijvoorbeeld ski's met een wat kleinere radius hebben denk ik een groter effect. Die maken makkelijker en scherpere bochten dan ski's met een grote radius (bij dezelfde input), sturen dus ook meer en je snelheid over de vallijn gemeten zal dus ook wat lager liggen.
Je kan ook je stijl wat aanpassen en bijvoorbeeld wat meer geslipte bochten maken. Dan hou je die fijne stabiele ski die je kent, maar jakker je niet alle pistes op volle snelheid naar beneden. En als je dat een keer wél wil, dan zeg je gewoon: "Schat, ik ga even vol gas. Zie je beneden bij de lift!".

*bericht bewerkt door GiGi op 03 nov 2019 10:07

Andere ski gaat je niet helpen. Als snel skiën je skistijl is, dan blijft dat hetzelfde met welke lat dan ook. Dus enkel aanpassen van je skistijl. Of gewoon rekening houden met wat langer wachten.
Of je vriendin een seizoen laten trainen bij een raceclubje, binnen een jaar hou je haar niet meer bij 😄

Of de afdaling 2 of 3x pakken, tegen de tijd dat zij weer bij de lift is heb jij op een lekker tempo de afdalingen gedaan. Zo doe ik het regelmatig

En als je dat een keer wél wil, dan zeg je gewoon: "Schat, ik ga even vol gas. Zie je beneden bij de lift!".

GiGi op 3 nov 2019 10:06

Dit werkt het beste, anders gaat een persoon wat langzamer dan hij wil en dan ander automatisch sneller dan zij wil :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Af en toe even rustig skiën, maar vaak gewoon even wat langer wachten, voorbij sjezen en dan weer wachten.
En afspreken bij de lift.

Ik vind je skis al aan de korte kant…

Ik kies er dan toch voor om er hard schreeuwend vlak achter te gaan boarden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik blijf gewoon lekker skien zoals ik dat al deed, wat inhoud dat ik zo nu en dan even moet wachten of een pistes een 2e keer neem.
De ski’s kunnen gelukkig nog een paar seizoenen mee.

Ik kies er dan toch voor om er hard schreeuwend vlak achter te gaan boarden.

Sneeuwbaard op 3 nov 2019 15:13

Dat werkt ook goed. En dan bij voorkeur ook flink schrapend er kort achteraan rutschen natuurlijk 😋

Ik kies er dan toch voor om er hard schreeuwend vlak achter te gaan boarden.

Sneeuwbaard op 3 nov 2019 15:13

Dat werkt ook goed. En dan bij voorkeur ook flink schrapend er kort achteraan rutschen natuurlijk 😋

Bennie op 3 nov 2019 15:17

Klopt. Kun je de rest van de week vaak gewoon op eigen tempo doen 👍

Bovendien kan ze een ligbedje voor je vrij houden in de spa 👍👍

*bericht bewerkt door Hessel op 03 nov 2019 15:21

.
Zou het mij helpen als ik wat kortere skies aanschaf?

MartijnPieters op 3 nov 2019 10:02

Neen.

Misschien heb je gewoon een snellere vriendin nodig? 😉

Extra gewicht aan je vriendin hangen, dan gaat ze ook harder naar beneden.

En anders zelf alleen maar grote bochten maken van helemaal links naar rechts. Leg je in ieder geval een stuk langere afstand af.

Plaats een reactie