Annuleringsverzekering

Hoi, ik sta op het punt om een reis te boeken voor totaal 9 personen via snowtime Travel. Nu hebben wij geen annuleringsverzekering, die we er wel op kunnen zetten. Maar iemand binnen de groep heeft wel een annuleringsverzekering. Maar stel dat hij de boeking doet, valt dan de gehele boeking en groep onder zijn annuleringsverzekering? Of geldt dat alleen voor hem zelf?
En als we het dan via snowtime doen, is dat dan wel gunstig?
Ik kom er op google niet helemaal uit, dus vandaar dat ik m hier stel.

Die annuleringsverzekering is alleen voor diegene zelf.
Je kunt soms voor weinig al een verzekering afsluiten.

Dienten Die Alte schule

Soms is het om voor mede reisgenoten, maar dan moet hij waarschijnlijk ook de hoofdboeker zijn. Maar of het dan 9 personen dekt vraag ik me af. Laat hem zijn voorwaarden doorlezen en dan weet je het zeker.

Deze verzekering sluit je per persoon af. Dus als je annuleringsverzekering wilt, zal je dat bij t boeken per persoon aan moeten geven.

Om ze los af te sluiten zijn t redelijk dure verzekeringen (percentage van de reissom). Let op de voorwaarden van annuleren en of dat wel dekt wat je nodig hebt (doorgaans dekt t normaal annuleren bij ziekte of overlijden familielid tot 2e graad ofzo).

En bedenk of je t überhaupt wel nodig hebt. Want vakantie niet door kunnen gaan is jammer, maar de schade zal nooit groter worden dan je al had betaald.

Ja dat is dus voor deze boeking 25 euro per persoon, maar is alleen voor de hele boeking aan te vragen en niet per persoon. Dus dat is zonde geld voor de mensen in de groep die al wel een verzekering hebben.

Enige wat ik nu zit te kijken, als iemand nog uberhaupt geen reisverzekering heeft, kunnen ze dan nog wel een annuleringsverzekering aanvragen? Want wij kunnen dat zo aan zetten bij onze reisverzekering, maar ik moet ff kijken of dat voor mensen zonder reisverzekering dan nog wel kan. (in principe willen ze niet dat je pas een annuleringsverzekering boekt op het moment dat je de boeking doet.)

Opletten met reis en annulatie verzekeringen die bij je bankkaart inbegrepen zitten. Die gelden alleen wanneer iemand zijn/haar eigen reis betaalt met die kaart.
In ons skigroepje boekt iedereen zelf en eventueel een annulatie verzekering. Dat kan ook na de boeking zonder probleem.

Tip: kijk eens naar (ja echt waar) de HEMA…
Doorlopende reisverzekering, wintersport is standaard meeverzekerd en je kan ook doorlopend annuleringsverzekering nemen. En die kan per persoon maar ook voor je gezin.

Voor ons is de totale verzekering per jaar goedkoper dan 1x annuleringsverzekering voor wintersport…

Bij ons kost dit voor het hele gezin (4p) als jaarpremie bij de verzekeraar voor de auto/woning ook minder dan de apparte annulatieverzekering voor 1x wintersport.
De keuze was dus snel gemaakt.
Individueel is het wel veel duurder om een jaarcontract af te sluiten (80 euro voor 1 persoon volgens hun site), waardoor je er vaak pas winst op maakt bij 3 duurdere reizen per jaar.

Glide on!

Uiteindelijk hebben de meeste van ons een eigen annuleringsverzekering, dus ik heb het niet bijgeboekt via de site. Wel op naam gezet van iemand die een een verzekering heeft tot 3000 euro. Wij hadden maar tot 1500, dus dat kan dan nog schelen. Los boeken was bij ons geen optie omdat we dus 1 groot appartement hebben geboekt.

Wij hebben voor ons gezin elk jaar een annullatieverzekering voor 150 euro. Als je 3 keer per jaar op reis gaat plus nog 1 of 2 beroepsmatige trips per ouder en je je hebt 3 jonge kids en 3 grootouders van 80 of meer is de kans reeel dt je dat wel eens nodig hebt

Ik heb nog nooit een annuleringsverzekering afgesloten.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik heb nog nooit iets hoeven annuleren dus vind het weggegooid geld.

Alleen verzekeren wat je zelf niet kan dragen qua lasten.
Stel dat je een keer die reis moet betalen, dan wordt dat gecompenseerd door die andere dertig keer dat je geen verzekering hebt betaald.

Je moet voor jezelf uitmaken of het de moeite loont. Verzekeringen voor 1 jaar en 1 familie maken immers geen onderscheid of je nu 1 reis verjaar maakt, dan wel 5 of meer. Ook niet of je op een goedkoop appartement gaat met dus weinig annulatiekosten of een vijfsterrenhotel waar je 10.000 euro voor een week ski betaald. In het eerste geval is de verzekering niet nuttig, in het laatste geval wel. Als je dan nog jonge kids hebt die sowieso tijdens de winter al wel eens ziek worden, dan is de rekening gauw gemaakt, zelfs als je dat verlies wel kan dragen. Op de 5 jaar dat ik de verzekering heb hebben we ze al 3 keer gebruikt, ik denk dat dat we ongeveer teruggekregen hebben wat we die jaren betaald hebben.

Als je met een groep van negen gaat. En even cru gezegd twee weken voor vertrek gaat er één dood. Dan moeten de andere acht gewoon gaan. Voor hen geldt de annulering dan niet. Tenminste zo is het mij ooit uitgelegd. Als het familie is dan was het anders.
Maar bij een groep vrienden/bekenden moet de rest gewoon gaan, anders ben je je geld kwijt. Dus daarom heb ik nooit een annuleringsverzekering genomen.

Peter Pos

Op de 5 jaar dat ik de verzekering heb hebben we ze al 3 keer gebruikt, ik denk dat dat we ongeveer teruggekregen hebben wat we die jaren betaald hebben.

koenbali op 4 nov 2019 22:16

Kan ik me niet voorstellen en het is bepaald geen goede reclame om zo’n verzekering af te sluiten. Ik denk ook niet dat het echt relevant is want op de lange duur ben je gemiddeld toch meer kwijt (anders zou de verzekering geen bestaansrecht hebben). Iedereen moet het inderdaad voor zichzelf uitmaken en zeker als je de lasten niet kunt dragen is een verzekering eigenlijk onontbeerlijk.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik ze nog niet veel nodig gehad heb. Maar met kerst gaan we skiën met josk aan 5500 euro all in en met Pasen gaan we naar fiss in een hotel aan 6000 euro. Als ik 1 van die 2 zou moeten annuleren heb ik mijn verzekering voor 20 jaar terugbetaald gekregen.

Voor wintersport zou ik het zelf ook niet snel doen, dat gaat meestal niet om enorme bedragen en in de praktijk alleen om (de aanbetaling) van je hotel, tenzij er heel lastminute iets tussenkomt.

Heel vaak dekken ze ook maar een bepaald bedrag per persoon en moet je meer premie betalen als je een hogere dekking wil.

In principe ben ik het wel eens met de stelling dat je alleen moet verzekeren wat je zelf niet kan betalen en dus dat je hem voor wintersport eigenlijk niet nodig hebt, maar goed, gemoedsrust is ook wel wat geld waard :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb nog nooit een annuleringsverzekering afgesloten.
Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik heb nog nooit iets hoeven annuleren dus vind het weggegooid geld.

Rider_Dune op 4 nov 2019 12:45

Eens! Ik heb voor het eerst een annuleringsverzekering afgesloten toen er privé-omstandigheden speelden waardoor er een risico ontstond dat ik moest gaan annuleren. Overigens las ik pas later dat de verzekering uitsluitend van toepassing was op nog te boeken vakanties en dus niet voor de vakantie waarvoor ik 'm eigenlijk afsloot, haha.
Inmiddels heb ik voor een doorlopende reis- en annuleringsverzekering gekozen, maar je kunt soms ook voor een paar euro per dag een tijdelijke verzekering voor één vakantie afsluiten.

Uitrusten doen we thuis wel!

Voor wintersport zou ik het zelf ook niet snel doen, dat gaat meestal niet om enorme bedragen en in de praktijk alleen om (de aanbetaling) van je hotel, tenzij er heel lastminute iets tussenkomt.

Heel vaak dekken ze ook maar een bepaald bedrag per persoon en moet je meer premie betalen als je een hogere dekking wil.

Roy83 op 5 nov 2019 07:33

De annulatieverzekering dient nu net WEL om last-minute problemen te dekken, zoals plots overlijden van je ouders (niet onwaarschijnlijk als ouders en schoonouders 80+ zijn) of plotse ziekte van de kids (ook niet onwaarschijnlijk wanneer ze 5-7-9 jaar zijn.
Geen enorme bedragen? Tja, 6000 euro kwijtspelen zou toch pijn doen. Als ik dat kan terugkrijgen met een verzekering van 150 euro per jaar is het me dat wel waard.

Dat zeg ik toch ook @koenbali (of dat probeer ik in ieder geval te zeggen); dat het eigenlijk vooral voor lastminute annuleringen geldt.

En tuurlijk is het fijner als je het wel terugkrijgt, maar ik hoop toch dat de kosten enigszins in verhouding tot de inkomsten staan én dat het daarmee relatief wel meevalt, maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk en verschillend.

En over je voorbeelden: de kans dat er een maand van te voren nog niets aan de hand is én je ouders of schoonouders in die periode toch plots overlijden, die is statistisch natuurlijk heel, heel klein. Griepjes bij kinderen is natuurlijk al een stuk waarschijnlijker, maar ik vraag me af hoe vaak je dan echt thuis blijft en of een griepje dan ook gedekt is.

Maar ik wil niemands keuze veroordelen, gemoedsrust en risico aversie zijn heel persoonlijke dingen, net als de hoogte van kosten tov wat je kan missen, dus daarmee moet iedereen (uiteraard) het zelf weten. Als je het hele jaar keihard spaart om je wintersport te betalen en het is het hoogtepunt van het jaar, waarbij je dus graag maximaal wil gaan, dan is het misschien niet zo gek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En over je voorbeelden: de kans dat er een maand van te voren nog niets aan de hand is én je ouders of schoonouders in die periode toch plots overlijden, die is statistisch natuurlijk heel, heel klein. Griepjes bij kinderen is natuurlijk al een stuk waarschijnlijker, maar ik vraag me af hoe vaak je dan echt thuis blijft en of een griepje dan ook gedekt is.
.

Roy83 op 7 nov 2019 07:49

Ik denk dat je de risico’s op annullatie in mijn specifiek geval toch wat laag inschat. De kids, dat heb je zelf gezegd, dat kan van de ene dag op de andere, zeker in het winterseizoen. Maar onze ouders idem dito. Mijn schoonmoeder bv is al een hele tijd wat sukkelachtig. Is 81, heeft Parkinson, valt af en toe eens en wordt gemiddeld 1 keer per jaar in het ziekenhuis opgenomen; Allemaal geen redenen om geen skireis te boeken (wat wij standaard al in juli-september doen), maar stel dat ze 2 dagen voor vertrek valt en haar heup breekt, dan kan dat toch reden zijn om thuis te blijven. Op die leeftijd kan het wel degelijk snel bergaf gaan. Ik werk zelf in een ziekenhuis en weet dus waarover ik spreek.
Enfin ja, we kunnen er eindeloos over palaveren, in ons geval vind ik de 150 euro per jaar toch goed besteed gezien het potentiële risico.

Dat is eigenlijk vooral mijn punt @koenbali, als jij het het waard vindt, dan is het prima. Hopelijk sluit je hem de komende jaren elke keer voor niets af.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie