Eigen ski's kopen of toch noch huren

Hallo allemaal,

Wij gaan komend jaar voor de 3e keer met de kinderen (dan 5 en 3 jaar), naar Winterberg, en waarschijnlijk het jaar daarna ook nog. Verder rijden is geen optie, omdat de niet skieënde opa en oma ook mee gaan, en die niet het hele stuk naar bijv Oostenrijk kunnen rijden.
Nu twijfelen wij of we eigen ski's moeten/willen kopen, schoenen hebben we beide al.

Voor de kinderen hebben we in ieder geval eigen schoenen en een set ski's van 80 cm. Daar heeft de oudste vorig jaar op geskied, maar deze zullen nu wel te klein zijn voor hem? Hij is nu 110 cm lang, dus we denken voor hem aan een paar van 90 cm (schouderhoogte)

Voor ons vind ik het lastig om door de bomen het bos te zien. Wij denken er aan om nu relatief goedkope (tweedehands) ski's te kopen die dan in ieder geval dit seizoen en het volgende mee kunnen in Winterberg. Mochten we daarna weer verder weg gaan, naar Oostenrijk bijv, dan zouden we eventueel wel weer andere kunnen aanschaffen. Qua prijs dus voor maximaal 1,5x de huurprijs.
Wat zouden jullie aanraden voor ski's?
Vrouw, 172 cm, niveau 4 à 5. Ik kom (in Winterberg in ieder geval) de blauwe en brede rode pistes makkelijk af, wanneer het smal en/of steil wordt word ik wat angstig. Ik maak dan ook graag "langzamere" grote bochten en zoek een ski die me daarbij helpt. Ik neem eigenlijk ieder seizoen nog een privelesje om weer wat zekerder op de ski's te staan.
Man, 186 cm, niveau 6 à 7. Mijn man is een sportieve skier, niet bang uitgevallen, en hij komt (ook nog met een goede techniek) de zwarte pistes af.

Via Google kwamen we terecht bij Ski Service Het Oosten uit Enschede (https://skiservicehetoosten.nl/). Is iemand bekend met deze verkoper? Wij wonen in Deventer, dus Enschede is voor ons goed te bereizen om eens te kijken.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips.

Annemieke

Voor de kinderen heb ik geen advies, anders dan dat je op veel plekken wel een soort regeling hebt dat je elke jaar het ouwe spul inlevert en een nieuwe maat meekrijgt.

Dan jijzelf: in principe heb je in Winterberg geen andere ski’s nodig dan in Oostenrijk. Waarschijnlijk gaat je niveau vlot omhoog, dus misschien is nog een jaartje huren (zeker in Winterberg is dat goedkoop) wel beter dan nu 2e hands iets voor € 150,- (bedoel je dat met anderhalf keer skihuur?) kopen. Als je toch wilt kopen, kom je denk ik op relatief makkelijkere ski’s uit. Mijn vriendin heeft jaren geleden de Head pure joy geskiet. Die is goedkoop, heel simpel en fijn, maar daar groei je ook wel weer vlot overheen. Zo zullen er vast meer simpele modellen zijn, maar of het daarmee fijner is dan huren, dat weet ik niet…

Voor je man moeten we iets meer weten wellicht: voorkeur voor gesneden of geslipte bochten? Hard of rustig? Etc.

In Ermelo zit de skischuur, die hebben veel ex rental te koop en je kan er specifieke modellen huren. Misschien is dat ook interessant?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat is het budget ongeveer, anderhalf keer huren zegt mij niet zo veel ;)

Ander topic hier laatste dagen kwamen wat leuke opties voorbij, denk dat je moet rekenen met ergens tussen de 200-250 EUR uiteindelijk. Als dat te veel is, zou ik liever huren, dan kom je wel in een erg magere categorie terecht denk ik, waardoor je met huurskies gewoon beter af bent.

Lees dezxe eens door, is al een hoop uitzoekwerk gedaan recentelijk ;) https://www.wintersport.nl/forum/topic/483526?page=2…

Edwin van Riel

Voor de kinderen: zoek op Marktplaats, genoeg aanbod. Voor je oudste zou ik eerder een 100 cm ski nemen, zeker ook omdat hij/zij al 1 of 2 seizoenen ervaring heeft?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Voor de kinderen heb ik geen advies, anders dan dat je op veel plekken wel een soort regeling hebt dat je elke jaar het ouwe spul inlevert en een nieuwe maat meekrijgt.

Dat is ook een goede optie, daar had ik even niet bij nagedacht. Thanks

Dan jijzelf: in principe heb je in Winterberg geen andere ski’s nodig dan in Oostenrijk. Waarschijnlijk gaat je niveau vlot omhoog, dus misschien is nog een jaartje huren (zeker in Winterberg is dat goedkoop) wel beter dan nu 2e hands iets voor € 150,- (bedoel je dat met anderhalf keer skihuur?) kopen. Als je toch wilt kopen, kom je denk ik op relatief makkelijkere ski’s uit. Mijn vriendin heeft jaren geleden de Head pure joy geskiet. Die is goedkoop, heel simpel en fijn, maar daar groei je ook wel weer vlot overheen. Zo zullen er vast meer simpele modellen zijn, maar of het daarmee fijner is dan huren, dat weet ik niet…

Misschien had ik er bij moeten zeggen dat ik al zo’n 10 jaar ski, verwacht ook niet dat mijn niveau nog heel veel stijgt…
€150 was inderdaad wel zo’n beetje het budget.
Ik heb totaal geen verstand van ski’s. Wat houdt een makkelijke ski in?

Voor je man moeten we iets meer weten wellicht: voorkeur voor gesneden of geslipte bochten? Hard of rustig? Etc.

Als hij met mij skiet dan rustig, gaat hij alleen dat mag het zeker wel pittiger.
Geen idee wat gesneden of geslipte bochten zijn :S

In Ermelo zit de skischuur, die hebben veel ex rental te koop en je kan er specifieke modellen huren. Misschien is dat ook interessant?

Roy83 op 4 nov 2019 10:28

Thanks, daar gaan we ook even kijken

Wat is het budget ongeveer, anderhalf keer huren zegt mij niet zo veel ;)

Voor ski’s die alleen 2x Winterberg zouden moeten mee gaan ca €150.

Ander topic hier laatste dagen kwamen wat leuke opties voorbij, denk dat je moet rekenen met ergens tussen de 200-250 EUR uiteindelijk. Als dat te veel is, zou ik liever huren, dan kom je wel in een erg magere categorie terecht denk ik, waardoor je met huurskies gewoon beter af bent.

Lees dezxe eens door, is al een hoop uitzoekwerk gedaan recentelijk ;) https://www.wintersport.nl/forum/topic/483526?page=2…

evr66 op 4 nov 2019 10:28

Ik had hem gezien en ook wel doorgelezen. Moet eerlijk zeggen dat ik echt een totale leek ben, dus het gaat me snel boven de pet.

Bedankt voor je reactie

Voor de kinderen: zoek op Marktplaats, genoeg aanbod. Voor je oudste zou ik eerder een 100 cm ski nemen, zeker ook omdat hij/zij al 1 of 2 seizoenen ervaring heeft?

Chonn op 4 nov 2019 10:30

Hij heeft vorig jaar 5 dagen 2 uur les gehad op de babywei. Aan het eind van de week kwam hij redelijk zelfstandig een hele vlakke blauwe piste af.

Voor de kids hebben wij altijd ski’s gekocht. Die kun je voor een paar tientjes kopen (natuurlijk wel letten op de lengte), en een of twee jaar later voor ongeveer hetzelfde bedrag weer doorverkopen.
Aan de andere kant is het huren van ski’s voor kinderen niet heel duur.

Als ik het verhaal lees voor je man en jou, dan zou ik het even houden op huren.

Het huren van ski’s heb ik persoonlijk nooit echt een fijne ervaring gevonden. In zowel Frankrijk als Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland gaat het eigenlijk overal op dezelfde botte manier. Ze kijken je aan, stellen twee vragen, pakken schoenen uit het rek, die je maar moet passen zonder hulp, vervolgens pakken ze ski’s uit het rek, stellen ze af en bonjouren je weer door, naar de kassa.
Mijn ervaring als je iets beter geholpen wilt worden is: ga de middag of avond voordat je gaat skiën, dus niet 's ochtends om 9 uur als het heel druk is. En nog een tip: als iets niet bevalt, gewoon terugbrengen en omruilen, dat is nou eenmaal de luxe van het huren.

In Winterberg en Willingen was het nog meer drama in de zin dat het hierboven beschreven proces van uitgifte nog treuriger verliep en dat de kwaliteit van het materiaal bedroevend was. Maar misschien heb ik een incidentele slechte ervaring gehad.

Kinderen kan eerste jaren prima via marktplaats zonder dat de kids hier onder lijden. Wanneer er meer nodig is, merke je dit snel genoeg. Wel ff goed waxen aangezxien ze de eerste periode best veel vlakke stukken door moeten ;)

Met een budget van 150 EUR zou ik bij huren blijven. De kans dat je (met, niet lullig bedoeld hoor, relatief weinig verstand van zaken) voor die prijs wat leuks op de kop tikt is niet heel groot. Mocht je denken ergens tegen aan te lopen, gewoon even hier posten ;) Ga zeker geen hele oude latten voor weinig van mp plukken! Daar wordt iha veel te veel gevraagd voor echt oude meuk.

Inderdaad voor huur: kies een rustige tijd uit, niet het moment dat er 100 paar ski’s in een uur weggezet moeten worden ;)

Edwin van Riel

Als je het verschil niet weet tussen gesneden en geslipte bochten zou ik eerst maar eens op les gaan en zeker nog ff blijven huren.

Übung macht den meister!!!

Hai @Miekuh, allereerst zou ik je het advies willen geven niet op marktplaats rond te neuzen voor je man en jou voor het budget wat je hebt, in combinatie met de weinige kennis die je hebt.
Mocht je nou toch iets in het vizier hebben of aangeboden krijgen, vraag gewoon even hier.
Wel fijn dat jullie eigen schoenen hebben!

Wat ik mij wel afvraag: wat is de reden dat je eigen materiaal wil aanschaffen?
Gezien je budget zou ik er eerder voor kiezen nog even te blijven huren.
Ook voor de kids is dat gewoon een goede optie.
Mocht je voor de kids skietjes op marktplaats willen kopen, zorg dan dat je iig de bindingen laat controleren in een goede skiwinkel!

En dat zeggende: stap gewoon eens een paar stenen skiwinkels binnen met jullie verhaal. Aanhoren wat zij adviseren en misschien heb je mazzel een huurski van vorig seizoen over te kunnen nemen.

Overigens heb ik voor mijn kids meermaals in NL gehuurd toen ze nog klein waren; dan vermeed ik de drukte bij verhuur in Winterberg en Oostenrijk😉

mama on a mission in the snow

Vergeet bij eigen ski's het onderhoud en vervoer naar bestemming niet.
Gezien de geringe ervaring lekker nog huren en voor jezelf blijven investeren in lessen voordat de kids rond je heen vliegen.
Als je toch wil kopen, dan zoeken in de categorie comfort ski's, zie tests hier op de site, max. 3 jaar oud. Of de marktplaats hier op de website.
Jullie wonen wel lekker dicht bij Winterberg 👍

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 04 nov 2019 16:36

Gigi heeft hier eens een excel sheet gezet waar je enkele gegevens invult om te kijken hoeveel dagen je moet skiën vooraleer je beter af bent met kopen dan met huren. Dan kwam ik steeds uit op 30 dagen, ook voor de kids. Dus als je 1 keer per jaar gaat skiën kom je er niet denk ik en blijft huren wel beter. Minpunt van huren si wel dat je ter plaatse dikwijls lang moet aanschuiven eer je de ski’s hebt. Ik heb dat eens in La Bresse gezien, en daar was je tijdens het weekend zeker 2 uur kwijt (niet veel minder voor de skipass trouwens). Ik ken de situatie in winterberg niet maar ik kan me voorstellen dat dat daar tijdens de weekends ook wel erg druk is.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/16y-7GEePRJkpO84oTyjP…

Dank jullie wel allemaal voor de reacties.

Wij blijven in ieder geval dit jaar nog huren, en gaan daarna verder kijken. Over 2 jaar wordt het ook langzaamaan tijd voor nieuwe schoenen nl.
Wellicht dat we eerst een aantal jaren in NL gaan huren, nu de kinderwagen niet meer mee gaat is er ruimte in de dakkoffer :)

Plaats een reactie