Audi Q5?

Hallo,

Zijn er hier mensen met ervaring met de nieuwste versie Audi Q5? Het is een optie om er een te huren voor ski vakantie.

Zit er een ski luik in? Hoe is het sowisoe met 4 personen en ski bagage er in?

Hoe doe de Quattro versie in deze auto het? Ik heb gelezen dat Jetje een FWD standaard is, met inschakelende achteraandrijving. Ervaringen?

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 03:00

Die bijschakelende achterwielen, daar merk je amper wat van. Zodra gripverlies wordt geconstateerd door de computers (nog voordat je als menselijke bestuurder kan voelen/reageren) worden de achterwielen bijgeschakeld.
Skiluik aanwezig, maar met bagage voor 4 man houdt het niet over. Echter zijn jullie met het vliegtuig gekomen, dus als je gewoon tot het dak volpakt gaat het best. Een grote station met skiluik zijn jullie trouwens beter bij gebaat, en de kans dat 4WD nodig is als je goede winterbanden hebt is minimaal.

De SQ5 (niet van mij) heeft een skiluik maar met 4 personen gaat de koffer op het dak.

Bla, bla, bla.

Ik zou gewoon een grote stationwagon huren (A6, V90, etc…) en niet perse met AWD/ 4X4, maar wel met winterbanden.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb een A4 bj. 2018, achterbank is in 3 delen inklapbaar. Kunnen de ski’s mooi door het middelste deel.
De 190pk benzine motor rijdt prima(hier ben je geen 4x4 voor nodig).

A Little party never killed nobody

Ligt het niet aan de uitvoering of het neerklapbaar is of een skiluik?

echte mannen lopen naar boven,

Ligt het niet aan de uitvoering of het neerklapbaar is of een skiluik?

martijnuiterwijk op 5 nov 2019 12:01

Volgens mij is het gewoon optioneel, zowel het skiluik als dat de banken deels inklapbaar zijn.

A Little party never killed nobody

Ligt het niet aan de uitvoering of het neerklapbaar is of een skiluik?

martijnuiterwijk op 5 nov 2019 12:01

Volgens mij is het gewoon optioneel, zowel het skiluik als dat de banken deels inklapbaar zijn.

MichaelR op 5 nov 2019 13:07

Ja dat bedoel ik ook. @Slim, is het niet handiger om die vraag direkt aan de verhurende partij te vragen?

echte mannen lopen naar boven,

Ligt het niet aan de uitvoering of het neerklapbaar is of een skiluik?

martijnuiterwijk op 5 nov 2019 12:01

Volgens mij is het gewoon optioneel, zowel het skiluik als dat de banken deels inklapbaar zijn.

MichaelR op 5 nov 2019 13:07

Bij de huidige Q5 is de achterbank standaard in 3 delen neerklapbaar.

Annoying skiers since 2003

Bedankt @Sterko,
Inderdaad heb ik in reviews gelezen dat de achterbank40/20/40 neerklapt. Dat is perfect voor ons, een meisje aan elke kant, skis in het midden en geen ruzie.
Dat is verder bij Amerikaanse en Japanse auto’s zeldzaam, meestal is het 60/40. Dat hadden we vorig jaar, dan klaagt er altijd een kind dat ze in het midden op een smal stukje moet zitten. Vandaar dat dit wel aantrekkelijk leek.

Skiluik aanwezig, maar met bagage voor 4 man houdt het niet over. Echter zijn jullie met het vliegtuig gekomen, dus als je gewoon tot het dak volpakt gaat het best.

Bennie op 5 nov 2019 06:30

Ja, wij nemen nooit zo heel erg veel bagage mee, en hebben tegenwoordig ook alleen maar rollende duffels in plaats van koffers. 2 dubbel skitassen, 2 duffels en 4x dagrugzak. Volproppen is geen probleem ;-)

Hoe is de lengte? Onze langs skitas is 190cm, langst skis 185cm.

Anders geven ze wel een skidrsger mee, maar dat vind ik minder fijn voor de lange afstand.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 14:11

Ik zou gewoon een grote stationwagon huren (A6, V90, etc…) en niet perse met AWD/ 4X4, maar wel met winterbanden.

Alex op 5 nov 2019 08:22

Stationwagens zijn in Amerika haast niet te koop, en al helemaal niet in de verhuur. Audi verhuurt alleen de A4, Q5 en Q7. Die laatste is wat duur voor mij, de eerste wat klein, dus kwam ik op de Q5 uit. Het fijne van de Audi verhuur is dat ze alleen Quattro verhuren, dus je weet zeker dat je AWD krijgt, terwijl dat bij andere bedrijven altijd de vraag blijft.

Hier thuis heb ik 1 auto met AWD, en 1 met FWD allebei met goede winterbanden (Conti Extreme wintercontact en Nokian Hakka R3), en dan nog zijn er zat plekken waar je met FWD stilstaat.

Verhuur bedrijven monteren nooit winterbanden, dus je moet het met all seasons doen. Het scheelt ook in de wet. Meestal mag je met AWD wel door rijden terwijl kettingen verplicht zijn op FWD.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 14:12

A4 wat klein? 😆 Daar passen makkelijker ski’s in dan in de Q5 (heb zelf een A4 gehad).

A4 wat klein? 😆 Daar passen makkelijker ski’s in dan in de Q5 (heb zelf een A4 gehad).

elisabeth101 op 5 nov 2019 14:13

Maar de been- en hoofdruimte achterin is wel minder in de A4.
Ik ben met 4 volwassenen in een A4 Avant zonder skibox op wintersport geweest. Ging prima. 2 paar ski’s en 2 boards (bindingen los) door het skiluik en de kofferbak zat tot het plafond helemaal vol, dus geen zicht meer achteruit, maar het paste wel.

Annoying skiers since 2003

A4 wat klein? 😆 Daar passen makkelijker ski's in dan in de Q5 (heb zelf een A4 gehad).

elisabeth101 op 5 nov 2019 14:13

Aha, goed om te horen. A4 is een stuk goedkoper. Dat van klein ik puur op gevoel, nooit in het echt gezien.
Dus de A4 is langer dan de Q5? Of hoe bedoel je dat er makkelijker skis in passen?

Daarom vraag ik het hier, hier heb je tenminste ervaring deskundigen. Op auto reviews proppen ze nooit skitassen en skischoenen en koffers in een auto ;-)
Ik dacht, een SUV heeft een hogere kofferbak, dus kun je er makkelijker meer tassen in doen.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 14:40

A4 wat klein? 😆 Daar passen makkelijker ski’s in dan in de Q5 (heb zelf een A4 gehad).

elisabeth101 op 5 nov 2019 14:13

Maar de been- en hoofdruimte achterin is wel minder in de A4.
Ik ben met 4 volwassenen in een A4 Avant zonder skibox op wintersport geweest. Ging prima. 2 paar ski’s en 2 boards (bindingen los) door het skiluik en de kofferbak zat tot het plafond helemaal vol, dus geen zicht meer achteruit, maar het paste wel.

sterko op 5 nov 2019 14:21

Wat is ‘Avant’? Is dat een stationwagen versie?

Op zich is hoofdruimte niet zo’n punt, en zelfs beenruimte, ach die van 12 heeft wel lange benen, maar ze is ook jong en flexibel ;-).

Het ging mij meer om de ruimte in de kofferbak.
Als je skis door het midden doet heb je weinig ruimte links en rechts. Daar leek mij de winst van de SUV(Q5) te zitten, dat je die tassen dan rechtop kan zetten omdat je hoogte hebt, terwijl de A4 een normale, lage kofferbak heeft.

Avant is de station versie van Audi, net zoals ze dat bij BMW touring noemen. Op http://www.autoweek.nl kun je de volume (inhoud) van de kofferbak vinden, dus dan is dat gemakkelijk te vergelijken.

Thanks @Marijnt.
Ik zie een kleine 100l meer voor de Q5.
Maar ja, volume zegt niet alles. Met grote tassen zoals skitassen en rolling duffels blijft er veel ruimte onbenut.
Ik wilde dus ook vooral wat praktijk ervaringen van mensen horen.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 15:01

100L is een grote weekendtas. Als je alleen maar “zachte” tassen ipv harde koffers mee neemt kun je een hoop meer kwijt in de auto. En jullie nemen ook skies mee begrijp ik? Grootste besparing op de ruimte is door de skies lokaal te huren, voldoende materiaal beschikbaar tegenwoordig.

A4 wat klein? 😆 Daar passen makkelijker ski's in dan in de Q5 (heb zelf een A4 gehad).

elisabeth101 op 5 nov 2019 14:13

Aha, goed om te horen. A4 is een stuk goedkoper. Dat van klein ik puur op gevoel, nooit in het echt gezien.
Dus de A4 is langer dan de Q5? Of hoe bedoel je dat er makkelijker skis in passen?

Slim op 5 nov 2019 14:34

Precies een A4 heeft een veel langere kont dus ski’s schuif je er zo in. Overigens heb ik het dan wel over de station variant. Zag toevallig net een nieuwe Q5 rijden hier in de buurt - daar ga je nooit ski’s in kunnen krijgen zonder dat ze voorbij de voorstoelen komen volgens mij. Een Q5 is vooral hoger, maar niet heel lang. Ik zou dus vooral voor een station model gaan.

Ik heb zowel een Q5 als een A4 “station” gehad wel de wat oudere versies. En wat Elisabeth101 zegt klopt de ruimte van de Q5 zit in de hoogte en niet in de lengte. Voor mijn gevoel kon ik in de A4 veel meer kwijt al zeggeen de inhoud cijfers wat anders. Overigens gingen de skispullen wel altijd in de dakkoffer voor beide auto’s (4 personen, puur vanwege comfort).

MW Janssen

Overigens heb ik het dan wel over de station variant. Zag toevallig net een nieuwe Q5 rijden hier in de buurt - daar ga je nooit ski's in kunnen krijgen zonder dat ze voorbij de voorstoelen komen volgens mij. Een Q5 is vooral hoger, maar niet heel lang. Ik zou dus vooral voor een station model gaan.

elisabeth101 op 5 nov 2019 15:26

Aha, dat klinkt logisch. Het ging om de gewone, sedan, A4.
De station wagon verhuurt Audi niet. Überhaupt zijn stadion wagons in Amerika super zeldzaam, en voor zover ik weet verhuurt niemand ze.

Een beetje tussen de voorstoelen op de armsteun is nog te doen, maar de pook moet natuurlijk wel vrij blijven.
Vorig jaar hebbben we een Subaru Outback en Infinity Q60 gehad, dat ging allebei best aardig, maar die 60/40 achterbank was wat vervelend. Ok rijden we dit jaar veel langer, dus dacht ik een wat ‘higher-end’ auto is wel fijn. En de garantie op AWD. Maar het moet wel passen natuurlijk, en de Q7 is te duur. Dus dan kijk ik wel bij de de gewone verhuur bedrijven, waar je ter plekke wat kan uitzoeken uit een groot assortiment verschillende auto’s.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 16:38

Ik heb zowel een Q5 als een A4 "station" gehad wel de wat oudere versies. En wat Elisabeth101 zegt klopt de ruimte van de Q5 zit in de hoogte en niet in de lengte. Voor mijn gevoel kon ik in de A4 veel meer kwijt al zeggeen de inhoud cijfers wat anders. Overigens gingen de skispullen wel altijd in de dakkoffer voor beide auto's (4 personen, puur vanwege comfort).

mwjanssen op 5 nov 2019 16:06

Ik dacht ook wel dat het extra volume van de Q5 in de hoogte zou zitten, en niet dat hij langer zou zijn dan de A4, maar @Elisabeth101 zei dat de A4 langer was. Bij nadere toelichting bleek dat ze de A4 station bedoelde.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 16:34

Stationwagens zijn in Amerika haast niet te koop, en al helemaal niet in de verhuur.

Slim op 5 nov 2019 14:04

Hebben ze geen Subaru’s bij die verhuurtoko? Met een Outback kom je een heel eind.

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou geen Audi nemen. Valt allemaal wat tegen qua ruimte (tenzij je voor A6 en hoger gaat). Als er een Outback te kiezen valt zoals @Alex voorstelt…doen! Maar ik vermoed dat die optie er niet is. VW Passat Variant, Skoda Octavia- of Superb Combi zou mijn keuze zijn.

VW Passat Variant, Skoda Octavia- of Superb Combi zou mijn keuze zijn.

HN65 op 5 nov 2019 17:56

Die zullen in de VS niet te huur zijn.

Annoying skiers since 2003

VW Passat Variant, Skoda Octavia- of Superb Combi zou mijn keuze zijn.

HN65 op 5 nov 2019 17:56

Die zullen in de VS niet te huur zijn.

sterko op 5 nov 2019 18:04

Daar heb je mogelijk gelijk in maar zeker is het niet. @Slim, in welke stad wil je gaan huren?

Ford F150 binnen budget? Of een Chrysler Pacifica?

Stationwagens zijn in Amerika haast niet te koop, en al helemaal niet in de verhuur.

Slim op 5 nov 2019 14:04

Hebben ze geen Subaru’s bij die verhuurtoko? Met een Outback kom je een heel eind.

Alex op 5 nov 2019 17:25

Subaru is heel zeldzaam in de verhuur. Laatste paar jaar meerdere malen Outback gedaan in Salt Lake, daar zat een onafhankelijk verhuur bedrijf, kreeg je gegarandeerd de auto die je wilde, en alles met AWD, en winterbanden. Maar die zijn weg, zal wel niet rendabel zijn, zulke goede service.

VW Passat Variant, Skoda Octavia- of Superb Combi zou mijn keuze zijn.

HN65 op 5 nov 2019 17:56

Die zullen in de VS niet te huur zijn.

sterko op 5 nov 2019 18:04

Inderdaad @HN65, die merken zijn niet in de verhuur in Amerika, en stationwagens al helemaal niet.

Als je een Ford Edge of Flex tegenkomt zit je ook prima.
Dacht dat het over je Europese avontuur ging (waar je eerder dit jaar druk mee was). Ons huurautoaanbod is duidelijk anders, net zoals een verminderde noodzaak voor AWD in de bergen.

Ford F150 binnen budget? Of een Chrysler Pacifica?

HN65 op 5 nov 2019 18:16

Ja. Mijn vrouw is tegen de pickup, ze heeft er als tiener te veel in de greppel gezet ;-). Want zonder zandzakken achterin heb je daarbij altijd een beetje lichte achterkant. Wij rijden zelf geen pick up thuis, dus zijn het ook niet gewend.

Bij de normale verhuur bedrijven (Audi heeft z’n eigen bedrijf, Silvercar dat alleen de A4, Q5 en Q7 verhuurt), reserveer je per klasse.
Full size SUV is heel duur, maar wat ik kan doen is middenklasse sedan boeken en dan een upgrade zoeken als die beschikbaar is. Dat kan als lid van klanten clubs.
Zo had ik vorig jaar de Infinty Q60. Die Audi leek me wel interessant omdat je dan gegarandeerd AWD hebt, en die skidoorsteek.

*bericht bewerkt door Slim op 05 nov 2019 21:20

Plaats een reactie