Eigen damesski's met angst

Goedemorgen,

Ik wil eigen skies aanschaffen maar weet niet goed welke .
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren zodat ik weet welke skies geschikt zouden kunnen zijn voor mij. Huren wil ik niet meer, omdat we nu 3 weken per jaar skiën met de kids en ik denk dat met de juiste ski voor mij, ik meer (zelf) vertrouwen heb. En van daaruit mezelf meer kan ontwikkelen op de skies.

Het punt is namelijk dat ik skiën heel erg leuk vindt maar eigenlijk ook heel erg eng.
Ik ben constant bang dat ik val als ik ook maar iets te hard ga voor mijn gevoel. Hard vallen doe ik niet ( daar ga ik gewoon te langzaam voor ), Ik glij wel in de bochten onderuit. Ik ben eigenlijk continue aan het afremmen. En super geconcentreerd bezig om maar niet te hard te gaan of onderuit omdat ik het zo eng vindt. Bochten vindt ik ook moeilijk, dan blokkeer ik vaak en heb ik zo afgeremd dat ik bekant stil sta en daardoor de bocht niet meer kan nemen.
Eind van de dag als de pistes papperiger worden, vindt ik het veel fijner skien want dan kan ik me meer ontspannen ;-) en dan heb ik er wel plezier in.

Een waaghals op de ski zal ik wel nooit worden en dat hoeft ook niet . Ik ski nu enkel de blauwe piste , maar die ga ik af of het een zwarte is en dat wil ik niet meer. Ik wil mijn kinderen redelijk bij kunnen houden dat we samen naar boven kunnen en nu een blauwe piste samen af kunnen. En in de toekomst rood maar verder hoeft niet.

Uiteraard heb ik nog skiles, maar beter wordt ik niet omdat ik het nog eng vindt.

Wat ik zoek in nieuwe eigen skies?

Vertrouwen dus vergevingsgezind??
Geen supersnelle skies
Makkelijk bochten kunnen maken
Remmen

Ik ben 168 lang en weeg 70 kilo. Ik ski nu meestal met 150 lengte of kleiner . Is dat goed?
Welke ski zouden jullie mij aanraden?

Eigen ski’s gaan je denk ik vooral mentaal helpen. Je weet wat je aan je voeten hebt. Ik zou eens kijken naar de damesski’s van Elan of K2. Die zijn niet stijf of lastig te skiën, maar geven wel een heel solide gevoel en bovendien vertrouwen. Ze skien ook heel makkelijk, ‘automatisch’, waardoor jij jenop andere dingen kan richten. Ik zou dan rond 155 nemen qua lengte. Stabiel genoeg en hard ga je toch niet, dus extra lengtestabiliteit is niet nodig.
De grootste winst valt denk ik te behalen met les die is gericht op angstreductie. Ik weet dat daar in Snowworld wel clinics voor worden georganiseerd, misschien op locatie in de bergen ook wel. Ik kan me voorstellen dat dát je vooral gaat helpen.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in meer les (evt.privé )
Vooral als je 3 weken per jaar gaat.

Heb je goede schoenen? Of zitten ze te ruim. Zodat je de beweging van je voet niet over kan brengen op je ski. Dat maakt onzeker.

Ski niet te veel met ver gevorderen.
Niet goed voor je zelf vertrouwen.

Ik denk niet dat nieuwe ski’s alle problemen in een keer zullen oplossen.

Ik heb vaak genoeg mensen met angst lesgegeven en twee verbeterpunten die zonder uitzondering bij elk angstig persoon aanwezig waren is dat ze niet naar voren keken, maar naar hun ski’s/de sneeuw, en dat de bochten veel te hoekig waren om zo voor het gevoel de snelheid onder controle te houden.

Ik zou daarom eerst eens een paar dingen gaan trainen/oefenen:

  1. Zorg ervoor dat je d.m.v. een pizzapunt de snelheid in de vallijn onder controle kan houden, ongeacht of je al parallel kan skiën of niet. Ga bijv. rechtdoor naar beneden in een zo langzaam mogelijk tempo op een willekeurige piste.
  2. Dit kost enorm veel kracht, dus een sportschool zal altijd helpen.
  3. Forceer jezelf zover mogelijk naar voren te kijken door bijvoorbeeld op een punt in de verte te focussen.

De eerste oplossing die ik daarom zou aandragen is om dat geld in wekelijks skiën te stoppen. Met of zonder les maakt dan nog niet eens gek veel uit als je ook zelf aan de slag kan met verbeterpunten.

Eigen ski’s gaan je denk ik vooral mentaal helpen. Je weet wat je aan je voeten hebt. Ik zou eens kijken naar de damesski’s van Elan of K2. Die zijn niet stijf of lastig te skiën, maar geven wel een heel solide gevoel en bovendien vertrouwen. Ze skien ook heel makkelijk, ‘automatisch’, waardoor jij je op andere dingen kan richten.

GiGi op 5 nov 2019 10:04

Ook al damesski’s getest?

Ook al damesski’s getest?

ieniemienie op 5 nov 2019 10:28

Nee. Wel een netwerk van vrouwelijke skiërs die dat regelmatig doen en wiens oordeel ik vertrouw omdat we regelmatig samen skiën of van wie ik weet dat in hetzelfde schuitje zitten en veel hebben geprobeerd aan ski’s.
Nog meer vragen?

Eigen ski’s gaan je denk ik vooral mentaal helpen. Je weet wat je aan je voeten hebt. Ik zou eens kijken naar de damesski’s van Elan of K2. Die zijn niet stijf of lastig te skiën, maar geven wel een heel solide gevoel en bovendien vertrouwen. Ze skien ook heel makkelijk, ‘automatisch’, waardoor jij jenop andere dingen kan richten. Ik zou dan rond 155 nemen qua lengte. Stabiel genoeg en hard ga je toch niet, dus extra lengtestabiliteit is niet nodig.
De grootste winst valt denk ik te behalen met les die is gericht op angstreductie. Ik weet dat daar in Snowworld wel clinics voor worden georganiseerd, misschien op locatie in de bergen ook wel. Ik kan me voorstellen dat dát je vooral gaat helpen.

GiGi op 5 nov 2019 10:04
Bedankt,dit is precies wat ik bedoel. |En

heb je dan nog een bepaald type van deze 2 merken voor ogen? Ik zal eens kijken bij snowworld

Privé les met een leraar/lerares die bij jou aansluit, dat is wat gaat helpen! Die klik is namelijk belangrijk, bij jou zeker in dit stadium, als jij geen klik hebt met die leraar dan ga je niet verder komen. Hoe weet je dat dan: als je lessen gaat volgen op een indoorbaan in Nederland kun je na iedere les overstappen naar een andere leraar/lerares als je geen klik hebt tot je die wel hebt, in de Alpen ook maar dit kan weleens lastig zijn gezien je er maar 1 week bent meestal en het niet altijd past in het schema van de skischool gezien je in de vakantie drukte zult belanden. Dat is indoor dus makkelijker te regelen, gezien je bijvoorbeeld wekelijks een les kunt doen op de dag dat het zowel jou als de leraar/lerares uitkomt😉
@Skitechniek les gaat haar wel degelijk verder helpen dan zelf aanklooien, tips die jij geeft zijn prima, maar met de juiste handvatten die ze dan krijgt van de leraar/lerares 1 op 1 in de praktijk gaat ze wel de stappen kunnen maken die ze nu niet voor elkaar krijgt, dat lukt nu al niet met de lessen die ze volgt dus ga er van uit dat zonder goede begeleiding er ook niks gaat verbeteren. Dan zorgen dat je zelfstandig voldoende uren maakt naast de lessen om het geleerde in de praktijk te brengen.

LA NORMA😍☃️

Ik ben het 100% eens met @Skitechniek
Investeer in wekelijks oefenen met de punten die hij je aandraagt.
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat je gaat helpen (na een zeer heftig ski-ongeluk was ik doodsbang terwijl ik voor het ongeluk een technisch zeer goede skiër was).
Als je dat spannend vindt om alleen te doen, dan doe dat met een privéleraar of trainer. Een goede leraar weet echt wel om te gaan met jouw angst.
Wellicht dat @Skitechniek jou dat kan aanbieden ;-)
Dan zal je echt zien dat jou dat gaat opleveren in het halen van je doelen en nòg meer plezier brengen in het behalen van jouw doelen.
Ook praktischer denk ik. Want daarna kun je dan een echt jou passende ski aanschaffen.

Heb je hier geen zin in dan is er zàt keuze bij de diverse merken. Lees eens de skitesten hier door en stap naar een winkel waar je goed en persoonlijk kan worden geadviseerd.
Ik weet niet waar je woont maar bij bijvoorbeeld Skicentrum Heemskerk, MK Skiservice, Snowcountry lopen adviseurs rond die je bijna blind kunt vertrouwen.

mama on a mission in the snow

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in meer les (evt.privé )
Vooral als je 3 weken per jaar gaat.

Heb je goede schoenen? Of zitten ze te ruim. Zodat je de beweging van je voet niet over kan brengen op je ski. Dat maakt onzeker.

Ski niet te veel met ver gevorderen.
Niet goed voor je zelf vertrouwen.

Hooykaas op 5 nov 2019 10:06

Bedankt voor je reactie, Ik ben begonnen met skiles in een groepje maar al gauw overgestapt op priveles. Alleen moet je ook net geluk hebben met de leraar ;-) Schoenen moet ik ook nieuw aanschaffen bij de skies.

Ik denk niet dat nieuwe ski’s alle problemen in een keer zullen oplossen.

Ik heb vaak genoeg mensen met angst lesgegeven en twee verbeterpunten die zonder uitzondering bij elk angstig persoon aanwezig waren is dat ze niet naar voren keken, maar naar hun ski’s/de sneeuw, en dat de bochten veel te hoekig waren om zo voor het gevoel de snelheid onder controle te houden.

Ik zou daarom eerst eens een paar dingen gaan trainen/oefenen:

  1. Zorg ervoor dat je d.m.v. een pizzapunt de snelheid in de vallijn onder controle kan houden, ongeacht of je al parallel kan skiën of niet. Ga bijv. rechtdoor naar beneden in een zo langzaam mogelijk tempo op een willekeurige piste.
  2. Dit kost enorm veel kracht, dus een sportschool zal altijd helpen.
  3. Forceer jezelf zover mogelijk naar voren te kijken door bijvoorbeeld op een punt in de verte te focussen.

De eerste oplossing die ik daarom zou aandragen is om dat geld in wekelijks skiën te stoppen. Met of zonder les maakt dan nog niet eens gek veel uit als je ook zelf aan de slag kan met verbeterpunten.

Skitechniek op 5 nov 2019 10:15

Ik begrijp ook zeker wat jij bedoelt. En ik denk niet dat eigen skies mijn probleem oplossen. Ik denk alleen wel dat het mij zal helpen. En juist om te oefenen en tijdens de lessen kan ik dat dan op mijn eigen skies doen.
|Wat jij aandraagt om te trainen en oefenen doe ik onbewust al wel met die pizzapunt. En idd vergt dat heel veel kracht.

Denk jij dat ik beter op huurskies telkens kan oefenen dan? Ik zou het zo graag wat beter onder de knie krijgen

@Piefke
Ik formuleerde het ongelukkig. Ik doelde op wekelijks skiën, dat hoeft m.i. niet structureel met les. Ik zei daarom zelfstandig aan de slag met 'verbeterpunten' en niet 'mijn verbeterpunten'. De topic opener gaf zelf al aan les te volgen, als daar concrete handvatten uit voort zijn gekomen dan is het zaak om routinematig te gaan skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 05 nov 2019 11:42

Ga eerst voor een paar goed zittende schoenen, ga verder met lessen en kijk hoe dat verloopt.
Goed passende schoenen maken al een verschil in krachtoverbrenging op de ski (welke ski je dan ook onder de voet hebt).

Ski je in Nederland op een sneeuwbaan of rollerbaan? Vraag in ieder geval bij de skischool naar een leraar die ervaring heeft in het lesgeven aan mensen met angst, dat voorkomt wellicht dat je een “jonge hond” krijgt die je als een gek mee op sleeptouw neemt.

Ik herken je verhaal! Een paar jaar terug heb ik dit topic geopend, en erg veel meelevende racties en goede tips gekregen. Misschien heb je er wat aan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/222003

Kijk ook eens naar de nieuwe Elan Wingman C PS, geschikt voor man en vrouw. Zie test van skicentrum Heemskerk en in dit forum bij de test van comfortski’s ( ook in het laatste wintersportmagazine) Ik heb deze, als lichtgewicht man, en inmiddels 3 maar indoor op geskied.
Skiet zoals de testen beschreven.

Hen48

@HeleenBlok

Als je al structureel (lees wekelijks)
skiet en toch materiaal wilt kopen, dan zou ik beginnen met schoenen kopen. Verder ben ik het eens met @GiGi dat eigen materiaal mogelijk op mentaal vlak helpt. Of het echt helpt om objectief beter te leren skiën, dat denk ik niet. Misschien maakt het een beetje uit, maar ik zou er niet te veel van verwachten.

Om de vraag te beantwoorden: je kan niet beter op huurski's oefenen, het maakt denk ik weinig uit. Als je het een fijn gevoel vindt om eigen ski's te hebben, dan is het prima om eigen ski's te kopen. Geld kan je echter maar één keer uitgeven. Stel je hebt 600 euro te besteden, dan zou ik het geld in dit stadium eerder aan een jaarkaart spenderen om zo wekelijks op de latten te staan i.p.v. dat ik het aan nieuwe ski's zou uitgeven.

Als het één het ander niet uitsluit zou ik zeker ski's kopen. Met 3 keer per jaar skiën zal je dat sowieso snel terugverdiend hebben. Dan kan het extra geld weer in veel skiën gestopt worden. 😜

Verder biedt Skiexperience angstreductie clinics aan. Misschien ook eens naar kijken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 05 nov 2019 11:37

@Skitechniek zoals je leest is @HeleenBlok al overgestapt naar priveles en lukt het haar nog niet, daarom is die leraar/lerares die goed aansluit bij jou zo belangrijk. Dat gaat de basis vormen van waaruit ze dan verder komt. Dan kun je daarna idd met minder lessen toch verder naar waar je toe wilt, maar die start is nu zo ontzettend belangrijk dat ze met af en toe een les niet gaat komen waar ze wil komen.
De focus moet er ook naar zijn voor waar jij op doelt, dan kan dat wel idd, zoals ik het verhaal van Heleen interpreteer ga ik dus voor veel les/aandacht in het begin en daarna pas minder les.

LA NORMA😍☃️

Kennelijk minder belangrijk, want het wordt niet vermeld, maar waar neemt mevrouw les? De vaste bezoekers van indoor skihallen kennen veelal toch wel een goede privé docent. Ik ken er wel een in Terneuzen, maar daar heb je natuurliijk weinig aan als je uit de randstad komt.

Hen48

@Piefke
Ik denk niet dat wij van mening verschillen.

@Piefke
Ik denk niet dat wij van mening verschillen.

Skitechniek op 5 nov 2019 12:07

Mooie aanvulling en afsluiter☃️

Nu is het aan @HeleenBlok😉

LA NORMA😍☃️

Ik wil jullie bedanken voor al de reacties. Fijn dat jullie daar de moeite voor nemen.

Vindt het een beetje lastig want als ik het goed lees moet ik meer zelf oefenen, meer priveles , betere leraar, betere schoenen, wekelijks oefenen, therapie.

Ik had gedacht dat ik met betere eigen ski’s mezelf al een beetje op weg kon helpen. En dat ik daardoor 2 vliegen in 1 klap kan slaan omdat ik dan ook geen huurkosten meer heb. De 3 weken in oostenrijk hoef ik dan niet te huren en de keren oefenen hier in Nederland ook niet.

Ik heb al goede schoenen en was van plan bij de nieuw aan te schaffen ski’s later andere schoenen te kopen . Niet alles tegelijk.

En ik ga inderdaad gewoon door met lessen. Dat heeft niets te maken met de aanschaf van ski’s.

Die ski's kan je rustig kopen. Als je vaak skiet is het inderdaad goedkoper op de lange duur en je staat altijd op hetzelfde materiaal.
Dat je al veel lest is denk ik de sleutel naar een oplossing voor je angst. Die ski's niet per se, maar kwaad kunnen ze zeker niet.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 nov 2019 12:45

Je vindt skiën leuk, das in ieder geval belangrijk, ook zo houden.

Wat ik bij o.a. mijn zus zie is dat de heus wel aanwezige techniek niet meer uitgevoerd wordt. Je gaat achteruit en naar binnen hangen op zoek naar de veiligheid van de berg. Maar dat is een schijnveiligheid, naar voren en naar je dalbeen(buitenbeen) bewegen geeft stabiliteit. Glij je ook niet zomaar onderuit in een bocht en de ski is bestuurbaar.

Een eigen ski kan zeker helpen of in ieder geval niet tegenwerken, maar niks gaat vanzelf. Je moet wel de juiste input geven om een goed resultaat (bochtje) te krijgen.
Dus niet opgeven en lekker door lessen, als de mentale klik er is om te vertrouwen op wat je al kan, dan maak je vanzelf stappen.
Verder indien mogelijk uren maken, zie de input van Skitechniek.

Het lijkt me lastig, dat iets wat je leuk vindt ook zo eng kan zijn…

Als je de mogelijkheid hebt, rij dan eens naar zoetermeer om testen. Er staan genoeg damesski’s voor jouw segment om te testen (meer dan wat je op de website ziet). Begin dan gewoon op baan 1 (pierenbaantje). Kies de ski die je meteen het meest vertrouwen geeft.

Ik denk dat ik inderdaad maar naar Zoetermeer ga en daar ga testen

@skitechniek: elegant om naar de collega’s van skiexperience te verwijzen! zou wellicht kunnen helpen.

Qua skiën geef ik de voorkeur aan jou (beide geprobeerd;) )

@ts spreek gewoon eens een uurtje af, bv met skitechniek of skiexperience en kijk wat er gebeurt. Levert waarschijnlijk meer op dan andere latten.

Edwin van Riel

Zou de salomon s/max w8 of de rossignol famous 6 misschien iets voor mij zijn?

Ik wil het een en ander uitgaan proberen volgende week , maar is wel handog in welke hoek ik het moet zoeken.

Ik heb nu trouwens altijd kleine skies geskied in 145 of 150. Ik ben 168 , zou ik meer stabiliteit krijgen met een lange ski?

De ski’s die je noemt zouden prima kunnen zijn. En wat lengte is een langere ski stabieler, maar dat gaat denk ik niet ineens maken dat je de berg af racet. Maar 150-155 zou ik eerder zeggen. 1 maatje langer dus. Maar ook dat kan je wellicht uitproberen. Laat je in ieder geval niet afschrikken door een ski van bijvoorbeeld 158. Probeer hem uit. Naast de lengte is er ook nog radius en de stijfheid van de ski die de handelbaarheid beïnvloeden.

Ok welke ski zou jij mij aanraden? En moet ik juist kijken naar een grote radius of een kleine?

Ik zou bij Duijvestein me rustig laten adviseren. Ze hebben er genoeg. Ik zou niet naar de cijfertjes kijken maar naar hoe de ski voor jou voelt. Krijg je er vertrouwen op. Daar gaat het om.

*bericht bewerkt door GiGi op 06 nov 2019 08:49

Mijn ervaring heeft me wel geleerd dat skies testen voor te kopen veel waard is, in de winkel iets kopen en dan juist met meer angst of minder grip op de piste staan is erg vervelend. Juist ook omdat het zoveel geld gekost heeft, bij huren kun je ook nog altijd halverwege de week ruilen.
En over schoenen, je zegt goede te hebben, maar zijn deze ook goed? (Stel deze vraag ook na mijn ervaring: ooit veel ste slappe schoenen gekocht (zaten heerlijk trouwens) en te sportieve skies en dit bleek geen combi.
Vriendin van me zelfde met snowboard, heel internet afgepluisd welk board bij haar zou passen, deze gekocht en komt nu al 3 jaar niet meer naar beneden omdat het board haar niet ligt en toch veel geld gekost heeft.
Dit even als tip,
Verder veel succes en hopelijk weer veel plezier in de sneeuw.

Plaats een reactie