Oostenrijks skigebied meest lijkend op een Franse

Ik begrijp dat jij kunstsneeuw een veelbepalende factor vindt in het skigebied.

Dat is in deze tijden van slechte winters wel belangrijk, ja

Wat betreft SHLF: ik zat afgelopen winter te praten met een Salzburgerin. Voor haar is SHLF een weekendskigebied. Maar ze boekt elk jaar een week in Lech. Zij was heel stellig: mooier dan Lech is er niet in Oostenrijk.

Sorry hoor, maar iemand die SHLF een weekendskigebied noemt, die kan ik echt niet serieus nemen

Zermatt: geen uitblinkende pistes en routes, en als we het over optimale verbindingen hebben…pfff En weinig verse sneeuwval, droog klimaat.

Wuk? Geen uitblinkende pistes en routes? Ben je er überhaupt ooit al geweest?
Weinig verse sneeuwval? Zou kunnen, maar als het dumpt, dan dumpt het ineens goed (südstau, weet je wel)
Voordeel daarvan is wel dat er (veel) meer zonnige dagen zijn.
En doordat het relatief rustig is en de grote hoogte kan je tot vele dagen na verse sneeuwval nog steeds untracked powder vinden. Met de poederstress die er op de Arlberg heerst vind je zelfs de ochtend na nachtelijke sneeuwval om 10u nog nauwelijks onverspoorde hellingen.

Kan ik uit jouw favorieten lijst opmaken dat jij niet zo van off-piste bent?

Nope, dat kan je niet. En da’s meteen ook de reden waarom ik de Arlberg wel vrij hoog op de ranking heb staan (alleen niet helemaal bovenaan): wat offpiste betreft is de Arlberg (zeker als je met een gids op pad gaat) wél fantastisch

Maarre, even out of the box: Monte Rosa in Italië. In Staffal zit je vlakbij de lift en aan de kant van Champoluc zijn er ook mogelijkheden om op de piste te verblijven. Doordat het door 3 dalen gaat en weinig pistes naast elkaar, geeft het mij wel het gevoel van de grootsheid van bijvoorbeeld een Tignes. Het eten en de koffie zijn er fantastisch. Aprés ski is wel een drankje, maar geen gefeest.

@Skiwi. Ze woont in Salzburg, dan is SHLF per definitie een weekendskigebied. Groot bezwaar in SHLF: veel te grote kans op veel papsneeuw. @DrPHil, 3V, Tignes zijn gewoon te lelijk. Andere discussie, maar hier wel essentieel, ook voor de topicstarter
Meer algemeen: afgezien van de ‘hardware’ is Lech’s positie ook gebaseerd op de software: de sfeer van het dorp, de uitzichten, de variatie (bijv. skiën in Oberlech vs. Zürs).
Je moet daarvoor dus wel in Lech slapen of er vaak naar toegaan. In St.Anton heb je dat ‘bijzondere’ veel minder. En let wel, het gaat dan niet om champagne, kaviaar en bont.
En tja, als je 3V mooier vindt, dan ben je er waarschijnlijk niet zo gevoelig voor…Plaatsen als Les Menuires en Val Thorens zijn voor mij gewoon shocking. Geen optie voor een complete vakantie.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 nov 2019 17:32

Königsleiten. Sfeervol dorp en bijna alle accommodaties liggen aan de piste.

Bijna alle? Vorig jaar geweest en er liggen mooie ski-in/ski-out accomodaties aan de blauwe piste bovenin het dorp, maar de rest ligt rond de dorpspiste die niet verbonden is met de rest v.h. gebied. Wij zaten recht tegenover de gondellift heel dichtbij maar geen letterlijke ski-in/ski-out.

Wauw, ik zit weer eens met verbazing te lezen. Kunstsneeuw bepalender vinden dan natuursneeuw. Ik lees niet vaak zoiets onzinnigs.
Ik vertrouw ook de weekend warriors meer dan iemand die maximaal 3 weken in de alpen zit. Deze mensen met een sterke eigen mening zijn een stuk minder serieus te nemen dan mensen die er wonen en alleen in het weekend skien.

Heb ook geen probleem met Frankrijk. Ik kom om te skien, niet om te kijken hoe mooi of lelijk het gebouw is waar ik in slaap, wat boeit dat nou?

Freeride = Life

Wauw, ik zit weer eens met verbazing te lezen. Kunstsneeuw bepalender vinden dan natuursneeuw. Ik lees niet vaak zoiets onzinnigs

Als je verplicht bent om maanden op voorhand te boeken (zoals dat voor iedereen die in het hoogseizoen gaat geldt) dan is dat inderdaad zo: kunstsneeuw geeft namelijk garantie op geopende en kwaliteitsvolle pistes.
Natuursneeuw maakt het plaatje uiteraard compleet, maar is strikt genomen niet noodzakelijk (vraag dat maar eens aan de mensen die regelmatig aan de zuidkant van de Alpen gaan skiën)

Het komt dus op neer wat belangrijker is, de gezelligheid etc of specifiek de infrastructuur.
In veel Oostenrijkse gebieden ben je in een paar minuten lopend of met de bus bij een lift. Lijkt mij een goede trade off met de genoemde Franse ongezelligheid, eten en apres ski.

De laatste keer dat ik in Skiwelt ben geweest, lag er in Scheffau een hotel aan de dalafdaling. Zelf ga ik de laatste jaren na het Zillertal. Wij zitten zelf in Hippach waar we de skibus naar de zillertal arena en zillertal 3000 kunnen gaan. Beide 10-15 minuten met de skibus. En als je in de auto stapt heb je op een kwartiertje rijden ook nog Kaltenbach liggen. Niet helemaal ski in ski out, maar je kan de auto de hele week laten staan.

Skifahrennnnnn

@Skiwi het valt nogal mee hoor, het gebrek aan natuursneeuw in Oostenrijk.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/485096

Ik kom dus tot de conclusie dat als je puur voor het skien gaat (tochten, geen drukte) , ski-in & ski-out wilt en het voldoende gezellig kan maken met je reisgezelschap en andere dingen dan schnitzel ook lekker vindt, er geen skigebied is in Oostenrijk die kan tippen aan de (grotere) Franse skigebieden. :)

*bericht bewerkt door Marko2 op 06 nov 2019 23:12

Denk eens verder dan Oostenrijk, wanneer je niet de doorsnee grote Franse skistations wilt.

In Frankrijk zelf: Serre Chevalier https://www.wintersport.nl/skigebieden/chevalier

Bacqueira Beret ES
https://www.wintersport.nl/skigebieden/baqueria

Arabba IT
https://www.wintersport.nl/skigebieden/arabba

Sauze d’ Oulx IT
https://www.wintersport.nl/dorpen/sauze-d-oulx

Allemaal gezellige authentieke dorpen, lekker eten, ski-in-ski-out, en goede skigebieden.

Eigen ervaring, zelf geweest, ook in ValTho, Tignes, La Plagne, Zillertal, Arlberg, 4Vallees etc etc.

Er is nog zoveel te ontdekken buiten de 13 in een dozijn namen die je steeds opnieuw ziet. En wat je ook zegt, er is geen gebied in Oostenrijk dat - qua ski kwaliteit - ook maar in de buurt komt van de grote Franse stations. Ook Arlberg niet.

Monte Rosa ben ik ook erg enthousiast over, maar is qua aantal piste kilometers een stukje kleiner dan de anderen die ik noemde. Maar als offpiste belangrijk voor je is, hoort dit gebied in de top 10.

*bericht bewerkt door Onnem op 06 nov 2019 23:43

The older I get, the better I was

Het komt dus op neer wat belangrijker is, de gezelligheid etc of specifiek de infrastructuur.
In veel Oostenrijkse gebieden ben je in een paar minuten lopend of met de bus bij een lift. Lijkt mij een goede trade off met de genoemde Franse ongezelligheid, eten en apres ski.

Sjaak27 op 6 nov 2019 08:27

Sory, hoor maar de zogenaamde "Franse ongezelligheid" is echt bull shit. Het is vooral anders dan de zuipende en hossende hordes in Oostenrijk. Maar ook in Frankrijk kan je in een bar gezellig wat drinken en uit eten. Maar volgens mij is gezelligheid ook iets wat je zelf maakt / bepaalt.

En dan over het eten: als je ergens lekker kan eten dan is het wel in Frankrijk. Natuurlijk zijn er ook minder goede zaken maar je beslist toch zelf waar je binnenloopt. Het kan wel zijn dat het iets duurder is dan pommes en een platgeslagen stuk vlees met paneermeel.
Dat sommigen onder ons iets niet lusten betekent niet dat het eten niet lekker is

Dat het duurder heeft bijv ook te maken dat Frankrijk wel een minimumloon heeft en een 35 urige werkweek. Oostenrijk heeft geen minimum loon dus als je pech hebt, werk je je daar voor een 5 à 7 euro per uur helemaal de pl%$^$s.

*bericht bewerkt door Marko2 op 07 nov 2019 00:45

Iemand voorspelde het al maar dit eindigt uiteraard weer in een Oostenrijk vs Frankrijk discussie die de meeste mensen volledig vanuit hun eigen perspectief voeren.

Is het echt zo lastig voor te stellen dat mensen, als ze aan Frankrijk denken, die grote betonblokken voor zich zien en dan niet direct aan een gezellig dorp denken?

Als je 400km piste wil, de hele week de auto wil laten staan en niet in de skibus wil, dan zijn er (bijna) geen plekken buiten Frankrijk waar dat kan. Misschien dat dan nog, als zo vaak, de Italiaanse gebieden uitkomst brengen, maar dat zal bijna altijd nog steeds een iets andere vorm van ski in ski out zijn dan dat de Franse gebieden bieden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Toen ik deze titel zag had ik gelijk een glimlach op mijn gezicht, wat heb ik uren zitten zoeken naar een betaalbare acco die echt ski in ski out is :P
Zelfs in frankrijk is ski in en out ook een ruim begrip soms, immers niet alles grens echt rechtstreeks aan de piste en behoeft soms een extra inzet om echt weg te komen.
Maar ik heb nog nooit een betaalbaar acco gevonden in oostenrijk die al het fijne van de 3 grote kan bieden voor een scherpe prijs!
Maar met een beetje water bij de wijn en vlakbij een lift of de hogere skigebieden kiezen zul je vast en zeker wel iets kunnen vinden voor een hogere prijs, Lech dat al vaker is genoemd kwam mij vaak voorbij maar ook SFL zag ik enkele acco vlakbij de lift.

Toch amuseer ik mij dan weer ten zeerste over de Oostenrijk en Frankrijk "beter" discussie :P
Geen land "is" beter…de bergen en de natuur en de pistes zijn overal en altijd prachtig en heerlijk om over te crousen dat is en blijft een feit!
Je hebt hoog zonder bomen en lager met bomen en sfeer en dat maakt voor mij het meeste verschil, L3V is mijn favo gebied omdat ik van beide heel erg kan genieten en het is er beide in overvloed.

De gebouwen varieren uiteraard nogal en de vele Franse skikotten zijn inderdaad ook hardstikke lelijk in zon berggebied, maar gelukkig zit hier een behoorlijke verandering in, alles wat nieuw gebouwd word heeft meer ruimte, luxe en uitstraling de franse zijn zich ervan bewust maar de meeste hier weten dit al.

Oostenrijk heeft gewoon meer charme en karakter en dat bied weer dat sfeer en gezelligheid tussen de bomen in, en ik snap dat wel.
Maar het kan niet op tegen de infrastrucuur van de franse gebieden waar je, je auto weg zet en alles bij de hand hebt.

Dit zijn gewoon feiten die voor ieder een smaakkwestie zijn en een voorliefde geven voor het een of ander land :)
Maar ben blij dat niet iedereen L3V zo geweldig vind, drukte over de gehele bergen zie ik veel liever, blijf maar lekker weg uit mijn favo gebied :P :)

*bericht bewerkt door Freerider op 07 nov 2019 07:34

Dank @Freerider @Roy83 en vooral @Marco2. Ik kan me nu de moeite van een reactie besparen. Ik wist niet dat het in Oostenrijk zo beroerd gesteld is met ski in ski out.

Hen48

Tnx @hulst. Ik ben helemaal niet zo’n Oostenrijk ganger overigens, maar de keren dat ik in Oostenrijk was (Berwang, Obergurgl, straks Wagrain) hoefde ik alleen de weg over te steken om op de piste te staan. Alleen in het Kleinwalsertal was het vijf minuten lopen. Echt pistekilometertoppers zijn dat allemaal niet (maar dat boeide voor die shortski of toen nog beginnerstrips niet).

In Italië heb ik een keer op de piste gezeten, verder altijd met een busje of eigen auto en dat beviel ook prima.

Frankrijk moet er snel eens van komen, ik ben (ook op basis van dit topic) wel benieuwd naar hoe fijn het nou echt is in Tignes of Trois Vallees.

Ik ben het dus grotendeels ook eens met @Freerider (die me dan maar eens wat Trois Vallees tips moet gaan geven ;)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ken Freerider vanuit Les Menuires in Trois Vallees. Onze eerste ontmoeting was nota bene in de skikelder, niet wetende dat we in hetzelfde appartementengebouw zaten. Ga er in januari naar toe voor de 12e maal. De keuze is reuze. Ook veel op internet te vinden. Ik laat de verdere reactie aan Freerider. Kan hij zich nog eens uitgebreid verheerlijken.

Hen48

Sorry @Freerider. Het was in de parkeergarage aan het eind van de skiweek.

Hen48

Is PDS niks voor jou? Geen Oostenrijk, wel op de grens van FR en Zwitserland (dus toch al een beetje richting Oostenrijk :-))
In Chatel en morgins vertrekken de liften praktisch naast de kerktoren, hoe Oostenrijks wil je het hebben?
Ski-in ski-out, mooie dorpjes, toch wel après-ski al is het zonder Duitse schlagers.
Op de pistes veel restaurantjes waar je een snelle maar verzorgde lunch kan hebben. Geen schnitzels of wurst, maar wie zou dat missen als je een goede salade Savoyarde kan hebben?

Als het echt Oostenrijk moet zijn is St-Anton toch wel een kanshebber. Ischl was voor mij een hele dikke tegenvaller na Frankrijk. Over en weer naar Samnaun en dat is het qua tochten.
Saalbach zou ook nog wel passen bij jouw eisen.

*bericht bewerkt door Errant op 07 nov 2019 08:32

@Roy83 die heb ik meer dan genoeg tips :P
Tignes zelf is niet zo geweldig, nagenoeg weinig sfeer en bomen veelal witte lakens in een hoog skigebied…enkel in tignes les boisses en Brevieres hebben struiken/bomen.
Richting de gletsjer word het wel intressanter met de Finiculair is ook een bijzondere ervaring, de pistes zijn wel heerlijk maar het stukje naar Les Boisses en Brevieres waar de oude en trage rot liften zitten (Aguille Rouge en Marais) met de blauwe(vlakke) Melezes piste is de enige verbinding van en naar dit stuk in het gebied waar wij zatten en echt een kaauuutthee stuk waar ik vaak heb lopen vloeken :P.
Maar het gebied van Val Dísere daarentegen maakt een hoop goed!, ik heb zelden mijn ogen zo uitgekeken in een skidorp en omgeving als daar!, in mijn optiek het mooiste skidorp waar ik geweest ben!

L3V daargentegen heeft zolang ik er board nog nooit een rot stuk gehad waar ik me aan stoorde, uitvalbasis die luxe is en goedkoop is Les Menuires waar ik @Hulst ben tegengekomen.
Er komen steeds mooire gebouwen bij in nieuwbouw maar het heeft ook veel lelijke gebouwen, het overdekte winkel gebied en plein kent daargentegen echt wel sfeer en gezelligheid!
LM als uitval basis, Valtho met prachtige witte lakens waar je kunt genieten, Meribel en Courchevel voelen vaak Oostenrijks aan met mooiere bebouwing en veel bomen.
Eten is er prima te doen waar je ook gaat, heerlijke banketbakkers die ze in Oostenrijk niet kennen zo weergaloos goed! :P
En goedkoop eten in La tania met een mooi uitzicht op de piste is een alternatief voor de portomonnee, maar ook in Meribel Mottaret zit een tentje langs de piste in het centrum waar je lekker en goedkoop aan de toonbank buiten kunt eten, ook daar prachtig uitzicht op alle pistes en echt wel veel gezelligheid en sfeer!

*bericht bewerkt door Freerider op 07 nov 2019 10:13

Chatel in PDS is idd een hele mooie optie. De Franse infrastructuur en wat een schitterend dorp met alleen chalets en enkel laagbouw. Veel gezelligheid en leuke restaurants in het dorp. Het voelt een beetje kneuterig aan, maar dat is juist het positieve van Chatel

Chatel heeft inderdaad een mooi dorp, maar de lift infrastructuur is wel nog uit de tijd van Napoleon. Wat dat betreft totaal niet te vergelijken met de gebieden die de TS noemt.

Born to Ride

En tja, als je 3V mooier vindt, dan ben je er waarschijnlijk niet zo gevoelig voor…Plaatsen als Les Menuires en Val Thorens zijn voor mij gewoon shocking. Geen optie voor een complete vakantie.

Wunderkammer op 5 nov 2019 17:19

L3V is meer dan Menuires en Val Thorens hè. ;)

Ik ben er inmiddels 3x geweest en alle 3 de keren bewust in Saint Martin gaan zitten. Prachtig autentiek dorpje op 1400 meter met uitstekende verbinding tot de 3V en pistes tot midden in het dorp… :)

@Matthias123. Dat klopt de liften zijn idd verouderd. Het biedt wel de 2 werelden die de TS wenst. Tochten, ski in ski out van Frankrijk en de Oostenrijkse charme. En aangezien het moeilijk is om dit in Oostenrijk te vinden, vind ik Chatel een mooie optie

Jullie kunnen allemaal wel een ander land dan Oostenrijk adviseren, maar ik wil gewoon deze winter naar Oostenrijk :).
Ik weet dat er beperkingen zijn t.o.v. mijn wensen zoals die in de grote 3 er niet zijn, maar dat zij zo.

@freerider, iemand die zich freerider noemt, vindt Tignes matig. Een off piste walhalla met 3600 HA off piste terrein, zwarte en rode pistes met meer dan 1500 hoogte meters. Ongekende grand ski mogelijkheden in Tignes en naar Brevieres en jij neemt een blauw pad. Sorry die snap ik niet

Jullie kunnen allemaal wel een ander land dan Oostenrijk adviseren, maar ik wil gewoon deze winter naar Oostenrijk :).
Ik weet dat er beperkingen zijn t.o.v. mijn wensen zoals die in de grote 3 er niet zijn, maar dat zij zo.

Geraertshoven op 7 nov 2019 12:15

wat is het allerbelangrijkste dan? Zo dicht mogelijk bij ski in/out? Of kilometers? Of nog iets anders?

Of had je dat al gezegd ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eigenlijk vind ik de hoeveelheid aaneengesloten pistekilometers het belangrijkste aspect samen met de logica van het liftensysteem in het gebied.

@Geraertshoven dan kom je al snel op Arlberg, Ischgl en skiwelt uit. Skiwelt heeft ook enkele ski in ski out mogelijkheiden.

Born to Ride

Plaats een reactie