Skischoenen voor beginner met smalle voet

Hi,

Ik ga de komende winter 2x op wintersport. Ik heb hiervoor al een weekje geskied.
Omdat het loont om eventueel een skischoen te kopen ipv 2x te huren ben ik aan het kijken voor een mooie skischoen…
Echter ik heb smalle voeten en een hoge kuit waardoor de normale maten altijd te groot uitvallen.
Tevens als ik voor smalle skischoenen kijk kom ik bij hele sportieve modellen uit, liefst heb ik een beginners/middel model.

Heeft iemand tips?

B.t.w. Ik ga naar Galibier-Thabor als beginner, is dat aan te raden in de 2e week van Januari?

Ik weet uit ervaring dat de Salomon S/max een hele smalle schoen is, niet alleen op de voorvoet, maar vooral op de kuiten. Dat is alleen geen beginnersschoen (flex vanaf 100). Dat moet je dus toch aan een goede bootfitter vragen. Je zou m wel kunnen passen om te kijken hoe hij zit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 14:45

Atomic Hawx zijn er in verschillende breedte maten en flex, zijn goed gepolsterd, je voet zit echt goed vast. Ultra, Prime en Magna, waar van Ultra de smalste.

Dienten Die Alte schule

@Pingpong schreef: “hele sportieve modellen, het liefst heb ik een beginners/middel model”.
Voor de zekerheid zal ik er even op wijzen dat er alleen stijve schoenen en minder stijve zijn, en dat er goede en slechte schoenen zijn. Dat is alles.
Als je een beetje lang of redelijk zwaar bent, dan is een niet al te zachte schoen juist een voordeel voor een beginner.

Lange en Technica bijvoorbeeld hebben hun ‘low volume’ schoenen in 3 flex niveaus.

Schoenen kunnen ook minder stijf gemaakt worden.
En verder pasvorm: met inleg zooltjes om te zorgen dat de voet niet inzakt, en opvul zooltjes om volume in de schoen op te vullen kan ik wat gedaan worden, gecombineerd met het oprekken van een schaal die erg kort voor je is (daardoor dus smaller).

Ik zou zeggen: hoe veel mag het kosten?

Met wat jij beschrijft heb je in huur schoenen helemaal een probleem, want die die breed EN de binnenschoen is samengedrukt, dus dun en hard.

Als je zeker weet dat je door wilt gaan met skiën, dan is het de moeite waard om naar een goede bootfitter te gaan, en alles uit de kast te halen voor perfecte schoenen. Kost wat, maar dan heb je comfort en controle, waardoor het plezier en het leren veel hoger zal zijn.

Wil je wel verder met skiën, maar zit je wat krapper bij kas, zoek dan de smalste schoen die niet al te stijf is die je nog betaalbaar kun vinden en doe goedkope aanpassingen.

*bericht bewerkt door Slim op 10 nov 2019 16:10

Het wordt tussen neus en lippen door wel gezegd, maar of TS dat eruit kan filteren weet ik niet.

Het ALLERBELANGRIJKSTE van skischoenen is dat ze goed passen. Ik en andere forumbezoekers kunnen jou daarbij niet helpen.

Advies: Ga naar een zaak waar ze verstand van zaken hebben en jou een goed passende schoen kunnen aanmeten. In de regio Rotterdam kun je terecht bij Norbert Maier, OutdoorXL. In de regio Utrecht bij MK Skiservice. In de regio Amsterdam bij de Dutch Bootfitter.

When life gets too complicated.... SKI

Wat is je schoenmaat? En man/vrouw?

*bericht bewerkt door Marie90 op 10 nov 2019 19:44

Ik heb pas de Atomic Hawx Prime 100 gekocht. Heb smalle, 2 verschillende en ook nog kwetsbare dunne voeten. Alleen de binnenschoen aan linkerzijde een beetje aangevulling nodig. Voor de rest zitten ze uitstekend. Inmiddels 5 maal indoor mee geskied.

Hen48

Maar wat is een beginnersmodel dan in jouw ogen @pingpong ? Lage flex?

Want een beginnersmodel (uitgaande van lage flex=slap schoentje) kan best eens niet goed zijn voor jouw postuur of flexibiliteit gewrichten bijvoorbeeld.

Het is zeker niet zo dat een beginner ook een beginnersmodel schoen nodig heeft.

Het is aan de bootfitter om dat te bepalen aan de hand van onder andere jou niveau maar zeker ook je lichaam-eigenschappen.

Zo deed ie dat bij mij, en kwam uit op een flex 120 Fischer. En dat terwijl ik 68kg weeg en 2 weken Alpen ervaring had. Ik ben hypermobiel en dat moest tegendruk hebben werd mij verteld.

Ik kan begrijpen als je de bootfitter overslaat en daarom hier tips wilt, maar wilde deze ervaring je niet onthouden.

*bericht bewerkt door Gaston op 10 nov 2019 22:09

Tijd voor een uitpakparty?!

@pingpong naar mijn mening hoef je niet gelijk naar een bootfitter om schoenen op maat te laten maken. Ga eerst eens naar een goede zaak waar ze je kunnen adviseren. Alex noemt er hierboven al een paar.
Zelf heb ik normale voeten en brede kuiten. Ik wilde ook schoenen op maat, maar werd uitstekend geholpen bij VS Sport in Gouda. Uiteindelijk met een gewoon paar schoenen en op maat gemaakte zooltjes de deur uit gegaan.

Uitrusten doen we thuis wel!

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga eerst even langs een zaak waar ze me verder kunnen adviseren!

Ik heb hele smalle voeten en ben heel blij met mijn atomic hawx met superfeet zolen erin. Ik wilde als eerste paar ook goede maar niet meteen dure en ski er echt prima op voor nu.

En als antwoord op je andere vraag.
Ja, Galibier Thabor is een erg leuk gebied voor een beginner. Er zijn veel eenvoudige pistes die het volledige gebied doorkruisen. Het gebied gaat over meerdere dalen waardoor je ook als beginner tochten kan maken. Onze favoriete eenvoudige pistes waren de blauwe selles hutte piste (doe ook een drankje/hapje bij Les Mérégers) en de blauwe bos-piste Armera. Veel plezier alvast!

sneeuw witje en de 7 bergen

Voor een smalle voet zijn meerdere keuzes te vinden. Welke in de basis het beste bij je past is altijd de vraag. Er is in ieder geval zeker een skischoen te vinden die met of zonder wat aanpassingen goed zullen zitten. Ik ben met mijn vrouw destijds goed geholpen bij Norbert Maier Sport in Rotterdam. Ik kan @alex ze advies dus ondersteunen.

Het e.e.a. gepast vandaag, met vele zooltjes erbij , eraf etc… Uiteindelijk toch bij de Atomic hawx ultra 110 uitgekomen. Deze is zeer smal wat past bij mijn voeten en ook mijn hiel goed vastpakt.(Bij alle andere modellen kwam mijn hiel altijd los etc.)

Echter toch aan de prijzige kant. Zijn skischoenen toevallig ook met black friday etc in de aanbiedingen of is dat uitzonderlijk?

Echter toch aan de prijzige kant. Zijn skischoenen toevallig ook met black friday etc in de aanbiedingen of is dat uitzonderlijk?

Pingpong op 16 nov 2019 22:47

We blijven ook hollanders 😎

We zitten midden in de aanloop van het seizoen dus koopjes scoren wordt lastig. De vraag is ‘wat is prijzig’ en hoeveel is een goede fit en comfort je waard.

When life gets too complicated.... SKI

Je kunt wel ergens een aanbieding scoren, maar als de schoen achteraf nog aangepast moet worden dan kost dat alsnog weer geld. Beter iets meer uitgeven voor goede service. Uitverkoop komt meestal pas na de krokusvakantie.

Hoe lang heb je zitten passen, 2,5 uur? Gratis zeker? 🥴

Het e.e.a. gepast vandaag, met vele zooltjes erbij , eraf etc… Uiteindelijk toch bij de Atomic hawx ultra 110 uitgekomen. Deze is zeer smal wat past bij mijn voeten en ook mijn hiel goed vastpakt.(Bij alle andere modellen kwam mijn hiel altijd los etc.)

Echter toch aan de prijzige kant. Zijn skischoenen toevallig ook met black friday etc in de aanbiedingen of is dat uitzonderlijk?

Pingpong op 16 nov 2019 22:47

Beetje jammer dit, had ze gewoon gekocht bij deze winkel. Die paar euro’s die je nu wil besparen vallen in het niet per skidag dat je op de schoenen zal staan.

.

Het e.e.a. gepast vandaag, met vele zooltjes erbij , eraf etc… Uiteindelijk toch bij de Atomic hawx ultra 110 uitgekomen. Deze is zeer smal wat past bij mijn voeten en ook mijn hiel goed vastpakt.(Bij alle andere modellen kwam mijn hiel altijd los etc.)

Echter toch aan de prijzige kant. Zijn skischoenen toevallig ook met black friday etc in de aanbiedingen of is dat uitzonderlijk?

Pingpong op 16 nov 2019 22:47

Google leert je dat ze tussen 250 en 350 euro te koop zijn.
Als je ze koopt in een goede shop voor 350 worden ze nog gefit ook.
Voor een goed passende ski schoen is dat gewoon een koopje.
Ik bedoel maar…

Een nieuwe skischoen vinden voor de prijs van twee weken huren zal lastig worden. Er zullen ongetwijfeld Black Friday aanbiedingen zijn, maar als je toch goede schoenen heb gevonden, dan zou ik die investering wel doen, zeker als je van plan bent vaker te gaan skien.

En als je ze bij de winkel te duur vindt kan je daar ook nog vragen of ze wat aan de prijs willen doen of er nog wat extra bij (paar skisokken bijv.). Niet geschoten is altijd mis.

*bericht bewerkt door Dirk_Simpie op 18 nov 2019 09:34

Uiteindelijk de ultra hawx 110 gekocht! Zonder enige aanpassingen, eerst naar even een keertje indoor skiën en daarna kan ik terugkomen om de pijnpuntjes weg te nemen. Wat een verschil met een veel te ruime huurskischoen, eindelijk zit m’n voet vast haha.

Das fijn, gaat een groot verschil zijn.

Plaats een reactie