Low budget wintersport

Hallo,

Ik vroeg me af hoe goedkoop jullie op wintersport kunnen (reis+acco+skipas). Ik overweeg namelijk zelf een keer alleen op wintersport te gaan, maar dan zo goedkoop mogelijk.

Ik ben benieuwd!

Nance

Ik zie steeds Les Sybelles voorbij komen als budgetplaats.
Ik zelf ga ook vaak alleen en het beste is om vroeg te boeken.

*bericht bewerkt door MountainHugger op 10 nov 2019 22:15

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Devoluy staat er ook om bekend (pakketreis)

*bericht bewerkt door Gaston op 10 nov 2019 22:11

Tijd voor een uitpakparty?!

Wij gaan dit jaar voor het tweede jaar op rij naar Tsjechië, skigebied Cerna Hora - Pec. We betalen voor een huis voor 16 man voor een week: €2000. Let wel: rond Oud en Nieuw dus hoogseizoenprijzen. Als je alleen gaat zijn er pensions waar je voor weinig kunt zitten. Skipas voor 6 dagen is: € 150 voor het hele gebied (slechts 45 km verdeeld over 6 kleinere gebiedjes dus als je lange tochten wilt maken of erg ervaren bent dan zou ik hier niet snel naar toe gaan. Met kleine kinderen zoals wij hebben is het prima). Skihuur al vanaf €60 voor 6 dagen. Prive skilessen indien gewenst is €10 per uur. Uit eten in het dorp (hoofd- en nagerecht en twee drankjes) ongeveer €10.

Maar als je goed zoekt en last minutes in de gaten houdt kun je voor weinig ook in de Alpenlanden terecht.

Als je niet gebonden bent aan het hoogseizoen kan je goedkope pakketreizen vinden bij oa sunweb of bizztravel (meer studenten). Als je alleen reist kan het wel duurder uitpakken omdat de laagst geadverteerde prijzen van acco’s uitgaan van volledige bezetting.

Weekendje Tirol kost mij enkel eten en drinken. Bedrijfswagen + tankkaart, bed achterin en Tirol Snow Card ;)

Ik denk dat de Franse pakketreizen het goedkoopst zijn, maar of dat ook nog opgaat als je alleen bent, dat weet ik niet. Sowieso, ik zou het zelf wel prettig vinden om een accomodatie met bar ofzo te hebben, zodat je, als je zin hebt, wel een praatje kan maken.

De 2e en 3e week hebben veel skigebieden laagseizoenprijzen en combi aanbiedingen, dat wil nog wel eens schelen.

De reis is wel wat lastiger, zeker als de auto geen optie is. @Lein heeft veel ervaring met alleen gaan (al denk ik wat minder met echte budgetopties), maar ik weet niet of ze al actief is hier.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je gaat alleen, dus vergeet de pakketreizen. Die zijn per definitie duurder als je alleen gaat.

Budget hangt volledig samen met faciliteiten en comfort.
Als je echt goedkoop wilt gaan, kies een skigebied met goedkope pensions/kamers en een goedkope liftpas. Vervolgens moet je er ook goedkoop kunnen komen.
Qua reis is de trein het goedkoopst, wel zoeken naar een goede aanbieding (lukt prima op de site van Deutsche Bahn).
Vliegtuig kan soms ook goedkoop, maar wordt met bijkomende kosten (vervoer ski’s, koffers, voor- en natransport) snel duurder.
Eigen auto is duurder, maar geeft je wel meer flexibiliteit qua last minute en qua gebieden.

Qua gebied: check de prijs van de liftpas tegenover het aanbod qua pistes en sneeuwzekerheid. Daarnaast check waar je goedkope verblijven kunt vinden (hoe minder comfort hoe goedkoper: wil je een eigen badkamer of is douche en wc op de gang ook goed?)

Qua plaatsen: Winterberg of Willingen kan vrij goedkoop met de trein en zijn qua skipas en verblijf ook nog vrij billig (buiten de weekends en vakanties).
Zuid Duitsland kost qua trein niets meer en daar is vaak ook genoeg voordelig verblijf te vinden, bijvoorbeeld de Hornerdorfer. Kleinwalsertal (trein naar Oberstdorf) heeft veel accomodatie voor weinig, maar liftpas zit op normaal niveau. Voordeel is dan wel dat je in een relatief groot gebied zit.
Oostenrijk kun je de kleinere (minder bekende) gebieden proberen. Trein is dan iets duurder omdat je naar Oostenrijk reist.

Tot slot de periode waarin je gaat: begin december kan nog heel goedkoop zijn,maar is qua sneeuw een risiko (ook omdat je je goedkope treinticket vroeg moet boeken en met de trein (of vlieger) minder flexibel bent.
Januari is na oud en nieuw tot zeg 25 januari vrij voordelig en qua sneeuw vaak goed.
Vergeet februari.
Vanaf half maart wordt alles weer wat voordeliger, maar let dan op de sneeuwzekerheid van je bestemming.

Kijk last minute bij de reis organisatie .
Of voor Frankrijk kijk bij
https://m.locasun.fr/location-vacances/p/Date-debut:2020-01-…
Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief hebben ze ook kortingsacties . Toevallig loopt er vandaag 1 af. Er staat bij opties aangeven 2 personen maar je kan gewoon voor 1 persoon boeken .

En kijk rechtstreeks wil ook nog weleens goedkoper zijn.

*bericht bewerkt door miepmiep op 11 nov 2019 10:01

Wij stellen altijd eerst ons lijstje op van eisen, en daar binnen kijken we dan om ook iets aan een goede prijs te vinden.
Liever wat extra uitgeven aan een geweldige vakantie, dan echt de meest voordelige aanbieding willen scoren en dan dat gevoel te hebben ter plaatse van ‘net niet’ … maar dat is niet voor iedereen even belangrijk.

Zeker als je alleen zou gaan op wintersport, bedenk dan in de eerste plaats wat je absoluut wel wil en absoluut niet;

  • elke dag skibus of auto nodig hebben > of wil je echt wel ski-in ski-out?
  • zie je het zitten om het hele eind zelf te rijden met de auto > of wil je liever erheen gebracht worden (bus, trein, vliegtuig)? Heb je een auto met winterbanden en sneeuwkettingen en zie je het ook zitten om die te moeten gebruiken (op je eentje)?
  • hoeveel kilometers wil je op een dag kunnen doen > vind je het best oké om meermaals dezelfde pistes te doen, of moet het elke dag weer wat nieuws zijn?
  • zie je het zitten om zelf te koken (en de moeite te doen om zelf inkopen te doen of ingrediënten mee te nemen) voor jou alleen? Of schuif je liever gewoon je stoel onder tafel? Ben je kieskeurig qua eten, of is elke dag gefrituurde rommel ook goed? Er is een heel verschil tussen Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië als het gaat over wat je op je bord mag verwachten en hoeveel je dat zal kosten.
  • welke periode wil je gaan, of maakt dat niet uit? En is skiën op kunstsneeuw ook oké of wil je echt absoluut ook naast de pistes en in het dorp sneeuw?
  • hoe ervaren ben je? En wat is je stijl van skiën/boarden? Wil je graag heel veel blauwe pistes waar je kan cruisen, of heb je net liever voldoende echt moeilijke en uitdagende pistes.
  • is dit de enige wintersportvakantie van het jaar, of niet? Heb je een maximaal budget? Of wil je best value for your buck … ? Een skipas van langere duur is altijd goedkoper per dag gebruik, skihuur ook en vaak hotel ook nog eens … de kost om op je bestemming te geraken is het zelfde onafhankelijk hoeveel dagen je gaat. 1x per jaar een week of langer gaan skiën zal minder wegen op je jaarbudget dan 2 of 3 keer een shortski te doen …

Verder is het ook heel afhankelijk van je situatie;
bvb. qua manier van reizen > heb je een zuinige en comfortabele auto om op je bestemming te geraken, of je hebt een bedrijfswagen met tankkaart van het werk > dan is een paar 100km verder rijden niet erg, zeker als je dan ook nog eens tolroutes kan vermijden. >> hou in Frankijk rekening met péage en in Oostenrijk of Zwitserland mogelijks met een vignet.

Ten eerste: als je twijfelt om alleen te gaan: DOEN! Ik vond de eerste keer ook wel een beetje spannend, maar ga nu een paar keer per jaar alleen skiën. Het is zó fijn om zonder getreuzel 's ochtends als eerste op de piste te staan en de hele dag keihard door te kunnen skiën zonder mensen die hun broek moeten ophijsen/neus moeten snuiten/van zonnebril moeten wisselen enz. Je kent het wel (of bent er zelf zo een 😉).

In mijn ervaring is alleen reizen relatief duur (komt ook omdat ik per se naar plekken in Italië wil waar geen pakketreizen naartoe gaan). Je kunt wel makkelijk geld besparen op een aantal zaken, voor mijn bestemmingen is een busreis bijvoorbeeld goed betaalbaar. Buiten het seizoen reizen (begin december, januari of eind maart) scheelt ook een hoop geld. Ook eet ik 's avonds een simpel broodje oid op m’n kamer, uitgebreid uit eten gaan is iets minder leuk in je eentje en dat scheelt weer een hoop geld. Als je iets minder kritisch bent op je bestemming is een pakketreis naar Frankrijk trouwens ook een hele goede optie!

Als ik met de trein ga, welke plaatsen in Oostenrijk (evt. Frankrijk) zijn dan met de trein makkelijk te bereiken? Zillertal weet ik wel, mijn nichtje heeft dat gedaan, maar was toen wel lang onderweg door vertragingen. Plus als je met de trein gaat, ben je nog niet bij je accommodatie.

Dal bij moutiers en Bourg saint Maurice en aime is makkelijk met trein bereikbaar. Daarna met bus of taxi naar boven . Op zaterdag gaat ski Thalys

De gebieden bij embrun, braincon, gap. Kan vanaf Parijs met de nachttrein. Daarna nog wel met bus en taxi . Dagtreinen kunnen ook via Parijs.

*bericht bewerkt door miepmiep op 24 nov 2019 10:53

In Frankrijk kan je met de trein goed komen in de Maurienne-vallei (skigebieden als Valfréjus, La Norma, vanuit St. Jean-de Maurienne ook Les Sybelles en Grand Domaine etc.), Brides-les-Bain brengt je in L3V en Bourg St. Maurice voor Paradiski. Ook in Briançon kan je met de trein komen.
Maar ik rijd voor ongeveer 200 euro op en neer naar Oostenrijk; prijzen voor trein + tranfer vanaf station (bus als het meezit, kostentechnisch) heb ik nog nooit zo laag gevonden.

Nog een optie: op dit forum zoeken naar leuke reisgenoten die hetzelfde willen. Dan komen die goedkope pakketreizen wel weer in beeld.

‘Alleen’ kan namelijk ook betekenen dat niemand van je gezin of vriendenkring mee wil. Dat kan natuurlijk ook.

Kijk voor prijzen van de trein bij
Oui SNCF
https://nl.oui.sncf/nl/?ef_id=CjwKCAiA8ejuBRAaEiwAn-iJ3lxyeW…

Geef wel Amsterdam aan als begin punt. Andere plaatsen wil nog wel eens problemen geven , dat er geen mogelijkheid gegeven wordt . Of plaats op de route van de Thalys of ski Thalys .

*bericht bewerkt door miepmiep op 24 nov 2019 11:07

Je kunt ook kijken naar een combinatie van vliegen en treinen. Ik liep voor begin januari tegen een retour NL-INN aan voor nog geen 70 euro. Met bagage en zitplaats ong. 130. 2 x enkele reis Zillertal (1 uur) is 30 euro. Zeker als je dichtbij een vliegveld woont of iemand je weg kan brengen, niet veel. Accommodatie vond ik (terwijl het nog deels in de kerstvakantie is) voor nog geen 90 euro per nacht incl. ontbijt. Kijk, echt geen superbudget, maar voor mij acceptabel genoeg. En dan nog skihuur en skipas, maar dat is overal (in de bekende gebieden) gewoon duur. Ik denk dat ik overdag op de piste eet, en 's avonds voor een tientje een pizza of een maaltijdsalade. Ik kan niet in andermans portomonnee kijken, maar ik vond dit heel acceptabel. Ik ga 4 dagen.

Als ik met de trein ga, welke plaatsen in Oostenrijk (evt. Frankrijk) zijn dan met de trein makkelijk te bereiken? Zillertal weet ik wel, mijn nichtje heeft dat gedaan, maar was toen wel lang onderweg door vertragingen. Plus als je met de trein gaat, ben je nog niet bij je accommodatie.

nancymilou op 24 nov 2019 10:47

Soms wel, kwestie van goed zoeken via booking.com en dan eerst op de kaart het station zoeken en daarna eromheen kijken.

Ten eerste: als je twijfelt om alleen te gaan: DOEN! Ik vond de eerste keer ook wel een beetje spannend, maar ga nu een paar keer per jaar alleen skiën. Het is zó fijn om zonder getreuzel 's ochtends als eerste op de piste te staan en de hele dag keihard door te kunnen skiën zonder mensen die hun broek moeten ophijsen/neus moeten snuiten/van zonnebril moeten wisselen enz. Je kent het wel (of bent er zelf zo een 😉).

Lein op 11 nov 2019 14:33

Klinkt goed! Ik ga dus in januari voor het eerst alleen, ben erg benieuwd. Het lijkt me echt heerlijk!

Je kunt ook kijken naar een combinatie van vliegen en treinen. Ik liep voor begin januari tegen een retour NL-INN aan voor nog geen 70 euro. Met bagage en zitplaats ong. 130. 2 x enkele reis Zillertal (1 uur) is 30 euro. Zeker als je dichtbij een vliegveld woont of iemand je weg kan brengen, niet veel. Accommodatie vond ik (terwijl het nog deels in de kerstvakantie is) voor nog geen 90 euro per nacht incl. ontbijt. Kijk, echt geen superbudget, maar voor mij acceptabel genoeg. En dan nog skihuur en skipas, maar dat is overal (in de bekende gebieden) gewoon duur. Ik denk dat ik overdag op de piste eet, en 's avonds voor een tientje een pizza of een maaltijdsalade. Ik kan niet in andermans portomonnee kijken, maar ik vond dit heel acceptabel. Ik ga 4 dagen.

Mickey-1 op 24 nov 2019 11:22

90 euro per persoon per nacht voor verblijf? Dat is het dubbele van wat ik mijzelf als max geef als ik niet alleen ben, en nog steeds veel meer dan wat ik betaal als ik alleen ga. Dat noem ik niet ‘budget’, laat staan ‘zo goedkoop mogelijk’.

Low budget en alleen is een moeilijke combo in mijn ervaring. Wintersport en low budget is sowieso al een moeilijke combo.

Ik probeer altijd reisgenoten te zoeken want dan deel je de kost voor verblijf en vervoer. Idealiter iemand vinden met een bedrijfswagen + tankkaart. ;-)

Voor verblijven ga je best op zoek via de lokale toeristische dienst. Bv. in het Zillertal heb je vaak boerderijen die wat kamers verhuren. Ik vond ooit een verblijf waar ik 30 euro per nacht betaalde voor een tweepersoonskamer. Geen ski in/out maar wel op 10min rijden van het dalstation.

*bericht bewerkt door Arnh op 24 nov 2019 11:39

Maar @nancymilou, mogen we vragen waarom je alleen wil gaan? Vaste reisgenoten die niet mee willen? Of geen zin in gedoe met kinderen, wachten etc.? Of gaat het echt om het 'alleen zijn' in de bergen?

Je hoeft niet heel erg uit te weiden hoor. Maar als je graag op wintersport wil zonder te hoeven wachten of voor anderen te hoeven zorgen, dan kan je ook op zoek gaan naar wat reisgenoten die zelfstandig zijn, waar je niet voor hoeft te zorgen, die het niet erg vinden als je je een avond op de bank nestelt met een boek, etc.
Dat geeft in praktische zin en in financiële zin meer mogelijkheden. De hele reisbranche is nu eenmaal niet gericht op alleengaanden. Zoals een auto delen, een kamer delen, etc. Dat drukt de kosten nogal ten opzichte van echt in je uppie gaan.

*bericht bewerkt door GiGi op 24 nov 2019 11:39

Je kunt ook kijken naar een combinatie van vliegen en treinen. Ik liep voor begin januari tegen een retour NL-INN aan voor nog geen 70 euro. Met bagage en zitplaats ong. 130. 2 x enkele reis Zillertal (1 uur) is 30 euro. Zeker als je dichtbij een vliegveld woont of iemand je weg kan brengen, niet veel. Accommodatie vond ik (terwijl het nog deels in de kerstvakantie is) voor nog geen 90 euro per nacht incl. ontbijt. Kijk, echt geen superbudget, maar voor mij acceptabel genoeg. En dan nog skihuur en skipas, maar dat is overal (in de bekende gebieden) gewoon duur. Ik denk dat ik overdag op de piste eet, en 's avonds voor een tientje een pizza of een maaltijdsalade. Ik kan niet in andermans portomonnee kijken, maar ik vond dit heel acceptabel. Ik ga 4 dagen.

Mickey-1 op 24 nov 2019 11:22

90 euro per persoon per nacht voor verblijf? Dat is het dubbele van wat ik mijzelf als max geef als ik niet alleen ben, en nog steeds veel meer dan wat ik betaal als ik alleen ga. Dat noem ik niet ‘budget’, laat staan ‘zo goedkoop mogelijk’.

GiGi op 24 nov 2019 11:29

Dat snap ik, en dat is natuurlijk ook zo, maar voor een hotel in het midden van een grote, populaire plek (want geen auto) deels in de kerstvakantie was ik er erg blij mee en voelt dat voor mij als ‘budget’ (want verder in die periode niets vergelijkbaars te vinden qua prijs en condities).

Maar @nancymilou, mogen we vragen waarom je alleen wil gaan? Vaste reisgenoten die niet mee willen? Of geen zin in gedoe met kinderen, wachten etc.? Of gaat het echt om het 'alleen zijn' in de bergen?

Je hoeft niet heel erg uit te weiden hoor. Maar als je graag op wintersport wil zonder te hoeven wachten of voor anderen te hoeven zorgen, dan kan je ook op zoek gaan naar wat reisgenoten die zelfstandig zijn, waar je niet voor hoeft te zorgen, die het niet erg vinden als je je een avond op de bank nestelt met een boek, etc.
Dat geeft in praktische zin en in financiële zin meer mogelijkheden. De hele reisbranche is nu eenmaal niet gericht op alleengaanden. Zoals een auto delen, een kamer delen, etc. Dat drukt de kosten nogal ten opzichte van echt in je uppie gaan.

GiGi op 24 nov 2019 11:38

Gewoon vanwege het feit dat er niemand in mijn omgeving is, die mee wil/kan.

Dan lijkt mij een leuke oproep hier op het forum een optie om een gezellige wintersport te organiseren én om het binnen jouw budget te kunnen houden.

Iets vertellen over jezelf is dan fijn, wat je zoekt in een wintersport (après-ski of juist niet? Lekker tochtjes maken? Lessen? etc,.), in welke periode je wil gaan en dat je dus niet zo’n groot budget hebt. Nou ja, genoeg voorbeelden van dat soort oproepen op dit forum. Misschien zit daar al iets bij waar je dan bij aan kan haken.

ik vind het ook wel interessant om te lezen hoe anderen dat doen in hun uppie. Zeker als vervoer wat lastiger is. Ik heb een polootje van 15 jaar, daar durf ik niet mee op de wintersport. Niet iedereen heeft een leasebak

*bericht bewerkt door nancymilou op 24 nov 2019 12:24

Flixbus. Voorbeeld: Amsterdam-Bourg Saint Maurice 9 januari € 39.

ik vind het ook wel interessant om te lezen hoe anderen dat doen in hun uppie. Zeker als vervoer wat lastiger is. Ik heb een polootje van 15 jaar, daar durf ik niet mee op de wintersport. Niet iedereen heeft een leasebak

nancymilou op 24 nov 2019 12:19

Ik heb pas sinds een half jaar een leasebak. Daarvoor ging ik ook gewoon op wintersport met een Opel Astra uit letterlijk de vorige eeuw. Is nooit een probleem geweest.

Niet met de auto gaan lijkt me een grotere beperking te zijn dan in je eentje gaan. Budgettair, maar vooral ook qua mogelijkheden.

Goed zoeken. Ik ben al een paar keer alleen goedkoop op wintersport geweest.

Over drie weken ga ik vier dagen alleen skieen in de dolomieten.
vliegtickets: 60 euro
lokaal openbaar vervoer: 40 euro
Verblijf: 136 euro St. Christina (vier nachten, na de laatste dag skien vlieg ik 's avonds terug naar huis)
Skipas: 142 dolomotisuper ski 4=3

Dus zon 380 euro voor 4 dagen skipas, verblijf en vervoer.

Er zijn echt goedkope locaties waar bv skipas inbegrepen is in verblijf. Bv Oberstaufen in Zuid-Duitsland is zo eentje. Als er een beetje Nordstau is geweest en je gaat buiten weekends en vakanties is het heel goedkoop lijkt me.

Goed zoeken. Ik ben al een paar keer alleen goedkoop op wintersport geweest.

Over drie weken ga ik vier dagen alleen skieen in de dolomieten.
vliegtickets: 60 euro
lokaal openbaar vervoer: 40 euro
Verblijf: 136 euro St. Christina (vier nachten, na de laatste dag skien vlieg ik 's avonds terug naar huis)
Skipas: 142 dolomotisuper ski 4=3

Dus zon 380 euro voor 4 dagen skipas, verblijf en vervoer.

pahlawan op 24 nov 2019 13:03

Waar vlieg je naar toe en hoe heb je het geregeld met je bagage? Vind dit namelijk wel interessant klinken…

Goed zoeken. Ik ben al een paar keer alleen goedkoop op wintersport geweest.

Over drie weken ga ik vier dagen alleen skieen in de dolomieten.
vliegtickets: 60 euro
lokaal openbaar vervoer: 40 euro
Verblijf: 136 euro St. Christina (vier nachten, na de laatste dag skien vlieg ik 's avonds terug naar huis)
Skipas: 142 dolomotisuper ski 4=3

Dus zon 380 euro voor 4 dagen skipas, verblijf en vervoer.

pahlawan op 24 nov 2019 13:03

@pahlawan is die 60 euro incl je ski materiaal? Dat kan ik mij bijna niet voorstellen?

Plaats een reactie