Flaine / Grand Massif 21 tm 28 december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan dit jaar voor het eerst in Europa op wintersport. Vorig jaar zijn we voor het eerst op wintersport geweest en hebben we een citytrip naar Tokyo gecombineerd met een week snowboarden in Furano. Wij hebben gekozen om dit jaar naar Flaine (Grand Massif) te gaan en ik heb een aantal vragen over dit gebied:

  1. Wat kunnen we verwachten qua opening van pistes? Het is nog vroeg in het seizoen en ik ben benieuwd of alle pistes bij normale weersomstandigheden open zullen zijn.
  2. Wat kunnen we qua drukte verwachten in de week dat wij gaan (21/28 december)? Is dit traditioneel een drukke week?
  3. Ik 'schrok' in Furano van wat werd aangemerkt als kleuren van de pistes. Afhankelijk van welke kaart je pakte waren de makkelijkste pistes groen of blauw. Het enige referentiekader dat ik toen had wat Snowworld. Hoe zijn de groene en blauwe pistes in vergelijking met Snowworld (als dit te vergelijken is)?
  4. Wij verblijven bij Terasses d'Helios. Iemand een idee bij welke lift/afdaling dit is? Heb dit nog niet kunnen vinden.
  5. Weet iemand wat het kost om snowboards daar te laten waxen?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

*bericht bewerkt door MJ23 op 11 nov 2019 05:21

Normaal gesproken valt er in het Grand Massief veel sneeuw. Echter is er wel een nadeel qua ondergrond. Op de hogere delen boven Flaine is het gesteente erg poreus waardoor er diepe geulen in het landschap zitten. Hierdoor is er veel sneeuw nodig voordat ze dat kunnen openen. Ook zijn er relatief weinig kunstsneeuw installaties aanwezig. Mocht er een keer een goede noord/west stau op komen zetten dan zitten ze daar wel op de eerste rang qua sneeuwval.

De kerstweek is overal in de alpen traditioneel vrij druk, al is de week daarna nog een stuk drukker. Gelukkig is het een gebied wat veel aan kan qua drukte en zijn extreme wachttijden zeldzaam.

De pistes zijn wel vrij pittig in het Grand Massief. Snowworld landgraaf is in het Grand massief een groene piste, Zoetermeer is er blauw. Wanneer je hier van schrikt zou ik aanraden om extra skiles te nemen. Dat kan wat mij betreft sowieso nooit kwaad omdat je de rest van je leven profijt en meer plezier hebt van een betere techniek.

Jullie accomodatie ligt wel dusdanig ver van de pistes af dat het iedere dag minstens een kwartier lopen is naar de dichtsbijzijnde piste.

Een snowboard laten waxen kost bij de meeste skishops zo tussen de 10 en 15 euro.

Born to Ride

Pistes in de kom van Flaine zijn inderdaad vrij pittig, maar richting Morillon en Les Carroz zijn ze prachtig glooiend tussen de bossen door. Vanuit Flaine ben je daar ook zo…

Normaal gesproken valt er in het Grand Massief veel sneeuw. Echter is er wel een nadeel qua ondergrond. Op de hogere delen boven Flaine is het gesteente erg poreus waardoor er diepe geulen in het landschap zitten. Hierdoor is er veel sneeuw nodig voordat ze dat kunnen openen. Ook zijn er relatief weinig kunstsneeuw installaties aanwezig. Mocht er een keer een goede noord/west stau op komen zetten dan zitten ze daar wel op de eerste rang qua sneeuwval.

De kerstweek is overal in de alpen traditioneel vrij druk, al is de week daarna nog een stuk drukker. Gelukkig is het een gebied wat veel aan kan qua drukte en zijn extreme wachttijden zeldzaam.

De pistes zijn wel vrij pittig in het Grand Massief. Snowworld landgraaf is in het Grand massief een groene piste, Zoetermeer is er blauw. Wanneer je hier van schrikt zou ik aanraden om extra skiles te nemen. Dat kan wat mij betreft sowieso nooit kwaad omdat je de rest van je leven profijt en meer plezier hebt van een betere techniek.

Jullie accomodatie ligt wel dusdanig ver van de pistes af dat het iedere dag minstens een kwartier lopen is naar de dichtsbijzijnde piste.

Een snowboard laten waxen kost bij de meeste skishops zo tussen de 10 en 15 euro.

Matthias123 op 11 nov 2019 07:14

De accommodatie is ski in en ski out, dus het ligt aan een afdaling maar ik heb nog niet kunnen achterhalen welke afdaling dit is. Weet je toevallig welke dit is?

Ik had ‘schrikken’ tussen haakjes staan omdat ik niet verwacht had dat een blauwe piste in Furano echt al heel erg hard ging, ook met name omdat mijn enige referentiekader tot dan toe Snowworld was. Het afdalen daar ging verder prima, dus om daar voor les te hebben is niet noodzakelijk.

Hoe worden de blauwe pistes in de kom van Flaine ervaren?

Heeft iemand verder nog tips voor gratis de auto parkeren gedurende de vakantie?

Ik volg graag mee :) wij gaan 6-10januari

Dat moet dan de piste ‘malachite’ zijn. De blauwe pistes in de kom van flaine zijn wel echt Frans blauw dus er zitten wel wat pittigere stukken in voor de beginners. Rond les carroz en morillon is het allemaal net wat gemoedelijker qua hellingshoek. Voor beginners en licht gevorderden is de groene Marvel boven Morillon een heerlijke piste. Een mooie brede piste die nergens moeilijk wordt en prachtig door de bossen slingert.

Born to Ride

Ik zou de pistes niet vergelijken met Snowworld, dus neem vooral les daar. Drukte in die periode kan ik niets over zeggen, was er eind januari. Ik vond de verbindingsstukken al vrij snel druk worden, maar genoeg alternatieve pistes die toen heel rustig waren.

De pistes in Snowworld zijn vergelijkbaar met oefenhellingen in de bergen. Als je in Snowworld kunt skiën heb je een leuke basis om met paar lesjes van de echte bergen af te kunnen.

Goed idee, les nemen. Daar heb je nog lang plezier van. Vaak is het ook nog heel gezellig. Vroeger heb ik de eerste vier jaar skiles gehad. Daarmee een goede basis gelegd. Ik had daarna 20 jaar niet geskied. Skies weer aangedaan en hup, alsof het gisteren was.

null

Misschien is dit beeld van de piste langs Helios wel een geruststellende foto :-D
Voor mij in elk geval wel, want wij gaan ook naar Helios in Januari…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Mooie foto.
Rechts achter het hotel zie je een " witte S" , dat is de piste wanneer je van Les Carroz, Samoëns of Morillon komt.
Wanneer je inzoomt zie je rechts bovenaan "Les Grandes Platières". Van daaruit kan je ook naar Sixt en is het gebied met spleten(kalksteen) waarover @Matthias123 al sprak. 😎

*bericht bewerkt door dan58 op 13 nov 2019 11:19

Born to run. B.S.

Leuk om te weten van die ‘witte s’ @dan58, die zullen we vaak gaan gebruiken :-)
Dan ben ik ook nog steeds nieuwsgierig welke piste langs Helios gaat (op de foto) en waar deze vandaan komt…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@MarlenaMop het is de piste malachite/opale bij de Gerats stoeltjeslift helemaal aan de linkerkant van Flaine.

Born to Ride

Ah okee cool @Matthias123 :-) Merci!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Bij de ESF kan de 5 of 6 ochtenden les nemen voor ca. 150 euro of zo. Dan leer je echt veel. Hoe beter je gaat skien, hoe leuker het wordt
20 jaar geleden heb ik hier leren skien . De kwaliteit van de ESF is echt goed en ze spreken ook Engels mocht dat nodig zijn.

Ik zou ook zeker aanraden les te nemen, en idd de groene marvel is idd super, echter aan t einde vd dag moet je over een vrij lastige blauwe piste terug en die wil nog wel eens hobbelig worden.

*bericht bewerkt door Marcus op 15 nov 2019 10:17

Bij de ESF kan de 5 of 6 ochtenden les nemen voor ca. 150 euro of zo. Dan leer je echt veel. Hoe beter je gaat skien, hoe leuker het wordt
20 jaar geleden heb ik hier leren skien . De kwaliteit van de ESF is echt goed en ze spreken ook Engels mocht dat nodig zijn.

Marko2 op 14 nov 2019 23:10

Het gaat om snowboarden. Dan is de marvel piste trouwens niet heel relaxed. Lang staan en als je nog niet zo goed kan boarden, zijn paadjes niet heel chill.

Bij de ESF kan de 5 of 6 ochtenden les nemen voor ca. 150 euro of zo. Dan leer je echt veel. Hoe beter je gaat skien, hoe leuker het wordt

20 jaar geleden heb ik hier leren skien . De kwaliteit van de ESF is echt goed en ze spreken ook Engels mocht dat nodig zijn.

Marko2 op 14 nov 2019 23:10

Het gaat om snowboarden. Dan is de marvel piste trouwens niet heel relaxed. Lang staan en als je nog niet zo goed kan boarden, zijn paadjes niet heel chill.

Tiny-M op 15 nov 2019 10:24

De Marvel is bepaald geen doorsnee groene piste en zeker geen paadje. Het is een vrij brede piste waar een beginnend boarder prima de ruimte heeft om ruime bochten te maken.

Born to Ride

Voor een duidelijk beeld van de Marvel alleen de eerste en laatste 10% zijn misschien een pad:

https://youtu.be/6u04bTdRpic

*bericht bewerkt door Matthias123 op 15 nov 2019 10:40

Born to Ride

Ik ben op zoek naar informatie per route wat de hellingshoek van de piste is. Weet iemand waar ik dat kan vinden?

Voor een duidelijk beeld van de Marvel alleen de eerste en laatste 10% zijn misschien een pad:

https://youtu.be/6u04bTdRpic

Matthias123 op 15 nov 2019 10:39

Oh wauw wat een prachtige afdaling zo tussen die machtige grote bomen! Zin in!!

*bericht bewerkt door moderator op 08 dec 2019 15:09

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Dubbele reactie, negeer

*bericht bewerkt door moderator (MarlenaMopEnHenk) op 08 dec 2019 15:38

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Wij vertrekken aanstaande vrijdag naar het Grand Massif! Ik zie dat er nu in Flaine nog niet veel pistes open zijn en dat met name in Samoens en Les Carroz wel pistes open zijn. Kan iemand mij vertellen of er sprake is van een shuttle service tussen Flaine en de andere dorpen? Weet iemand ook welke tijden deze rijdt?

@MJ23 er rijden skibussen maar normaal gesproken is de verbinding tussen Flaine en de overige dorpen gewoon open. Ik vermoed dat afgelopen dagen vooral rond Flaine een behoorlijk aantal liften gesloten was vanwege de harde wind en het hoge lawinegevaar.

Born to Ride

Ik lees hier dat de toppen in flaine veel sneeuw nodig hebben, nu ligt er volgens het gebied zelf richting de 250cm op de top. Toch zijn er nog een hoop pistes gesloten.
Ik vroeg me af wat de reden daar voor kan zijn? We vertrekken morgen naar het gebied namelijk :-)

*bericht bewerkt door Markskipark op 27 dec 2019 12:20

Hoi @markispark zou je hier kunnen lezen, 3e reactie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/495975

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Wij gaan ook over 14 dagen, kan niet wachten! Vandaag eerst maar es warmdraaien in snowvalley peer :)
Veel plezier he!
Misschien kan je je indruk van het gebied hier posten?

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ik lees hier dat de toppen in flaine veel sneeuw nodig hebben, nu ligt er volgens het gebied zelf richting de 250cm op de top. Toch zijn er nog een hoop pistes gesloten.
Ik vroeg me af wat de reden daar voor kan zijn? We vertrekken morgen naar het gebied namelijk :-)

Markskipark op 27 dec 2019 12:20

De hoger gelegen pistes in Flaine hebben als ondergrond poreus kalkgesteente. Hierdoor onstaan geulen/kuilen die men in het Frans “lapiaz” noemt. Niet geheel ontoevallig openen daarom de sleeplift “Lapiaz” en enkele rondomliggende pist

es pas later in het seizoen, wanneer het sneeuwdek voldoende dik is om deze lapiaz te overbruggen.

Plaats een reactie