Nieuw snowboard, o.a. Jones Flagship & Lib Tech Orca getest.

Goedendag,

Ik lees vaak mee, maar nog nooit echt gepost. Dus dit is mijn eerste. De reden van deze post is omdat ik niet zeker weet wat goed bij mij zal passen en beter beslagen ten ijs wil komen bij een volgende test sessie. (ben bang om een verkeerde keuze te maken)

Afgelopen week was ik bij Snowworld in Zoetermeer voor twee redenen; Nieuwe bindingen en boots kopen en een nieuw snowboard testen.

Op dit moment heb ik een Rossignol District 161+ uit 2006 (https://www.evo.com/outlet/snowboards/rossignol-district-sno…). Een erg fijne beginnersboard waar ik veel plezier van heb (gehad). Begint wel wat ouder te worden en uit te drogen. Op hogere snelheden vind ik hem wel wat klapperen, maar nog wel ok. Mijn grootste probleem was de bindingen en boots. De bindingen kon ik na elke run bij elkaar rapen en in elkaar schroeven. De boots waren gewoon te ruim op een gegeven moment, ik kon mijn hielen flink van de zool afhalen en ik moest alles zo strappen dat ik mijn tenen aan het afknellen was.

Na wat boots en bindingen geprobeerd te hebben bindingen heb ik de Burton Step-On gekozen. Het was wel even spannend, omdat ik even moest wennen dat ik van het vertrouwde platform afging (straps). Maar het voelde erg goed en de boots voelden ook erg goed. Of het een goede keuze is moet nog uitwijzen, maar tijdens het testen van boards voelde het erg goed. Ook het idee van niet de hele tijd straps aanpassen (elke keer strakker of losser) en geen afgeknelde tenen voelde fijn.

In mijn onderzoek die ik al gedaan heb op diverse fora’s (reddit en wintersport) kwam ik deze post tegen van Sneeuwbaard (https://www.wintersport.nl/forum/topic/314935), dit vond ik wel een handig referentiepunt om meer informatie over mijzelf te geven.

1. Hoe lang en zwaar ben je?

Ik ben 1m93 en 90 kg. Ook belangrijk is dat ik maat 46 heb (US 12) en de verkoper zei dat ik daarom wat meer waist width moet hebben en daardoor veel boards afvielen die ze hadden om te testen. Snap dat wel aangezien je niet een heel of toe edge mee wilt pakken.

2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)

Zeker board niveau 7. Zwart kost mij niet mega veel moeite (in Oostenrijk dan) en offpiste gaat ook prima maar hier kan ik nog wel leren. Switch rijden kan ik niet… heb er nog niet veel in geprobeerd en weet niet of ik dat heel leuk ga vinden. Dus daarom nog geen board niveau 8.

Ik board ongeveer 5 jaar nu, eerst beetje winterberg. Maar sinds 3 jaar ook alpen en laatste jaar en aankomend seizoen 1x een week en 1x een halve week).

3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?

Ik ben begonnen op een camber board (en erg veel camber), dus dat is wat ik ken. Waar hou ik van… controle hebben over wat ik doe. Ik ben een erg actief persoon en hou er wel van als je een beetje moeite moet doen (zonder jezelf nodeloos een handicap aan te doen waardoor je belachelijk veel moeite moet doen voor weinig beloning).

Camber past wel bij mij in de vorm dat een bocht beginnen wat meer moeite kost, maar je wel stabiel in een bocht zit en ook op hogere snelheden je board stabieler blijft.

Maar goed, bijna geen rocker ervaring dus ik zou het verder niet zo goed weten. Heb de Orca geprobeerd welke een Rocker hybride is en dat was wel een openbaring in hoe makkelijk en bewegelijk het board was. Dat was echt wel fijn. Maar toch denk ik dat camber beter bij mij past. (of ben ik bang voor verandering… dunno)

4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?

Vroeger op lage snelheid, dit was echt techniek. Wel merk ik dat ik steeds sneller ben gaan boarden. Tot de laatste wintersport waar ik de echt ervaren boarders en skiiers bijhield of soms zelf iets sneller. Ik heb twee groepen waarmee ik op wintersport kan gaan. Met eentje zijn het veel ervaren en snelle wintersporters. De anderen is echt een gemixte groep waar je vaak op elkaar wacht. Maar dit betekent niet dat ikzelf opeens langzaam ga boarden. (wacht beneden wel)

Dus steeds hoger.

5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)

85% piste, 15% daarbuiten (en dan is het ook niet alsof ik mega off-piste ga, het is maar een paar meter van de piste af zodat ik altijd makkelijk terug kan gaan en wel een beetje het spelende gevoel kan hebben)

6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?

Vroeger lui… tot ik erachter kwam wat energiek kan doen voor je techniek en controle. Dus nu meer energiek.

7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?

Mijn enige en eerste snowboard ooit: Rossignol District 161+ (uit 2006)
Verder heb ik een aantal snowboards getest afgelopen week. Ervaringen deel ik hieronder.

8. Wat is je budget?

Er is niet echt een budget… maar denk dat 700 echt mijn maximum is waar ik mij comfortabel over voel).

9. Welke boards heb je geprobeerd tijdens je test sessie?

In deze volgorde:

*** K2 Simple Pleasures** (https://www.evo.com/snowboards/k2-simple-pleasures-snowboard…)

Wat is dit board licht zeg… nou ja, vergeleken met mijn huidige board is alles mega licht. Erg leuk board, maar achteraf niet veel indruk gemaakt ten opzichte van mijn huidige board.

*Lib Tech Orca (https://www.evo.com/snowboards/lib-tech-trice-orca-snowboard…)

Dit was wel een enorm fijn board. Niet enorm stuk van de graphics, maar goed… dat is ondergeschikt van hoe het rijdt. Het rocker liet zich goed merken en het board was zo bewegelijk ook al pakte je niet gelijk de edge. Dit board maakte wel indruk en bleef mij bij. Al weet ik niet hoe dit board zich houdt op hogere snelheden en of het stabiel blijft. Ik denk dat ik stabiliteit en controle op hogere snelheden wel waardeer. Met hogere snelheden bedoel ik wel een beetje max 50… dus niet mega snel eigenlijk.

*** Bataleon Omni** (https://www.evo.com/outlet/snowboards/bataleon-omni-snowboar…)

Buurman is Bataleon fan, dus moest deze proberen. Wel een erg apart gevoel, wat ik wel miste was dat je echt naar een edge toe gleed waar ik wellicht het fijner vindt als ik een duidelijke edge heb. Twijfel over deze en hoe fijn ik hem zal vinden.

*** Jones Flagship** (https://www.evo.com/snowboards/jones-flagship-snowboard…)

Dit was de laatste die ik probeerde omwille van de tijd die ik had. De verkoper zei dat deze vast wel een indruk zou maken. Dus was wat nerveus, maar viel mij erg mee. Echt een camber (maar wel hybrid blijkbaar). Boarde gewoon lekker, maar had wel het gevoel dat ik hem nog even wil testen. Heb veel onderzoek gedaan naar dit board en als ik alles erom lees is dit board echt voor de gevorderde boarder en ben ik bang dat ik mijzelf het erg moeilijk maak. Ik merkte ook dat bij korte bochten hij flink afremde, ik vraag mij af hoe dit board zich op de dunnere paden houdt waar je veel klasjes tegen komt bijvoorbeeld… het is een board wat ik mooi vindt, maar waar ik toch wat huiverig voor ben in mijn achterhoofd.

Wat wil ik weten van jullie?

Hebben jullie nog tips voor boards om te testen?
Zou de flagship een keuze zijn die ik serieus zou moeten overwegen of kan ik dan beter voor een mountain twin gaan?
Alles wat jullie mij mee kunnen geven qua informatie voor een volgende test sessie zou welkom zijn.

In principe zou je je gevoel moeten laten spreken, maar ik vind het best moeilijk om dit nu al te zeggen.

Thanks!

*bericht bewerkt door Aural op 11 nov 2019 14:17

Ik heb 5jr geleden de Flagship gekocht en geen moment spijt van gehad. Het is een board dat je met veel energie moet boarden, daarnaast heeft die veel snelheidspotentieel in zich. Voor mij een board om zeker nog verder in te groeien qua techniek. Het is een board voor de langere bochten op snelheid, dus een smal pad zul je een andere techniek moeten gebruiken. Maar ook daar kun je er prima mee uit de voeten.
Heb jij de website thegoodride.com al eens gecheckt? Hier kun je ook veel info terug vinden.

Binnenkort zijn er weer testavonden en kun je nog eea testen 22 en 29 november. En geen switch kunnen is niveau 4 hè?

Test vooral ook de ultra mountain twin, vond ik zelf een stuk prettiger dan de flagship, voelde wat mij betreft veelzijdiger aan. Bataleon is een soort you love it, or you hate it. Ik kan er niet aan wennen dat de edge pas zo laat voelbaar wordt.

Voor mijzelf had ik de Lib tech Titty Fish (ja echt zo heet ie) nog op het testlijstje staan, met de C3 camber (vind ik zelf fijner dan de C2 van Lib tech). Hoop dat hij wat overeenkomt met de Jamie Lynn Phoenix die niet meer gemaakt wordt. Kan voor jou ook nog erg interessant zijn om te testen als ik jou ervaring lees.

Dank voor de reacties. :)

Ik heb 5jr geleden de Flagship gekocht en geen moment spijt van gehad. Het is een board dat je met veel energie moet boarden, daarnaast heeft die veel snelheidspotentieel in zich. Voor mij een board om zeker nog verder in te groeien qua techniek. Het is een board voor de langere bochten op snelheid, dus een smal pad zul je een andere techniek moeten gebruiken. Maar ook daar kun je er prima mee uit de voeten.
Heb jij de website thegoodride.com al eens gecheckt? Hier kun je ook veel info terug vinden.

Marijnt op 11 nov 2019 14:27

Ja, een enorm goede site vind ik met uitgebreide reviews. Sowieso heb ik het gevoel dat er veel te leren en te groeien is met de flagship. Maar dan vraag ik mij niet toch af of het niet teveel bomber is. Voor mijn gevoel is dat echt iets waarmee je bijna rechtuit de piste van gaat.

Wel zag ik dat de Flagship in 2020 echt veel veranderd is en daarmee niet meer echt de superbomber van vroeger is.

Binnenkort zijn er weer testavonden en kun je nog eea testen 22 en 29 november. En geen switch kunnen is niveau 4 hè?

Test vooral ook de ultra mountain twin, vond ik zelf een stuk prettiger dan de flagship, voelde wat mij betreft veelzijdiger aan. Bataleon is een soort you love it, or you hate it. Ik kan er niet aan wennen dat de edge pas zo laat voelbaar wordt.

Voor mijzelf had ik de Lib tech Titty Fish (ja echt zo heet ie) nog op het testlijstje staan, met de C3 camber (vind ik zelf fijner dan de C2 van Lib tech). Hoop dat hij wat overeenkomt met de Jamie Lynn Phoenix die niet meer gemaakt wordt. Kan voor jou ook nog erg interessant zijn om te testen als ik jou ervaring lees.

Tiny-M op 11 nov 2019 15:13

Oh goed om te weten, waar kon je dat vinden? Ik zag het niet gelijk terug op de snowworld site. En ik kan wel een beetje switch, maar de bochten voelen zo onnatuurlijk aan (alsof ik weer overnieuw begin met boarden, bovendien staat er ‘mogelijk’ bij 4 :P)

Ik laat de Bataleon wel liggen, ik heb hetzelfde als jij. De Ultra mountain twin gaat op het lijstje (en wil ook even het verschil met de normaal Mountain twin onderzoeken).

Thanks voor de toevoeging. Kijken of ik die kan testen.

Eventueel als je bij Jones wilt blijven kun je eens kijken naar de Aviator. Een stevig board maar toch twin shape om wat mee te kunnen spelen.
Ben zelf niet zo kapot van de Flagship maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Zo vond ik de Nidecker Megalight wel een geweldig board.
Van Bataleon en Libtech kan ik het niet echt warm krijgen.
Never Summer heeft mooie boards maar die zijn wat lastiger om te testen.

Zoals @Tiny-M al aangeeft, kom 22 of 29 november naar Snowworld Zoetermeer om daar wat boards te testen.

Übung macht den meister!!!

Ben zelf een Bataleon-fan, maar snap dat dit niet voor iedereen geldt.
Als je de kans hebt om een Slash Brainstorm te testen, zeker proberen.
Niet alledaags merk, maar Camber en vooral een board waar je kracht in kan stoppen en veel rebound krijgt.
Vooral ook voor de grotere en zwaardere boarder.

Ik herken mij in een hoop van jouw voorkeuren. We hebben daarnaast ook nog dezelfde lengte en ongeveer hetzelfde gewicht.
Ik heb wel wat meer ervaring dan jij, maar wegens een gebrek aan talent, zit ik nu nog op ongeveer hetzelfde niveau als jij (zegt te hebben) na 5 jaar snowboarden. ;)

Zelf rijd ik al 15 jaar Burton Custom X. Vorig jaar heb ik wel meerdere andere boards getest, maar uiteindelijk toch weer voor een Custom X gekozen. Heerlijk stabiel op hoge snelheden en wanneer je een bocht inzet, weet je dat je niet zo snel zal ontsporen.

Blijkbaar hebben ze bij Burton dit jaar rekening gehouden met jouw budget, want hij kost precies € 700,00 terwijl dat vorig jaar nog € 720,00 was.
Ik heb ook sinds vorig jaar Step-on bindingen. Custom X + Step-on is de ideale combinatie wanneer je met snelle skiërs op pad gaat.
Wanneer je met langzamere wintersporters op pad bent, is Step-on trouwens ook goud waard, want wanneer je even moet wachten, klik je even een binding los en sta je stabieler.

In poeder is de Custom X niet ideaal, maar ik vind de piste-eigenschappen belangrijker en zet op een poederdag mijn bindingen iets verder naar achteren, waarmee hij voor mij wel voldoet.

Ik heb o.a. ook de Jones Aviator, K2 Manifest en K2 Joyrider getest. Redelijk vergelijkbaar met de Custom X. Op hogere snelheid iets minder stabiel, maar waarschijnlijk wat beter in de poeder en op oneven terrein, maar dat is in Zoetermeer altijd wat lastig te testen.
Ik heb ook de Flagship getest. Goed op hoge snelheid, waarschijnlijk ook geweldig in de poeder, maar voor een carvebocht heb je wat meer ruimte nodig. Hij viel voor mij in Zoetermeer wel snel af, maar achteraf denk ik dat ik hem in de bergen wel meer zou waarderen.

Ik heb ook een Bataleon board getest. Ik weet niet meer welk type, maar het was hun meest stijve board. Ik vond het helemaal niks. Naar mijn mening is een Bataleon een prima board voor iemand die niet kan snowboarden en daarom alleen maar hard rechtuit gaat. No offense @wierdo ;)

Ik zou alle rockers, hybrids e.d. links laten liggen. Leuk om een keer te proberen in Zoetermeer, op een blauwe piste, in de poeder of in het park, maar daarmee wil je echt niet een wat steilere of ijzige piste af.

Annoying skiers since 2003

Ik heb ook een Bataleon board getest. Ik weet niet meer welk type, maar het was hun meest stijve board. Ik vond het helemaal niks. Naar mijn mening is een Bataleon een prima board voor iemand die niet kan snowboarden en daarom alleen maar hard rechtuit gaat. No offense @wierdo ;)

sterko op 11 nov 2019 23:00

Zelf heb ik eens de Bataleon Goliath getest in zoetermeer. Ik vond de eerste afdaling doodeng. Nou ben ik gewend dat als ik maar met m’n tenen wiebel dat ik dan direct grip heb en de bocht om ga. Aangezien ik de eerste afdaling voorzichtig begin om niet gelijk voor verassingen te staan bleek dat ding dus totaal geen grip te hebben als je weinig input geeft. Zet je het board dan verder op z’n kant dan voelt het net aan als elk ander board. Dit is nou echt een “Love it or Hate it” merk. En waarschijnlijk als je als beginner voor dit merk kiest kan dit prima bij jou passen. Als gevorderde boarder zie ik hier het nut niet van in.
Kreeg nog bijna ruzie met die man die altijd bij de testevents aanwezig is. Want wie was ik dan wel niet om te zeggen dat zo’n Bataleon geen fijn board was.

Übung macht den meister!!!

Ik heb ook een Bataleon board getest. Ik weet niet meer welk type, maar het was hun meest stijve board. Ik vond het helemaal niks. Naar mijn mening is een Bataleon een prima board voor iemand die niet kan snowboarden en daarom alleen maar hard rechtuit gaat. No offense @wierdo ;)

sterko op 11 nov 2019 23:00

Kreeg nog bijna ruzie met die man die altijd bij de testevents aanwezig is. Want wie was ik dan wel niet om te zeggen dat zo’n Bataleon geen fijn board was.

RFKANGOO op 12 nov 2019 07:33

Ik weet precies welke man je bedoelt, want ik heb dezelfde ervaring. Hij kan slecht tegen kritiek en schept op over zijn eigen ervaring en dat hij daarom beter weet dan ik, wat ik fijn zou moeten vinden.

Annoying skiers since 2003

Als je met hogere snelheden max 50 bedoelt dan kan elk midrange board je zeer goed bekoren. In dit geval zal de Jones Flagship ook overkill zijn. zoals eerdere personen al aangaven zal je dan waarschijnlijk beter uit de voeten komen met een Jones Mountain Twin.

Ik zou kijken naar een directional twin met een grotere/hogere neus voor eventuele kleine offpiste uitstapjes. Uiteraard met camber in het midden en eventueel de nose/tail een beetje rocker.

Persoonlijk ben ik ook helemaal geen fan van rocker boards, laat staan van die rare Bataleon dingen. Ook ‘golvende’ shapes niet, zoals bananatech van lib tech.

Eventueel als je bij Jones wilt blijven kun je eens kijken naar de Aviator. Een stevig board maar toch twin shape om wat mee te kunnen spelen.
Ben zelf niet zo kapot van de Flagship maar misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Zo vond ik de Nidecker Megalight wel een geweldig board.
Van Bataleon en Libtech kan ik het niet echt warm krijgen.
Never Summer heeft mooie boards maar die zijn wat lastiger om te testen.

Zoals @Tiny-M al aangeeft, kom 22 of 29 november naar Snowworld Zoetermeer om daar wat boards te testen.

RFKANGOO op 11 nov 2019 15:58

Je hebt de Flagship gehad? Ik hoef niet PERSE een Jones, maar vindt het gave boards en ik kan Jeremy’s visie voor een beter toekomst van de aarde erg waarderen. Daarmee hebben ze echt een stukje voor. De Mountain Twin gaat wel op het lijstje (die hebben ze ook). Thanks!

Ik herken mij in een hoop van jouw voorkeuren. We hebben daarnaast ook nog dezelfde lengte en ongeveer hetzelfde gewicht.
Ik heb wel wat meer ervaring dan jij, maar wegens een gebrek aan talent, zit ik nu nog op ongeveer hetzelfde niveau als jij (zegt te hebben) na 5 jaar snowboarden. ;)

Zelf rijd ik al 15 jaar Burton Custom X. Vorig jaar heb ik wel meerdere andere boards getest, maar uiteindelijk toch weer voor een Custom X gekozen. Heerlijk stabiel op hoge snelheden en wanneer je een bocht inzet, weet je dat je niet zo snel zal ontsporen.

In poeder is de Custom X niet ideaal, maar ik vind de piste-eigenschappen belangrijker en zet op een poederdag mijn bindingen iets verder naar achteren, waarmee hij voor mij wel voldoet.

Ik heb o.a. ook de Jones Aviator, K2 Manifest en K2 Joyrider getest. Redelijk vergelijkbaar met de Custom X. Op hogere snelheid iets minder stabiel, maar waarschijnlijk wat beter in de poeder en op oneven terrein, maar dat is in Zoetermeer altijd wat lastig te testen.
Ik heb ook de Flagship getest. Goed op hoge snelheid, waarschijnlijk ook geweldig in de poeder, maar voor een carvebocht heb je wat meer ruimte nodig. Hij viel voor mij in Zoetermeer wel snel af, maar achteraf denk ik dat ik hem in de bergen wel meer zou waarderen.

Ik zou alle rockers, hybrids e.d. links laten liggen. Leuk om een keer te proberen in Zoetermeer, op een blauwe piste, in de poeder of in het park, maar daarmee wil je echt niet een wat steilere of ijzige piste af.

sterko op 11 nov 2019 23:00

Fijn om deze ervaringen te horen! Ik heb vandaag de Custom X bekeken, maar wat ik lees zou deze nog extremer zijn dan de Flagship. Lijkt mij wel een interessant board. Ik ga deze ook op de test gooien. Wellicht de K2 manifest ook…

Overigens weet ik niet hoe goed mijn ervaring matched als jij met vele jaren meer ervaring zegt dit niveau te hebben. Wel moet ik zeggen dat mijn wakeboard ervaring vast wel heeft geholpen.

Bataleon gaat het niet worden. Als ik dit allemaal lees dan denk ik dat ik ook gewoon bij Camber blijf (of Camber hybride?). Dat past meer bij mij.

Als je met hogere snelheden max 50 bedoelt dan kan elk midrange board je zeer goed bekoren. In dit geval zal de Jones Flagship ook overkill zijn. zoals eerdere personen al aangaven zal je dan waarschijnlijk beter uit de voeten komen met een Jones Mountain Twin.

Ik zou kijken naar een directional twin met een grotere/hogere neus voor eventuele kleine offpiste uitstapjes. Uiteraard met camber in het midden en eventueel de nose/tail een beetje rocker.

Persoonlijk ben ik ook helemaal geen fan van rocker boards, laat staan van die rare Bataleon dingen. Ook ‘golvende’ shapes niet, zoals bananatech van lib tech.

Jeroen999 op 12 nov 2019 17:06

Geen idee… ik meet het allemaal niet zo, wel vind ik het op mijn huidige board niet zo fijn op erg hoge snelheden, Dus schat dat dat ongeveer wel gemiddeld max is. Ik weet dat ik ook wel eens 64 heb gehaald, maar dat was gewoon recht uit. Ik ben niet echt iemand die er voor leeft. Maar vindt het wel leuk om op snelheid naar beneden te gaan (wat dat dan ook is).

Ik ga voor volgende test sessie in ieder geval proberen:

  • Jones Mountain Twin (of de ultra?)
  • K2 Manifest
  • Burton Custom X Wide
  • Misschien toch weer de Flag Ship
  • Jones Aviator?

Ik denk wel dat ik mij beter kan focussen op de camber boards. Wellicht nog eens de orca proberen om het zeker te weten.
Wel is het moeilijk om op basis van een paar keer piste af op snowworld iets te kopen. Maar uiteindelijk denk ik dat ik op al deze boarden veel plezier kan hebben.

Van de Burton zei de verkoper dat de Burtons af vielen door mijn schoenmaat… maar wellicht dat de Custom X Wide wel kan.
Volgende week gaan we maar weer! Of op een van die test avonden (kan ze op de snowworld site niet terugvinden?)

De test events zijn hier te vinden: https://m.facebook.com/events/1269009633301545?acontext=%7B%…

En zou zowel de mountain twin als ultra testen. Dat verschil kun je goed voelen.
Camber is niet is echt persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf voorkeur voor overwegend camber met een beetje rocker in de tip en tail. Van dat golvende vind ik alleen die c3 dus fijn, omdat die zich vooral als een camber gedraagt en de c2 juist weer niet.
Bij de stands kun je ook aangeven wat je wel/niet fijn vindt en dan pakken ze een board voor je.

Hier dan toch ook nog een Bataleon liefhebber. Wij (mijn zoon, dochter en ik) hebben bij elkaar zo’n 100 weken board-ervaring en rijden diverse Bataleon boards (Jam/Disaster/Feelbetter/Distortia/Testboard Woman Evil Twin), na eerdere ervaring met andere merken.
Wanneer wel; speels, vergevingsgezind bij butteren en sliden en rijden in slush en pow.
Wanneer niet; rijden zonder input zoals RFKANGOO ook aangeeft, je kunt hem niet een heel klein beetje op zijn kant zetten, dan voelen ze wat zoekerig. Misschien dus juist niet voor beginners?
Een trage kantwissel (zoals sommige haters zeggen) is onzin, juist in het middendeel zit geen 3BT en reageert een Bataleon als elk ander board.
Mijn nieuwste aanwinst is trouwens een Lobster Parkboard, uit dezelfde fabriek als de Bataleon en vergelijkbaar met de Evil Twin.

@Hakke ik zei “weinig input”. ;) Zonder input zal geen enkel board iets doen.
Het “voordeel” van TBT is dus dat als je het board vlak op de sneeuw legt de kanten minder snel happen en je dus minder snel onderuit gaat.
Zoals ik al zei is dit een typisch love it or hate it merk.

@Aural ik heb inderdaad een Flagship gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Ben eigenlijk steeds minder poeder gaan rijden en steeds meer op de piste en dan is de Flagship gewoon niet de beste keus.

Übung macht den meister!!!

Wij (mijn zoon, dochter en ik) hebben bij elkaar zo’n 100 weken board-ervaring…

Hakke op 12 nov 2019 20:54

Je klinkt als die vertegenwoordiger van Bataleon ;)

Wanneer wel; speels, vergevingsgezind bij butteren en sliden en rijden in slush en pow.
Wanneer niet; rijden zonder input zoals RFKANGOO ook aangeeft, je kunt hem niet een heel klein beetje op zijn kant zetten, dan voelen ze wat zoekerig. Misschien dus juist niet voor beginners?

Hakke op 12 nov 2019 20:54

Je bedoelt waarschijnlijk: Wanneer niet: als je snelle en directe controle wil.
Een beginner heeft minder behoefte aan directe controle en wil juist een vergevingsgezind en speels board.

Een trage kantwissel (zoals sommige haters zeggen) is onzin, juist in het middendeel zit geen 3BT en reageert een Bataleon als elk ander board.

Hakke op 12 nov 2019 20:54

Het middendeel raakt niet als eerste de sneeuw.
Je moet je board toch echt verder kantelen om dezelfde grip te krijgen, dus duurt de kantenwisseling langer.

Het is als autorijden met speling in je stuur. Je draait aan je stuur, maar in eerste instantie gebeurt er nog niets. Als je verder door draait, gaat de auto alsnog de bocht om. Als je dat weet, kun je je er op instellen en na een tijdje zal het vanzelf gaan wennen, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen.

Annoying skiers since 2003

De test events zijn hier te vinden: https://m.facebook.com/events/1269009633301545?acontext=%7B%…

En zou zowel de mountain twin als ultra testen. Dat verschil kun je goed voelen.
Camber is niet is echt persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf voorkeur voor overwegend camber met een beetje rocker in de tip en tail. Van dat golvende vind ik alleen die c3 dus fijn, omdat die zich vooral als een camber gedraagt en de c2 juist weer niet.
Bij de stands kun je ook aangeven wat je wel/niet fijn vindt en dan pakken ze een board voor je.

Tiny-M op 12 nov 2019 20:18

Tof! Thanks voor de link. Kan ik mooi volgende week heen.

Wat bedoel je met “Camber is niet is echt persoonlijke voorkeur.”? Ik gok dat het een persoonlijke voorkeur is? :)
Wel goede tips, thanks. Ik moet er ook op rijden idd en voelen.

@Hakke ik zei “weinig input”. ;) Zonder input zal geen enkel board iets doen.
Het “voordeel” van TBT is dus dat als je het board vlak op de sneeuw legt de kanten minder snel happen en je dus minder snel onderuit gaat.
Zoals ik al zei is dit een typisch love it or hate it merk.

@Aural ik heb inderdaad een Flagship gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Ben eigenlijk steeds minder poeder gaan rijden en steeds meer op de piste en dan is de Flagship gewoon niet de beste keus.

RFKANGOO op 12 nov 2019 22:28

Ik merk dat ik eerst heel erg graag de Flagship enorm tof wilde vinden, maar nu toch meer afwijk naar Mountain Twin (Ultra) of iets soortgelijks.

In dat opzicht heeft dit topic echt geholpen, want eerst had ik het idee dat ik er nooit uit zou komen. Nu heb ik iig een richting.

@Aural damn autocorrect op hol. Het had moeten zijn: camber of niet is echt persoonlijke voorkeur.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 nov 2019 17:27

Vrijdag naar de boardersnight geweest. Dacht nog een update te maken voor andere lezers die later dit topic zien en er wellicht wat uit kunnen halen:

Short list na boardersnight:

  • Jones Frontier
  • Jones Mountain Twin
  • Capita Super DOA (Defenders of Awesome)

Ik begon met de Capita Super DOA. Wat een enorm fijn board, sprongetjes gingen best makkelijk en veel controle. Als ik aggressief ging rijden kreeg ik ook veel energie terug van het board, maar rustig kon ook prima.

Daarna nog de Capita Mercury (veels te aggressief, board wilde rijden als ik niet wilde rijden :P ik zit nog niet op dit niveau). Daarna de Capita The Black Snowboard Of Death. Ook een enorm leuk board, maar niet zo leuk als de Super DOA.

Eigenlijk te lang blijven hangen en praten bij de Capita man… kon mij veel vertellen, dank!

Daarna nog even bij Jones gebuurd. Destijds de flagship geprobeerd en wilde nu de Frontier en Mountiain Twin proberen. Na wat praten de Frontier (voorheen explorer) meegekregen. Ik merkte wel echt een verschil met de Super DOA. De Jones bouwde meer snelheid op leek het en was ook heel makkelijk te manouvreren. Echt heel fijn boarden. Hierna de Mountain Twin getest en voelde vrij identiek aan de Frontier. Maar misschien is het mijn onkunde dat ik dat nog niet goed kan voelen. Wel vond ik de Mountain Twin mooier dan de Frontier (maar in hoeverre dat moet meespelen).

Viel mij op, de Jones was (rechtop in mijn handen) wel wat meer drilleriger als ik er tegen aanduwde dan de Capita. Maar kan ook het materiaal zijn. De Capita voelde gewoon als net wat meer kwaliteit. Maar ik weet niet of dit illusie is of dat het echt zo is. Wel schijnt er meer tech te zitten in de Super DOA. Maar deze is ook 200 euro duurder dan de Frontier en 150 euro meer dan de Frontier. Dus dat is ook wel aardig wat.

Voordat ik de Ultra Mountain Twin kon testen sloot Snowworld helaas. Jammer… wellicht even kijken of ik deze a.s. vrijdag kan testen bij de volgende boardersnight. Als ik er uit ben laat ik het nog even weten met de motivatie.

DOA is stijver dan de standaard mountain twin, dus kan zeker kloppen. Hopelijk ben je nog in de gelegenheid de ultra te testen.

Ik wil sowieso nog de Ultra MT testen, maar dit kan evt ook bij Duijvenstein later nog.
De Frontier en Capita boards had je niet bij Duijvenstein, daarom daar de focus op. Ik zit ook midden in een verhuizing, dus hoop a.s. vrijdag te kunnen testen, anders bij Duijvenstein de woensdag erop en knoop doorhakken. :)

Oh, wilde nog een update geven. We zijn er uit. Het wordt de Jones Frontier 164w. :)
Vond deze echt het fijnste boarden en bij mijn behoeften passen. Kan lekker agressief zijn, maar toch wel veel speels karakter. Erg fijn.

Heb er gelijk zin in!

Maybe worth having a look on the test from by Act snowboarding :
https://www.gearscore.nl/jones/frontier/2020/testen-en-prijz…

*bericht bewerkt door moderator op 06 dec 2019 10:43

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Plaats een reactie