Elan Ripstick 88, Atomic X7WB en Salomon S/Force 9/11.

Gisteren een aantal ski’s geprobeerd in Zoetermeer. Ik vond de baan erg hobbelig, vooral laat in de middag. Ik ben 183, 80kg. Hierbij mijn bevindingen.

Elan Ripstick 88 1m70. Ik weet het, veel te kort, maar ze hadden alleen de vrouwenversie. Voor deze ski (alleen dan langer) kwam ik speciaal. Eerste indruk: wat een gekke ski. Maar na een paar runs begon hij steeds beter te bevallen. Toch ongemerkt een goede grip, zeker gezien de lengte, maar vooral wat een fun. Op deze lengte kon ik er zelfs slalom mee skiën. Skiet, carvet en slipt zeer makkelijk. Voor veel mensen geschikt (alleen niet voor experts). Vooralsnog een dikke aanrader.

Atomic X7 WB, 1m76. Ik kon er alleen lange bochten op skiën. Saai. Niet mijn ski.

Salomon QST92 (2019), 1m77. Bij mijn weten is de 2020 is vernieuwd (daar kwam ik dus voor). maar volgens Duivesteijn niet. Vorig jaar al geskied. Toen vond ik hem veel grip hebben maar zonder enige fun (zoals de grijze van het jaar ervoor). Nu vond ik m vooral log.

Salomon S/Force 9, 1m70. Even nagevraagd hoe de 9 en de 11 zich verhouden tot de gewone S/Maxen. Dat is me nog niet duidelijk. De meneer van Duivesteijn zag op de 9 staan dat hij twee lagen titanium heeft. (De gewone smax 10 bij mijn weten maar één). Ik vond hem nergens in opvallen. Ik zou m niet snel aanraden. De gewone 10 vind ik veel prettiger.

Salomon S/Force 11, 1m77. Voelde erg solide aan. Skiede prettig. (Ik dacht eerst dat het de 170 was). Maar ook best zwaar, vond ik. Lijkt me een goede ski voor krachtige skiërs.

De grote winnaar van de dag was voor mij de Ripstick 88.

@DrPhil wat is het verschil tussen de mannen en vrouwenversie van de Ripstick 88? Stijfheid (extra laag metaal?) of alleen het printje?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Niets, alleen de print. En die is er in langere uitvoering. Ook de binding staat volgens Duivesteijn hetzelfde. Ze schijnen de mannen versie nog te krijgen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2019 12:57

Duivesteijn heeft het mis, de QST is idd gewijzigd voor het nieuwe seizoen

Disturbing the peace since 1975

@drphil
Hoe is de rebound van die Ripstick? Krijg je nog wat terug bij het carven?

@drphil
Hoe is de rebound van die Ripstick? Krijg je nog wat terug bij het carven?

HarmN op 12 nov 2019 14:22

Dat vind ik moeilijk te zeggen, want de baan was erg hobbelig en de ski eigenlijk veel te kort. ik heb er daatom vooral korte bochten mee geskied. Rebound in de zin van dat hij de bocht uit versnelt, nee dat heb ik niet gemerkt. Ik vermoed dat hij daarvoor niet stijf genoeg is. En dat je hem daarvoor niet moet kopen. In mijn beleving is het een ski die vooral erg makkelijk skiet en vooral ongemerkt alles best aardig doet. En waarvan je een grijns op je gezicht krijgt. Maar door de korte lengte is de rest moeilijk te beoordelen. Ik zag dat de mannenversie er in 179 is. Ik hoop dat ze die nog krijgen, dan ga ik die proberen.
Mijn favoriet tot dusver was (is) de Head Kore 93. Dat vind ik toch wel een andere ski.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2019 15:58

@drphil
Bedankt. De mannenversie is er inderdaad in 179 en ook nog 172 als je een wat kortere radius zou willen. Het lijkt me wel wat. Ben een beetje klaar met stuk gaan in de middag op mn racetigers als de pistes overhoop liggen. Reviews zijn over het algemeen in elk geval een stuk positiever dan van de voorloper, de 86.

Het wat saaie in de X7 wb herken ik wel. Korte (geslipte) bochten gingen bij mij prima, maar ik kom ook van ski’s waarbij dat extreem lastig was ;).

De s/force 11 heb ik toen na 2 afdalingen omgeruild om het echt te weinig piste ski is (voor wat ik zocht), maar ik denk dat die onder de iets zwaardere (maar jij bent heel licht toch?) skiërs die een heel veelzijdige ski zoeken die het ook goed in slechte of verse sneeuw doet wel populair kan worden. Voor mij was ie niet racy genoeg en voelde ik de breedte teveel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

80kg.

Was er in Snowworld weer een testdag of heb je ze bij Duivenstijn getest?

Paar jaar geleden eens op zo een testdag geweest, an sich wel enigszins kunnen bepalen wat ik lekker of niet vond skien, maar vervolgens toch maar niets gekocht uiteindelijk om vervolgens elk jaar voor de wintersport weer verlekkerd te kijken naar eigen ski’s 😆

Ow dat is niet heel licht ;).

Ergens zou die x7 wb ook voor heel veel mensen interessant kunnen zijn, juist doordat ie wat saai en makkelijk is. Ik miste wel wat stevigheid die ik in de smax 12 en x9 wb wel vond.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Duijvesteijn.
Dat de S/force 11 niet racy aanvoelt, herken ik zeker. Ik vroeg me zelfs even af of hij wel gewaxt was. De breedte herken ik ook wel. Ik vond m wel makkelijk door alle hopen heenploegen. Veel beter dan de 9. Maar het kostte me dus wel enigszins kracht. Bij het optillen vond ik ze ook veel zwaarder dan de 9. Ik kan me niet herinneren dat ik de gewone S/Max 12 zwaar vond aanvoelen. Ik vond de 11 wel heel solide (en dus ook vertrouwd) aanvoelen. Alsof hij op 80 nog geen krimp geeft.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2019 16:36

Ergens zou die x7 wb ook voor heel veel mensen interessant kunnen zijn, juist doordat ie wat saai en makkelijk is.

Roy83 op 12 nov 2019 16:22

Dat is wel een goed punt. Mensen die op wintersport.nl forum zitten, en indoor gaan skiën, zijn natuurlijk flink wat meer bezig met het skiën zelf, dan veel mensen die ‘lekker een weekje wintersport’ doen.

En zelfs voor een en dezelfde skiër is er vast ook een flink verschil tussen een middagje op een indoor baann, waar de ski het echt leuk moet maken, en een lange dag buiten in de bergen, waar de route, het uitzicht en de omgeving veel meer mee spelen, en je misschien zelfs niet de hele tijd ‘op je ski’s wil letten’. Dus dan is ‘makkelijk en saai’ ineens weer een voordeel.

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2019 16:36

Ik zou persoonlijk de X7WB aan niemand aanbevelen, omdat ik hem veel te beperkt vind. Ook erg trage kantenwissel en niet makkelijk de radius te veranderen tijdens de bocht. Maar misschien ben ik voorgenomen. Ik zou dan bv veeleer de Salomon XDR 80 aanraden of bv de Rossi Hero Plus.

(Aanraden als makkelijke ski, bedoel ik).

Ik zou persoonlijk de X7WB aan niemand aanbevelen, omdat ik hem veel te beperkt vind. Ook erg trage kantenwissel en niet makkelijk de radius te veranderen tijdens de bocht. Maar misschien ben ik voorgenomen. Ik zou dan bv veeleer de Salomon XDR 80 aanraden of bv de Rossi Hero Plus.

DrPhil op 12 nov 2019 16:40

Heb je de X9 WB ook al eens geskied. Ben benieuwd naar de bevindingen tov de X7 WB

Ik heb ze beide geskiet. De 9 is (veel) stijver en sportiever.

@drphil die heb ik beiden nooit geskiet, maar het zou zeker kunnen dat die beter passen. Ik kreeg bij de x7 wb een beetje hetzelfde gevoel als bij bijvoorbeeld de f19. Hij doet het prima, maar t is wat saai. Kantenwissel merkte ik niet, eigenlijk, maar zou natuurlijk kunnen. Atomic adverteert volgens mij met dat je juist met die radius zou moeten kunnen spelen…(niet als kritiek bedoelt he ;)).

Het blijft allemaal persoonlijk, dus daarom is het fijn dat meerdere mensen hun mening delen (zou dat ook geen mooie toevoeging aan wintersport.nl/materiaal zijn, waar ook veel ski’s staan?).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou, @roy83, dat vind ik best een aardige vergelijking, met de F19. Je moet ze allebei ook technisch netjes skiën.

Grappig. Ik zie dat de S/Force 11 testwinnaar is bij Worldskitest. Kan ik me dus iets bij voorstellen.
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…
Overigens niet “ausgezeichnet”, zoals de meeste testwinnaars.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2019 18:53

Het gewicht van de Ripstick 88 is me trouwens een raadsel. Volgens Elan 1490gr in 179 (?? Wel érg licht). Volgens alle webshops 1830gr (??). Elan maar een mailtje gestuurd. .

Antwoord van Elan ontvangen. De Ripstick 88 weegt 1490g (179). De catalogus (1830g) is fout.
Dat id dus inderdaad érg licht.

Welk niveau zou jij jezelf geven @DrPhil?

6,5-7.

@DrPhil,
inderdaad, de Ripsticks zijn allemaal superlicht, eerder toer- dan lift-ski gewichten.

Ik heb de Ripstick 94 van mijn dochter in 163cm zelf gewogen, en die is 1465g, ook Blister komt aardig in de buurt van de opgegeven gewichten.

*bericht bewerkt door Slim op 18 nov 2019 16:25

Her verklaart waarom het zo’n funski is. Mijn favoriet was de Kore 93. Die is ook erg licht. Maar toch een stuk serieuzer. Binnenkort ga ik de 88 in 179 proberen.

Gisteren de Ripstick 88 in 1m79 geskied. Viel erg tegen. Ik had vooral weinig controle over de punten. En om de een of andere reden zat ik steeds achterop, waardoor het skiën ook veel kracht kostte. Ze draaiden wel makkelijk korte bochten. Ik had er ook weinig grip mee. Ik kan niet goed beoordelen of het nou aan mijn beperkte skikunsten lag, de baan of de ski. Erg jammer, want afgaande op mijn ervaring met de 170 wilde ik m eigenlijk blind kopen.

@Dr Phil. De Elan Wingman 86 een keer proberen? Je bent kennelijk toch beter af met de kortere ski’s. Waarom dan toch voor die langere gaan. Kan alleen maar tegenvallen.

Hen48

Ja @hulst, eens. Maar ik wilde m eigenlijk kopen voor de dagen dat er veel sneeuw is gevallen. Met sneeuwhopen is het vermoeiend skiën met een veredelde slalomski van 1m65. Maar ik ga nu idd een rustig denken of ik wel zo’n ski wil kopen. In diepe sneeuw ben ik sowieso een krant en veel beter zal ik ook niet worden.

Dit soort ski’s heeft wel een grote rocker, dus 1m79 klinkt misschien veel langer dan 1m65, maar dat zijn ze niet echt. En in losse sneeuw heb je nu eenmaal lengte nodig. (Daardoor zijn ze eigenlijk zelfs te kort).

@Dr Phil. Eigen pistebully aanschaffen.

Hen48

Ja! En dan alle snowboarders plat walsen.
##nattedromenbestaan 😜

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 nov 2019 19:50

Plaats een reactie