Beginner ski >180

voor aankomende kerstvakantie wil ik skies aanschaffen. ik heb veel reviews, hier op het forum,internet gelezen.

Ik dacht een leuke selectie gemaakt te hebben voor mezelf:
elan amphibio 12 of 14
fisher progressor f 18

nu gaan deze skies maar tot 176 maar
ik ben 193 en weeg ongeveer 86kilo.
Ik ski nu 2 jaar. rood/blauw. ik hou van snelheid maar ski meestal rustig achter de kids aan
Huren wil ik niet meer omdat ik telkens materiaal krijg wat niet bij mijn bouw en niveau aansluit .En het daarbij financieel aantrekkelijker is om te kopen.
Skischoenen heb ik afgelopen seizoen gekocht: atomic hawkx flex 90 .

Zou ik gewoon 1 van deze skies in 176 kunnen proberen?Of ben ik daar te groot voor?
Of heeft iemand anders een tip?
Ik ben dus op zoek naar een beginnerski met doorgroeimogelijkheden (ik volg nog steeds les trouwens)

Kopje moet zijn >180 .kan ik dat aanpassen?

Die 86 kg en je niveau en tempo zijn belangrijker dan je lichaamslengte.
Ik weeg ook ongeveer zo veel en zou een ski van 176 geen enkel probleem vinden, mits die voldoende steun en stabiliteit geeft. Ik denk dat dat met deze ski's ook goed is. Als je echter beter wordt en harder gaat in de toekomst wordt dat misschien wel een ding.

PS. De titel aanpassen kunnen alleen de moderators. @Rogier?

*bericht bewerkt door GiGi op 13 nov 2019 13:19

done!

Ik ben 1,86 op de piste ski ik met een ski van 176 en dat levert mijn geen enkel probleem op. Niet als ik hard wil gaan en niet als ik rustig met de kids ski… Terwijl ik off-piste gewend ben aan ski’s ver over de 1.90…

Click. Click. Peace

De F18 komt maar in maximaal 174.
De F19 in 182, deze lijkt me dan beter voor je te zijn.

Bla, bla, bla.

Okee en die F18 in 174 zou echt tekort zijn? Spreekt me wel aan namelijk.

Is de f19 dan niet te hoog gegrepen voor me?

. Als je echter beter wordt en harder gaat in de toekomst wordt dat misschien wel een ding.

]?

GiGi op 13 nov 2019 13:18

Ik hoop voor nu een poosje “vooruit” te kunnen met de skies en als ik me ontwikkel kijken we weer verder.

Okee en die F18 in 174 zou echt tekort zijn? Spreekt me wel aan namelijk.
Is de f19 dan niet te hoog gegrepen voor me?

WillemJ op 13 nov 2019 15:05

Eerlijk gezegd: geen idee. :)
Kan je ergens gaan testen?
Dan kan je beter nagaan wat je het beste past.

Bla, bla, bla.

De f19 is niet snel te moeilijk volgens mij, maar 2 weekjes ervaring is wel erg weinig om ski’s te gaan kopen.

Je geeft aan dat het niet bij je postuur en niveau past. Waar merk je dat aan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ski nu 2 jaar en dan een week of 2/3 per jaar.

Ik principe moest ik eerst echt alles leren dus dan doe je het gewoon met het materiaal krijgt . Dan weet je niet beter . Als ik het nu bekijk heb ik al geskied op Race skies, hele slappe beginners skies. Ski s van 160. Niet gek dat het soms totaal niet lukte.

Ik wil deze skies wel testen maar ze hebben ze niet overal in de lengte en het model die ik nodig heb of wil proberen .En ik weet ook Niet of ik ervaren genoeg ben om echt aan te voelen wat voor me werkt of niet?

Ik wil deze skies wel testen maar ze hebben ze niet overal in de lengte en het model die ik nodig heb of wil proberen .En ik weet ook Niet of ik ervaren genoeg ben om echt aan te voelen wat voor me werkt of niet?

Sione op 13 nov 2019 16:33

Ik denk dat je de verschillen wel voelt. En bij volgens mij elk verhuur in de Alpen hebben ze wel een ski voor relatieve beginners en wat meer high-end modellen. Dus als het erom gaat of je dit tijdens je vakantie kan uitproberen: ik denk het wel.

Vier of zes weken ervaring dus :). Je gaat t verschil inderdaad zeker voelen. Maar de skiverhuur kan daar ook wel (iets) mee helpen, zeker als je iets voor of na het spitsuur komt.

En lengte is ook niet alles. Ik ben 10kg zwaarder dan jij (puur spier natuurlijk :)), maar heb ski’s van 176. Dat is relatief gezien kort, maar echt geen probleem.

Ik ga me op wat glad ijs begeven, maar ik denk dat je de lengte pas echt gaat merken of hogere snelheid?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Duijvenstein heeft salomon SMax 8 (tegenhanger van Fisher F18) en SMax 10 (tegenhanger F19). Dat laat al eerste vergelijkende test toe.

Ik zou de F19 tegenover de S/Max 12 zetten en de F18 tegenover de S/Max 10 als je die vergelijking wil maken.

WillemJ als u eens naar Landgraaf of Zoetermeer gaat en op het forum een oproep plaatst om iemand te mogen ontmoeten met F18 en/of F19, is er kans dat binnen enkele oproepen een test mogelijk is. En zoals ik voorstelde en GiGi corrigeerde, overwegen om Salomon tegenhanger te testen.

@WillemJ. Wat ik vreemd vind is dat je begint met Elan te noemen, niemand daar nog op ingaat en je er zelf kennelijk ook tegelijk afstand van hebt genomen. Ik heb de 12ti, is nu in feite de 14, al een aantal jaren tot volle tevredenheid. Daarnaast heb ik de 16ti gehad en enkele weken geleden de nieuwe Elan Wingman gekocht. Die laatste is met zijn 78, 82 e.v. wat meer all mountain gericht. Waar het me echter om gaat is, dat Elan, naast het feit dat het kwalitatief hoogwaardige ski’s zijn, se vrijwel altijd bovengemiddeld tot hoog scoren in vele testen. Dat is nu ook weer het geval met de Wingman, met een verder ontwikkelt amphibio systeem. Een systeem dat niet alleen voorstanders kent maar wel ideaal is als je wat meer steun wenst bij het bochtenwerk en dit zowel kort als langer. Als je dan toch wilt testen zou ik de Elan 14 en wellicht ook de Wingman 78/82 er eens naast proberen. Ze hebben allemaal wel een linker en rechter ski, dus het is even opletten. Als jarenlange gebruiker van diverse types Elan ski’s wilde ik dat toch graag even kwijt. Op you tube vindt je sowieso van vrijwel elk type de nodige testfilmpjes.

Hen48

De elan is niet van de baan. Staat nog steeds op mijn lijstje .

Duijvenstein heeft momenteel voor tests staan:
Fischer F18
Salomon S/Max 8 & 12
Elan 14TI
Elan Wingman 82 CTI
Dan heeft u reeds een redelijk gamma verschillende ski type’s kunnen vergelijken en kan u gerichter zoeken in de klasse/het type dat u wenst.

Dat lijkt me idd een mooi 5-tal!

He? Eindelijk Fischer te testen in Zoetermeer? Dat is nieuw toch, maar wel top dat het nu kan

Yup, ook de curv dtx en ti staan er. Ik zag ook Stöckli volgens mij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

He? Eindelijk Fischer te testen in Zoetermeer? Dat is nieuw toch, maar wel top dat het nu kan

HN65 op 14 nov 2019 16:54

Dat is inderdaad nieuw te testen:
Curv dtx
Curv ti
F18
Superior pro

Van stockli:
Axis pro
Laser ax
Laser sl
Wrt

  • Er zijn meer type stockli te koop dan dit rijtje bij Duijvestein

Plaats een reactie